En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Mirtazapin.

Han har antingen åkt på en bunt biverkningar eller så är han sjuk så jag håller koll.

Min kropp är helskum just nu så jag har börjat med stickorna redan.

Det löser sig, kära du!

God jul till alla härliga människor i tråden! Utan er hade det nog varit lite jobbigt.

Nästa år är året som gäller!:)

Det är nog ingen dum idé. Det har ju hänt enormt mycket i din kropp på väldigt kort tid.

Hoppas allt ordnar sig med din sambo. Det blir ju lite dubbelt jobbigt när han dels inte mår bra och dels kanske har lite svårt för barnalstrandet just nu.

Jobbig situation :(

Det löser sig nog. Det ser fortfarande ut som att det blir ÄL i slutet av den här veckan eller i början av nästa och tills dess ska jag nog kunna locka upp hans myspinne* :rofl:

*familjeliv - oerhört roande sida om man inte tar allt på allvar :rofl:

Tar som vanligt sista knappen här och frågar er tjejer här då det inte går att ringa och råd fråga sjukhuset pga stängt till 2a januari pga helg tider :banghead: Jag skulle börja med provera i mellandagarna men nu har min kropp helt ballat ur och jag har blödat floder i 2veckor och tar aldrig slut!:( men enligt läkaren så är min mens värdelös och framkallar inte äl då jag har pco. Nu är min fråga tror ni att det bara är att börja äta tabletterna eller måste jag vänta ut blödningen? För han sa ju att jag ska få mens efter dessa 10 tabletter och käka pergo time på 5e dagen. Har haft mens till och från nu nästan varje dag i snart 2.5 månad :yuck:

Det löser sig nog. Det ser fortfarande ut som att det blir ÄL i slutet av den här veckan eller i början av nästa och tills dess ska jag nog kunna locka upp hans myspinne* :rofl:

*familjeliv - oerhört roande sida om man inte tar allt på allvar :rofl:

Familjeliv är en värld för sig :cool:

Tar som vanligt sista knappen här och frågar er tjejer här då det inte går att ringa och råd fråga sjukhuset pga stängt till 2a januari pga helg tider :banghead: Jag skulle börja med provera i mellandagarna men nu har min kropp helt ballat ur och jag har blödat floder i 2veckor och tar aldrig slut!:( men enligt läkaren så är min mens värdelös och framkallar inte äl då jag har pco. Nu är min fråga tror ni att det bara är att börja äta tabletterna eller måste jag vänta ut blödningen? För han sa ju att jag ska få mens efter dessa 10 tabletter och käka pergo time på 5e dagen. Har haft mens till och från nu nästan varje dag i snart 2.5 månad :yuck:

Det där är ju jättesvårt. Olika läkare har olika tänk. Återkommer snart måste iväg en sväng.

Hoppas det är ok att jag svarar utan att jag tillhör tråden.

Jag blödde litegrann från mars - juni innan jag fick hjälp, sk. anovolutoriska blödningar (ägglossningsfria blödningar - vanligt vid PCO). Då tog jag en proverakur, som inte direkt hjälpte. Jag blödde som en stucken gris till augusti, innan jag fick hjälp igen, med dubbeldos provera. Tanken var att ta det när man blöder, för att få det att sluta. Om man försöker vänta ut det, och har riktigt otur, så kan östrogenpåslaget öka slemhinnans tjocklek trots att man blöder ordentligt (mitt fall). Enda sättet att försöka bryta det är en proverakur (gestagenpåslag - "som om ägglossning skett").

Om man ska försöka vänta ut det, så kan du få vänta länge. I mitt fall var man dock tydlig med att jag måste börja omedelbart, då det kan ta ett par dar för proveran att minska blödningen, och sedan blöder man ut igen. Jag skulle dessutom fortsätta i 3-6 månader, med antagandet att jag endast skulle blöda mindre/inte alls under kuren, så det var min enda möjlighet att vara blödningsfri tills kroppen fick ordning på det. Det tog 2 omgångar provera efter varandra, varav en dubbeldos, för att få mindre blödningar. (Jag fick diagnosen PCOS, efter att man tidigare trott att det "endast" var hypotyreos).

Kort och gott: jag tror att du ska ta det som planerat. Är tanken att du ska ta det en gång, eller flera menscykler? Om jag får fråga dvs.

Så nu har jag slutat jobba.

Jag är nog böjd att hålla med SweetPanther att du inte borde behöva vänta ut dina blödningar. Tanken är ju att få ordning på dom. Men jag är ju ingen läkare.

Jag tycker det här är en ganska bra förklaring på vad Provera gör (inte jag som är författaren utan någon som är mycket bättre än jag på att förklara :o):

Provera är ett konstgjort gulkroppshomon som kickstarta en blödning.

När man sätter till konstgjort gulkropphomon blir slemhinna tjockare, kroppen luras att tro att man haft ägglossning ( utan att ett ägglossat ) när man slutar ta tbeletten kommer mensen allt från några dygn till flera dygn senare.

Gulkroppshormonet hos kvinnor som har egen ägglossning reglerar starten, längden och när blödningen ska sluta. Gulkoppshormonet bildas i gulkoppen i äggstocken efter ägglossningen och bidrar även till att slemmhinnan blir ännu tjockare för att välkomna ett befruktat ägg, embryo.

Landar inget befruktat ägg, då dimper halten gulkopshormon snabbt och några dager senare går en startsignal att mensen ska komma.

Detta är det första man får utskrivet vid en utredning, att sätta igång mensen, tanken är att kroppen själv ska fatta, att du ska få ÄL och bli gravid.

Man får inte ÄL utav tabletterna, men ska få kroppen att fatta galoppen själv. Du får en fin och bra slemhinna för ett befruktat ägg att landa i, däremot om man äter Pergo är en vanlig biverkning att man inte får tillräckligt tjock slemhinna för att ta emot ett befruktat ägg.

Åh äntligen har jag fått förklaringen till varför man använder Provera både som preventivmedel och "bli med barn"-medel.

Det har liksom inte gått ihop i min hjärna :o

Jag har ju använt Depo-Provera = p-sprutor i hur många år som helst, främst för att den konstant höga hormonnivån gör att jag slipper den mesta av min migrän och sen har det varit bekvämt för mig att vara 100% säker på att inte kunna bli gravid. Min mens upphör så fort jag börjar med sprutorna och brukar inte ens få spottings och sen går det relativt snabbt för de att gå ur kroppen igen när jag vill sluta. (Måste ta var 10e vecka istället för rekommenderade var 12e annars så känner ja direkt hur det förbereds för ägglossning och mens!)

Jag hade också rätt stora förhoppningar. Hade ju värk i äggstockarna en hel vecka efter äl som jag aldrig känt förut. Men det var väl sviter från äl då..

Har räknat efter i almenackan och det verkar ju som jag har "normal" längd mellan äl och mens. Så det känns ju bra jällefall.

Jag läste precis om prostatit på nätet. Det konstaterades att sambon hade kronisk prostatit (de finns väl bara pågående och kronisk eller?). Han sa inte så mkt mer om det urinologen. Men nu när jag läste om drt så verkar det som om det kan påverka fertiliteten!?+O_o

Skumt att dom inte sa något om det.

Hur tar din sambo det? Vissa kan ju ta det väldigt hårt. Att ha full fungerande spermier är vanligt att män sätter högt upp på sin "manlighets lista".

Glömde:
Har han haft problem länge? Fick han någon behandling?

Man brukar ju rekommendera värme för att mildra symptomen men det är ju inte att rekommendera om man vill ha barn :D

Senast ändrad:

Skumt att dom inte sa något om det."

Hur tar din sambo det? Vissa kan ju ta det väldigt hårt. Att ha full fungerande spermier är vanligt att män sätter högt upp på sin "manlighets lista".

Glömde:
Har han haft problem länge? Fick han någon behandling?

Man brukar ju rekommendera värme för att mildra symptomen men det är ju inte att rekommendera om man vill ha barn :D

Han tar det väldigt piano. Jag är känslig och märker direkt om det är något på honom och han verkar faktiskt inte så bekymmrad, förutom när jag blir ledsen då. Han verkar rätt övertygad om att det ska gå på något sätt.

Han har inte känt av prostatiten alls. Så den kanske är "mild" eller vad man ska säga;)
Han fick ingen behandling. Jag lär väl få vänta på att prata med någon, eftersom bokningstelefonen inte öppnar förens den 7:e jan:rage:

Men hur kom dom på vad det var? Det brukar ju medföra en hel del obehag. Eller blandar jag ihop det med något annat. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30