En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Ja!

Och det betyder inte att jag förväntar mig det värsta. Utan att jag är mentalt förberedd. Jag är i grunden obotlig optimist men det är omringat av en rejäl dos realism.

:D Exakt sån är jag också. Härmis :D:D

Realisten i mig avbokade läkarbesöket nu. Mest för att jag har en gräslig migrän och inte har några bra piller och därför inte vill eller bör köra de 14milen till vårdcentralen.

Kanske skulle passa på att lista mig på den som ligger 4mil härifrån?!

Realisten i mig avbokade läkarbesöket nu. Mest för att jag har en gräslig migrän och inte har några bra piller och därför inte vill eller bör köra de 14milen till vårdcentralen.

Kanske skulle passa på att lista mig på den som ligger 4mil härifrån?!

Gör det, måste ju vara rätt så mkt smidigare att ta sig dit ;)

Precis när jag hade postat i tråden så började jag gråta för allt blev så påtagligt när jag skrev. Sambon kom upp till mig och höll om mig och vi pratade igenom det. Det verkade på honom som han blev sur för att jag inte accepterade ett nej när han inte ville prata. Jag sa då att ok jag får tänka mig för i fortsättningen ifall jag måste ta detta nu, men om jag kommer fram till att jag måste det så måste han lita på att det är precis så viktigt att ta detta nu.

Jag påtalade även att detta är första gången vi bråkar om det och händer det flera gånger så tycker jag att vi ska söka samtalshjälp.

Så nu känns det bättre.

Och tack för att ni finns<3

Det här är ju alltid lika svårt när människor har så olika behov. Det ni behöver prata om är hur ni skall hantera detta. Någon form av kompromiss brukar behövas.
Han skall ju inte alltid tvingad prata om något han inte vill men du skall inte heller tvingas att undertrycka ditt behov hela tiden av att prata om saker och ting.

Det är viktigt att prata med varandra innan ni är arga och upprörda. För något ni tyvärr måste vara beredda på är att risken är stor att ni får många tråkiga och jobbiga besked ett tag framöver.

Sen finns ju alltid denna tråden i fall du vill prata.

KL
Tittar in i tråden. Tänkte jag skulle presentera mig lite. Har 2 barn varav en mycket prematurfödd och den andra i normaltid. Har fått flera missfall mellan barnen och efter sista. Har blivit diagnostiserad med en reumatisk sjukdom som jag äter massor (tycker jag) av mediciner för och måste sluta med en hel del av dom vid en graviditet. Inget impulsivt här inte.. Via gynekologen är det upplagt en plan vid ev graviditet och jag vet vilka mediciner jag ska sluta med via reumatologen. Men det känns svårt när allt måste vara så planerat och uttänkt.

Jo det är väl inte som man föreställt sig. Typ slutar med preventivmedel, ligger lite och så kommer det en bebis efter nio månader...

Jo det är väl inte som man föreställt sig. Typ slutar med preventivmedel, ligger lite och så kommer det en bebis efter nio månader...

Ja och så skall det vara såååååå romantiskt att göra barn. Sen när man varit med ett tag och fattat hur få dagar man egentligen kan bli gravid så inser man att göra barn kan vara ett riktigt slitgör utan minsta romantik (och detta är när man klarar av att bli gravid utan hjälp från någon läkare). Har man sen otur och hamnar i IVFsvängen så förstår man att det där med att göra barn kan vara ett riktigt hästejobb. Har man tur så får man en snygg läkare och på det sättet kan man låtsas att det är lite sexigt i alla fall.

KL
Tittar in i tråden. Tänkte jag skulle presentera mig lite. Har 2 barn varav en mycket prematurfödd och den andra i normaltid. Har fått flera missfall mellan barnen och efter sista. Har blivit diagnostiserad med en reumatisk sjukdom som jag äter massor (tycker jag) av mediciner för och måste sluta med en hel del av dom vid en graviditet. Inget impulsivt här inte.. Via gynekologen är det upplagt en plan vid ev graviditet och jag vet vilka mediciner jag ska sluta med via reumatologen. Men det känns svårt när allt måste vara så planerat och uttänkt.

Nej det är inget roligt alls när det krånglar så. Har det gått bra för prematuren?
Har man kunnat påvisa att missfallen och den för tidigt födda kan bero på imunologiproblematiken?

Senast ändrad:

Jodå.. det hade kunnat bli mycket sämre iaf för prematuren. Hon har diagnostiserad adhd och lindrig utvecklingsstörning, går i särskola. Idag känns det mesta enkelt men genom åren har det varit stökigt.
Man tänker att det kan bero på det då SLE som jag har ofta kan ge missfall, räknas som riskgraviditeter. Då hade jag inte diagnosen så visst kan det väl ha berott på sjukdomen om jag haft den länge odiagnostiserad eller så har jag väl haft rejäl otur :/

Kl
Hur vet man om det är älsekret eller en vanlig flytning man har? Jag får inte flytningar så ofta och har aldrig reflekterat över dem innan men nu börjar man ju tänka. äl enligt appen är dock inte förrän på söndag..

Mina brukar vara rikliga och som rå äggvita i konsistens. Om du googlar på Billingsmetoden så finns det en blogg som beskriver sekret enligt billingsmetoden, heter något med "andrakotten".

När jag har haft äl-sekret så har jag ändå inte haft äl förrän 1-2 dagar efter....
//Qbaby

Äl-sekret är som den tjocka delen av äggvitan när den är okokt, "slemmet".

Mitt är jättetydligt. I princip genomskinligt också. Får sådant Max 24h innan ägglossning, oftast 12.

Då var det nog bara en vanlig flytning men jag ska hålla koll hädanefter :D

Hur länge brukar det hålla på för dig? Jag fick mitt förra veckan i samband med den eventuellt positiva äl-stickan. Nu fortsätter det...:cautious:, vilket är nytt för mig.

Max ett dygn men oftast bara runt 12h, sen har jag genomskinliga mer lättflytande flytningar en eller två dagar.

Inget är för privat här ;)

Jag har relativt bra koll på min kropp och det är rätt skönt när man pysslar med sådant här :p

Däremot kan jag ju inte lita på förändringarna som skedde när jag fick mitt utomkveds, kroppen kanske beter sig annorlunda när man är gravid på rätt ställe.

Fyyyyy vad jag avskyr att vänta!'

Senast ändrad:

Molvärk idag.

Om det skulle vara plus nu, hur tidigt kan man kolla att det fastnat på rätt plats den här gången?

Det är ju lite dumt med jul- och nyår nu...

Jag är rätt så säker på att vi inte lyckats nu heller. Det känns som vanligt. Lite molvärk nu som då, ömma bröst, kissar mycket. Precis som förra månaden.:mad:

Jag är alltid kissnödig :p

Man lurar ju sig själv med alla tecken också.

Just nu oroar jag mig dock mest huruvida jag kommer kunna åka hem ikväll eller inte...

Om det skulle vara plus nu, hur tidigt kan man kolla att det fastnat på rätt plats den här gången?

Har du inte kontakt med mvc? Du borde ju klassas som "risk" och få komma och kolla så tidigt som möjligt? :)

Jag var inne och gjorde vul i vecka 6 med tanke på minna missfall och då gick det att se en fostersäck i livmodern så det borde ju gå att se relativt snart tänker jag.

Det bästa är väl att ringa in och fråga så snart du har ett plus :)

Håller tummarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar