En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

• Cherie - 35 år, ett barn född 2020. Försökt sen feb-23, MF i jan-24 och april-24. ÄL 16/10, BIM 30/10.
  • Poppan - försökt sen okt-23, barn född 2022, MA/MF i juni-24, BIM 31/10.
  • strawberrysylt - 37 år, inga barn. Försökt sen okt-24, BIM 10/11

• Cherie - 35 år, ett barn född 2020. Försökt sen feb-23, MF i jan-24 och april-24. ÄL 16/10, BIM 30/10.
  • Poppan - försökt sen okt-23, barn född 2022, MA/MF i juni-24, BIM 31/10.
  • strawberrysylt - 37 år, inga barn. Försökt sen okt-24, BIM 10/11.
  • niardasp - 33 år, inga barn. Försökt sen okt-24, BIM 7/11.

@strawberrysylt vad skönt att ni fick till ett bra samtal 😊 ska ni på fler?

För egen del börjar jag inse att det här var en dålig månad att starta 😅 jag var sjuk hela förra veckan och det sitter fortfarande i, partner är bortrest till imorgon kväll, min ägglossning är på gång, imorgon börjar höstlovet och sambons barn kommer hit och är hemma hela veckan plus att svärmor också ska vara här hela veckan 😅 känns som dålig timing på det mesta så jag känner redan nu att vi nog får ta nya tag nästa månad!

Ja, det är väl skönt att sätta någon slutpunkt. Jag tycker också det är ganska ansträngande att hålla koll på ÄL och framförallt ha sex "på beställning". Dödar lusten ibland. Hur länge tror du att ni vill fortsätta försöka?

Ja, vi vill nog prova några omgångar IVF, men det är svårt att veta hur länge man ska försöka själv också. Det kostar ju som du säger en del och processen känns lite meckig för oss att åka till annan stad ca 20 mil bort med jämna mellanrum utan barnvakt osv.
Oh ja, det suger verkligen!! Vet inte riktigt med slutdatum..kanske 40 årsdagen? Är det för sent? Haha kände dock efter missfallet/MA i juni att det pallar jag bara 1 gång till. Så händer det igen kanske man ger upp då.

Förstår det, känns som att man verkligen måste vara motiverad för den processen för att palla det på nåt sätt?

Ja, vi vill nog prova några omgångar IVF, men det är svårt att veta hur länge man ska försöka själv också. Det kostar ju som du säger en del och processen känns lite meckig för oss att åka till annan stad ca 20 mil bort med jämna mellanrum utan barnvakt osv.

Hoppas det är okej att jag frågar. Vad jag kunde läsa mig till går 3 stycken IVF-försök under högkostnadsskyddet (1400:- för vårdbesök och 2850:- för läkemedel) fram tills man fyller 40 (om man inte går till privat klinik då)?
Eller menar du de andra kringkostnaderna?

Hoppas det är okej att jag frågar. Vad jag kunde läsa mig till går 3 stycken IVF-försök under högkostnadsskyddet (1400:- för vårdbesök och 2850:- för läkemedel) fram tills man fyller 40 (om man inte går till privat klinik då)?
Eller menar du de andra kringkostnaderna?

Det du skriver är förutsatt att man inte har barn sedan tidigare. Syskonförsök får man bekosta själv.

Oh ja, det suger verkligen!! Vet inte riktigt med slutdatum..kanske 40 årsdagen? Är det för sent? Haha kände dock efter missfallet/MA i juni att det pallar jag bara 1 gång till. Så händer det igen kanske man ger upp då.

Förstår det, känns som att man verkligen måste vara motiverad för den processen för att palla det på nåt sätt?

Haha, så svårt att sätta slutdatun också! Men känns som du har ungefärliga tankar och funderingar kring när och vad som kommer sätta stopp iaf. Det kanske är det viktigaste. Inte lätt sånt här...

ÄL+9 idag då. Tiden går så långtsamt. Har inte ens en antydan till mer molvärk och inte heller några spända bröst som annars också är det andra syntomet som är unikt graviditet för mig. Har däremot börjat bli irritabel och fått enstaka acne-finnar, precis sådär som det brukar vara inför mens. Blä, det är så tråkigt att gå och vänta och hoppas litegrann och sen göra det där testet som bara skriker negativt....

Idag hade jag en vit flytning, så jag trodde ÄL-testet skulle visa positivt, men det gjorde det inte.
Men kanske ett tecken på att något är på g? Eller? 😆

Idag hade jag en vit flytning, så jag trodde ÄL-testet skulle visa positivt, men det gjorde det inte.
Asså det är så svårt ibland! Precis som de andra skriver om att man letar gravidsymtom letar man ju också ägglossningssymtom för att kunna pricka in rätt 😅

Själv är jag också förvirrad. Positivt ÄL-test idag (neg igår) OCH kraftig temperaturhöjning imorse vilket jag ser som lite motstridiga tecken. Dessutom i princip inga flytningar alls, jag brukar annars ha en dag eller två med tydligt fertilt sekret men icke sa Nicke.

Beror väl på hur flytningen är i konsistensen tänker jag! Jag brukar få genomskinligt (ibland med vita strimmor i), äggvite-liknande slajmigt och elastiskt sekret flera dagar innan ÄL. Det är mitt tecken på att ÄL närmar sig! De vita, krämiga flytningarna brukar vara innan de fertila sekretet kommer.

Asså det är så svårt ibland! Precis som de andra skriver om att man letar gravidsymtom letar man ju också ägglossningssymtom för att kunna pricka in rätt 😅

Själv är jag också förvirrad. Positivt ÄL-test idag (neg igår) OCH kraftig temperaturhöjning imorse vilket jag ser som lite motstridiga tecken. Dessutom i princip inga flytningar alls, jag brukar annars ha en dag eller två med tydligt fertilt sekret men icke sa Nicke.

Vad konstigt sammanträffande! Men, temphöjningen sker inte alltid dagen efter ägglossning. Jag läste något inlägg på instagram att temphöjning kan ske lite olika i förhållande till ägglossning. Vet ej om det stämmer, kan inte garantera källan. https://www.instagram.com/p/C7oHGeIiA_c/?igsh=MWg4OG8xYjAwM2N3ZQ== Här är bilden.

Tänker att tempen också kan höjas pga av andra orsaker, tex förkylning på G eller liknande, som råkade sammanfalla just idag med ditt positiva ÄL-test...

Vad konstigt sammanträffande! Men, temphöjningen sker inte alltid dagen efter ägglossning. Jag läste något inlägg på instagram att temphöjning kan ske lite olika i förhållande till ägglossning. Vet ej om det stämmer, kan inte garantera källan. https://www.instagram.com/p/C7oHGeIiA_c/?igsh=MWg4OG8xYjAwM2N3ZQ== Här är bilden.

Tänker att tempen också kan höjas pga av andra orsaker, tex förkylning på G eller liknande, som råkade sammanfalla just idag med ditt positiva ÄL-test...
Tack! Jag hittade faktiskt också den där bilden någonstans när jag googlade runt.

Har tidigare haft positivt ÄL-test några dagar innan temphöjningen men aldrig på samma dag. Jag har också sett en studie om att vissa kan få positivt ÄL-test först efter ägglossning, även om det vanligaste såklart är tvärtom. Det har aldrig hänt mig förut som sagt men kroppen kan ju ändras och symtom variera av massa olika skäl 😊 det känns i kroppen som om jag haft ägglossning igår eller idag, och inte som att det fortfarande är på gång, men det är ju egentligen omöjligt att veta.

Det känns som att det är ÄL-testet som förvirrar mig mest, för hade jag bara gått på sekret och temp hade jag tänkt att ägglossningen skett typ igår, men testet var ju positivt först imorse… samtidigt som att man kan ägglossa ganska nära inpå LH-ökningen också. Det finns helt klart förklaringar på hur det kan vara såhär men som sagt, ändå ett lite udda sammanträffande tycker jag.

Jag får se hur det utvecklar sig helt enkelt, imorgon kanske tempen sjunkit igen 😅

Cherie - 35 år, ett barn född 2020. Försökt sen feb-23, MF i jan-24 och april-24. ÄL 16/10, BIM 30/10.
Poppan - försökt sen okt-23, barn född 2022, MA/MF i juni-24, BIM 31/10.
strawberrysylt - 37 år, inga barn. Försökt sen okt-24, BIM 10/11.
niardasp - 33 år, inga barn. Försökt sen okt-24, BIM 7/11.
bracco - 35 år, inga barn. Försökt sen mars -23, BIM 3/11.

Själv har jag förlorat allt hopp om att lyckas själv, ibland kommer ett plågsamt stänk hopp innan mensen.
Har verkligen kämpat i ett år med olika kosttillskott, äta ordentligt med kött m.m. osv, men nu har jag gett upp och äter skit istället.
I november får vi höra av oss till fertilitetskliniken för att genomgå bedömning inför ivf. Mitt i allt har jag blivit sjukskriven efter att ha utsatts för ofredande och hot av en kollega. Så nu är jag livrädd för att landstingets ska neka oss ivf. 😢

@strawberrysylt vad skönt att ni fick till ett bra samtal 😊 ska ni på fler?

För egen del börjar jag inse att det här var en dålig månad att starta 😅 jag var sjuk hela förra veckan och det sitter fortfarande i, partner är bortrest till imorgon kväll, min ägglossning är på gång, imorgon börjar höstlovet och sambons barn kommer hit och är hemma hela veckan plus att svärmor också ska vara här hela veckan 😅 känns som dålig timing på det mesta så jag känner redan nu att vi nog får ta nya tag nästa månad!

Ja :).
Vi har ett till samtal bokat i januari, ifall att. :)
Åh, ja lät lite körigt åt er, men hoppas ni hittar nån stund ifall ni skulle vilja. Annars nya tag nästa månad.

Själv har jag förlorat allt hopp om att lyckas själv, ibland kommer ett plågsamt stänk hopp innan mensen.
Har verkligen kämpat i ett år med olika kosttillskott, äta ordentligt med kött m.m. osv, men nu har jag gett upp och äter skit istället.
I november får vi höra av oss till fertilitetskliniken för att genomgå bedömning inför ivf. Mitt i allt har jag blivit sjukskriven efter att ha utsatts för ofredande och hot av en kollega. Så nu är jag livrädd för att landstingets ska neka oss ivf. 😢

Hej!

Åh :/. Så tråkigt med det du varit utsatt för. Men vadå kan man bli nekad ivf pga det?

-----------

Vita flytningar idag också, får se vad testet visar idag om någon timme.
@cherie Okej, ja det kanske är ett tecken att den är på g. Har ju aldrig tagit ÄL-tester förr, får se :).

Hur skulle de ens få reda på det?
Vi gjorde utredningen och har inte något minne av de ens frågat något om sånt. Skulle ju dessutom vara helt galet om det påverkade!

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 546
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 092
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 860
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • 07:or del 23
  • Ponny med springmask