En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Tack snälla för att du orkar svara och förklara! Jag har tänkt lika som du men det är skönt när någon bekräftar. Sjukhuset har varit väldigt dåliga på information faktiskt.

Just nu känner hon sig ”full” vilket inte är så konstigt. Väldigt öm, mår illa. Oklart om hon gått upp i vikt. Hon har inte ätit sen förra veckan pga andra orsaker och fått dropp.

Graviditet kommer det inte bli nu och vad jag förstått är då risken för överstimulering väldigt liten med suprefact sprutan.

Mvh Miks
Det låter ju som att hon är överstimulerad. Det händer alltså också före äggplock och återföring. Hon låter ju inte alls som att hon mår så bra.

Överstimulering ser man på äggstockarna storlek. Har du nån aning om hur stora de var nu vid ul?
 
Det låter ju som att hon är överstimulerad. Det händer alltså också före äggplock och återföring. Hon låter ju inte alls som att hon mår så bra.

Överstimulering ser man på äggstockarna storlek. Har du nån aning om hur stora de var nu vid ul?
Jo hon är nog det. Hon ligger ju värdigt högt på blodproven. De hade egentligen velat vänta till på måndag men vågar inte på grund av blodprovernas nivåer. Risk finns att de måste avbryta och inte kan plocka alls på måndag och då är det kört. Hon har bara en chans.

Läkaren idag sa inte storleken på alla blåsor högt. Det gjorde hon i måndags. Då var de allt mellan 6-17mm. Nu sa han att 24 är över 10mm men att det finns väldigt många aktiva. På ultraljudet ser det ut som en herrans massa vindruvor på en rejält grov ”kvist”.

Han idag sa att de behöver plocka på fredag för att vara säkra på att vi får något. Suprefacten skulle motverka överstimulering tydligen.

Mvh Miks
 
Nej hur många det tar ska väl inte påverka alls. De spricker ju av sig själv då de är mogna eller så skrumpnar de antar jag.

Det som kan påverka är graviditetshormon. Smärtan (jag antar att hon känner sig väldigt uppblåst och öm) går övräer nästan direkt efter äggplock. Sen blir det bättre för var dag.

Edit: alltså man tar ju alla äggblåsor som växt. Sen kan de vara omogna osv men det spelar ingen roll. Bara man kommer åt tar man alla. Jag vet inte vad som händer med en follikel som växt men bara lite. Jag antar alltså att de skrumpnar ihop. Om man inte går på äggplock så spricker de ju av sig själv.

Edit igen. Ja alltså de ägg som inte plockad bryts ner
För mig blev smärtan värre efter plocket, sambon såg med blotta ögat hur min mage svullnade efteråt medan vi väntade på att läkaren skulle komma och berätta hur många ägg det blev.

Men håller med om att det sen blev bättre för varje dag.
 
Jag blev inte överstimulerad men var i riskzon, till mig var dom väldigt noga med information. Drick mycket, ät salt, vila, håll koll på vikten då viktuppgång tyder på att man samlar på sig vätska. Om något av följande: påverkad andning, mycket ont, kräkningar, påverkat allmäntillstånd, åk till akuten. Fick också nån medicin som skulle motverka överstimulering, minns inte vad den hette men var ursprungligen en parkinsonmedicin tror jag.
 
Jag blev inte överstimulerad men var i riskzon, till mig var dom väldigt noga med information. Drick mycket, ät salt, vila, håll koll på vikten då viktuppgång tyder på att man samlar på sig vätska. Om något av följande: påverkad andning, mycket ont, kräkningar, påverkat allmäntillstånd, åk till akuten. Fick också nån medicin som skulle motverka överstimulering, minns inte vad den hette men var ursprungligen en parkinsonmedicin tror jag.
Det där med "mycket ont" är så svårt. Jag hade definitivt inte åkt in ifall inte läkaren sagt åt mig.
 
För mig blev smärtan värre efter plocket, sambon såg med blotta ögat hur min mage svullnade efteråt medan vi väntade på att läkaren skulle komma och berätta hur många ägg det blev.

Men håller med om att det sen blev bättre för varje dag.
Men ja! Nu när du säger det! Efteråt gjorde det ju faktiskt ont och jag fick värmedyna tror jag.

Jag ska sluta berätta om saker som hänt för så länge sedan:banghead::D
 
Tack snälla ni @em-pirre @hemlig @soom Jag vidarebefordrar till syster! Bättre att veta än inte!

Igår var P-östradiol 20800 pmol/L. Jag hittar inget om hur illa det är jämfört med referensvärden 😬

Mvh Miks
Jag tror att man vid nivåer över 6000 pmol/L har en väldigt stor risk för ohhs.

Hittade Det här
The link between oestrogen and OHSS is complicated by the fact that it does not just occur at a specific level of oestrogen. All that can be said is that the risk increases substantially over the range of 10,000 to 20,000pmol/L, but OHSS can occur at any level of Oestrogen and has been reported in non stimulated
natural cycles .

https://fertilityinformed.com.au/tr...tro-fertilisation-ivf/oestrogen-ivf-and-ohss/
 
Är det någon av er som genomgår nån sorts behandling som har erfarenhet av Livio Göteborg, Elivakliniken eller Gynhälsan Fertilitetscentrum?
 
Jag tror att man vid nivåer över 6000 pmol/L har en väldigt stor risk för ohhs.

Hittade Det här
The link between oestrogen and OHSS is complicated by the fact that it does not just occur at a specific level of oestrogen. All that can be said is that the risk increases substantially over the range of 10,000 to 20,000pmol/L, but OHSS can occur at any level of Oestrogen and has been reported in non stimulated
natural cycles .

https://fertilityinformed.com.au/tr...tro-fertilisation-ivf/oestrogen-ivf-and-ohss/
Det där var en bra länk! Tack! Jag har haft svårt att hitta info. Värdet är ju onekligen skyhögt. Förståeligt att de inte vågar vänta till på måndag.

Äggplock imorgon bitti :nailbiting:

Mvh Miks
 
Min privata gyn ska lägga ner. Hon var visserligen inte lika fantastisk som den före henne (som också stängde mottagningen), men hon ville i a f ta emot mig och erbjuda mig ul och kontroller. Regionens gynmottagningar har inte alls haft samma bemötande och attityd. Så vart tusan vänder jag mig nu? Ska jag behöva åka tvärs genom regionen, 20 mil? Finns det ens regionsanslutna privata gyn i Gbg?
 
Jag blev inte överstimulerad men var i riskzon, till mig var dom väldigt noga med information. Drick mycket, ät salt, vila, håll koll på vikten då viktuppgång tyder på att man samlar på sig vätska. Om något av följande: påverkad andning, mycket ont, kräkningar, påverkat allmäntillstånd, åk till akuten. Fick också nån medicin som skulle motverka överstimulering, minns inte vad den hette men var ursprungligen en parkinsonmedicin tror jag.
Pravidel?

Jag fick pravidel och fragminsprutor.
 
Min privata gyn ska lägga ner. Hon var visserligen inte lika fantastisk som den före henne (som också stängde mottagningen), men hon ville i a f ta emot mig och erbjuda mig ul och kontroller. Regionens gynmottagningar har inte alls haft samma bemötande och attityd. Så vart tusan vänder jag mig nu? Ska jag behöva åka tvärs genom regionen, 20 mil? Finns det ens regionsanslutna privata gyn i Gbg?
Vi åkte över 30 mil enkel väg alla gånger 😅 så dumt att behövs ta en dag ledig för ett 15 minuters besök...
 
Vi åkte över 30 mil enkel väg alla gånger 😅 så dumt att behövs ta en dag ledig för ett 15 minuters besök...
Ja, verkligen.
Ska jag åka till Gbg går det dessutom åt en hel dag i resor. Det tar 2-2,5 timme, men det är vägarbeten och parkeringsförvirring varje gång. Och åka tåg funkar aldrig med tiderna. Eller så är tågen trasiga.
 
Jag mår helt okej. Fick väldigt svår huvudvärk efter första sprutan men det blev bättre efter något dygn. Har en lättare huvudvärk och lätt illamående nu men mår bättre än jag trodde. Sprutorna går bra. Jag är ju sjuksyrra sedan många år men det är lite äckligt att sticka sig själv. Gonal-f känns knappt. Fyremadel är lite värre. Den svider och kliar lite, jag får som ett bromsbett som håller i sig någon timme.


Tyvärr gick det inte så bra. Har 3 blåsor bara. Jag får ändå göra äggplock men det ser ganska mörkt ut den här cykeln.
Håller tummarna att biverkningarna inte blir värre och att de tre blåsorna blir till fina mogna ägg!!!
Hur många landstingsfinansierade försök har du?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 476
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 420
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 802
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Lerig hage
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp