Jag går emot strömmen och bara konstaterar att för mig, med PCOS, kan det göra stor skillnad när det kommer till kosthållning/tillskott, stresshantering (på flera plan, med flera olika effekter i kropp och själ) och akupunktur.
Alla dietister, med lite mer engagemang än "du kan googla själv", har påpekat kostens påverkan på hormonerna. Team psykhälsa på vårdcentralen, överläkaren på endokrin, sömnläkaren, fysioterapeuten och dietisterna påpekar hur viktigt det är att jag hittar en tillvaro och livsstil som tillåter min kropp att släppa ägg. För då går jag även ner i vikt. (Och är fertil.) För mig är kiropraktik, lymfmassage, akupunktur, yoga och rätt kost sånt som gör att jag mår bättre. Och det märks i kroppen.
T ex behöver jag äta mer magnesium, för att få piggare ben. Jag behöver sova mer än jag egentligen har "tid" med (mentalt). Och jag behöver skippa koffein och ersätta t ex pasta med protein, för att inte bli hangry.
Jag påstår inte att det här gäller alla eller att det förbättrar chanserna vid en IVF. Jag påstår att det kan göra skillnad för vissa. Vad gör det för skada att prova t ex akupunktur?