En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Det låter utmärkt!

När du har testat i fler cykler så kommer du känna dig säkrare och kunna din kropp bättre så då kommer du antagligen inte behöva testa så ofta.
(Fast nu är det ju så att du inte kommer att testa fler cykler för du blir ju givetvis gravid nu :p)

Haha tack vad gullig du är! Vi kör på det tycker jag;)

Provera är nåt hormon som ska funka som en medicinsk skrapning, för att "rensa ur" lite. Jag småblödde hela tiden och vi trodde det var därför det inte tog sig. Efter kuren ska man blöda ordentligt och sen börjar kroppen om, men jag blödde aldrig... Det hade mot alla odds tagit sig precis efter kuren (ska inte gå egentligen) men allt gick bra och dottern är sju månader nu :)

Provera är nåt hormon som ska funka som en medicinsk skrapning, för att "rensa ur" lite. Jag småblödde hela tiden och vi trodde det var därför det inte tog sig. Efter kuren ska man blöda ordentligt och sen börjar kroppen om, men jag blödde aldrig... Det hade mot alla odds tagit sig precis efter kuren (ska inte gå egentligen) men allt gick bra och dottern är sju månader nu :)

Häftigt!:-)

Uppifrån:
sön morgon
Sön kväll
Mån morgon
Mån kväll
Tis morgon

De rosa alltså. Med andra ord Äl igår på dagen precis som jag kände.

Så nu är jag " in the waiting zone " :crazy: :nailbiting:

Uppifrån:
sön morgon
Sön kväll
Mån morgon
Mån kväll
Tis morgon

De rosa alltså. Med andra ord Äl igår på dagen precis som jag kände.

Så nu är jag " in the waiting zone " :crazy: :nailbiting:

Den alltid lika trevliga väntan........:wtf:

Så nu har vi varit hos urinologen med sambon. Första spermaprovet hade han knappt inga och andra hade han ca 2 miljoner vilket tydligen är lite. Blodprovet visade att det är något med follikel som han har brist på. Men allt såg bra ut på ultraljudet, prostata undersökning osv. Så han ska nu remitteras till en fertilitetsklinik där de ska ta vävnadspriv och kommer då samtidigt att ta soperna och frysa in till ivf som drt lutar åt att det blir om vi nu inte skulle råka lyckas innan dess.

Jag ska ju ta prov på tisdag så läkaren väntar säkert med att höra av sig tills han fått det resultatet. Jag skulle ju få pergotime om prolaktinet inte gått ner så dp kanske dom ska passa på att ta ägg från ig med...för brukar inte typ alla äta pergotime om det ska plockas ägg? Får nog läsa på lite om ivf..

Så nu har vi varit hos urinologen med sambon. Första spermaprovet hade han knappt inga och andra hade han ca 2 miljoner vilket tydligen är lite. Blodprovet visade att det är något med follikel som han har brist på. Men allt såg bra ut på ultraljudet, prostata undersökning osv. Så han ska nu remitteras till en fertilitetsklinik där de ska ta vävnadspriv och kommer då samtidigt att ta soperna och frysa in till ivf som drt lutar åt att det blir om vi nu inte skulle råka lyckas innan dess.

Jag ska ju ta prov på tisdag så läkaren väntar säkert med att höra av sig tills han fått det resultatet. Jag skulle ju få pergotime om prolaktinet inte gått ner så dp kanske dom ska passa på att ta ägg från ig med...för brukar inte typ alla äta pergotime om det ska plockas ägg? Får nog läsa på lite om ivf..

Vävnadsprov och spermaprov menar jag ju.

Vad jobbigt att ni har strul båda två! Men bra att ni får hjälp :)

...kommer då samtidigt att ta soperna och frysa in...

:D
Jag vet allvaret, men förlåt, det var bara kul att läsa.

KL

Vi hade funderingar om vi inte skulle börja med barnskapandet i början av nästa år, men med en pappa som blivit svårt sjuk känns det som om tiden och orken inte räcker till. Aldrig ska det få vara ett enkelt liv, bara leva utan massa men liksom.

Oj för mig var det risken att mamma skulle hinna dö först som gjorde att jag bestämde mig för att börja försöka på en gång snarare än senare. Hon har alltid velat ha barnbarn och när jag väl kom fram till att jag nog faktiskt vill ha barn så kändes det bra att lägga på ett kol. Hon är typ skröpligare än mormor, farmor och morfar.

Nu har man ju inga garantier att folk lever ett år till oavsett men jag ville inte skjuta på det. Står man mitt uppe i sjukdom så blir det nog jobbigare.

Min kropp kommer nog inte orka med både sjukdom för mig själv och pappas sjukdom, så därför blir det väntan. Han är dessutom aningen förvirrad, så för hans del spelar det i nuläget inte så stor roll. Men visst har tankarna funnits där, om vi ska medan han finns. Nu hoppas vi att han överlever detta och kan njuta av barnbarn i framtiden.

Sa dom något om rörligheten och utseendet på spermierna?

Glöm inte att ta hand om varandra. Ofrivillig barnlöshet har en tendens att slita hårt på förhållandet.

Min högst amatörmässiga slutsats är att de förhållanden där det finns mycket humor (gärna svart) är de som klarar av prövningarna bäst. Så glöm inte av att skratta med varandra och hångla upp varandra ordentligt då och då. :p

Sen kan det vara så att vissa män tar det väldigt hårt när det visar sig att det är "deras fel" att kvinnan inte kan bli gravid. Många kliniker erbjuder terapi (både för par och enskild) och jag rekommenderar alltid par att starkt överväga att gå på några samtal även om de inte känner ett direkt behov av det just då.

:D
Jag vet allvaret, men förlåt, det var bara kul att läsa.

KL

Vi hade funderingar om vi inte skulle börja med barnskapandet i början av nästa år, men med en pappa som blivit svårt sjuk känns det som om tiden och orken inte räcker till. Aldrig ska det få vara ett enkelt liv, bara leva utan massa men liksom.

Haha det är lugnt! Tyckte själv jag var lite taskig som kallade gubbens spermier för sopor;)

Sa dom något om rörligheten och utseendet på spermierna?

Glöm inte att ta hand om varandra. Ofrivillig barnlöshet har en tendens att slita hårt på förhållandet.

Min högst amatörmässiga slutsats är att de förhållanden där det finns mycket humor (gärna svart) är de som klarar av prövningarna bäst. Så glöm inte av att skratta med varandra och hångla upp varandra ordentligt då och då. :p

Sen kan det vara så att vissa män tar det väldigt hårt när det visar sig att det är "deras fel" att kvinnan inte kan bli gravid. Många kliniker erbjuder terapi (både för par och enskild) och jag rekommenderar alltid par att starkt överväga att gå på några samtal även om de inte känner ett direkt behov av det just då.

Nej det så dom inte..så hoppas på att utseendet och rörligheten var ok jällefall. Det borde dom väl sett annars va:crazy:

Vi har rätt mkt humor och brukar skojja om det hela..men ikväll blev det tyvärr lite bråk om det hela. Jag började läsa lite om ivf (inte gjort detta innan) eftersom urinologen nämnde detta. Tyckte det var lite obehagligt att läsa om sprutor och att man själv får lära sig att ta dom samt biverkningarna ich hur man går tillväga när man plockar ägg. Ville då prata med sambon hur det går till i stora drag och att det kändes obehagligt. Och så ville ut ha lite stöd och tröst. Vet att vi inte är där än...men jag hade nöjt mig med om han sagt: OM, vi ska gå igenom det så kommer det gå bra och vi ska finnas där för varandra under tiden.

Istället blev det: jag orkar inte prata nu(han har aldrig tagit upp något i efterhand om jag väntar, utan jag får ta upp det igen, särskilt om det handlar om känslor), vi är inte där, det kan ta jättelång tid innan vi är där, jag vill se positivt på livet (!?)..så det känns väl sådär just nu.

Jag blev förbannad och sa att jag accepterar inte att han inte orkar prata om det nu. Jag kanske inte orkar gå med det själv. Att om vi ska göra detta så är det för vår skull och då får han vara med och dela bördan. Jag vet att han också har det jobbigt, men jag tycker faktiskt att det är/blir värre för mig med undersökningar, mediciner, sprutor, ingrepp och biverkningar.

Så just nu är jag ledsen och rädd. Rädd för att vi ska tappa varandra på vägen, rädd för att om vi inte gör det så blir vi ändå kanske barnlösa, rädd för hur jag kommer bli under tiden.

Samtalshjälp.

Det är ovärderligt.

Jag behöver också gå igenom saker i ting i förväg.

Jag var ex rätt säker på att det var ett X redan innan vi varit hos gynekologen medan sambon tyckte vi skulle utgå ifrån att allt var bra osv. Jag kan inte göra så, jag måste förbereda mig på det värsta, gå igenom alla alternativ osv. Det är även därför som jag kollar runt lite på det är med IVF osv redan nu fastän det är fullt möjligt att vi kan bli gravida igen på egen hand. Och det är därför jag ska träffa läkaren imorgon och be om en remiss till GBP. Jag måste göra det jag kan på en gång för att sedan kunna slappna av lite.

Ungefär som att jag redan nu funderar på hur jag ska göra i helgen om det blir sådant snöoväder som de varnar för...

Om dom inte sa något om det så fråga. Vet inte vilken klinik ni går till men alla jobbar inte på samma sätt och har olika tillvägagångssätt.

Som sagt ofrivillig barnlöshet sliter många gånger mycket på ett förhållande. Det är när det är händer en kris som olika tänkande och resonerande i ett förhållande kommer fram. Att inte kunna få barn på egen hand brukar vara en stor sorg.

Det är inte ovanligt att män som har problem med få eller inga spermier alls känner sig avmaskuliniserade. Det är inte ovanligt att mannen nästan känner sig kastrerad och "ovärdig sin kvinna".

Jag tycker absolut att ni borde prata med någon och det är bra att göra det nu innan sprickorna i förhållandet blir för stora och bråken för många.

Senast ändrad:

Samtalshjälp.

Det är ovärderligt.

Jag behöver också gå igenom saker i ting i förväg.

Jag var ex rätt säker på att det var ett X redan innan vi varit hos gynekologen medan sambon tyckte vi skulle utgå ifrån att allt var bra osv. Jag kan inte göra så, jag måste förbereda mig på det värsta, gå igenom alla alternativ osv. Det är även därför som jag kollar runt lite på det är med IVF osv redan nu fastän det är fullt möjligt att vi kan bli gravida igen på egen hand. Och det är därför jag ska träffa läkaren imorgon och be om en remiss till GBP. Jag måste göra det jag kan på en gång för att sedan kunna slappna av lite.

Ungefär som att jag redan nu funderar på hur jag ska göra i helgen om det blir sådant snöoväder som de varnar för...
Jag är också lagd åt det hållet. Om man gått igenom olika scenarion i huvudet så blir man inte stående med rumpan bar om man har oturen och det värsta inträffar.

Ja!

Och det betyder inte att jag förväntar mig det värsta. Utan att jag är mentalt förberedd. Jag är i grunden obotlig optimist men det är omringat av en rejäl dos realism.

Precis när jag hade postat i tråden så började jag gråta för allt blev så påtagligt när jag skrev. Sambon kom upp till mig och höll om mig och vi pratade igenom det. Det verkade på honom som han blev sur för att jag inte accepterade ett nej när han inte ville prata. Jag sa då att ok jag får tänka mig för i fortsättningen ifall jag måste ta detta nu, men om jag kommer fram till att jag måste det så måste han lita på att det är precis så viktigt att ta detta nu.

Jag påtalade även att detta är första gången vi bråkar om det och händer det flera gånger så tycker jag att vi ska söka samtalshjälp.

Så nu känns det bättre.

Och tack för att ni finns<3

Ja!

Och det betyder inte att jag förväntar mig det värsta. Utan att jag är mentalt förberedd. Jag är i grunden obotlig optimist men det är omringat av en rejäl dos realism.

Ja eller hur! Jag tycker inte heller det är så kul att famla runt och vänta på sitt öde, bättre att ha något att göra under tiden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar