En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Vill ni veta hur det fortsätter här? (Jag är ju inte under någon pågående medicinsk behandling, eftersom jag är för fet enligt BMI och bara blir erbjuden Provera/Primolut-Nor, som jag mår kasst av. Försöker hitta vad det är kroppen behöver mer av näringsmässigt, vilken typ av rörelse som funkar, få in mer sömn och minska på stressen samt få lymfsystemet att funka bättre. Har PCOS, lipolymfödem och misstänker sköldkörteldysfunktion.)

Oavsett så kommer här lite gnäll. Och oro. Och förvirring.
Cd 14; PMS o kåt. (Tyder ju på att min kropp inte klarar av att balansera upp hormonerna och få igång processerna rätt. Men kul med nånting ändå redan på cd 14.)
Cd 18; trådiga flytningar. Förkylning som aldrig bröt ut riktigt.
Cd 23 + 24; enorma underlivskramper, med kallsvett och illamående. Smärtan strålar från livmodern och neråt, ej från äggstockarna. I min ungdom hade detta kunnat vara början till min mensvärk, men den är belägen för långt ner samtidigt. (Min normala mensvärk känns lite högre upp och strålar ut på ett annat sätt.)
Känns som att någon snurrat fast en tving eller två runt livmodern och försöker nu dra ut den ur fel hål. Ledvärk mycket ökat och ökat tryck i kroppen.

Fy fan vad ledsen jag blir att du inte får hjälp på grund av BMI. Tycker det är helt orimligt!!! Förstår verkligen inte varför.
Kan du vända dig privat? Kostar ju en del, men ändå.
 
Jag har för övrigt mailat in en egen remiss idag till kvinnohälsan. Jag har sen förra ägglossningen haft ont i livmodern, som jag upplever det är det där i alla fall. Har aldrig haft det förr. Det var en av de saker som fick mig att tänka att jag kanske var gravid. Så jag tänker få det kollat. Får jag inte hjälp via kvinnohälsan på vårdcentralen kommer jag söka mig privat. Det är trist och jag har egentligen inte råd. Men jag vill veta vad som är fel om det är nåt. Är snart 37, så jag känner att jag inte har all tid i världen heller.
Förhoppningsvis är det inget. När jag kollades för ett år sen såg allt bra ut, men mycket kan ju hända..
Läste lite om endometrios, men tycker inte det stämde helt.
Vi får se.
 
Jag har för övrigt mailat in en egen remiss idag till kvinnohälsan. Jag har sen förra ägglossningen haft ont i livmodern, som jag upplever det är det där i alla fall. Har aldrig haft det förr. Det var en av de saker som fick mig att tänka att jag kanske var gravid. Så jag tänker få det kollat. Får jag inte hjälp via kvinnohälsan på vårdcentralen kommer jag söka mig privat. Det är trist och jag har egentligen inte råd. Men jag vill veta vad som är fel om det är nåt. Är snart 37, så jag känner att jag inte har all tid i världen heller.
Förhoppningsvis är det inget. När jag kollades för ett år sen såg allt bra ut, men mycket kan ju hända..
Läste lite om endometrios, men tycker inte det stämde helt.
Vi får se.
Hoppas du får en kontroll.
 
Fy fan vad ledsen jag blir att du inte får hjälp på grund av BMI. Tycker det är helt orimligt!!! Förstår verkligen inte varför.
Kan du vända dig privat? Kostar ju en del, men ändå.
De är stenhårda. Spelar ingen roll om det är ett kg eller tjugo.
Har vänt mig privat. Den första tog direkt blodprov och satte diagnos och startade fertilitetsbehandling. "Dina symtom behandlas på samma sätt som din fertilitet." En ägglossning, sen var jag gravid.
Hon stängde tyvärr ner sin mottagning. Hittade en ny. Hon är villig att hjälpa mig med fertiliteten, men jag måste på rätt sida om BMI-gränsen först. Hon ska stänga under året.
Nästa privata finns i Göteborg, Örebro eller Karlstad, vad jag hittills hittat.
 
De är stenhårda. Spelar ingen roll om det är ett kg eller tjugo.
Har vänt mig privat. Den första tog direkt blodprov och satte diagnos och startade fertilitetsbehandling. "Dina symtom behandlas på samma sätt som din fertilitet." En ägglossning, sen var jag gravid.
Hon stängde tyvärr ner sin mottagning. Hittade en ny. Hon är villig att hjälpa mig med fertiliteten, men jag måste på rätt sida om BMI-gränsen först. Hon ska stänga under året.
Nästa privata finns i Göteborg, Örebro eller Karlstad, vad jag hittills hittat.
Vilken BMI gräns har de? Lyckades smita emellan med BMI på 34 :)
 
Nej, det kändes ju ändå rätt nära. Men även om allt klaffar kommer jag ändå att hinna fylla 42 innan allt är över. Men vi får se, vi ska inte gå händelserna i förväg. :p

Hur går det för er..?
Lägg inte för mycket vikt vid att du hinner fylla 42, nu har ni tagit beslut att prova detta och så får vi hoppas det går bra! :heart

Det går bra, hoppas jag. Går in i v 17 imorgon men nu är det tre veckor sedan senaste ultraljudet så oron har smugit sig på igen.
 
De är stenhårda. Spelar ingen roll om det är ett kg eller tjugo.
Har vänt mig privat. Den första tog direkt blodprov och satte diagnos och startade fertilitetsbehandling. "Dina symtom behandlas på samma sätt som din fertilitet." En ägglossning, sen var jag gravid.
Hon stängde tyvärr ner sin mottagning. Hittade en ny. Hon är villig att hjälpa mig med fertiliteten, men jag måste på rätt sida om BMI-gränsen först. Hon ska stänga under året.
Nästa privata finns i Göteborg, Örebro eller Karlstad, vad jag hittills hittat.

Okej, tycker det är väldigt tråkigt att det är så fyrkantigt.

Sen tycker jag att oavsett om man försöker bli gravid eller ej borde det vara självklart att få hjälp med sin cykel, då den påverkar så mycket. Men vården har väl inte resurser...

Är det långt för dig till nåt av de ställena?
Håller tummarna för att det kommer en lösning <3
 
Hade rätt i att min ägglossning sker tidigare än appen säger. Dag 11. Kände av den tydligt! Fick riktigt ont igår. Har testat sedan mensens sista dag för säkerhets skull.
Vi får se hur det går den här månaden. Det tråkiga är att det är många dagar kvar tills jag kan testa 😅
 
Lite uppdatering från mig. I mina tre blåsor fanns två ägg. Både blev befruktade och jag ruvar ett embryo❤️. Men jag håller på att bli knäpp. Ruvar dag 6 nu. Jag har inte känt något alls men idag fick jag pms, precis på dagen som jag brukar få varje cykel. Jag hade ställt in mig på att det inte skulle gå den här första cykeln och blev ännu mer övertygad när jag fick pms. Men nu har jag även en liiiten blödning. Jag vet inte hur en nidblödning ser ut, det står att den ska vara rosa/brun men den lilla skvätt som kom va röd. Jag kan lika gärna rivit mig med lutinus-pinnen🙈. Jag har redan tagit test som såklart va negativt eftersom det är så tidigt.
Jag vet inte vad jag ska tro. Men det är väl så det är i sen här karusellen…
 
Lite uppdatering från mig. I mina tre blåsor fanns två ägg. Både blev befruktade och jag ruvar ett embryo❤️. Men jag håller på att bli knäpp. Ruvar dag 6 nu. Jag har inte känt något alls men idag fick jag pms, precis på dagen som jag brukar få varje cykel. Jag hade ställt in mig på att det inte skulle gå den här första cykeln och blev ännu mer övertygad när jag fick pms. Men nu har jag även en liiiten blödning. Jag vet inte hur en nidblödning ser ut, det står att den ska vara rosa/brun men den lilla skvätt som kom va röd. Jag kan lika gärna rivit mig med lutinus-pinnen🙈. Jag har redan tagit test som såklart va negativt eftersom det är så tidigt.
Jag vet inte vad jag ska tro. Men det är väl så det är i sen här karusellen…
Grattis till två embryon! Vilket bra resultat ändå att två av tre klarade sig!
Håller verkligen tummarna att allt är som att det ska och att det vill fästa.
 
Jag har gjort 10 dagar med sprutor nu, tog ägglossningssprutan igår och ska plocka imorgon men ligger i risk för överstimulering så jag kommer behöva göra en totalfrys. Har mått väldigt bra hela tiden men sen igår känner jag verkligen att det är fullt i äggstockarna 😅 spänner och värker lite och är svullen och öm.
Känns fantastiskt att ha svarat så bra på behandlingen men lite tråkigt att behöva vänta ett par månader till på insättning, har ju också haft problem hela hösten med att hitta/få ägglossning så jag kommer vilja göra insättning i stimulerad cykel sen när kroppen återhämtat sig lite... Hoppas på flera embryon till frysen så jag har en liten buffert. Snart är det exakt ett år sen jag var på första läkarbesöket och blev godkänd för behandling.
 
Lite uppdatering från mig. I mina tre blåsor fanns två ägg. Både blev befruktade och jag ruvar ett embryo❤️. Men jag håller på att bli knäpp. Ruvar dag 6 nu. Jag har inte känt något alls men idag fick jag pms, precis på dagen som jag brukar få varje cykel. Jag hade ställt in mig på att det inte skulle gå den här första cykeln och blev ännu mer övertygad när jag fick pms. Men nu har jag även en liiiten blödning. Jag vet inte hur en nidblödning ser ut, det står att den ska vara rosa/brun men den lilla skvätt som kom va röd. Jag kan lika gärna rivit mig med lutinus-pinnen🙈. Jag har redan tagit test som såklart va negativt eftersom det är så tidigt.
Jag vet inte vad jag ska tro. Men det är väl så det är i sen här karusellen…
Vilken cykeldag är du på? Jag brukade en liten blödning då mensen skulle komma då jag tog lutinus och det inte lyckats.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 480
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 421
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 805
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dongel?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp