En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag gillar att ha koll. Då kan man säga att man vet att man har ägglossning och när. Gissa blir så jobbigt!

Absolut jag också, men jag har ju testat rätt så mkt innan, men då visade det ju aldrig fullt utslag pga av prolaktinet, som jag då inte visste om. Så är väl därför det känns som det gör kanske. Innan när vi började försöka så kunde jag se mig själv gravid och kände starkt att vi kommer bli det. Nu har jag svårt att se det framför mig, även om vi ju faktiskt har större chans nu när vi fått hjälp. Är kanske tiden som gjort att det blir svårare att föreställa sig, eller för att man blivit besviken många gånger.

Rent intelligensmässigt så vet jag att det inte är som jag känner men kontakten mellan hjärnan och känslorna är lite lattjo har jag märkt:sneaky:

Ska ta blodprov den 9:e för att se om prolaktinet gått ner, har det inte det ska jag börja på pergotime. Så ibland har jag lust att skita i stickorna eftersom det ändå ska kollas den 9:e. Men å andra sidan så kanske man kan lyckas få till en liten innan dess:sneaky: Snacka om att pendla mellan hopp och förtvivlan ;)

Dagens:

När jag blev gravid:

Jag får alltså inte "fullt" utslag vid ÄL och ägget släpper inom 12h.

(Så det är ju bra att vi låg imorse! Hade varit ännu bättre om vi kunde legat i kväll också. Han skulle lämnat en donation i kylen :p ).

Senast ändrad:

Ja det här är skitjobbigt! Varför kom jag på att jag ville ha barn?!

Ok. Då börjar jag testa ikväll. Då har det "bara" gått 3 dagar efter mensen så hoppas att jag inte missat. 2 tester per dag tänkte jag..Några spec tider som är bra eller duger det med ett morgon/förmiddag och ett eftermiddag/kväll?
Får jag fråga vad du jobbar med:D? Du verkar kunna så otroligt mkt om det här, verkligen till bra hjälp!

Kör kollektivtrafik så det har nog inget med barnalstrande att göra direkt :D.

Däremot har jag tre barn och en hel del bekant som varit i IVFsvängen så man plockar upp lite här och var (mina barn är dock egentillverkade utan några större problem, mycket tacksam för det. IVF är många gånger en tuff sak att gå igenom och det sliter på förhållandet). Dessutom finner jag hela tillverkningsproceduren enormt intressant.

Rekommendationerna är lite olika från tillverkare till tillverkare men generellt brukar jag rekommendera:
Använd inte morgonurinet
Testa helst samma tid varje dag
Bästa tid att testa sägs vara mellan 10:00-20:00
Sov helst inte innan du testar dig
Kissa inte och drick sparsamt ca fyra timmar innan du testar

Finns säkert något mer som jag glömt.

Om du skall testa en eller två gånger per dag avgörs av hur starkt teststrecket är. Är det bara lite lätt synligt så räcker det med en gång per dag. När det sedan börjar synas klart och tydligt då kan man testa två gånger per dag.

Bra tider är kanske 10:00 tiden och sedan kan man testa vid 18-19 tiden igen när man testar två gånger per dag (dock skall man alltid försöka testa samma tider hela tiden).

Det sägs att det bästa testtillfället är vid 14:00-15:00 tiden.

Jag brukar testa nästan positivt på förmiddagen och sedan få fullt utslag på kvällen.

När man börjar testa för första gången så tycker jag det är bättre att testa för många gånger. Det tar faktiskt några gånger innan man får grepp om det hela.

Jag tycker att om man vill ha barn så är det mycket bra om man har kartlagt sina ägglossningar. Om man får barn är risken dock att man får ett annat ägglossningsmönster.

Typ tio dagar eller nåt sånt.

Okej det är så pass kort tid sedan. Det är inte ovanligt att det tar 4-6 veckor efter negativt test innan ägglossningen kommer igång. Så med lite tur hinner din man komma hem innan det är dags.

Så fortsätt du att testa på.

Ja för dom stickorna ser inte positiva ut. Nära dock men inte riktigt där.

Har du provat med något annat testmärke? Hur många cykler har du provat?

Har du följt dom "regler" jag räknade upp i ett inlägg längre upp på denna sidan?

Senast ändrad:

Kissar morgon och kväll när jag jobbar, morgon och eftermiddag när jag är ledig. Men stegringen idag är lika tydlig som när jag blev gravid. Det kan vara kvar imorgon bitti eller så planar det ut. Har haft stickningar i både höger och vänster äggstock så jag vet inte vad som är på G.

Men mens bör bli om två veckor.

Försöker du låta bli att dricka minst 4 timmar innan test? Jag vet i alla fall två personer som inte får dricka något alls flera timmar innan test för då blir det inte positivt. Vissa verkar mer känsliga än andra för störningar innan test.

Du har ju ändå en snygg höjning och sänkning av LHt.

Om man har svårt att kunna ta testet där man befinner sig för stunden men ändå vill ha urinet från ett visst klockslag, går det bra att kissa i en burk och testa det när man kan?

Om man har svårt att kunna ta testet där man befinner sig för stunden men ändå vill ha urinet från ett visst klockslag, går det bra att kissa i en burk och testa det när man kan?

Ja det går bra. Tänk bara på att provet skall hålla rumstemperatur när man gör själva testet.

Men bajs! Nu känner jag Äl på vänster sida. Jag hoppas hans simmare är krya nog att överleva såhär länge, det har inte gått förut :( Ungefär lika starkt streck imorse som igår på kvällen.

Vad bra. Tog första testet kl 13 idag. Lyckades bara hålla mig från att gå på toa 2 timmar innan. Får kanske sluta med kaffet på morgonen..Men åt eller drack gjorde jag kanske 3,5 timme innan så hoppas det är ok. Det visade jätte, jättesvagt så förhoppningsvis har inte äl hunnit vara än.

Vad bra att man kan göra så med en burk, annars hade det blivit svårt att få ihop det med jobbtider osv.

Jag ska försöka hålla mig till 1 tiden och börjar det visa stegring så tar jag runt 19-20 också. Låter det bra tycker ni?

Jag snokar runt lite, får be om ursäkt :o Bara en nyfiken fråga, vad är det som är enklare med att plocka med sig urinen i en burk än att bara göra testet på plats?

Lite pepp-dans till er allihopa :banana: :banana: :banana: Försökte själv pricka enligt konstens alla regler, gav upp för stunden, gick på en kur Provera och blev gravid när jag egentligen inte skulle kunna bli det. Så, plötsligt händer det ;) Resultatet sitter bredvid och gnäller nu… :D

Jag snokar runt lite, får be om ursäkt :o Bara en nyfiken fråga, vad6 är det som är enklare med att plocka med sig urinen i en burk än att bara göra testet på plats?

Lite pepp-dans till er allihopa :banana: :banana: :banana: Försökte själv pricka enligt konstens alla regler, gav upp för stunden, gick på en kur Provera och blev gravid när jag egentligen inte skulle kunna bli det. Så, plötsligt händer det ;) Resultatet sitter bredvid och gnäller nu… :D

Jag har ständigt 1-3 kollegor i närheten + en toalett. Man får ju räkna med en jällefall 6 min...Men visst, kanske inget konstigt egentligen att behöva sitta på toa 6 min ibland;-) Det finns ju test som man inte behöver doppa (dyrare dock) ifall man inte vill ha med sig burk eller liknande. Har man burk kan man ju smita in och kissa i burken och sen ut igen och testa hemma. Man kan jo oftast inte göra barn på jobbet om man inte råkar jobba med den tilltänkta fadern.

Vad är proverna för något?

Vad bra. Tog första testet kl 13 idag. Lyckades bara hålla mig från att gå på toa 2 timmar innan. Får kanske sluta med kaffet på morgonen..Men åt eller drack gjorde jag kanske 3,5 timme innan så hoppas det är ok. Det visade jätte, jättesvagt så förhoppningsvis har inte äl hunnit vara än.

Vad bra att man kan göra så med en burk, annars hade det blivit svårt att få ihop det med jobbtider osv.

Jag ska försöka hålla mig till 1 tiden och börjar det visa stegring så tar jag runt 19-20 också. Låter det bra tycker ni?

Det låter utmärkt!

När du har testat i fler cykler så kommer du känna dig säkrare och kunna din kropp bättre så då kommer du antagligen inte behöva testa så ofta.
(Fast nu är det ju så att du inte kommer att testa fler cykler för du blir ju givetvis gravid nu :p)

Jag snokar runt lite, får be om ursäkt :o Bara en nyfiken fråga, vad är det som är enklare med att plocka med sig urinen i en burk än att bara göra testet på plats?

Det är som trissreklamen "Plötsligt så händer det". Enda skillnaden är att du inte får 1 miljon utan istället får du den stora äran att under 18 år betala ut ca 1 miljon :D

Men bajs! Nu känner jag Äl på vänster sida. Jag hoppas hans simmare är krya nog att överleva såhär länge, det har inte gått förut :( Ungefär lika starkt streck imorse som igår på kvällen.

Runt 3 dagar brukar man räkna att normalsimmare klarar sig. Några upp till 5 dagar och så supersimmarna upp till 7 dagar. Men 72 h är nog det normala.

Hoppar in här med ett litet teststicketips utifrån egna erfarenheter: Man ska inte "ge upp" och sluta testa för tidigt om man tänker "nu har det gått 17 dar efter mens, och jag måste jag ju haft äl, är nog bara testen som är dåliga och inte visar tillräckligt starkt".

Jag fick streck som blev ganska starka på dag 14 efter mens, (men aldrig lika starka som kontrollstrecket) och jag hade samtidigt tydliga slajmflytningar som man ska ha vid äl. Sen blev strecken svagare och slajmflytningarna försvann... Jahapp, lika bra ge upp försöket denna månad då, äl måste ju ha varit. Eller...? Var lite tjurig och testade några dagar till, och på dag 21 efter mens var teststrecket plötsligt glasklart positivt! Ett mycket oromantiskt knull senare bodde ett sandkorn i min kropp, som jag nu med facit i hand (7 veckor gammal go liten kille) inte hade velat vara utan.

Lycka till allihop!

Ja det stämmer att det kan bli så ibland. Detta för att ägglossningstesterna reagerar på flera hormoner som är alla väldigt lika varandra.

Bra att du påpekade det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar