En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge ska man ha appen innan den är helt tillförlitlig? Jag hade använt min app i tre år så där räknade jag verkligen med tillförlitligheten.
Det kan ta tid innan man får positivt trots gravid, en vän fick inte positivt förrän BIM+8

Den säger sig ju vara tillförlitlig från början som preventivmedel i varje fall (började så), men ju längre man har den ju mer precis blir den. Jag tänker att om ens cykel varierar fram och tillbaks 4 dagar så har ju appen ingen spåkula, men den kan ju också anpassa BIM lite utifrån ÄL-test osv.

Jag får nog ha lite is i magen ett par dagar till, och testa igen om det inte blivit någon mens i början av veckan.

Räknar man BIM baserat på sin längsta cykel, eller snittcykel? NC räknade ut att jag skulle ha mens i torsdags och skulle det stämma är jag nu BIM+3. Men då räknade de på en cykel på 29 dagar. Min kortaste har varit 28 och längsta 32. Vanligast 30. Nu är jag på dag 32, det har hänt en gång förr att cykeln varit så lång. Så blir lite osäker på hur folk brukar beräkna BIM, jag tänker att det måste vara svårt att veta om man inte har exakt samma längd på samtliga cykler?

Den appen jag har använt räknar ut ett genomsnitt.

Har du testat med ägglossningstest också eller enbart gått efter NC? Nyckeln är egentligen att ta reda på hur lång lutelfas (tiden mellan äl och bim) man har. Har man olika långa cykler är lutelfasen för de allra flesta lika lång och det är tiden mellan mens och äl som varierar (rätta mig här om jag har fattat fel någon!). Så är kommer mensen/bim sent är det för att ägglossning varit sen. Så om man med äl-test kan konstatera när man hade ägglossning vet man sen när bim är.

Räknar man BIM baserat på sin längsta cykel, eller snittcykel? NC räknade ut att jag skulle ha mens i torsdags och skulle det stämma är jag nu BIM+3. Men då räknade de på en cykel på 29 dagar. Min kortaste har varit 28 och längsta 32. Vanligast 30. Nu är jag på dag 32, det har hänt en gång förr att cykeln varit så lång. Så blir lite osäker på hur folk brukar beräkna BIM, jag tänker att det måste vara svårt att veta om man inte har exakt samma längd på samtliga cykler?

Jag räknade alltid ut bim utifrån när jag hade ägglossning eftersom det styrs av det. Kunde ha ägglossning på dag 14 eller 16 eller 19 eller när som helst, och sen visste jag att jag alltid får mens 14 dagar efter ägglossning.
Samma här. Dock har jag noll koll på min ägglossning, förutom vid ivf-behandling när man tar ägglossningsspruta.

Utan ivf varierar mina cykler mellan 24 och 28 dagar, så jag skulle inte räkna mensen som sen förrän dag 28 passerat.

Den appen jag har använt räknar ut ett genomsnitt.

Har du testat med ägglossningstest också eller enbart gått efter NC? Nyckeln är egentligen att ta reda på hur lång lutelfas (tiden mellan äl och bim) man har. Har man olika långa cykler är lutelfasen för de allra flesta lika lång och det är tiden mellan mens och äl som varierar (rätta mig här om jag har fattat fel någon!). Så är kommer mensen/bim sent är det för att ägglossning varit sen.

OK, då är jag med! Jag tog ÄL-test och reggade i appen, så den vet. Det konstiga är att jag testade positivt på ÄL-testet på måndagen, ändå har NC nu flyttat min ägglossnings till söndagen dagen innan. Jag trodde ÄL skulle vara ca på tisdagen eftersom jag fick glad gubbe på måndagen. Att den flyttat den till söndagen känns ologiskt.

OK, då är jag med! Jag tog ÄL-test och reggade i appen, så den vet. Det konstiga är att jag testade positivt på ÄL-testet på måndagen, ändå har NC nu flyttat min ägglossnings till söndagen dagen innan. Jag trodde ÄL skulle vara ca på tisdagen eftersom jag fick glad gubbe på måndagen. Att den flyttat den till söndagen känns ologiskt.
Hur många dagar sedan ägglossning? Som sagt är det enbart det som man måste räkna på. Din lutealfas ät i princip alltid lika lång. Oftast ca 14 dagar men det är individuellt. Har man kortare än 11 dagar kan det vara problem

Hur många dagar sedan ägglossning? Som sagt är det enbart det som man måste räkna på. Din lutealfas ät i princip alltid lika lång. Oftast ca 14 dagar men det är individuellt. Har man kortare än 11 dagar kan det vara problem

Idag är dag 14 från positivt ÄL-test. Enligt NC är min lutealfas 11-13 dagar, av mina 4 loggade cykler har 1 cykel haft 11 dagar och 2 cykler haft 13 dagar. I den fjärde kunde de inte bekräfta ÄL, de fick inte tillräckligt med data den månaden.

Jag tror jag väntar ut den här dagen också. Har ändå inget test hemma och vill gärna testa direkt på morgonen. Så kan testa i morgon om jag inte skulle få mens under dagen idag.

Idag är dag 14 från positivt ÄL-test. Enligt NC är min lutealfas 11-13 dagar, av mina 4 loggade cykler har 1 cykel haft 11 dagar och 2 cykler haft 13 dagar. I den fjärde kunde de inte bekräfta ÄL, de fick inte tillräckligt med data den månaden.

Jag tror jag väntar ut den här dagen också. Har ändå inget test hemma och vill gärna testa direkt på morgonen. Så kan testa i morgon om jag inte skulle få mens under dagen idag.
Ärligt skulle jag inte lita ett skvatt på NC. Inte utan att ha bekräftat med ÄL-test. Det är rätt ovanligt att ha så stor skillnad på lutealfas, så det tror jag inte stämmer.

Är det 14 dagar från positivt ÄL borde du absolut kunna testa med gravtest och få tillförlitligt resultat, men det händer iofs ganska mycket på 24 timmar också, så ge det tid.

Kunde såklart inte låta bli så jag gick och köpte ett test. Jag är gravid 🥲 När jag testade negativt tidigare i veckan så tog jag det som en absolut sanning och det kanske jag inte borde ha gjort, men jag hann verkligen ställa om så nu blev jag lite tagen på sängen med detta. Självklart överlycklig, men också ödmjuk inför att det är ett par månader kvar innan vi vet om lilla bönan vill stanna kvar i kroppen. Men ändå wow, så många känslor just nu. En utav dem att det känns jättekonstigt att berätta detta i en tråd där jag vet att många kämpat väldigt länge, och jag känner mig som en bortskämt unge som glider in och får som hon vill direkt. Tänker på er, också, idag :heart

Kunde såklart inte låta bli så jag gick och köpte ett test. Jag är gravid 🥲 När jag testade negativt tidigare i veckan så tog jag det som en absolut sanning och det kanske jag inte borde ha gjort, men jag hann verkligen ställa om så nu blev jag lite tagen på sängen med detta. Självklart överlycklig, men också ödmjuk inför att det är ett par månader kvar innan vi vet om lilla bönan vill stanna kvar i kroppen. Men ändå wow, så många känslor just nu. En utav dem att det känns jättekonstigt att berätta detta i en tråd där jag vet att många kämpat väldigt länge, och jag känner mig som en bortskämt unge som glider in och får som hon vill direkt. Tänker på er, också, idag :heart
Men Åhh wow, grattis!!
Och jag blir bara glad när folk här plussar, oavsett om man försökt länge eller ej. För varje plus tänker jag att chansen ökar för ”oss” som det tar längre tid för. Än om det inte hade varit någon som plussat alls, då hade det för mig känts mer hopplöst. :love::love1:

Grattis 😍
Blev också gravid på första försöket (insemination) för 4+ år sedan, så häftigt!
❤️

Men oj, stort grattis :heart

Tack bästa ni! :heart Det känns smått surrealistiskt att vi precis sa ”vad kul att vi ska börja försöka nu!” och sen plussa två veckor senare. Jag har inte ens packat upp allting från vår bröllopshelg. Vi brukar som jag sagt någon gång tidigare inte ha så mycket flyt, det blir alltid hinder och omvägar för oss. Vem vet, detta kanske blir en helt annan upplevelse för oss🤞

Men wow! ❤️🥰
Stort grattis!

Tack bästa ni! :heart Det känns smått surrealistiskt att vi precis sa ”vad kul att vi ska börja försöka nu!” och sen plussa två veckor senare. Jag har inte ens packat upp allting från vår bröllopshelg. Vi brukar som jag sagt någon gång tidigare inte ha så mycket flyt, det blir alltid hinder och omvägar för oss. Vem vet, detta kanske blir en helt annan upplevelse för oss🤞

Men grattis! Skönt att höra att nån har lite flyt också. 😀

Grattis!
Vi plussade också första gången på mors dag för två år sen, då blir det en liten januaribebis för er också ♥️

Jaha. Äntligen ska vi få göra insättning, ägglossning beräknad i veckan så insättning bör bli i början av veckan därpå. Så blir barnet genomförkyld (igen). Jag får det mesta hon får, så hög risk att jag är förkyld lagom till insättningsdags. Högst tveksamt om det hinns med på nästa ägglossning. Blä.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
78 79 80
Svar
1 582
· Visningar
222 019
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar