En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Jag är kvar... Harvar på... Inte tagit kontakt med IVF-klinik ännu fast det känns hopplöst. Får ångest och stoppar huvudet i sanden! Känns jobbigt både med pengarna och behandlingen i sig. Fortsätter hoppas att det ska ta sig naturlig väg samtidigt som jag är livrädd att vänta för länge. I mitt huvud tänker jag alltid "Efter nästa cykel" men sen går veckorna och nästa ägglossning närmar sig och sen när det inte tar sig blir det samma igen.

Men nu tänker jag faktiskt att jag måste bara sätta av tid någon jobbdag och ringa det där samtalet. Kanske ska börja där bara. Ett första samtal och sen får man se.

Jag hade ett så gott som positivt ÄL-test idag, och det lär sannolikt vara helt positivt imorgon, men denna cykel har ingenting stämt. Jag har typ inget ÄL-sekret och temperaturen är 0,2-0,3 grader högre än vanligt (visst, jag är lite täppt på morgonen och förkylningarna har lite avlöst varandra så jag vet inte om det är därför). Denna cykel kommer det vara svårt att avgöra om jag verkligen haft ägglossning eller om testen bara indikerar LH-höjning och att kroppen försöker ägglossa.

Så, snart är det 14 dagars lång väntan på nytt! Jag ska redan nu boka in samtalet till IVF-klinik på BIM.

Det är tungt ❤️ Jag har ett barn från ivf i Ryssland och är nu (tidigt) gravid efter ivf i Grekland, svarar gärna på frågor om du skulle undra något kring de länderna. Men hoppas ändå att Sverige kan leverera för er nu.
Väldigt! Vi har dividerat massor om vi ska göra äggdonation via Landstinget som läkarna föreslår eller om vi ska göra något wild and crazy och försöka utanför Sverige och ge mina celler en sista chans. Vi funderar faktiskt på antingen Ryssland eller Tjeckien just nu (ska försöka se om jag lyckas hitta hur man skriver privat hehe)!
Trots vår enorma otur med landstinget så har vi turen med att vi kan i princip fortsätta göra äggplock hur många gånger vi vill här i Sverige. Så länge jag inte får något äggplock som leder till insättning så räknas inga av våra plock som förbrukade, tur i oturen.

@strawberrysylt

Tack detsamma 🥰 känns spännande!

Håller tummarna för er också! Känner igen det där med att fega ur, här har man spenderat ett helt liv på att undvika att bli gravid och sen ska det helt plötsligt vara tvärt om.

Själv är jag precis i slutfasen av mensen så snart dags för nytt försök.

Jag är 33 😊 min sambo är 36.

Tack!

Ja... alltså jag blev själv förvånad över mina starka känslor av rädsla.... men det är ju en stor grej, stort ansvar.
Vi har ju pratat om det här länge och tänkte börja i maj, men sen pga fysiska orsaker hos mig gick det inte.
Sen sa vi oktober om jag mådde bra, så jag skulle få avsluta min första svenska klassiker! Det gjorde jag, så sen var det dags...
Men jag var nog ändå inte riktigt beredd på skarpt läge. Men nu har jag klipptid imorgon och ska färga håret brunt som är min naturliga färg, eftersom jag inte vill blondera längre om jag blir gravid.
Ser det som mental förberedelse. :)

-------
Min mens kom idag, på dag 27. Var ju lite tur ändå, var hos tdl idag och hon frågade eftersom hon skulle ta bilder. (Jag vet att man i sällsynta fall kan ha mens ändå, men nä, känner mig inte gravid och som sagt vi var nog för sent på det också).

Men snart dags för nytt försök då :) Min cykel varierar några dagar, men är oftast ganska kort, 26-28 dagar, ibland några fler, upp till 31-32 ibland. Jag läste att man skulle räkna att ägglossningen infaller ca 14 dagar före nästa mens? Så jag räknar att om vi börjar försöka den 26e (eller några dar innan vore väl fint?) nu om den är 26 dagar?
Och så hålla koll på flytningar och så? Jag tror jag brukar ha nån flytning där vid ägglossning, men hjälp gärna en nybörjare 😅.
Jag vet att det finns ägglossningstester och jag har ett paket hemma, men vill prova utan först.

Jorå. Vi laddar om för IVF omgång 3 men börjar överväga att söka vård utanför Sverige då vårt 3,e IVF försök lär inte ge något denna gång heller.

Lycka till! Håller tummarna för att det blir tredje gången gillt! ❤

Kul, välkommen!

Jo jag (med anonymt nick) är kvar här också. Försöker få till ett syskon till vårt första barn född 22. Efter MA i juni tog mensen lång tid på sig att komma tillbaka, men nu har vi gjort 2 försök sen dess. Ny chans nästa vecka. Vi är väl lite ambivalenta inför syskon egentligen, men vill innerst inne och med tanke på ålder är det inget att vänta på i så fall.

Lycka till! ❤

Tack!

Ja... alltså jag blev själv förvånad över mina starka känslor av rädsla.... men det är ju en stor grej, stort ansvar.
Vi har ju pratat om det här länge och tänkte börja i maj, men sen pga fysiska orsaker hos mig gick det inte.
Sen sa vi oktober om jag mådde bra, så jag skulle få avsluta min första svenska klassiker! Det gjorde jag, så sen var det dags...
Men jag var nog ändå inte riktigt beredd på skarpt läge. Men nu har jag klipptid imorgon och ska färga håret brunt som är min naturliga färg, eftersom jag inte vill blondera längre om jag blir gravid.

-------
Min mens kom idag, på dag 27. Var ju lite tur ändå, var hos tdl idag och hon frågade eftersom hon skulle ta bilder. (Jag vet att man i sällsynta fall kan ha mens ändå, men nä, känner mig inte gravid och som sagt vi var nog för sent på det också).

Men snart dags för nytt försök då :) Min cykel varierar några dagar, men är oftast ganska kort, 26-28 dagar, ibland några fler, upp till 31-32 ibland. Jag läste att man skulle räkna att ägglossningen infaller ca 14 dagar före nästa mens? Så jag räknar att om vi börjar försöka den 26e (eller några dar innan vore väl fint?) nu om den är 26 dagar?
Och så hålla koll på flytningar och så? Jag tror jag brukar ha nån flytning där vid ägglossning, men hjälp gärna en nybörjare 😅.
Jag vet att det finns ägglossningstester och jag har ett paket hemma, men vill prova utan först.

Lycka till! ❤
Jag noterade dag när flytningarna ändrade konsistens och sen när jag fick mensen och kunde räkna bakåt och insåg att det var på lagom avstånd för att kunna höra ihop med ägglossning. Insåg efter några månader ett tydligt mönster som upprepades varje cykel. Jag vet dock inte när den ändrade flytningen inträffar i förhållande till ägglossningen då den för mig varar några dagar och ägglossningen kan variera mellan jag tror det var typ 10-16 dagar innan mens och det är inom det intervallet. Jag har provat ägglossningsstickor för att få en fingervisning om det är före, samtidigt eller efter, men jag har inte fått några utslag så jag blev inte klokare av det. Lycka till!

@strawberrysylt grattis till en svensk klassiker, bra jobbat!

Hur länge har ni varit ihop du och mannen?

Apropå att förbereda sig, har du börjat ta gravidtillskott? Jag började med ett tillskott för några månader sedan som innehåller bland annat folsyra, som det ju rekommenderas att man ska ta om man vill bli/är gravid.

Det här med menscykeln och fertila faser och så är spännande tycker jag. Kan skriva massor om det haha. Jag har trackat min cykel i flera år och tempar och registrerar flytningar (och kan på så vis konstatera ägglossning) samt såklart längd på mensen och så. Rekommenderar det verkligen, man får en helt annan förståelse för sin kropp är min erfarenhet.

Med det sagt så är ju det fertila fönstret då man kan bli gravid inte jättelångt, en vecka kanske. Men det varierar ju från person till person också. Halkiga, genomskinliga flytningar som liknar äggvita indikerar att ägglossning är i närheten så det kan ju vara bra att hålla koll på så att man försöker timea liggen till då 😅 vissa personer har mer flytningar, andra mindre. Om man följer sin egen cykel ett tag kan man ju lära sig sitt eget mönster 😊

Tiden mellan ägglossning och mens (lutealfasen) varierar också från person till person men vanligast är väl någonstans mellan 10-15 dagar. Färre dagar än så tyder på svag ägglossning/sämre äggkvalitet, fler dagar tyder på graviditet (generellt då, finns säkerligen undantag här också).

På pappret borde jag ha alla förutsättningar att bli gravid då jag har regelbundna ägglossningar och tillräckligt lång lutealfas men ja… har man aldrig varit gravid innan så vet man ju faktiskt inte om det går så jag försöker ändå ställa in mig på att det kan gå åt båda håll. Vad gäller timing så för mig personligen så brukar mitt fertila fönster vara ungefär cykeldag 10-17 så det är väl den veckan vi får ligga i helt enkelt! Mina cykler har historiskt sett varierat mellan 25-33 dagar med ett snitt på 28 så det låter ju som att vi har ganska lika långa cykler du och jag 😊

Det här med menscykeln och fertila faser och så är spännande tycker jag. Kan skriva massor om det haha. Jag har trackat min cykel i flera år och tempar och registrerar flytningar (och kan på så vis konstatera ägglossning) samt såklart längd på mensen och så. Rekommenderar det verkligen, man får en helt annan förståelse för sin kropp är min erfarenhet.
Jag har också trackat min cykel i flera år. I början (7 år) trodde jag att jag hade ÄL utifrån temp, sekret och livmodertapp men sedan när vi började med ÄL stickor (CB) samt blodprov visade sig att jag aldrig hade ÄL.
Har sedan dess försökt hitta ÄL i flera år vid varje cykel som dyker upp, men icke! Det tros att jag aldrig har haft ägglossning i hela mitt liv i princip. 😅
Även om det är jättebra att lära sig förstå sig på sin kropp och gör allt efter konstens alla regler så betyder det inte att man har ÄL i alla fall, kroppen är lurig.

Dock undrar jag vad du menar med "svag ägglossning" och att det tyder på dålig äggkvalitet?

Tack!

-------

Lycka till! ❤
Körde på ÄL-test efter några månaders försök, jag har tidigare trott mig ha koll på när jag hade ÄL, men hade haft fel och det var alltid senare än jag trodde :) För mig funkade testen bra, och jag slapp gissa vilket var skönt!
Förstår dock känslan av att vilja prova utan först, kände så med :) Även om jag, om jag fått göra om det nu, hade kört på testen direkt, såklart... 😁

Jag har också trackat min cykel i flera år. I början (7 år) trodde jag att jag hade ÄL utifrån temp, sekret och livmodertapp men sedan när vi började med ÄL stickor (CB) samt blodprov visade sig att jag aldrig hade ÄL.
Har sedan dess försökt hitta ÄL i flera år vid varje cykel som dyker upp, men icke! Det tros att jag aldrig har haft ägglossning i hela mitt liv i princip. 😅
Även om det är jättebra att lära sig förstå sig på sin kropp och gör allt efter konstens alla regler så betyder det inte att man har ÄL i alla fall, kroppen är lurig.

Dock undrar jag vad du menar med "svag ägglossning" och att det tyder på dålig äggkvalitet?

Kroppen är absolut lurig och det är ingen exakt vetenskap, men för mig ett intressant sätt att lära mig mer om min kropp i alla fall 😊 det var intressant att höra din berättelse, att man kan ha alla tecken men ändå inte ha ägglossning. Jag har fått utslag på ÄL-stickor och även bekräftat ägglossning med ultraljud en gång, så för mig personligen verkar det stämma men helt klart då att det inte är så för alla.

Det här med ”svag ägglossning” kanske är ett slarvigt begrepp och jag aspirerar inte på att kunna allting på något sätt men vad jag läst mig till så kan en kort lutealfas tyda på att kroppen inte producerat tillräckligt/ordentligt med progesteron och att förhållandet mellan progesteronet och östrogenet inte är optimalt (lutealfasdefekt). Det gör att gulkroppen blir av låg kvalitet och att kroppen därmed inte ”orkar” driva igenom en stark ägglossning med en tillräckligt lång lutealfas med tillräckligt tjock slemhinna för att ägget ska kunna/hinna fästa. Det är vad jag menar med svag ägglossning. Om du vet mer så får du gärna dela med dig :)

Googlade lite snabbt och hittade bland annat detta:

https://se.clearblue.com/menstruationscykel/lutealfasen#luteal-7

https://womensync.se/blogs/blogg/ko...giv-T0Ul644Sz4zbP3QkznsDO_Cco86_WEAqy0E0jPwts

@strawberrysylt grattis till en svensk klassiker, bra jobbat!

Hur länge har ni varit ihop du och mannen?

Apropå att förbereda sig, har du börjat ta gravidtillskott? Jag började med ett tillskott för några månader sedan som innehåller bland annat folsyra, som det ju rekommenderas att man ska ta om man vill bli/är gravid.

Med det sagt så är ju det fertila fönstret då man kan bli gravid inte jättelångt, en vecka kanske. Men det varierar ju från person till person också. Halkiga, genomskinliga flytningar som liknar äggvita indikerar att ägglossning är i närheten så det kan ju vara bra att hålla koll på så att man försöker timea liggen till då 😅 vissa personer har mer flytningar, andra mindre. Om man följer sin egen cykel ett tag kan man ju lära sig sitt eget mönster 😊

Tiden mellan ägglossning och mens (lutealfasen) varierar också från person till person men vanligast är väl någonstans mellan 10-15 dagar. Färre dagar än så tyder på svag ägglossning/sämre äggkvalitet, fler dagar tyder på graviditet (generellt då, finns säkerligen undantag här också).

På pappret borde jag ha alla förutsättningar att bli gravid då jag har regelbundna ägglossningar och tillräckligt lång lutealfas men ja… har man aldrig varit gravid innan så vet man ju faktiskt inte om det går så jag försöker ändå ställa in mig på att det kan gå åt båda håll. Vad gäller timing så för mig personligen så brukar mitt fertila fönster vara ungefär cykeldag 10-17 så det är väl den veckan vi får ligga i helt enkelt! Mina cykler har historiskt sett varierat mellan 25-33 dagar med ett snitt på 28 så det låter ju som att vi har ganska lika långa cykler du och jag 😊

Tack! 😃

Vi började prata med varann på HappyPancake sista januari 2022, så det är snart tre år sen. Sen vår årsdag räknar vi 12e april som, då träffades vi inomhus första gången (pandemi).

Hur länge har ni varit tillsammans?

(Ni får gärna presentera er lite mer ni andra också om ni vill, vore kul.)

Jadå, jag äter folsyra. Började med det i januari tror jag, då när vi tänkte börja i maj. Sen slutade jag igen och började igen för ca 2 månader sen.

Tack, ja det är väldigt intressant. Jag har följt min mens nu de senaste två åren och den har blivit jämn nu sen ett år tillbaka ungefär, så det är ju skönt iaf nu när vi ska försöka.
Jag var sjuk i många år och hade ingen mens, så när den kom tillbaka var den först allt annat än jämn!

Jag har också läst att spermierna kan vänta på ägget, så det är bra att ligga före äl också.
Vi får prova!

Körde på ÄL-test efter några månaders försök, jag har tidigare trott mig ha koll på när jag hade ÄL, men hade haft fel och det var alltid senare än jag trodde :) För mig funkade testen bra, och jag slapp gissa vilket var skönt!
Förstår dock känslan av att vilja prova utan först, kände så med :) Även om jag, om jag fått göra om det nu, hade kört på testen direkt, såklart... 😁

Okej!
Jomen precis, jag tänker har det inte gått på några månader får jag prova tester.
:)
Jag läste att är man över 35 kan man få hjälp efter 6 mån, men då är det väl bra om man provar det man kan själv först om man vill få hjälp snabbare sen.

Nej precis det är lite lurigt det där, mens o tecken men ingen äl. Man vet ju aldrig.

När jag gjort UL av andra orsaker har gyn sagt att allt sett normalt ut iaf, att kroppen förberedde sig för äl eller vad hon sagt, så det känns ju bra iaf.

Btw är jag så förvirrad på jobbet idag att min kollega frågade om jag är gravid 😅.

Förresten, ändå... ÄL-test. Om jag nu skulle prova igen ändå (jag är lite rädd för att bli besatt av dem :S liksom, men samtidigt är jag ju snart 38...)
Finns det såna som funkar med morgonurin?
Alltså dom jag köpte stod det att det inte skulle vara morgonurin utan man skulle kissa och sen fick man inte kissa på 4 h och sen skulle man kissa och testa. Det lät ju jobbigt asså (om jag inte missuppfattade?? Men tror det stod så) ! Med morgonurin vore det ju absolut fine.

Förresten, ändå... ÄL-test. Om jag nu skulle prova igen ändå (jag är lite rädd för att bli besatt av dem :S liksom, men samtidigt är jag ju snart 38...)
Finns det såna som funkar med morgonurin?
Alltså dom jag köpte stod det att det inte skulle vara morgonurin utan man skulle kissa och sen fick man inte kissa på 4 h och sen skulle man kissa och testa. Det lät ju jobbigt asså (om jag inte missuppfattade?? Men tror det stod så) ! Med morgonurin vore det ju absolut fine.
Dom jag hade skulle det ej vara morgonurin heller, men stod inget om att man inte skulle kissa på 4h sen kissa, bara att det ej skulle vara morgonurin, och att man ska testa mellan kl 10-20 :)

Dom jag hade skulle det ej vara morgonurin heller, men stod inget om att man inte skulle kissa på 4h sen kissa, bara att det ej skulle vara morgonurin, och att man ska testa mellan kl 10-20 :)
😅 Men du det står inget sånt på mina heller. Jag måste ha hittat på det själv 😅🤷‍♀️🤦‍♀️.
Då blev det genast lite enklare.
Jaha, börjar väl testa dag 9 då... dag 2 idag.
Nyfärgat hår nu iaf, check 👍 Ovant, men fint.

😅 Men du det står inget sånt på mina heller. Jag måste ha hittat på det själv 😅🤷‍♀️🤦‍♀️.
Då blev det genast lite enklare.
Jaha, börjar väl testa dag 9 då... dag 2 idag.
Nyfärgat hår nu iaf, check 👍 Ovant, men fint.
På mina stod det att man inte skulle kissa på 4h, så det är nog olika från märke till märke.. jag tyckte det var rätt jobbigt att få ihop att inte kissa på flera timmar och kunna ta samma tid varje dag ”mitt på dagen”.

På mina stod det att man inte skulle kissa på 4h, så det är nog olika från märke till märke.. jag tyckte det var rätt jobbigt att få ihop att inte kissa på flera timmar och kunna ta samma tid varje dag ”mitt på dagen”.

Åh jaha, hmm men då var det kanske så att jag läste beskrivning på några andra än dom jag sen köpte... Jag har en vit o grön förpackning från rfsu.

Kroppen är så märklig. Denna gång, trots inga starka tecken på ÄL alls (dvs i form av sekret osv) hoppade tempen direkt upp 0,45 grader dagen efter ÄL. Min temphöjning brukar ske mer successivt och inte vara så hög initialt. Har också lätt mensvärk som kommer och går under dagarna, vilket jag aldrig har såhär direkt efter ÄL.

Kanske lite bätte gulkropp och progresteron denna gång tänker jag. Började igår ändå ta progresterontillskottet som vanligt. Har inte särskilt höga förhoppningar tyvärr då vi inte fick till så många tillfällen för sex innan ÄL, och inte så vältajmat heller. Alla gånger jag varit gravid har vi haft sex dagen för ÄL och samtliga 3-4 dagar innan ÄL. Nu fick vi till 2, 4 respektive 5 dagar innan ÄL. Inte omöjligt förstås men känns inte alltför hoppfullt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 546
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 098
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 860
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023