En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Får man hjälp av IVF vill de gärna att mannen inte ska ha haft utlösning på ett par dagar så det kan ju lika ngt i det där med kvaliteten.

Det är som sagt gamla rön och det kommer säkert ändras med tiden. Men alla sådana här förändringar i rutinerna brukar ta tid innan de slår igenom på fertilitetsklinikerna. Utomlands har man många gånger andra rekommendationer angående sex innan IVF. Sen har jag för mig att det även finns andra orsaker att man inte skall ha sex dagarna innan en IVF.

Jag får aldrig båda strecken lika starka men ser en tydlig stegring och ffa när det går ner till noll. Nu har jag två olika billiga tester och sju clear blue digital för att se vilken som är lättast för mig att läsa av. Om jag inte känner förstås.

Förlåt om jag låter lite brutal när jag frågar så här det är inte min mening.
Det kan faktiskt vara ett problem. Det krävs en viss mängd hormoner för att ett ägg verkligen skall lossa. Har du haft lätt för att bli gravid innan? Var det du som hade ett utomkveds?

När på dagen brukar du testa och brukar du testa mer en en gång?

Jag tycker att stickorna är jättebra för dels är de billiga (man kan testa tex två gånger varje dag utan att behöva ta lån) och dels förr att man många gånger kan se en upptrappning och en nedtrappning. Nackdelen är att dom är lite upplagda för tolkning. Clearblue är antingen en glad gubbe eller inte glad gubbe.

Problemet är att dom är dyra och man kanske snålar och det kan vara svårt att få en bra överblick över sin Lhkurva. (Även om strecken faktiskt syns när man tar ut stickan från teststaven. Det är ju bara avläsningen av teststrecken som är dom gjort digital).

Jag har gjort så att jag använder stickor till "vardags" och den digitala som en bekräftelse. Har hänt flera gånger att Clearblue visat negativt när jag trott att stickorna visat positivt. Oftast har det då räckt att vänta 12 h och prova igen med Clearblue och då fått glad gubbe.

Några gånger har jag inte fått glad gubbe alls och då har jag tolkat det som att jag inte fått en riktig ägglossning den gången. Man brukar ju i genomsnitt bara ägglossa 10 gånger av 12 cykler.

Jag var gravid som artonåring och blev gravid nu på tredje försöket efter massor av år med p-sprutor. Och ja det var ett utomkveds. Rätt surt.

Jag har ägglossning regelbundet utan p-medel, jag känner den och så har jag hormonrelaterad migrän som följer min cykel.

Kl
Clear Blue visar "inte gravid" så nu får gärna tant röd komma. Bläh

Vi hade sex exakt på rätt tidpunkt enligt stickorna, men det hjälper inte alltid. Tydligen är min kropp väldigt noga med tidpunkten. Morr.

Så varannan dag varken orkar eller vill vi köra på. Det känns som upplagt för att bli stressad.

Hellre har vi sex då vi vill (brukar väl bli tre gånger i veckan kanske), och sen exakt på rätt tidpunkt för äl också. Jag litar inte på att varken våra ägg eller spermier klarar sig speciellt länge :D

Kl
Clear Blue visar "inte gravid" så nu får gärna tant röd komma. Bläh

Givetvis har jag ju nu spenderat de senaste timmarna på google.. :cautious:
Så nu har jag fått lära mig att Cb mäter vid hcg 25 (ngt) medan tex RFSU har ett test som mäter vid 10 hcg. Är jag vääldigt desperat om jag åker och köper ett RFSU test?

Jag inbillar mig säkert men mina bröst är oerhört ömma idag och även lite mörkare. Ömma bröst har aldrig tidigare varit ett tecken på mens för min del iaf.

Åhh jag som lovade mig själv att inte bli totalt knäpp över det här med graviditet. Vad hände??? :arghh:

Jag beklagar. Trodde faktiskt att det var något.

Jag också. Trots att jag envist intalat mig att jag inte är gravid så har tydligen hoppet varit där ändå. Har haft flytningarna från helvetet sista veckan vilket gör att jag sprungit på toa för att kolla om mesen kommit hur många gånger som helst var dag. Utöver alla turer för att kissa. Normalt sett går jag på toa 3 ggr på en dag och nu är det mer än det dubbla.

Kan det vara urinvägsinflammation kanske?
Har aldrig haft så spånar bara

Så var det för mig också. Hade massvis med symtom, mådde illa, mensvärk i mer än en vecka i förväg, sjukt ömma bröst, kissade, flytningar.

Och mens.

Så var det för mig också. Hade massvis med symtom, mådde illa, mensvärk i mer än en vecka i förväg, sjukt ömma bröst, kissade, flytningar.

Och mens.

Vad är våra kroppar till för om inte för att ge oss klara besked??

När vi slår oss på tummen så gör det ont = kroppen gör sitt jobb. Men nu???? :rage:

Jag tycker vi ska börja bojkotta våra kroppar. :D
Om de inte kan tänka sig att ge oss tydliga besked så struntar vi i att lyssna på dem helt enkelt ;)

Tror jag ska leta upp sagan "Vargen kommer" och läsa den för min kropp.

Så nu har jag fått lära mig att Cb mäter vid hcg 25 (ngt) medan tex RFSU har ett test som mäter vid 10 hcg. Är jag vääldigt desperat om jag åker och köper ett RFSU test?

Jag inbillar mig säkert men mina bröst är oerhört ömma idag och även lite mörkare. Ömma bröst har aldrig tidigare varit ett tecken på mens för min del iaf.

Åhh jag som lovade mig själv att inte bli totalt knäpp över det här med graviditet. Vad hände??? :arghh:

Skall väl egentligen inte ge dig hopp men vissa är låghormonare och får + dagar efter BIM.

Tänk bara på att de extremt känsliga testen kan ge så kallade "spökstreck". Dvs det syns ett svagt rött streck trots att man inte är gravid. Antagligen är det så att man var gravid i ett väldigt tidigt skede men det blev inget med det.

Ska väl inte heller ge falskt hopp men de tre gånger jag varit gravid senaste året (två första resulterade i mf i vecka 7-11) så testade jag negativt upp till 4 dagar efter BIM.

Sista gången testade jag först på BIM och det var negativt. Eftersom jag inte vågade hoppas så väntade jag till BIM +3 och det var fortfarande negativt. Först 1 vecka efter BIM testade jag positivt och hade inte några direkta symptom mer än trötthet och yrsel som jag i det läget mer kopplade till den dunderförkylning jag hade. Att jag visar plus så sent hade uppenbarligen inget med mina missfall att göra eftersom jag nu är i v 27 och ligger och känner bebisen göra volter i magen just nu :)

Lycka till!

Inte desperat men du kastar nog pengarna i sjön..
Jag har vid två graviditeter fått negativt med "testa tidigt", och SAMMA DAG testat plus med clearblue. Två gånger alltså. Har Hört många många som också fått neg på dem när de faktiskt är gravida.

När jag testade positivt var det först BIM + 3. Iofs så har jag en menscykel på 25 dagar så det kan väl spela in att hormonnivån inte hade gått upp nog vid BIM

Äl-stickorna ger utslag tidigt också ;) Känsliga som attan!

Jag skulle nog försöka vänta ett par dagar även om det är skitsvårt!

Jag var gravid som artonåring och blev gravid nu på tredje försöket efter massor av år med p-sprutor. Och ja det var ett utomkveds. Rätt surt.

Jag har ägglossning regelbundet utan p-medel, jag känner den och så har jag hormonrelaterad migrän som följer min cykel.

Det låter ju fullt normalt. Konstigt dock att du aldrig har fått fullt utslag.

Ja utomkveds kan man klara sig utan. Beklagar verkligen :(

Äl-stickorna ger utslag tidigt också ;) Känsliga som attan!

Jag skulle nog försöka vänta ett par dagar även om det är skitsvårt!

Vad dom gör är att dom reagerar på både hCG och LH. Och LH har man ju i kroppen hela tiden medan hCG bara när man är gravid. Så ägglossningstickorna lägger ihop hCG och LH och det är därför man kan få en väldigt tidig markering. Gravtest som reagerar bara på hCG har inget att plussa ihop och reagerar därför senare.

Man kan ju börja och testa redan ca 4 dagar efter ägglossning med ägglossningstesterna för att få en hint om vad som händer.

Jag brukar dock inte rekommendera folk att göra det då det lätt blir lite maniskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar