En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Använde det sista redan tidigare i veckan. Får nya på fredag, men ska försöka hålla mig till söndag, faktiskt. (Yeah right...) Borde få mens 15.12, men det kan lika gärna vara 13.12, eftersom den varit både sen och tidig de senaste gångerna. Därför söndag.

Älskar denhär tråden!:love:

Använde det sista redan tidigare i veckan. Får nya på fredag, men ska försöka hålla mig till söndag, faktiskt. (Yeah right...) Borde få mens 15.12, men det kan lika gärna vara 13.12, eftersom den varit både sen och tidig de senaste gångerna. Därför söndag.

Älskar denhär tråden!:love:

Nu är det riktigt spännande ju:p
Kom på mig själv med att tänka innan idag: Snart är det dax för em-pirre att testa:D

Tre försök första gången som blev utomkveds.

Nu väntar jag på första försöket efter det. BIM 14/12, lördag alltså.

Nej det har vi inte gjort.Efter hur lång tid får man göra det?

Det kan vara lite olika från landsting till landsting och hur pass gammal man är men generellt är det 1 år. Är man över 35-36 brukar det bara krävas 6 månader.

Har man möjlighet att betala själv så bestämmer man själv.

Om någon är orolig eller tveksam till att allt fungerar av olika anledningar så brukar jag rekommendera folk att vända sig till en privatklinik. I Göteborg finns det en ovanför korsvägen som gör en utredning basic (spermaprov, äggledare blodprov mm) till en kostnad av ca 6000kr. Det är ju oftast en inte alltför oöverkomlig summa för de flesta. Eftersom man betalar själv så belastar man inte den offentliga sjukvården.

Vill/kan man inte lägga den summan så kan man ju alltid ställa sig i kö för den vanliga subventionerade sjukvården. Men då är det oftast väntetid (inte alltid dock).

Kl*
Är lite nyfiken på att veta hur lång tid det tog för er att bli gravida?

En oplanerad, en som tog 4 cykler, en som tog 5 cykler och en som tog 2 cykler.

Skall man vara ärlig så var det bara den oplanerade som var rolig att göra. Dom andra var nog mest bara ångest och en jäkla väntan.

Kl*
Är lite nyfiken på att veta hur lång tid det tog för er att bli gravida?

Vi var oskyddade 6 år och försökte därefter aktivt 9 månader. Sonen är född -09. Nu har jag tagit ut min kopparspiral och efter det är vi nu inne på månad 9. Hoppas på att detta är vår månad :)

Väntan är lite enerverande!

Mvh Miks

Visst är det! Känns väldigt bra att ha någon som är precis i samma stadie, på samma gång.:)

Hugger sista knappen här bara..vi har ju varit oskyddade nu i 1.5år nästan så börjar bli långt utan ägglossning eller något i sikte :( mennu va vi äntligen på den riktiga läkarbesöket igår och nu har bollen satts i rullning efter en hel höst av väntan! snacka om kötider inom vården. var på första besöket om barnlöshet 10e september och väntade över 3 månader nu på andra ju! men kändes bra när vi gick därifrån iaf :) gubbens simmare va ok och jag har visserligen pco men typ hur mkt ägg som helst som me lite hjälp förhoppningsvist kommer ner..ska påbörja me provera direkt efter nyåroch hoppas mensen kommer efter de för sen blir de pergotime och ultraljudskoll för att se om de kan provocera fram någon ägglossning,äntligen händer det nåt iaf att se fram emot :D

nervöst för er som väntar härinne! håller tummarna för er alla,väntan e ju alltid värst!

Fördelen med PCO (om det nu finns någon fördel) är att de kvinnor som har dessa besvär brukar ha bra fertilitet bara ägglossningen kommer igång då lagret av ägg är stort och kroppen har då många ägg att välja mellan. De brukar också vara mer fertila högre upp i åldern jämfört med "friska" kvinnor. Detta för att sämre ferilitet med stigande ålder styrs av antalet ägg man har kvar. En kvinna med PCO har ju inte haft speciellt många ägglossningar och har därför de flesta ägg kvar.

Inget ont som inte för något gott med sig :D

Kl

Hur går det? Är det någon som inte orkat stå emot och testat?

Jag hade fel förut. Det finns en gång då det är roligt med väntan på en graviditet. Det är när någon annan försöker bli gravid och man själv bara är en påhejande åskådare. Då är det bara spännande och roligt :D :D

Fick inga test på posten idag, borde få imorgon. Antagligen testar jag på lördag eller söndag.

Hittills ingen mens i alla fall. Min mage spänner på ett konstigt sätt, mår illa och är trött. Hoppas verkligen på plus nu!

Men kroppen kan vara så duktig på att luras, så man vet ju inte...

Nej vi är så fattiga så jag vill varken slösa på stickor eller pengar på graviditetstest. Om ingen mens i helgen så köper jag test på tisdag (sen är jag ledig två dgr ute i obygden).

Svårt att sia, har ju känts likadant innan mens som utan mens... Haft illamående-attack igår kväll och imorse men rätt snabbt övergående.

Nej vi är så fattiga så jag vill varken slösa på stickor eller pengar på graviditetstest. Om ingen mens i helgen så köper jag test på tisdag (sen är jag ledig två dgr ute i obygden).

Svårt att sia, har ju känts likadant innan mens som utan mens... Haft illamående-attack igår kväll och imorse men rätt snabbt övergående.

Tänk att ni är så lika i cykeln. Man har ju hört att tjejer som umgås ofta så kan deras cykler börja likna varandra. Ni har cypersynkat:D

Ja det är lite skumt att jag liksom trillade in på samma cykel igen :rofl:

Tänk att ni är så lika i cykeln. Man har ju hört att tjejer som umgås ofta så kan deras cykler börja likna varandra. Ni har cypersynkat:D

Smiter in som smygläsare igen..
Jag och en god vän, som då också var kollega - vi jobbade alltså ihop 8-9 timmar per dag - blev (?) så synkade att vi var beräknade till exakt samma datum när vi blev gravida förra året :D
De andra kollegorna såg ut att få tankevurpa när vi sedan berättade en i taget att vi skulle ha barn.
”När då?”
Jag: ”9:e maj..”
”Och du?”
Hon ”9:e maj..” :p

Nu kom min lite tidigt och hennes med planerat snitt, men det skiljer bara 5 dagar på dom, rätt kul :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info