En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Tiden mellan ägglossning och mens. Tiden mellan mens och ägglossning kallas för folikelfas.

Folikelfasen kan variera från gång till gång medan lutealfasen oftast är samma antal dagar varje gång (kan ibland vara tex 12 dagar istället för 13 men oftast inte mer än så).

Lutealfasen brukar vara 14 dagar men kan variera från 10-16 dagar från person till person även om dessa personers menscykeln är lika lång. Kortare än 10 dagar kan innebära svårigheter att bli gravid då det inte hunnit tillverkas tillräckligt med progresteron för att förhindra att mensen börjar. Detta går dock lätt att åtgärda med medicinering.

Tex kan två kvinnor ha 28 dagars cykel men den ena kvinnans lutealfas är 10 dagar och den andras lutealfas är 14 dagar.

Senast ändrad:

Tackar för infon :-)

Kl
Nu har jag tröttnat på tanten. Jag brukar att bli tämligen påverkad men det var längesedan det var såhär. Har fortfarande inte stigit upp ur sängen, ligger i fosterställning för det är det enda som funkar, fryser som jag vet inte vad och vill bara spy. De två första dagarna brukar vara värst för mig så jag vet vad jag har att se fram emot i morgon.

Fortfarande inget på stickorna och eg inga andra tecken heller förutom att musen typ skriker "kom och ta mig!!!!" och det brukar bara ske vid ägglossning, börjar bli lite jobbigt :o

Fortfarande inget på stickorna och eg inga andra tecken heller förutom att musen typ skriker "kom och ta mig!!!!" och det brukar bara ske vid ägglossning, börjar bli lite jobbigt :o

:D:D:D

Hormoner är starka saker och deras önskan är inget man skall ifrågasätta ;)

Det är dock ganska frustrerande att det aldrig tycks bli någon ägglossning :(

Nu börjar det äntligen bli lite färg på Äl-stickorna! Så imorgon kanske!

Jag tippar på äl på fredag för mig, så vi ligger rätt lika i alla fall. Har en del färg på stickorna redan, trots att äl enligt kalendern inte borde komma riktigt ännu.

:D

Ingenting än :( Och på söndag åker sambon till Finland. Jättebra.

Jag har inte fått nåt positivt streck ännu heller. Undrar om jag har missat det eller om det faktiskt är först mot helgen. Det verkar som om strecken blir lite svagare, men det är svårt att säga.

Så nu orkar jag inte mixtra utan vi pippar lite nu som då istället.

Hur kan det vara så svårt att få till det på en speciell dag? Kvällsskift, migrän, Finlandsresor, fan och hans moster.:arghh:

Nu börjar jag bli säker på att jag missat äl (vilket inte spelar roll eftersom vi har haft sex ändå:p).

En sticka visade positivt redan i tisdags, men jag trodde att det blivit misslyckat på nåt sätt eftersom jag testade negativt några timmar senare.

Men kanske det faktiskt var äl på onsdag ändå, fem dagar för tidigt. Det blir intressant att följa detta, för det verkar ju som att jag inte är så regelbunden som jag trodde, och som jag var tidigare enligt test.:cautious:

Ingenting imorse och nu inbillar jag mig ju hela tiden att jag känner av än den ena och än den andra äggstocken. Blä.

Ska träffa läkaren på onsdag och hoppas på en remiss till en GBP, går det snabbt (inte troligt) så får bebisverkstan vänta lite. Hinner jag bli gravid så får op vänta men man kan stå i kö under tiden.

Nu börjar jag bli säker på att jag missat äl (vilket inte spelar roll eftersom vi har haft sex ändå:p).

En sticka visade positivt redan i tisdags, men jag trodde att det blivit misslyckat på nåt sätt eftersom jag testade negativt några timmar senare.

Men kanske det faktiskt var äl på onsdag ändå, fem dagar för tidigt. Det blir intressant att följa detta, för det verkar ju som att jag inte är så regelbunden som jag trodde, och som jag var tidigare enligt test.:cautious:

Jag skäms något enormt för att jag är så dålig på att hålla reda på vem som har gjort vad och vem som råkat ut för vad. Förlåt :o :o :o

Men hade inte du haft missfall för inte så länge sedan?

Nej, det var inte jag. Jag har aldrig varit gravid, och är lite rädd för att inte lyckas alls faktiskt.

Ingenting imorse och nu inbillar jag mig ju hela tiden att jag känner av än den ena och än den andra äggstocken. Blä.

Ska träffa läkaren på onsdag och hoppas på en remiss till en GBP, går det snabbt (inte troligt) så får bebisverkstan vänta lite. Hinner jag bli gravid så får op vänta men man kan stå i kö under tiden.

Är det en magsäcksoperation?

Nej, det var inte jag

Ok. Tack! Skall bättra mig!!!

Det är ju väldigt lurigt det där med ägglossning. Mina har ändrats enormt mycket efter alla mina graviditeter. Hormonerna som styr ägglossningen verkar vara väldigt känsliga för förändringar.

Sen vet jag inte hur gamla ni är men åldern kan ställa till det rejält för ens ägglossning. Tyvärr åldras våra ägg ofta väldigt snabbt.

Senast ändrad:

Jag har ju aldrig haft koll, så jag vet inte om det har ändrats. Jag slutade ju med p-piller i augusti (tror jag det var), så kanske det påverkar.

Dock hade jag äl exakt på dagen enligt uträkning med ägglossningskalender. Kanske det var slumpen:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar