En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Inser att jag precis skrev att vi inte ska försöka aktivt (än) :o, men hur lång tid har det tagit för er som tagit ur/slutat med hormonella preventivmedel att få en normal cykel? Har haft oavbrutet i olika former sedan tonåren, dvs i över 10 år. Jag vet liksom inte vad jag ska titta/känna efter. Jag har haft både regelbundna och oregelbundna blödningar under den tiden så jag vet inte hur jag ska kunna veta när det är "riktig" mens eller inte.

Inser att jag precis skrev att vi inte ska försöka aktivt (än) :o, men hur lång tid har det tagit för er som tagit ur/slutat med hormonella preventivmedel att få en normal cykel? Har haft oavbrutet i olika former sedan tonåren, dvs i över 10 år. Jag vet liksom inte vad jag ska titta/känna efter. Jag har haft både regelbundna och oregelbundna blödningar under den tiden så jag vet inte hur jag ska kunna veta när det är "riktig" mens eller inte.
Första gången jag tog ut min spiral blev jag gravid på en gång men fick sen missfall, men efter missfallet blev den normal typ direkt igen
Andra gången har jag för mig det tog någon månad 🙂

Nu är det ett gäng år sen jag slutade med hormonella preventivmedel men jag fick regelbunden cykel ganska direkt, typ med en gång om jag kommer ihåg rätt.

Om du vill lära dig vad du ska titta/känna efter så kan du läsa på lite om fertilitetsförståelse och vad det finns för tecken på ägglossning och huruvida man är fertil eller inte. Jag gillar det konceptet och har lärt mig en metod (Sensiplan) för att kunna bedöma i realtid om jag är fertil eller inte. Då kollar man bland annat temperatur och sekret för att avgöra det :) men det finns många metoder och man behöver ju inte lära sig en hel metod utan kan bara lära sig lite tecken om man inte är superintresserad och inte försöker undvika graviditet.

Nu är det ett gäng år sen jag slutade med hormonella preventivmedel men jag fick regelbunden cykel ganska direkt, typ med en gång om jag kommer ihåg rätt.

Om du vill lära dig vad du ska titta/känna efter så kan du läsa på lite om fertilitetsförståelse och vad det finns för tecken på ägglossning och huruvida man är fertil eller inte. Jag gillar det konceptet och har lärt mig en metod (Sensiplan) för att kunna bedöma i realtid om jag är fertil eller inte. Då kollar man bland annat temperatur och sekret för att avgöra det :) men det finns många metoder och man behöver ju inte lära sig en hel metod utan kan bara lära sig lite tecken om man inte är superintresserad och inte försöker undvika graviditet.
Ja okej, då hoppas jag att det blir så för mig med. Hade första dagen med klarrött blod igår så ska läsa på om fertilitetsförståelse och hålla lite koll framöver. Tack för tipset!

Vi gjorde ett försök här i januari, men jag är säker på att det inte tagit sig - tog ett testa tidigt imorse och det var blankt. Fyra dagar kvar till mens så det får bli ett nytt försök nästa cykel :)

Eh...
Ojdå..Jag var helt säker på att det inte tog sig. Tog ju typ 8 försök med dottern.

Bifogade filer

• 20250204_224514.webp
    20250204_224514.webp
    15,3 KB · Visningar: 37

När jag slutade med minipiller (som jag inte hade några blödningar alls med) hoppade min kropp direkt in i en normal menscykel :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 704
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 922
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 967
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka