En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Nå kom det nån mens?

So far so good :)

Vågar dock inte riktigt hoppas. Dels är det ju första försöket för oss och dels så känns det fortfarande som om jag ska ha mens vilken sekund som helst. Vi får hålla tummarna helt enkelt idag.

Skulle den inte komma under dagen så går jag nog iväg och köper mig ett test för morgondagen. Någon gång bör jag väl få användning för det kan man väl hoppas?

Igår kväll när jag tog av mig BH:n så kändes det som om brösten slängdes runt (typ), och jag känner det som om ngn smällt till dem idag. Men jag skulle inte förvåna mig om det är inbillning.

Nä, vågar fortfarande knappt hoppas på en liten utan har ställt in mig på att tröttheten = höstdepression, magsmärtor + sura uppstötningar el mundo/ halsbränna = magsår på G och alla toalettbesök = urinvägsinfektion.

Det enda jag inte har en logisk förklaring på i nuläget är var chokladmonstret tog vägen. Men det är nog bara ute på en fikapaus. :yuck:

Jag var också helt säker på mens innan jag plussade... Hade binda hela dagen och natten! Sen kollade jag på morgonen efter bim.

Vågar dock inte riktigt hoppas. Dels är det ju första försöket för oss och dels så känns det fortfarande som om jag ska ha mens vilken sekund som helst. Vi får hålla tummarna helt enkelt idag

(...)

Igår kväll när jag tog av mig BH:n så kändes det som om brösten slängdes runt (typ), och jag känner det som om ngn smällt till dem idag. Men jag skulle inte förvåna mig om det är inbillning.

Exakt sådär var det för mig när jag fick plus! Jag var, för första gången sedan vi började försöka, helt säker på att det inte hade tagit sig.

Får jag lov att fråga vad utslag på älstickorna exakt betyder? Dvs är det positivt eller är det så att det syns att något är på g (dvs teststrecket börjar bli klart och tydligt starkt) men det är inte riktigt positivt än?

Oj, vilken koll du har. Såhär har veckan alltså sett ut:
Söndag:sex
Tisdag: två starka streck på äl-testet
Onsdag: endast ett starkt streck på äl-testet på kvällen. Sex på kvällen.

Finns det då chans att vi lyckats tajma? Jag tänker att ägget bör ha lossat under onsdag dag, och då bör spermierna från i söndags ha kunnat klara sig?

KL

Hörrni, en dum fråga bara: Måste man planera såhär? Funkar det inte att bara ha sex typ varannan dag och se hur det går? Eller "måste" man vara väldigt scientific i det hela?

Exakt sådär var det för mig när jag fick plus! Jag var, för första gången sedan vi började försöka, helt säker på att det inte hade tagit sig.

Tant röd lyser med sin frånvaro så nu har jag inhandlat ett test till i morgon om hon fortfarande skulle hålla sig borta.

Man måste ingenting. Men om man har en stark barnlängtan är det svårt att bara lämna allt åt slumpen.

Ja men det förstår jag och jag menade inte att vara dömande.

Men om jag omformulerar:

Är risken stor att det tar väldigt mycket längre tid om man bara ser till att ha sex varannan dag? Hur mycket större är chansen att bli gravid om man följer de där stickorna till punkt och pricka? Rent generellt alltså.

Har man sex varannan dag året runt gör man ju allt för att det ska ta sig, så då lär det knappast gå snabbare med stickor.

Fast det beror på. Som lil-sis sa är det vissa som verkligen måste vara exakt på rätt tidpunkt.

Att ha sex varannan dag är ju det optimala. Stickor är till för oss som skulle spy på varandra om vi skulle ha sex varannan dag i flera månader ;)

Har man sex varannan dag året runt gör man ju allt för att det ska ta sig, så då lär det knappast gå snabbare med stickor.
Jamen jag vet inte. Har läst nånstans att man bör ligga på rätt dag och inte bara köra på hela tiden. Nåt med kvaliteten på spermierna om man hade sex för ofta.

Jag undrar, jag hackar inte.

Fast det beror på. Som lil-sis sa är det vissa som verkligen måste vara exakt på rätt tidpunkt.

Det var precis det jag funderade på.

Att ha sex varannan dag är ju det optimala. Stickor är till för oss som skulle spy på varandra om vi skulle ha sex varannan dag i flera månader ;)
:D

Om man orkar ha sex varannan dag så är det väl fint. Det gör varken jag el sambo. Stickorna optimerar så resten av månaden har man sex bara när man vill. När jag blev gravid hade vi sex EN gång den månaden. På rätt dag tack vare stickorna. Har en mild utmattningsdepression som eskalerat under hösten, så utan stickor skulle vi nog aldrig pricka rätt.

Nu har jag dessutom bara en äggledare och känner inte att jag har råd att chansa.

Får man hjälp av IVF vill de gärna att mannen inte ska ha haft utlösning på ett par dagar så det kan ju lika ngt i det där med kvaliteten.

Det är sant, förvisso, detta att kvaliteten kan försämras. Men bara det att man vill ha sex så ofta tycker jag låter som en jättebra utgångspunkt. Jag menade inte alls att vara dryg i mitt inlägg, utan menade bara att det låter som ett perfekt upplägg. Stickor är ju som sagt med behjälpliga när man behöver ha lite mer koll för att tajma. Och, jag tyckte att det var roligt att se att jag har äl, eftersom jag alltid levt i tron om att jag inte har regelbundna cykler eller kan få barn.

Oj, vilken koll du har. Såhär har veckan alltså sett ut:
Söndag:sex
Tisdag: två starka streck på äl-testet
Onsdag: endast ett starkt streck på äl-testet på kvällen. Sex på kvällen.

Finns det då chans att vi lyckats tajma? Jag tänker att ägget bör ha lossat under onsdag dag, och då bör spermierna från i söndags ha kunnat klara sig?

Man brukar räkna med att spermierna lever upp till ca tre dagar. Vissa tuffa rackare upp till 5 dagar och tom superspermier upp till 7 dagar. Men räkna med tre dagar.

Saken är den att när man får positivt utslag på ältesterna så brukar också själva miljön i slidan (det ordet låter så kliniskt :p) vara den absolut bästa för spermierna.

Så möjligheten finns absolut där att ni träffade rätt även om inte förutsättningarna är optimala.

KL

Hörrni, en dum fråga bara: Måste man planera såhär? Funkar det inte att bara ha sex typ varannan dag och se hur det går? Eller "måste" man vara väldigt scientific i det hela?

Problemet är det här: I princip är det bara två dagar i månaden (för vissa bara en) som man verkligen kan bli gravid. Sen kan den tiden många gånger ökas till tre eller tom fem dagar men då är inte förutsättningarna optimala.

Risken finns alltid att man fastnar i "Vi måste ha sex varannan dag eller i alla fall minst var tredje". Plötsligt är inte sex något man gör för man vill utan för att man måste. Vet man vilka två dagar när man verkligen måste ha sex så kan man njuta av sex utan krav dom andra dagarna.

Sen kan det även bero på hur livet ser ut för en. Tex min man jobbar sent och jag jobbar tidigt det betyder att vi går om varandra en hel del. Dessutom har vi tre barn. Så om vi skulle vilja ha en till så måste vi tyvärr planera. Risken är stor annars att vi missar de två dagarna. Det är svårt att prioritera sex hela tiden.

I genomsnitt har vi säkert sex minst var tredje dag (lågt räknat) men många gånger kan det vara så att sexet är väldigt intensivt tex en vecka för att hålla upp helt en vecka beroende på när vi är hemma samtidigt. Risken är då stor att vi hade missat "gulddagarna".

Många här har dessutom missfall och annat strul bakom sig. Detta kan påverka ägglossningen något enormt.

Sen är det ju inte ovanligt att det tar upp till ett år att bli gravid. Även om man i vanliga fall kanske har sex ca varannan dag så kan det ju bli väldigt stressande att man måste ha sex varannan dag.

Risken är att sex varannan dag blir till ett måste om det drar ut på tiden att bli gravid. När det gått 4-5 månader utan någon graviditet så är min stora gissning att de flesta blir gravidfixerade och har svårt att bara ha sex varannan dag för det höga nöjet skull. Men självklart gäller inte det alla.

Senast ändrad:

Jamen jag vet inte. Har läst nånstans att man bör ligga på rätt dag och inte bara köra på hela tiden. Nåt med kvaliteten på spermierna om man hade sex för ofta.

Jag undrar, jag hackar inte.

Det var precis det jag funderade på.

:D

Nja det är vad man trodde förr. Man ville optimera mängden spermier. Men nya studier visar att det bästa är att mannen har utlösning varje dag 5-7 dagar innan ägglossning. Detta för att spermierna utsätts för bl.a. värme och andra "elakheter" när de förvaras i mannens kropp. Så visst mängden finns där men kvalitén är inte så bra som den skulle kunna vara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV