En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Tog ett test nu och det är fortfarande lika starkt streck..Är det olika hur länge "ägget ligger kvar"?

Jo det är det och vissa månader kan det bli knas så man får utslag flera dagar på raken. Har jag läst, min kropp har ännu inte gjort några sådana finter.

Jag har haft jättekraftiga symptom 1 v. innan BIM båda gångerna. Med första barnet plussa jag på BIM+1 och med andra fyra dagar före .. :)

Nu har flytningarna antagit samma löjliga mängder som när jag faktiskt var gravid. Min kropp är särdeles elak om det bara är falskt alarm.

Tog ett test nu och det är fortfarande lika starkt streck..Är det olika hur länge "ägget ligger kvar"?

Äl testen visar oftast 24 till 48 timmar innan ägget släpper (vissa tillverkare skriver 12-36 timmar). Så du kan få positivt test upp till 3 dagar utan att något är fel.

Vad du kan göra nu är att ta ältester 2-3 ggr per dag. När de inte är positiva längre så har ägget släppt (finns ju förstås inga garantier att du verkligen haft ägglossning men sannolikheten är ju stor). Anledningen till att testa flera gånger är att LH sjunker snabbt efter att ägget har släppt och det kan vara kul att veta när det hänt.

Det blir nog älstickor redan nästa gång. Vårt mys denna veckan har mest varit av varianten "lika bra att få det överstökat" :(

Jag tycker det är mindre stressande med älstickor. Då vet man när man måste ha sex och bara ha kul resten av tiden.

Innan jag började med ältest så blev jag jättestressad när man inte haft sex på 4 dagar för tänk om det var just då man hade ägglossning. Sen var det ju skönt att faktisk få bekräftat att saker och ting antagligen fungerade som det skulle.

Dessutom har jag lärt mig hur min kropp fungerar. Ägglossning är en väldigt känslig sak som säger mycket hur ens kropp mår.

kl

Nu känns det som om mensen redan börjat, men inte. Satt faktiskt in koppen bara för att det känns så otroligt konstigt i magen just nu. Förra månaden hade jag också mensvärk före mensen kom, men det är var nåt extremt.:meh:

Äl testen visar oftast 24 till 48 timmar innan ägget släpper (vissa tillverkare skriver 12-36 timmar). Så du kan få positivt test upp till 3 dagar utan att något är fel.

Vad du kan göra nu är att ta ältester 2-3 ggr per dag. När de inte är positiva längre så har ägget släppt (finns ju förstås inga garantier att du verkligen haft ägglossning men sannolikheten är ju stor). Anledningen till att testa flera gånger är att LH sjunker snabbt efter att ägget har släppt och det kan vara kul att veta när det hänt.

Men då betyder det väl att man är fruktsam jällefall första dygnet när testerna blir svagare? För då betyder ju det att testerna är positiva innan ägget släppt, men som sagt man är väl fruktsam när det släppt också, jällefall det första dygnet..?

Har man spermier som överlever ett par dagar så behöver man kanske inte tänka på det. Men jag räknar inte med att sambons gör det. Så för oss kanske det hade varit bra att sexa till det när det börjar bli svagare på testen efter lh höjningen.

Sen undrar jag en annan sak. Jag är tvåäggstvilling och om jag förstått det rätt så har jag då också anlagt för att släppa två ägg. Och detta behöver inte ske exakt samtidigt..Då borde jag kanske fortsätta att testa efter första äl på en månad?

Men då betyder det väl att man är fruktsam jällefall första dygnet när testerna blir svagare? För då betyder ju det att testerna är positiva innan ägget släppt, men som sagt man är väl fruktsam när det släppt också, jällefall det första dygnet..?

Har man spermier som överlever ett par dagar så behöver man kanske inte tänka på det. Men jag räknar inte med att sambons gör det. Så för oss kanske det hade varit bra att sexa till det när det börjar bli svagare på testen efter lh höjningen.

Sen undrar jag en annan sak. Jag är tvåäggstvilling och om jag förstått det rätt så har jag då också anlagt för att släppa två ägg. Och detta behöver inte ske exakt samtidigt..Då borde jag kanske fortsätta att testa efter första äl på en månad?

Du har ett problem där i och med att man brukar räkna med att ägget högst bara lever 24 h efter det lossat. 12 h brukar vara det normala. Det är därför man brukar vilja att spermierna redan finns där och väntar på ägget.

Lättaste lösningen är väl helt enkelt att ha sex varje dag minst en gång tills stickorna visat negativt två dagar efter varandra. Det kan ju röra sig om mest 4-5 dagar.

Vet inte exakt hur långt ifrån varandra tidsmässigt man brukar släppa två ägg men det borde vara ganska så tätt inpå varandra då det är hormoner som gör att ägget lossar och hormonerna har ju redan orsakat en ägglossning.

Dock en väldigt intressant fråga! Nu fick jag något nytt att bita i :D

Välkommen!

kl
Ingen mens ännu, men konstig mensvärk och lite illamående. Testade mest för skojs skull nyss och fick givetvis minus.:p

:eek: Blåbärsbarn! :D
a4ebpeter.jpg

Tack för varmt välkomnande :D

Men förlåt nu, alla ni som väntar och längtar och provar och hoppas:
Jag har egentligen ingen barnlängtan, och tycker ärligt talat att barn är ganska läskiga. Å andra sidan tycker jag att andras hundar är ganska läskiga också, men mina egna är ju helt underbara. Tänker att det borde fungera likadant med barn. :angel: Och det här med att Hunken vill ha en bebis i julklapp... Man tackar! :o

Och så har jag insett 1) att jag fyller 28 till våren och 2) att jag helt enkelt inte kommer vakna upp en vanlig tisdag och känna att min livmoder är alldeles för tom och att "Nä, men nu känner jag att jag vill skaffa barn. Nu är det dags!". Jag tror mer på att konceptet "bli gravid - deal with it" är mer blåbärsvänligt. Och det är väl det som är planen.

Senaste mensen började 4/12, och enligt appen är jag "grön" 12-18 december med ÄL den 17, nästa mens borde i så fall komma 31/12.
Jag vill påstå att jag har ganska tydlig ÄL, med både molvärk och blixthalka (som barmorskan sa när jag var på cellprovstagning senast).

Senast ändrad:

Du har ett problem där i och med att man brukar räkna med att ägget högst bara lever 24 h efter det lossat. 12 h brukar vara det normala. Det är därför man brukar vilja att spermierna redan finns där och väntar på ägget.

Lättaste lösningen är väl helt enkelt att ha sex varje dag minst en gång tills stickorna visat negativt två dagar efter varandra. Det kan ju röra sig om mest 4-5 dagar.

Vet inte exakt hur långt ifrån varandra tidsmässigt man brukar släppa två ägg men det borde vara ganska så tätt inpå varandra då det är hormoner som gör att ägget lossar och hormonerna har ju redan orsakat en ägglossning.

Dock en väldigt intressant fråga! Nu fick jag något nytt att bita i :D

Och när räknat man att det är ett negativt test, så fort det andra strecket inte är lika starkt som test strecket?

Och när räknat man att det är ett negativt test, så fort det andra strecket inte är lika starkt som test strecket?

Ja precis. Om man vill ha så bra koll som möjligt får man testa flera gånger per dag (beror på helt hur viktigt det är att veta exakt när ägget har släppt och i ditt fall med dina snäva förutsättningar skulle jag säga det är väldigt viktigt).

Jag skulle ju inte ha några barn alls. Hade inget emot dom direkt men barn var inte min grej helt enkelt. Och nu har jag tre :o :D

Det är en enorm skillnad på egna barn och andras ungar :D :D :D

Vet du har inte jag på sätt och vis heller. Den där enorma barnlängtan.

Men jag har bestämt mig för att jag vill prova den livserfarenheten och är övertygad om att jag kommer avguda ev unge när den väl ploppar ut.

Men jag är så grymt OTÅLIG att jag hatar denna väntan.

Jag tycker fortfarande barn är läskiga, jobbiga och ganska äckliga. Utom min egen så klart ;). Det är nog ganska vanligt att känna så.

Lånar sista knappen

Jag måste säga att ni är underbart gulliga i denna tråd! Hjälpsamma, stöttande, peppande och grämer er tillsammans. Stor eleoge till er! Buke när det är som bäst!

Jag har läst i tråden länge nu men inte givit mej till känna. Önskade att bli en vinterförälder 2013/2014. Så blev det ju inte. Hoppades på vårtråden 2014, inte den heller. Håller fortfarande tummarna för sommartråden 2014 :)

Japp nu är jag också med!
Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar