En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Japp det är det. Lika bra att skära medan hålen är färska ;)

Jag hade ju hoppats på att bli gravid först och op sen när bebis slutat amma.

Om vi inte kan bli gravida själva nu så är det IVF som gäller och det är lite motsträvigt när man är fet (har inga invändningar mot det) så då tänkte jag att jag tar tag i det på en gång.

Det som kommer först kommer först, helt enkelt. Jag känner ändå viss tidspress nu när allt blev så osäkert.

Jaha... Nu har det kommit en rejäl "klatt" äl-sekret men inga andra tecken. Alls. Inget på stickorna osv. Blä vad kroppen ska krångla!

På tisdag ska jag och sambon till hans läkare och få reda på hur andra spermaprovet och blodprovet såg ut. Antar att det är då dom kommet avgöra hur står chansen är att han kan göra barn naturligt.

Sen måste vi ju se om min ägglossning kommit igång då jag ätit Pravidel ett tag nu. Mensen slutade i Torsdags. När hade ni börjat testa med älstickor?

Jag har ju aldrig haft koll, så jag vet inte om det har ändrats. Jag slutade ju med p-piller i augusti (tror jag det var), så kanske det påverkar.

Dock hade jag äl exakt på dagen enligt uträkning med ägglossningskalender. Kanske det var slumpen:D

Aha! Det är inte ovanligt att det tar upp till ett år (ibland ännu längre) innan det stabiliserats. Vissa ppiller säger dom att det skall gå fortare men enligt mina ytterst amatörmässiga erfarenheter så kan det stämma på gruppnivå men på individnivå så är det väldigt olika.

Tror det är jättebra att du kör med stickor. Då vet du när det börjar fungera som det skall. Och så får du ett bra hum om hur saker och ting fungerar på dig.

På tisdag ska jag och sambon till hans läkare och få reda på hur andra spermaprovet och blodprovet såg ut. Antar att det är då dom kommet avgöra hur står chansen är att han kan göra barn naturligt.

Sen måste vi ju se om min ägglossning kommit igång då jag ätit Pravidel ett tag nu. Mensen slutade i Torsdags. När hade ni börjat testa med älstickor?

När man har gjort något som kan påverka ägglossningen så brukar jag alltid rekommendera dagen efter mensen slutade. I alla fall dom första tre cyklerna. Verkar ägglossning stabil så kan man sedan börja testa ca 4-5 dagar innan beräknad ägglossning. Beror helt på hur regelbunden cykel man har.

Jag funderar faktiskt på att skaffa äl-stickor nu men har ingen aning om vilka jag bör köpa. Tips på bra och billiga? Och hur använder man dem?

Tänkte även se över lite kosthållning för mig och mannen. Mer grönsaker osv.

Jag brukar använda två sorter. Billiga som jag testar med ofta och så dyra Clearblue för att bekräfta.

De billiga är bra för att de är billiga och det är lätt att se en ökning/minskning genom intensiteten på strecket. De fungerar så att det är två streck. Teststrecket skall vara lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. Detta ger ju då ett visst tolkningsutrymme. Det är det man har Clearblue till. De läses av digitalt och är antingen ja eller nej. Inget emellan.

Man får väl inte länka till någon sida men jag har köpt på ett ställe där man får 15% rabatt vid köp över 200kr och det är fraktfritt vid köp över 100kr. Snabba leveranser och jättetrevlig kundtjänst som svarade på mitt mail till dom på bara en timme. Var två stickor som var felaktiga och de skickade mig omedelbart två nya paket, dvs 14 st nya stickor :D. Tror de är billigast.

Vill du veta vilka de är så pm:a till mig.

Tyvärr har de inte Clearblue men de finns ju å andra sidan att köpa "överallt".

Jaha... Nu har det kommit en rejäl "klatt" äl-sekret men inga andra tecken. Alls. Inget på stickorna osv. Blä vad kroppen ska krångla!

Du har precis haft ett missfall (eller ett utomkveds men för kroppen är det likadant). Dvs först ett enormt stort hormonpåslag och sedan på extremt kort tid gått till noll hormoner. Det är inte ovanligt att det tar ett halvår innan dina hormoner stabiliseras.

Japp det är det. Lika bra att skära medan hålen är färska ;)

Jag hade ju hoppats på att bli gravid först och op sen när bebis slutat amma.

Om vi inte kan bli gravida själva nu så är det IVF som gäller och det är lite motsträvigt när man är fet (har inga invändningar mot det) så då tänkte jag att jag tar tag i det på en gång.

Det som kommer först kommer först, helt enkelt. Jag känner ändå viss tidspress nu när allt blev så osäkert.

Många gånger så kommer motsträvigheten av att övervikt påverkar ägglossningen (hormoner ansamlas i fettdepåerna och ställer till det med ägglossningen). Du har ju regelbunden ägglossning och har blivit gravid på egen hand för inte så länge sedan. Däremot kan ju övervikt ställa till det vid tex hormonbehandlingar. Beror ju på helt hur mycket övervikt man har.

Men många gånger gör det en enorm skillnad bara man går ner 5 kg.

Kl

Är det bara jag som tycker att många gynekologer har en mycket dålig koll på hur ägglossningstester fungerar och varför man använder dom?

Hur många gånger har jag inte hört och läst gynekologer säga "Det är onödigt att stressa med ägglossningstester. Det är mycket bättre att ha sex varannan dag." Så det skulle vara mindre stressande att känna sig tvungen att ha sex varannan dag?

Eller min favorit "Ägglossningstest är ju bara användbara om man har regelbunden ägglossning men då kan man å andra sidan hålla koll på ägglossningen med hjälp av en kalender. Har man oregelbunden mens så vet man ju inte när man ägglossar och då är testerna onödiga" :banghead:

Är det någon gång ägglossningstester verkligen gör nytta så är det när man har oregelbunden mens. Denna gynekolog kan ju inte ha minsta aning om vad ägglossningstester är för något och hur och varför de används.

Det är tur att man kan tänka själv och att testerna inte är receptbelagda :)

Nu har vi gjort vad vi kan inför sambons frånvaro. Förvånad att det ens gick... Fortsatt Äl-sekret hela kvällen och natten så tja det skulle ju kunna ta sig.

Bara att vänta på mensen nu då :nailbiting:

Är det något utslag alls på testerna? Något streck eller helt blankt?

Jag är inte helt hundra men jag har för mig att älsekret i huvudsak reagerar på höjda östrogennivåer. Hur länge skall din sambo vara borta?

Bara ni nu inte haft en massa bra sex i onödan! :D :D :D

Bra och bra. Tvång rakt av :p

Liiiiite streck på de från testlagret men det har jag nästan alltid.

En hel vecka är han borta.

Alla ursäkter för att tvingas ha sex är bra ursäkter :p (ibland är det inte ett dugg sexigt och romantiskt att göra barn speciellt inte om man hållit på några månader redan).

Man har ju så gott som alltid lite LH i kroppen så det är fullt normalt att de ger ett svagt positivt test så gott som hela tiden.

Det låter ju inte som om du har haft ägglossning än. Eller har testerna blivit svagare hela tiden? (eller har det varit i princip samma färgstyrka på teststrecket?).

Månaderna efter ett missfall så kan cyklerna bli både extremt korta och extremt långa. Ena gången på 15 dagar och andra gången på 40 dagar och däremellan en cykel med helt normal längd. Inget ovanligt alls.

Hmm en hel vecka borta. Inte bra alls. Han får helt enkelt flyga hem för en snabbis om du plötsligt får positiva test!

De har sjunkit stadigt i takt med att hCG gick ur kroppen, inget konstigt. De är liiiite starkare nu än när de var som svagast (...) Att cykeln kan bli konstig är anledningen till att jag köpte 100 stickor och började kolla efter typ en vecka :D

Normalt känner jag ju ägglossningen men man blir ändå osäker. Det var också så jag gissade att det var utomkveds redan vid första smärtattacken som ändå var relativt mild. Visste att jag blev gravid på ägglossning från höger sida och smärtan var i exakt det området, embryot satt snarare i tratten än äggledaren.

Hatar verkligen att vänta!

Hur längesedan var det du testade negativt på ett gravtest?

Nej väntan är inget kul!

Vänta på att bli gravid
Vänta på ultraljud
Vänta på förlossning
Vänta på tills amningen förhoppningsvis börjar fungera
Vänta på tills barnet somnar
Vänta på tills barnet vaknar
Vänta på att få en dagisplats
Vänta på att skolan skall börja
Vänta på att tonåringen kommer hem på kvällen
Vänta på barnbarn.......

Ja du börjar nog förstå själva grejen :D

Senast ändrad:

När man har gjort någo" som kan påverka ägglossningen så brukar jag alltid rekommendera dagen efter mensen slutade. I alla fall dom första tre cyklerna. Verkar ägglossning stabil så kan man sedan börja testa ca 4-5 dagar innan beräknad ägglossning. Beror helt på hur regelbunden cykel man har.

Ok. Då börjar jag testa ikväll. Då har det "bara" gått 3 dagar efter mensen så hoppas att jag inte missat. 2 tester per dag tänkte jag..Några spec tider som är bra eller duger det med ett morgon/förmiddag och ett eftermiddag/kväll?
Får jag fråga vad du jobbar med:D? Du verkar kunna så otroligt mkt om det här, verkligen till bra hjälp!

I mina mindre positiva stunder så har jag tänkt att jag struntar i testerna eftersom sambon kanske inte kan få till ett barn på naturlig väg ändå. Men jag behöver ju få koll på om jag har äl ändå, även om vi inte lyckas på naturlig väg.

Jag gillar att ha koll. Då kan man säga att man vet att man har ägglossning och när. Gissa blir så jobbigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar