En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Förstår till fullo! Jag är en av dem som (huvudsakligen av andra anledningar) valt att bara ha ett barn. För mig hade toleransen för strul, dåligt mående etc inte varit lika hög om jag ändå hade valt att försöka med ett barn nummer två. Har man redan ett fint liv med ETT barn vill man ju inte riskera det på minsta vis liksom. Men bestämma vad som är värt det kan ju bara du! Och det ska du kanske inte göra förrän du läkt från operationen?

Men det är mindre än en vecka sedan du opererades? Jag genomgick en liknande, men större, titthålsoperation i våras. Jag inser att det inte är helt jämförbart eftersom min operation var en hysterektomi där både livmoder och äggledare togs bort, men kan ju som jämförelse nämna att jag fick med mig korttidsverkande morfin för tre dagar (och använde det) med mig hem - och fortsatte sedan med alvedon + nsaid ytterligare 5-6 dagar så jag hade absolut ont i mer än en vecka även om jag kände mig helt okej i övrigt (kunde promenera med hunden och sånt rätt tidigt). Så ta det lugnt. Ring läkaren. Prata av dig. Tillåt dig själv att läka innan du fattar beslut.

Sådär kommer det inte alltid att vara. Kroppen är sargad och gör ont just nu, men den läker. Det onda går över. Du kommer att återhämta dig till samma form som du var i innan. Och då kan du bestämma dig för hur du vill gå vidare. Det är okej att säga att du inte vill ha fler barn, att det inte är värt risken och oron. Det är också okej att säga att du till varje pris vill ha ett barn till, om det är vad du kommer fram till. Men du behöver inte fatta alla beslut nu. Du behöver läka, ta hand om dig själv, känna att du är stark och dig själv igen. Sedan bestämmer du. Ta hand om dig! :heart

Tack för din omtanke och svar ♥️ Ja, du har ju helt rätt i att inga beslut behöver tas nu, mitt i all turbulens och mitt i all läkning (både själslig och kroppslig). Samtidigt är jag ju stressad då jag vet att min äggreserv är låg och tiden knapp. Men nu måste jag ju ändå vänta 3 månader så det går inte att stressa in i något oavsett.

Idag är första dagen det inte brann av smärta i magen när jag gick upp ur sängen, så lite lugnare tempo där jag varvat liggläge med lugna promenader har varit bra. När jag (gråtandes) ringde vården igår tryggade de mig också, precis som du, att det är ju en operation jag gjort i magen och att det inte är rimligt att tänka att alla ska vara smärtfria eller funka som vanligt efter en vecka. Jag fick nog lite orealistiska förväntningar av läkaren som skrev ut mig, på henne lät det som att jag skulle vara mig själv inom några dagar, max en vecka, och det var inga problem att tex ta upp träningen (styrketräning) inom den tiden. Inser ju nu när jag läser 1177 att det inte är rimligt. Rimligtvis borde det ju ta ett tag att läka efter en operation, såklart, men utan så mycket erfarenhet av operationer är det ju svårt att veta vad man ska förvänta sig. Men idag känns det i alla fall som det är på rätt väg och det känns så skönt 🧡

Jag återgår nog till jobbet imorgon, det jobbiga är bara att jag inte är helt rörlig ännu så jag kommer behöva berätta för mina kollegor (de konmer ju se när jag tex går eller sätter/ställer mig upp). Orkar inte heller ljuga om att jag haft något annat sjukdomstillstånd den veckan jag varit hemma. Jag står nära mina kollegor men det är nog bara grejen att de ska veta om hela barnprocessen som känns lite väl privat, men det känns nog ändå okej.

Sörjer. Har ont och känner mig sliten. Är nu rädd att jag kan bli gravid med hjälp förstås men att det bara kommer bli missfall i framtiden.

Klart du sörjer. Och är orolig framåt. Det är en sån hemsk förlust när man längtar, försökt och velat nåt 🧡 Det är så svårt när man inte har kontrollen själv heller, om eller när det väl kommer bli.

Första försöket gjort, så nu är det bara att invänta BIM och se om det blivit något.
Hade en ganska problematisk graviditet och förlossning osv förra gången, så skulle ärligt talat inte tycka det vore så dumt med en lite enklare variant nu...

Nä asså här går det sådär, vi fick inte till något bra timeat försök nu i december heller på grund av ja… livet typ 🙃 men men, en månad hit eller dit gör väl varken till eller från. Känns inte jobbigt eller så, mest irriterande att det nu på tre månader verkligen inte timeat särskilt bra någon gång.

Nä asså här går det sådär, vi fick inte till något bra timeat försök nu i december heller på grund av ja… livet typ 🙃 men men, en månad hit eller dit gör väl varken till eller från. Känns inte jobbigt eller så, mest irriterande att det nu på tre månader verkligen inte timeat särskilt bra någon gång.

Sjukt frustrerande det där. Vet att det kändes så när vi försökte få till första barnet här...

Antingen har jag sjukt tidig mens på G eller nidblödning.
Absolut mer otålig denna gången än förra. Är ju äldre (obviously) än sist så känner mig nog lite mer stressad tror jag 😅

Det där är jättefrustrerande när man inte lyckas tajma. Sjukdom, resor, jobb osv. Det är jobbig väntan att behöva vänta drygt en månad på ett nytt försök...

Äntligen är jag utan smärtstillande och känner mig ganska som vanligt igen, förutom såren på magen förstås.

Vi har ju fortfarande kvar vårt första utredande besök på Ivf-klinik i början av januari. Operationen och utomkvedet spelade ingen roll för dem just för självs utredningen sa de.

Jag har dock hela hösten varit så orolig för att jag väger för mycket för ev IVF. Har känts extra hopplöst nu i och med att en äggledare rök, om jag nu skulle vilja satsa och prova graviditet igen. Har inte vågat väga mig senaste halvåret. Men kände att jag var tvungen nu när tiden närmar sig, även om jag var rädd att bli ledsen. I mitt huvud har jag gått upp massa kilo sen jag vägde mig senast. Men se där, jag hade tvärtom gått ner några kilo! Det gjorde mig faktiskt glad mitt i allt ☺️ Så det känns skönt att vikten iaf inte ställer till det för ivf, och så blev jag peppad på att äta lite hälsosammare också för att se om jag kan tappa några fler kg!

Hur går det? Var det mens eller möjlig nidblödning? Spännande!

Har inte dragit igång något här än. Dock brukar min mens vara 1-2 dagar med typ nada innan det kommer igår. Men ja, två dygn nu utan att det blivit en "vanlig" mens.

Mår illa med men det är ju för tidigt 😆
Så det är förmodligen bara all fet julmat 😅

@cherie Men vilken otroligt orättvis otur du haft. Jag håller tummarna för dig ❤️.

Tack för omtanken 🧡

Jag tycker nog faktiskt själv att livet varit lite orättvist mot oss senaste åren. Minns fortfarande för snart 2 år sen när min fina barnmorska frågade om jag ville ha förnyat ppiller recept, men jag svarade att "Nä, nu är vi nog redo för barn nr 2, och efter allt elände som vi haft senaste året med alla anhöriga som gått bort behöver vi nog nån glädje i livet och nåt att se fram emot". Riktigt så har det ju inte blivit, men vad annat ska man göra än att kämpa på. Kanske någon dag.

@cherie Det låter helt klart orättvist! Jag tycker du är otrolig som kämpar på, trots dessa besvärliga graviditeter och missfall som du tvingats genomgå. Jag tycker det är helt okej att frossa lite i orättvisan innan man borstar av sig och fortsätter. Att tycka synd om sig själv lite och ta hand om sig själv - innan man landar i nåt konstruktivt liksom.

På ett eller annat sätt kommer det ju att bli jättebra för er. Antingen får ni ett till barn (ivf verkar ju vara en potentiellt framkomlig väg för er ❤️) eller så stannar det vid ett barn och ni har ett superfint liv, ni tre ❤️.

@cherie Det låter helt klart orättvist! Jag tycker du är otrolig som kämpar på, trots dessa besvärliga graviditeter och missfall som du tvingats genomgå. Jag tycker det är helt okej att frossa lite i orättvisan innan man borstar av sig och fortsätter. Att tycka synd om sig själv lite och ta hand om sig själv - innan man landar i nåt konstruktivt liksom.

På ett eller annat sätt kommer det ju att bli jättebra för er. Antingen får ni ett till barn (ivf verkar ju vara en potentiellt framkomlig väg för er ❤️) eller så stannar det vid ett barn och ni har ett superfint liv, ni tre ❤️.

Tack 🧡

Jag velat fram och tillbaka hur vi vill göra hösten 2025. Vi väntar med fler försök tills vi gifter oss i Augusti för att ha något trevligt att se fram emot.
Det gnager mig enormt att anledningen till missfallet nu har potentiellt med min äggkvalitét att göra, kan förstås också vara ren otur men eftersom enda möjliga orsak som går att skylla på så är det min äggkvalitet som är felet. Är så rädd att behöva gå igenom fler missfall för att mina ägg är så värdelösa.
Först ville jag testa att ge mina ägg en chans igen, antingen utomlands eller hos CVL i Sverige.
Samtidigt känner jag att ge upp om mina ägg och göra äggdonation istället, men sörjer isåfall att jag och min sambo inte får möjligheten att använda mina ägg med hans spermier, sedan är jag väl medveten om att epigenetik är mer avancerat än så.
Men 2024 har tagit all min energi med IVF:erna och bara misslyckanden. Så vet inte om snällaste vägen för kroppen är ÄD.
Innan vi ens försöker oss på IVF igen, med mina ägg eller donation måste jag få till en utredning om endometrios också.
Ibland suger det enormt att vara vuxen och jag känner mig så fruktansvärt värdelös och frustrerad. Hade jag fått vård när jag sökte för snart 10 år sedan hade jag förmodligen inte setat i denna sketna båt. Men istället var man tvungen att vänta pga ålder. 💩

Fortfarande bara spottings här. Tredje dagen.. nu kan dock mens komma när som så blir intressant att se om det drar igång eller om det blir ett test på nyårsdagen...

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 703
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 920
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 976
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 966
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka