En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Står det inget i instruktionerna för stickorna? De jag gjorde stod det att det var trolig ägglossning en viss tid efter att det var positivt och att man skulle sluta testa så snart man fick positivt (fyller ingen funktion sas).

Jo, fast har inte instruktionen till hands just nu, är på jobbet. Men hade nog dubbelkollat här ändå. 😅
Jo, precis, testet visar positivt strax innan tror jag det stod. Ska kolla vad det står när jag kommer hem.
Då har vi kanske lite mer tid på oss.
Ja, så stod det också, men såhär första gången (cykeln) jag använder dem så ville jag ta en extra så jag såg när det "vände" liksom.

@cherie Åh, ja vilket antiklimax att mötas av det i luren när man gått och laddat! Hoppas ni får kontakt med varandra snart.

-----

Idag visade ÄL-stickan inget streck. (Igår ett vad jag bedömde tydligt streck)
Vad innebär detta? Är våra chanser för denna cykel slut eller har vi mer tid på oss?

😅😅 Vi hade kanske aldrig fått till nån bäbis om jag inte haft er att fråga.
LH stiger innan ägglossning, det är det hormonet som syns på stickan att det är högt. Så ägglossning brukar ske inom 24-48 timmar efter positivt test om jag minns rätt.

Japp 😅. Känns fortfarande lite konstigt att den inte skulle ha varit redan, men samtidigt smartare ordnat av kroppen om tecknen kommer före ju såklart.
Tar tester tills det inte visar något mer tänkte jag.
:)

:(
Lycka till!
Du får tänka att du inte var redo för det då, men nu är du. Kan tänka mig att det behövts lite mental förberedelsetid.
Vilken cykeldag är du på nu då?

Allmänt kring positivt ÄL-test; jag vet inte hur långt fönstret är då man kan få två lika tjocka streck, men tycker att det är lite överdrivet det där med att de måste vara exakt lika starka. Om man bara testar 1 gång/dygn känns det som att man kan missa det. Iaf för mig har jag typ inte ens ett andra streck före och efter ÄL så det är ju väldigt tydligt när stegringen sker. Så när jag har nästan lika starka streck tänker jag att det precis varit eller kommer bli helt lika. Annars hade jag nog behövt testa flera gånger/dag. Blir också olika tider för mig pga mitt jobb.

LH stiger innan ägglossning, det är det hormonet som syns på stickan att det är högt. Så ägglossning brukar ske inom 24-48 timmar efter positivt test om jag minns rätt.

:) Tack.
Då försöker vi väl oss på att göra en bäbis imorrn också då!

Vilken cykeldag är du på nu då?

Dag 14 idag.

Allmänt kring positivt ÄL-test; jag vet inte hur långt fönstret är då man kan få två lika tjocka streck, men tycker att det är lite överdrivet det där med att de måste vara exakt lika starka. Om man bara testar 1 gång/dygn känns det som att man kan missa det. Iaf för mig har jag typ inte ens ett andra streck före och efter ÄL så det är ju väldigt tydligt när stegringen sker. Så när jag har nästan lika starka streck tänker jag att det precis varit eller kommer bli helt lika. Annars hade jag nog behövt testa flera gånger/dag. Blir också olika tider för mig pga mitt jobb.

Hmm jo men precis. Det har du rätt i.
Jag tog ju en extra sticka nu också just för jag ville se om det vänt.
Men jag tänker att bara det här att lära sig när det är lönt att ta en sticka har gett mig mycket mer förståelse för vilka tecknen från kroppen är. Jag kommer kanske ta några stickor till och det kunde ju skilja sig åt från cykel till cykel också läste jag, men jag känner att jag har ju lärt mig massa nu bara första cykeln jag hållit koll. :)

Dag 14 idag.

Men jag tänker att bara det här att lära sig när det är lönt att ta en sticka har gett mig mycket mer förståelse för vilka tecknen från kroppen är. Jag kommer kanske ta några stickor till och det kunde ju skilja sig åt från cykel till cykel också läste jag, men jag känner att jag har ju lärt mig massa nu bara första cykeln jag hållit koll. :)
Så är det verkligen! Har du nån app också? Jag har en där jag lägger in när man får positivt ÄL-test och när man legat osv så blir det enkelt att ha koll. Min ÄL brukar vara kring CD 13 och mens alltid exakt 14 dagar efter tex, efter några månader (om man är hyfsat regelbunden) kan man ju också då se i appen när man borde börja testa nästa gång osv.

Så är det verkligen! Har du nån app också? Jag har en där jag lägger in när man får positivt ÄL-test och när man legat osv så blir det enkelt att ha koll. Min ÄL brukar vara kring CD 13 och mens alltid exakt 14 dagar efter tex, efter några månader (om man är hyfsat regelbunden) kan man ju också då se i appen när man borde börja testa nästa gång osv.
:)
Ja, jag har en som bara verkar heta "min kalender" (rosa bakgrund och så har jag valt en svart katt som maskot typ^^.) Där fyller jag i allt sånt:)

Dag 14 idag.

Jag tyckte det var krångligt med de där stickorna med test. De dyra med blinkande gubbar var enklare - och bättre.
Helt klart mycket dyrare men den cykeln jag använde en sån blev det en unge 😂
Givetvis hade det inte med testet att göra men det fick mig att förstå bättre NÄR ägglossning faktiskt var 😂

Jag tyckte det var krångligt med de där stickorna med test. De dyra med blinkande gubbar var enklare - och bättre.
Helt klart mycket dyrare men den cykeln jag använde en sån blev det en unge 😂
Givetvis hade det inte med testet att göra men det fick mig att förstå bättre NÄR ägglossning faktiskt var 😂
👍
Jo, de verkar tydliga, särskilt de där som ska visa både östrogen och LH. Såna vill jag prova om det behövs. :)

Nu är första besök på IVF-kliniken bokad, i början av januari fanns första tiden och sen kommer man igång efterföljande mens.

Det innebär att jag kommer hinna med ca 2 st naturliga försök till. Det känns jätteskönt att det finns en tydlig gräns nu och att vi sen testar något annat.

Jag ska försöka passa på att gå ner några kilo i vikt tills dess också, för att öka chanserna.

Men, det känns som det kommer vara jätteklurigt detta att få till rent praktiskt. Ivf-kliniken ligger 3 tinmar bort och vi har inga barnvakter så hur vi gör med dottern blir jätteknepigt. Suck. Vi tog en tid kl 10 men föris öppnar kl 7 så vi hinner inte ens lämna henne och hinna till besöket. Annan tid var kl 14 men då hinner vi inte hem innan föris stänger osv. Har en kompis som kan ställa upp till viss del, men hon har två egna barn o är de sjuka osv blir det ju svårt. Gah kändes plötsligt helt omöjligt att få till detta...

Men, det känns som det kommer vara jätteklurigt detta att få till rent praktiskt. Ivf-kliniken ligger 3 tinmar bort och vi har inga barnvakter så hur vi gör med dottern blir jätteknepigt. Suck. Vi tog en tid kl 10 men föris öppnar kl 7 så vi hinner inte ens lämna henne och hinna till besöket. Annan tid var kl 14 men då hinner vi inte hem innan föris stänger osv. Har en kompis som kan ställa upp till viss del, men hon har två egna barn o är de sjuka osv blir det ju svårt. Gah kändes plötsligt helt omöjligt att få till detta...
Oj ja det lät knepigt. Är det närmsta kliniken som finns?

Jag har dålig koll på det här, men måste man vara med båda två vid varje besök? Jag förstår att båda måste ta sig dit någon gång men när ni har så lång resväg äter det ju upp väldigt mycket tid för båda plus förskolan osv…

Oj ja det lät knepigt. Är det närmsta kliniken som finns?

Jag har dålig koll på det här, men måste man vara med båda två vid varje besök? Jag förstår att båda måste ta sig dit någon gång men när ni har så lång resväg äter det ju upp väldigt mycket tid för båda plus förskolan osv…

Finns klinik ca 2 timmar bort också, men fördelen med den 3 timmar bort är att de samarbetar med privata gynekologer här i stan så vissa besök (tex kontroller under behandlingen) kommer vi kunna sköta genom dem. De som ligger 2 timmar bort behöver vi göra samtliga besök under behandlingen där, och det känns ju ännu knepigare.

Oj! Det var ju ganska snart ni fick en tid? 😊👍

Hmm, ni kan inte höra med förskolan om barnet kan få komma till typ 6.40 eller så för en gångs skull ifall ni skulle hinna då?
Jag antar att personalen som öppnar kommer en stund innan 7?
Ni har ju lång framförhållning iaf.

Men så stökigt! Är det någon förskolekompis som brukar lämna tidigt som ni kan lämna dottern hos innan ni åker?
Sen borde det bara vara första besöket som både behöver vara med?

Kan ni göra tester direkt första besöket? Typ spermaprov och blodprov?

Även om det är skönt att bara där både två borde de andra besöken gå att göra själv

Men så stökigt! Är det någon förskolekompis som brukar lämna tidigt som ni kan lämna dottern hos innan ni åker?
Sen borde det bara vara första besöket som både behöver vara med?

Kan ni göra tester direkt första besöket? Typ spermaprov och blodprov?

Även om det är skönt att bara där både två borde de andra besöken gå att göra själv

Har inte riktigt den relationen till så många förskolekompisar, den enda (hennes bästis) tänker jag redan har fullt sjå med sina två egna barn och deras morgonar är kaotiska så jag tror inte jag vill be de föräldrarna om den tjänsten (eller om de ens skulle mäkta med). Men ev att min kompis som har barn på annan förskola kan lämna mitt barn också på sin förskola, eller att jag frågar om ngn personal är där innnan kl 7 som någon föreslog (men jag är tveksam till att de är det).

Det kommer vara blodprov och spermaprov på första försöket inkl ultraljud etc så det känns jättebra att de gör allt samtidigt. Även ev spolning av äggledarna osv kan göras då.

Har inte riktigt den relationen till så många förskolekompisar, den enda (hennes bästis) tänker jag redan har fullt sjå med sina två egna barn och deras morgonar är kaotiska så jag tror inte jag vill be de föräldrarna om den tjänsten (eller om de ens skulle mäkta med). Men ev att min kompis som har barn på annan förskola kan lämna mitt barn också på sin förskola, eller att jag frågar om ngn personal är där innnan kl 7 som någon föreslog (men jag är tveksam till att de är det).

Det kommer vara blodprov och spermaprov på första försöket inkl ultraljud etc så det känns jättebra att de gör allt samtidigt. Även ev spolning av äggledarna osv kan göras då.
Äsch då.
Men skönt att det mesta går att göra första gången!
Och håller tummarna för att det löst sig innan dess så ni inte ens behöver ivf ❤️

Negativt test imorse, typ lika delar besvikelse och lättnad. Nya tag om ca 2 veckor då!
Åh synd!

Jag är ca 7-8 dagar efter ägglossning och känner mig som vanligt 😅 letar såklart symtom och tyckte jag hade lite molvärk typ väldigt lätt mensvärk för ett par dagar sedan men annars rullar livet på helt enkelt. Borde få mens om ungefär en vecka.

Den har jag också!
😊 Kul. Jag tycker den är väldigt bra.

Negativt test imorse, typ lika delar besvikelse och lättnad. Nya tag om ca 2 veckor då!

Åh, så tråkigt. Har tänkt på dig, såg att du hade BIM idag. Men, förlåt att jag frågar, men lättnad, har jag missat något? Tror jag förstår hur du menar iofs. Du kan ignorera frågan om du vill :).

Åh synd!

Jag är ca 7-8 dagar efter ägglossning och känner mig som vanligt 😅 letar såklart symtom och tyckte jag hade lite molvärk typ väldigt lätt mensvärk för ett par dagar sedan men annars rullar livet på helt enkelt. Borde få mens om ungefär en vecka.

😅😅 Det är samma här.
Också haft lite molvärk som jag aaaaldrig brukar ha... hmm eller så kan det vara att jag aldrig känt efter såhär? Nääädå inte aaalls. BIM om tio dagar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 544
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 092
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 860
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ponny med springmask
  • Galoppera
  • Dressyrsnack 17