En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Är det någon av er som genomgår nån sorts behandling som har erfarenhet av Livio Göteborg, Elivakliniken eller Gynhälsan Fertilitetscentrum?
Jag går på Livio i Göteborg :) en bekant jobbar i deras labb, så fick lite vägledning genom hennes kontakter att få landstingsfinansierad vård hos dem. Betalade dock utredningen själv för att komma igång allt. Skicka pm om du vill!
 
Jo hon är nog det. Hon ligger ju värdigt högt på blodproven. De hade egentligen velat vänta till på måndag men vågar inte på grund av blodprovernas nivåer. Risk finns att de måste avbryta och inte kan plocka alls på måndag och då är det kört. Hon har bara en chans.

Läkaren idag sa inte storleken på alla blåsor högt. Det gjorde hon i måndags. Då var de allt mellan 6-17mm. Nu sa han att 24 är över 10mm men att det finns väldigt många aktiva. På ultraljudet ser det ut som en herrans massa vindruvor på en rejält grov ”kvist”.

Han idag sa att de behöver plocka på fredag för att vara säkra på att vi får något. Suprefacten skulle motverka överstimulering tydligen.

Mvh Miks
Är egentligen inte med i tråden men hoppar in och svarar endå. Min första ivf fick jag massor av ägg och likt henne så bytte de till suprefacten och ingen återföring. Såg gravid ut ett par dagar efter, väldigt ont i magen och olustig i kroppen. Dock ingen överstimulerade men flera kontroller.
Slutade med tre embryon i frysen en av dem är 6 år och har precis fått en egen ponny 😀


Hoppas hon har samma tur! ❤️ Lycka till och vilket fantastiskt stöd hon har i dig!
 
Är egentligen inte med i tråden men hoppar in och svarar endå. Min första ivf fick jag massor av ägg och likt henne så bytte de till suprefacten och ingen återföring. Såg gravid ut ett par dagar efter, väldigt ont i magen och olustig i kroppen. Dock ingen överstimulerade men flera kontroller.
Slutade med tre embryon i frysen en av dem är 6 år och har precis fått en egen ponny 😀


Hoppas hon har samma tur! ❤️ Lycka till och vilket fantastiskt stöd hon har i dig!
Åh vad skönt att höra! Och vad härligt att det blev en liten ❤️

Systers ägg ska bo i frysen minst 2 år. Sen får vi se om det blir en ponnyälskande unge av något av dem i framtiden 🥰

Mvh Miks
 
Jag har tre försök. Så två till efter detta.
Vad säger läkarna om äggdonation? Kan du byta ut bara sista försöket mot det i så fall? Så du får ett till med egna ägg eller känner du att du hellre vill prova de direkt om inte detta går vägen? Det låter lite som att du har landat i att äggdonation iallafall är en möjlig väg.
Ibland är de lättare att ta ett beslut, så kan man ändra det sen om det känns helt åt skogen. Typ Det blir bara en egen IVF sen får de va bra, sista försöket får bli äggdonation eller jag vill göra alla landstingsförsöken med egna ägg och sen gör jag donation privat om dessa tre inte lyckas.
 
Vad säger läkarna om äggdonation? Kan du byta ut bara sista försöket mot det i så fall? Så du får ett till med egna ägg eller känner du att du hellre vill prova de direkt om inte detta går vägen? Det låter lite som att du har landat i att äggdonation iallafall är en möjlig väg.
Ibland är de lättare att ta ett beslut, så kan man ändra det sen om det känns helt åt skogen. Typ Det blir bara en egen IVF sen får de va bra, sista försöket får bli äggdonation eller jag vill göra alla landstingsförsöken med egna ägg och sen gör jag donation privat om dessa tre inte lyckas.
Får jag fråga vad det är som gör att du börjar prata donation efter att hon bara gjort ett försök? Att inte lyckas på försts IVF är ju verkligen inte konstigt. Man justerar dosen helt enkelt. Jag hade ju med normaldos galet mycket folliklar, medan jag med en annan dosering och medicin fick bara tre mogna.

Sen undrar jag om donation är något som landstinget finansierar och i såfall efter så få försök? Donation är dyrt...
 
Får jag fråga vad det är som gör att du börjar prata donation efter att hon bara gjort ett försök? Att inte lyckas på försts IVF är ju verkligen inte konstigt. Man justerar dosen helt enkelt. Jag hade ju med normaldos galet mycket folliklar, medan jag med en annan dosering och medicin fick bara tre mogna.

Sen undrar jag om donation är något som landstinget finansierar och i såfall efter så få försök? Donation är dyrt...
Det va jag själv som nämnde donation i ett tidigare inlägg.
Det är landstingsfinansierat om jag gör det inom mina tre försök om jag förstått rätt.
 
Vad säger läkarna om äggdonation? Kan du byta ut bara sista försöket mot det i så fall? Så du får ett till med egna ägg eller känner du att du hellre vill prova de direkt om inte detta går vägen? Det låter lite som att du har landat i att äggdonation iallafall är en möjlig väg.
Ibland är de lättare att ta ett beslut, så kan man ändra det sen om det känns helt åt skogen. Typ Det blir bara en egen IVF sen får de va bra, sista försöket får bli äggdonation eller jag vill göra alla landstingsförsöken med egna ägg och sen gör jag donation privat om dessa tre inte lyckas.
Vi har inte pratat om det än. Bara nämnt att det finns som möjlighet. Det beror inte på utfallet. Om det är tomt i äggblåsorna och inte blir några embryon så vill jag nog göra donation direkt. Om det ändå finns något enstaka ägg så provar jag med egna igen
 
Vi har inte pratat om det än. Bara nämnt att det finns som möjlighet. Det beror inte på utfallet. Om det är tomt i äggblåsorna och inte blir några embryon så vill jag nog göra donation direkt. Om det ändå finns något enstaka ägg så provar jag med egna igen
Jag tror inte det är så enkelt att beviljas äggdonation utan att ja flera misslyckade ivf-försök eller andra orsaker. Eller har läkaren redan föreslagit det?
 
Får jag fråga vad det är som gör att du börjar prata donation efter att hon bara gjort ett försök? Att inte lyckas på försts IVF är ju verkligen inte konstigt. Man justerar dosen helt enkelt. Jag hade ju med normaldos galet mycket folliklar, medan jag med en annan dosering och medicin fick bara tre mogna.

Sen undrar jag om donation är något som landstinget finansierar och i såfall efter så få försök? Donation är dyrt...

Jag tror att äggdonation ryms inom de tre lamdstingsfinansierade försöken här hos oss. Däremot vet jag inte vad som krävs för att faktiskt få göra det, det känns som att det inte bara är ens egen sak att bestämma om.

Läkaren som gjorde vår utredning och rekommenderade oss för ivf trodde att man efter ett eller två försök skulle byta till äggdonation för oss, men när vi väl satte igång så var det aldrig uppe på tal utan vi gjorde tre vanliga ivf-försök via landstinget.
 
27 ägg plockade idag på syster. Var väldigt plågsamt. Fanns fler blåsor men det gjorde för ont. Hon får reda på via brev hur många av äggen som klarade sig till frysen. Sen ska de ligga där i säkert förvar i minst 2 år.

En kort, sjukt intensiv ”IVF resa”. Från att hon fick reda på att det skulle genomföras en behandling till 27 plockade ägg har det tagit 26 dagar.

Tack alla ni fina i tråden för era svar! ❤️

Mvh Miks
 
27 ägg plockade idag på syster. Var väldigt plågsamt. Fanns fler blåsor men det gjorde för ont. Hon får reda på via brev hur många av äggen som klarade sig till frysen. Sen ska de ligga där i säkert förvar i minst 2 år.

En kort, sjukt intensiv ”IVF resa”. Från att hon fick reda på att det skulle genomföras en behandling till 27 plockade ägg har det tagit 26 dagar.

Tack alla ni fina i tråden för era svar! ❤️

Mvh Miks
Nu vila vila vila. Inte dammsuga eller hänga tvätt. Ligga och dricka vatten. Netflix. Choklad. Liggande.
 
Nu vila vila vila. Inte dammsuga eller hänga tvätt. Ligga och dricka vatten. Netflix. Choklad. Liggande.
Japp! Hon sov mellan 12-16. Tuff dag! Sen är helgen planerad i viloläge 👍🏻 Tack vare era råd faktiskt. Sjukhuset avrådde bara från motion.

Hon mår för övrigt mycket bättre. Mycket mindre svullen, som mensvärk men hanterbar.

Och just det! 24 mogna ägg klarade sig till frysen kunde hon läsa i sin journal 👏🏻👌🏻

Mvh Miks
 
Japp! Hon sov mellan 12-16. Tuff dag! Sen är helgen planerad i viloläge 👍🏻 Tack vare era råd faktiskt. Sjukhuset avrådde bara från motion.

Hon mår för övrigt mycket bättre. Mycket mindre svullen, som mensvärk men hanterbar.

Och just det! 24 mogna ägg klarade sig till frysen kunde hon läsa i sin journal 👏🏻👌🏻

Mvh Miks
Vilket toppen resultat för henne!! Va skönt!
 
Japp! Hon sov mellan 12-16. Tuff dag! Sen är helgen planerad i viloläge 👍🏻 Tack vare era råd faktiskt. Sjukhuset avrådde bara från motion.

Hon mår för övrigt mycket bättre. Mycket mindre svullen, som mensvärk men hanterbar.

Och just det! 24 mogna ägg klarade sig till frysen kunde hon läsa i sin journal 👏🏻👌🏻

Mvh Miks
Vänta, frös de redan? De odlade alltså inget alls?!

Alltså, man brukar odla ungefär 3-5 dagar och se vilka som funkar ok.

Eller tog de alltså bara ägg och ingen befruktning? Sorry!
 
Vänta, frös de redan? De odlade alltså inget alls?!

Alltså, man brukar odla ungefär 3-5 dagar och se vilka som funkar ok.

Eller tog de alltså bara ägg och ingen befruktning? Sorry!
Bara ägg. Ingen befruktning. Man får bara befrukta äggen om man är gift.

Mvh Miks
 
Vill ni veta hur det fortsätter här? (Jag är ju inte under någon pågående medicinsk behandling, eftersom jag är för fet enligt BMI och bara blir erbjuden Provera/Primolut-Nor, som jag mår kasst av. Försöker hitta vad det är kroppen behöver mer av näringsmässigt, vilken typ av rörelse som funkar, få in mer sömn och minska på stressen samt få lymfsystemet att funka bättre. Har PCOS, lipolymfödem och misstänker sköldkörteldysfunktion.)

Oavsett så kommer här lite gnäll. Och oro. Och förvirring.
Cd 14; PMS o kåt. (Tyder ju på att min kropp inte klarar av att balansera upp hormonerna och få igång processerna rätt. Men kul med nånting ändå redan på cd 14.)
Cd 18; trådiga flytningar. Förkylning som aldrig bröt ut riktigt.
Cd 23 + 24; enorma underlivskramper, med kallsvett och illamående. Smärtan strålar från livmodern och neråt, ej från äggstockarna. I min ungdom hade detta kunnat vara början till min mensvärk, men den är belägen för långt ner samtidigt. (Min normala mensvärk känns lite högre upp och strålar ut på ett annat sätt.)
Känns som att någon snurrat fast en tving eller två runt livmodern och försöker nu dra ut den ur fel hål. Ledvärk mycket ökat och ökat tryck i kroppen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 480
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 421
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 805
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Dongel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp