En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Ursäkta för rörigt inlägg men måste fasen blåsa ur mig.
Vården kan inget göra, fick näst intill inte nämna min oro att det inte tar sig och fick inte ens tabletter för att starta igång mensen igen som har varit borta snart 1 år. Så frustrerad, gång på gång fokuseras det på min vikt som jag gör utredning för (samlar på mig otroligt mycket vätska i kroppen och är svullen konstant så det påverkar min vardag vilket dök upp efter min lungemboli för 3 år sedan), absolut att vikt spelar in men att konstant höra att jag måste röra på mig mer och sluta leva ohälsosamt och att jag är anledningen till att jag inte blir gravid är inte kul. Är så tröttsamt att höra att man är felet för det antas man lever ohälsosamt när man lever ett hälsosamt liv med bra mat, gymmar flera gånger i veckan och massvis med promenader där emellan med hunden och gör egentligen alla "rätt" för att öka sina chanser. :sorry: Känns som om ingen läkare tänker att det KAN finnas andra bakomliggande orsaker till att vi inte blir gravida.
Någonstans vet jag att inget är mitt fel med blir så otroligt ledsen att höra att jag är felet för att vi inte blir gravida. Vet inte ens hur jag ska gå vidare? Hur jag ens ska våga, har redan sådan vårdskräck och känner mig så satans dum när ingen lyssnar.
Gå till en privat gyn!
 
Jag är 32 år och har AMH på 0,27. Jag fick nästan maxdos gonal-f men bara 3 blåsor och två ägg, förvisso med god kvalitet men ingen graviditet. Det va jag själv som frågade om donation. För mig är inte biologi det viktiga. Jag vill inte harva på och försöka tvinga fram ägg som inte finns. Jag har tre försök på mig från landstinget och jag vill göra allt jag kan för att få en bebis på dom tre försöken. Min läkare håller med. Men han tyckte ändå att det va värt ett försök med menopur.

Vad bra att du har en bra läkare som lyssnar på dig. Jag tycker du resonerar vettigt.

Jag kan reta mig på att jag inte stod på mig bättre under mina landstingsförsök. 37 år, amh-värde runt 2, och läkaren som gjorde utredningen rekommenderade äggdonation efter ett eller kanske två försök med egna ägg. Men när vi väl kom på behandling så ville läkarna där testa ett försök och sen ett försök till och ett till, och sen tog försöken slut och vi blev utslängda (kändes det som).
 
Vet någon om man kan ta prover för t ex amh-värde även om man står på p-piller? Är det ett blodprov?

Jag fyller 32 i år och vill gärna ha barn, men är i en helt färsk relation och även om vi bestämmer oss för att skaffa barn tillsammans kommer det att dröja några år. Det stressar mig lite, eftersom jag så klart inte har någon aning om hur min reproduktionsförmåga ser ut. Jag har aldrig varit gravid vad jag vet om.
Jag frågade min gyn om mina äggstockar såg normala ut vid en cellprovstagning för ett par år sedan, när han ändå ultraljudade. Han kunde inte se några tecken på pcos eller något annat onormalt, men jag antar att det säger ganska lite?
 
Så har jag kommit hem från en förlängd påsktur och öppnar brevet från kliniken som meddelar att vi trots att vi efter insättning hade 6 blastocyster som skulle odlas vidare för eventuell infrysning inte lyckats få något av tillräckligt bra kvalité för att klara det. Jag blir så ledsen. Jag vet att det inte är något man kan räkna med och trodde verkligen inte att jag skulle reagera så här, men jag blir så ledsen.

Från början hade jag inte så höga tankar om vad min kropp skulle klara att prestera i den här processen, men efter att äggplocket gett 16 ägg, 13 mogna, 9 befruktade och 7 som klarat sig till dag 5 hade jag ändå på något vis börjat faktiskt tro på att det skulle kunna vara något som skulle kunna funka, inte bara något som vi behövde göra för att jag ska känna att vi gjort tillräckligt för att kunna gå vidare med livet. Nu vet jag inte vad jag ska tro.
 
Vet någon om man kan ta prover för t ex amh-värde även om man står på p-piller? Är det ett blodprov?

Jag fyller 32 i år och vill gärna ha barn, men är i en helt färsk relation och även om vi bestämmer oss för att skaffa barn tillsammans kommer det att dröja några år. Det stressar mig lite, eftersom jag så klart inte har någon aning om hur min reproduktionsförmåga ser ut. Jag har aldrig varit gravid vad jag vet om.
Jag frågade min gyn om mina äggstockar såg normala ut vid en cellprovstagning för ett par år sedan, när han ändå ultraljudade. Han kunde inte se några tecken på pcos eller något annat onormalt, men jag antar att det säger ganska lite?
Jag tror, när jag har googlat tidigare och så, att det inte är så meningsfullt att ta prov för amh-värde när man går på p-piller då det kan ge "falskt" lågt värde. Det bästa är väl iof att ringa och höra med gyn förstås. :)
 
Vet någon om man kan ta prover för t ex amh-värde även om man står på p-piller? Är det ett blodprov?

Jag fyller 32 i år och vill gärna ha barn, men är i en helt färsk relation och även om vi bestämmer oss för att skaffa barn tillsammans kommer det att dröja några år. Det stressar mig lite, eftersom jag så klart inte har någon aning om hur min reproduktionsförmåga ser ut. Jag har aldrig varit gravid vad jag vet om.
Jag frågade min gyn om mina äggstockar såg normala ut vid en cellprovstagning för ett par år sedan, när han ändå ultraljudade. Han kunde inte se några tecken på pcos eller något annat onormalt, men jag antar att det säger ganska lite?
Jag har för mig att de tog mitt första AMH innan jag slutat på p-pillren, men som sagt att de sa att värdet som visss sannolikt är lägre än det sanna värdet.
 
Jag gjorde ett test där svaret från läkaren var "Din nivå ger med största sannolikhet 8-15 antrala folliklar (AFC)."

Fattar verkligen inte om det är lågt eller normalt..
 
Så har jag kommit hem från en förlängd påsktur och öppnar brevet från kliniken som meddelar att vi trots att vi efter insättning hade 6 blastocyster som skulle odlas vidare för eventuell infrysning inte lyckats få något av tillräckligt bra kvalité för att klara det. Jag blir så ledsen. Jag vet att det inte är något man kan räkna med och trodde verkligen inte att jag skulle reagera så här, men jag blir så ledsen.

Från början hade jag inte så höga tankar om vad min kropp skulle klara att prestera i den här processen, men efter att äggplocket gett 16 ägg, 13 mogna, 9 befruktade och 7 som klarat sig till dag 5 hade jag ändå på något vis börjat faktiskt tro på att det skulle kunna vara något som skulle kunna funka, inte bara något som vi behövde göra för att jag ska känna att vi gjort tillräckligt för att kunna gå vidare med livet. Nu vet jag inte vad jag ska tro.

Förstår att du är ledsen... Det finns verkligen inget säkert utfall om nånting alls i hela den där ivf-processen. Håller tummarna för att embryot ni fick insatt är lyckoägget. :heart
 
Jag vet inte vad jag ska tro. Eller jag är rättare sagt rätt missmodig nu. Igår var min testdag. 18 dagar efter äggplocket. En ganska lång tid. Trots det visade testet på ett svagt svagt streck. När jag talade med kliniken idag lät de inte speciellt hoppfulla i mina öron och de sade att jag skulle testa igen på måndag (även om de visserligen också sade att "ett streck är ett streck"). Idag har inte varit min bästa dag på jobbet då tankarna hela tiden dragits till hur jag ska förstå den här situationen och tummarna förgäves försökt googla fram svaret på just min fråga. Nej hörrni, den här processen är verkligen inget jag önskar min värsta fiende.

20220426_062208.webp
 
Jag vet inte vad jag ska tro. Eller jag är rättare sagt rätt missmodig nu. Igår var min testdag. 18 dagar efter äggplocket. En ganska lång tid. Trots det visade testet på ett svagt svagt streck. När jag talade med kliniken idag lät de inte speciellt hoppfulla i mina öron och de sade att jag skulle testa igen på måndag (även om de visserligen också sade att "ett streck är ett streck"). Idag har inte varit min bästa dag på jobbet då tankarna hela tiden dragits till hur jag ska förstå den här situationen och tummarna förgäves försökt googla fram svaret på just min fråga. Nej hörrni, den här processen är verkligen inget jag önskar min värsta fiende.

Visa bifogad fil 89860
Håller tummarna. På min testdag (dag 13 efter ett 5-dagars) var testet från kliniken ungefär sådär i styrka. Jag testade med det, med sticka och med CB. Det från kliniken var det svagaste.

Har du bara testat med det, eller med nåt annat med?
 
Jag vet inte vad jag ska tro. Eller jag är rättare sagt rätt missmodig nu. Igår var min testdag. 18 dagar efter äggplocket. En ganska lång tid. Trots det visade testet på ett svagt svagt streck. När jag talade med kliniken idag lät de inte speciellt hoppfulla i mina öron och de sade att jag skulle testa igen på måndag (även om de visserligen också sade att "ett streck är ett streck"). Idag har inte varit min bästa dag på jobbet då tankarna hela tiden dragits till hur jag ska förstå den här situationen och tummarna förgäves försökt googla fram svaret på just min fråga. Nej hörrni, den här processen är verkligen inget jag önskar min värsta fiende.

Visa bifogad fil 89860

Jag tänker också att ett streck är ett streck. :) När jag testade positivt på klinikens test så gjorde jag ett CB-test nån dag senare. Tycker de är enklare att läsa av, och två positiva tester i rad ser jag enbart som positivt i alla fall.

Håller tummarna för dig!
 
Håller tummarna. På min testdag (dag 13 efter ett 5-dagars) var testet från kliniken ungefär sådär i styrka. Jag testade med det, med sticka och med CB. Det från kliniken var det svagaste.

Har du bara testat med det, eller med nåt annat med?
Igår, ett dygn efter det första testet tog jag ett till. I hopp om att det skulle ge ett tydligare resultat tog jag ett jag hade liggande som skulle kunna känna av en graviditet redan flera dagar innan den uteblivna mensen. Också det testet var tyvärr ganska blekt.

20220427_055455.webp
 
Igår, ett dygn efter det första testet tog jag ett till. I hopp om att det skulle ge ett tydligare resultat tog jag ett jag hade liggande som skulle kunna känna av en graviditet redan flera dagar innan den uteblivna mensen. Också det testet var tyvärr ganska blekt.

Visa bifogad fil 89865
Det är ju ett tydligt streck men jag förstår att det kan kännas osäkert. I vintras när jag var gravid med vad som nu är en 6 månaders bebis fick jag jättesvagt på stickorna, bilden nedan är tagen vid samma tidpunkt som jag fick 2-3 veckor på ett digitalt test.

27A1700C-427A-48B3-AD4F-B89C7FC08C44.jpeg

Väldigt svagt streck. Sen blev det lite tydligare en eller två dagar senare men sen slutade jag testa, valde att lita på digitala testet istället.

Håller tummarna stenhårt för dig! ❤️
 
Det är ju ett tydligt streck men jag förstår att det kan kännas osäkert. I vintras när jag var gravid med vad som nu är en 6 månaders bebis fick jag jättesvagt på stickorna, bilden nedan är tagen vid samma tidpunkt som jag fick 2-3 veckor på ett digitalt test.

Visa bifogad fil 89869
Väldigt svagt streck. Sen blev det lite tydligare en eller två dagar senare men sen slutade jag testa, valde att lita på digitala testet istället.

Håller tummarna stenhårt för dig! ❤️
Jag är glad att allt gått bra för dig - och jag har köpt ett digitalt test, men ska behärska mig till imorgon innan jag tar det.
 
Igår, ett dygn efter det första testet tog jag ett till. I hopp om att det skulle ge ett tydligare resultat tog jag ett jag hade liggande som skulle kunna känna av en graviditet redan flera dagar innan den uteblivna mensen. Också det testet var tyvärr ganska blekt.

Visa bifogad fil 89865

I min bok är det där ett tydligt streck! Otydligt/svagt är mer när man har svårt att avgöra om det är ett streck eller inte.

Jag har tre barn och har inte någon av gångerna haft starkare streck än sådär :)
 
Igår, ett dygn efter det första testet tog jag ett till. I hopp om att det skulle ge ett tydligare resultat tog jag ett jag hade liggande som skulle kunna känna av en graviditet redan flera dagar innan den uteblivna mensen. Också det testet var tyvärr ganska blekt.

Visa bifogad fil 89865
Det är ju ett väldigt tydligt streck, håller tummarna för att det räcker hela vägen :heart


För referens skulle jag säga att detta är eller skulle kunna vara ett svagt streck.
6ECFA7DB-3D90-4CFB-BE44-1E3E8F581669.webp

(Eller hjärnspöken… Känner mig ganska djupt nere i träsket just nu)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 483
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 426
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 807
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp