En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jo det är det och vissa månader kan det bli knas så man får utslag flera dagar på raken. Har jag läst, min kropp har ännu inte gjort några sådana finter.

Har följt tråden lite och tänkte inflika mina erfarenheter:
Om du har PCO funkar inte ÄL-tester särskilt bra. de många äggblåsorna kan ge falskt utslag flera gånger i månaden.

ÄL-tester ger heller inte alltid utslag, trots att man HAR ägglossning. (jag fick inget utslag alls en månad och var ändå gravid, 2 veckor senare.) Många gånger ger almanackan bättre vägledning än ÄL-testen, om cykeln är någorlunda regelbunden. (Hade jag följt ÄL-testen den månaden jag plussade hade jag inte blivit gravid!)

Lycka till! :)

Har följt tråden lite och tänkte inflika mina erfarenheter:
Om du har PCO funkar inte ÄL-tester särskilt bra. de många äggblåsorna kan ge falskt utslag flera gånger i månaden.

ÄL-tester ger heller inte alltid utslag, trots att man HAR ägglossning. (jag fick inget utslag alls en månad och var ändå gravid, 2 veckor senare.) Många gånger ger almanackan bättre vägledning än ÄL-testen, om cykeln är någorlunda regelbunden. (Hade jag följt ÄL-testen den månaden jag plussade hade jag inte blivit gravid!)

Lycka till! :)

Med tanke på att folikelfasen och lutealfas kan variera väldigt individuellt så är almanackan bättre vägledning efter man använt ägglossningstickor och kartlagt sina olika faser.

Tex är det svårt att veta hur lång lutealfas man har (om man inte känner av sin ägglossning klart och tydligt).

Förutsätter man att ens lutealfas är 14 dagar så funkar det utmärkt med almanackan. Men 14 dagar är ett genomsnitt och den kan variera mellan 10-18 dagar för olika personer (är den kortare eller längre så brukar den ju anses defekt). Allt hänger på hur exakt man vill och/eller behöver veta när ägglossningen är.

Precis som du skriver så kan dock vissa hormonrubbningar (och även vissa mediciner) ge falska utslag.

Det finns även några enstaka personer där koncentrationen av LH inte blir tillräcklig för att ge starkt positivt test. Dessa personer brukar dock ha en snygg stegring/sänkning.

Men nej.

"Det bästa är att slappna av" :crazy:

Att det finns sjukvårdspersonal som säger så fortfarande :(

Men nej.

"Det bästa är att slappna av" :crazy:

Att det finns sjukvårdspersonal som säger så fortfarande :(

Hon riktar sig till par som inte lider av ofrivillig barnlöshet, så som jag tolkade det.
Men det centrala - tyckte jag - är att inte förlita sig på ÄL-stickor.

Jag tycker stickorna är toppen.

Med deras hjälp planerar vi in ett "måste-ligg" varje månad och resten är fritt. Och för oss fungerar det uppenbarligen :)

Kalendern fungerar inte. Jag har alltid tolv dagar mellan ägglossning och mens men inte samma antal dagar mellan mens och ägglossning.

Med deras hjälp planerar vi in ett "måste-ligg" varje månad och resten är fritt. Och för oss fungerar det uppenbarligen :)

Kalendern fungerar inte. Jag har alltid tolv dagar mellan ägglossning och mens men inte samma antal dagar mellan mens och ägglossning.

Jag tyckte det var intressant att Gottlieb ansåg att sexet kommer försent med stickornas hjälp.

Hoppas det tar sig för er!

Denna tråden har tills nu bara varit fylld av glädje, sorg och uppmuntran. Inget korkar tjafsande. Folk har frågat alla möjliga och omöjliga svar utan att behöva känna sig påhoppade. Deras val har blivit respekterat utan en massa ifrågasättande från någon.
Jag vill inte förstöra denna tråden och jag hoppas att du har så pass mycket vett mellan öronen att du också låter bli. Om du vill diskutera ägglossningstesterna vara eller inte vara starta en egen tråd om det ämnet.

Den människan i artikeln (och även du) verkar ha väldigt svårt att förstå varför folk använder testerna. Dessutom genomsyras artikeln av okunskap och oförstående. Hon verkar ju inte ens veta hur stickorna fungerar.

När kvinnor lägger upp dom på nätet för tolkning så har det snarare oftast psykologiska orsaker än att man faktiskt vill ha hjälp att tyda testerna. För allvarligt det klarar nog dom flesta själva. Det är för gemenskapen. För att dela glädje och sorg med varandra. Att hoppas tillsammans men också att få känna andras tröst när det inte fungerar. Att andra är engagerade i ens graviditet får dom helt enkelt att må bra. Det är ett sätt att maximera glädjen med att försöka bli gravid.

Att en expert inte kan förstå dessa enkla sociala funktioner är skrämmande. Dock inte ovanligt.

Sen är det inte ovanligt att den första frågan man får vid en fertilitetsutredning är "Har du använt ägglossningstickor?"

Sen även om det vore värsta bluffen med ägglossningstickor så är denna tråden inte rätt ställe att föra den diskussionen. Här respekterar de flesta varandras val. Framför allt håller man inte på och länkar till artiklar där personer uttalar sig om något som de inte ens verkar ha en aning om vad det är för något och hur och varför det används.

Senast ändrad:

Hur många dagar har det diffat som mest?

Jag tyckte det var intressant att Gottlieb ansåg att sexet kommer försent med stickornas hjälp.

Hoppas det tar sig för er!

Som sagt det kan ju vara bra att faktiskt förstå hur produkten man uttalar sig om fungerar.

Denna Gottlieb har ju inte en susning om vad hon pratar om. :crazy:

Denna tråden har tills nu bara varit fylld av glädje, sorg och uppmuntran. Inget korkar tjafsande. Folk har frågat alla möjliga och omöjliga svar utan att behöva känna sig påhoppade.

Jag la upp en länk för de som är intresserade. Den hjälpte mig. Den kanske kan hjälpa någon annan?
Trist att du tolkar det som ett påhopp!

Jag la upp en länk för de som är intresserade. Den hjälpte mig. Den kanske kan hjälpa någon annan?
Trist att du tolkar det som ett påhopp!

Ärligt så fattar jag inte hur den länken kan hjälpa någon. Den består ju bara av en massa felaktigheter.

Som sagt om du vill diskutera ägglossningstesternas vara eller inte vara kan du inte starta en egen tråd om det? Är det så svårt att inse att detta inte är rätt tråd för den sortens diskussioner?

Ärligt så fattar jag inte hur den länken kan hjälpa någon. Den består ju bara av en massa felaktigheter.

Jag övergav tester, gick på kalendern (trots PCOS) och körde var 3:e dag. Och blev gravid. Kanske kan vara något för någon annan att testa. så tänkte jag. Men det föll inte i god jord, så jag lämnar tråden!

Denna tråden har tills nu bara varit fylld av glädje, sorg och uppmuntran. Inget korkar tjafsande. Folk har frågat alla möjliga och omöjliga svar utan att behöva känna sig påhoppade. Deras val har blivit respekterat utan en massa ifrågasättande från någon.

:love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:

Du är min nya hjälte

10 men det är efter att jag slutat med hormonella p-medel. Annars är det 2-3. Det räcker ju för att man ska ha sex på "fel" dag.

10 men det är efter att jag slutat med hormonella p-medel. Annars är det 2-3. Det räcker ju för att man ska ha sex på "fel" dag.

Bara för att jag skall fatta rätt: När du tar hormonella p-medel så diffar det ca 2-3 dagar och utan kan det diffa så pass mycket som 10 dagar? Hur långa blir själva cyklerna då?

Hur länge har du varit utan p-medel?

Äsch, nejdå :o:o:o

(Men om jag skall vara helt ärlig så värmer det en hel del. Tack)

*kl*

Kan man få en garanti för att man får ett kejsarsnitt INNAN man blir gravid eller får man chansa på att man får ett när det redan är "kört"? :);)

För i sådana fall kanske vi börjar så smått nästa år! :eek::love:

Jag bara måste ha ett höstbarn, eller ett sommarbarn! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar