En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag hade käkat piller i många år och när jag slutade tog det sig på första försöket. Dock fick jag ett mf men efter det så tog det sig på första försöket igen och nu är jag i vecka 14. Men jag har ju tydligen lätt för att bli gravid.

Lycka till!

Följt denna tråd och andra inne på föräldrar sidan också ett tag och får nu kanske vara med på ett hörn:) ni tjejer som försöker och lyckats bli med barn vad hade ni för skydd innan? Ni som käkat piller hur lång tid tog det för er innan det tog sig? Slutade med mina för 2 månader sen,efter 1.5 månad kom något mens liknande(brukar ha floder med ont i magen,nu va det inget sånt alls) var det ens mens? men man brukar ju inte blöda utan anledning liksom :S ..2 veckor veckor efter denna lilla 3 dagars"mens" nu har ja haft ont i magen(typ som svag mensvärk) men är inte gravid,får inga utslag på äl stickor heller..känner inte alls kroppen :S käkat p-piller i 8 år så den har ju fått sin hormondos så att säga..

Det kan ta många månader innan kroppen kommer in i rätt rytm igen, både vad gäller ägglossning, mens och antal dagar mellan. Så att ha småblödningar till och från efter att slutat med hormoner är inte jättekonstigt :)

Pratade med barnmorska och hon sa samma sak att det kan ta upp till ett halvår åtminstone innan kroppen är återställd..men man blir ju lite otålig när man väl bestämt sig för att försöka :p sen är man ju alltid lite orolig för att man ska ha svårt för att bli med barn och så:crazy:

Käkade Cerazette i 4 år innan jag slutade. De första 6 månaderna var kroppen helt koko, med cykel på allt mellan 27 till 39 dagar och jag hade diverse olika "känningar". Totalt sett tog det 17 månader från pillerstopp tills vi äntligen blev gravida. Genomgången utredning där de inte fann några anledningar till att vi inte skulle kunna bli gravida på egen hand.

Jag har ätit p-piller, haft p-stav och nu slutligen hormonspiral. Spiralen hade jag i två och ett halvt år innan jag tog ut den för att försöka bli gravid. Fick mens regelbundet på en gång, tror det beror på att man som jag fattat det har ÄL när man har hormonspiral.

Jag blev gravid på fjärde försöket efter att ha tagit ut spiralen :)

Känns ju lite bättre när man hör fler som vart me om samma!:) Jobbigt när man inte känner kroppen,läst runt lite i trådar och många känner sin kropp så väl så den funkar som på klockslaget typ hehe medans min är helt koko me sina funktioner :crazy:
Men men bara att vänta och se hur det går då men visst blir man otålig juh och tycker allt ska stabiliseras fort!:p

Jag har för mig att den genomsnittliga tiden att bli gravid från pillerstop är åtta månader. Själv slutade jag med p-plåster i mars 2008 och fick mens direkt. Sen var jag gravid redan i april, men jag verkar vara rätt fertil. Har blivit gravid på första försöket med alla tre.

Kl

Här är det äntligen dags att börja :) kollat ägglossning och hoppas att man är fertil! Om 8 dagar vet jag om det tagit sig eller om det blir nytt försök nästa månad!

Vad roligt att fler börjar försöka nu :)..ja försöker förstå mig på äl stickor o nu äntligen börjar andra strecket synas mer än bara spökstreck..då lär d väl vara på g?!:)
va hade du för p-medel innan?

Ätit p-piller i omgångar sen jag va 19. Slutade helt för runt ett år sedan lite drygt. Gjort gyn undersökning 2010 pga diffusa magsmärtor, UA på den och massor av ägg. Så håller tummarna :) ÄL stickor har vi inte kört med ännu, har dock laddat hem p-tracker på mobilen och vet nu att min cykel är 25 dagar. Så under min fertila del (enligt p-tracker) har vi spenderat mycket tid i sängen så att säga ;)

Har efter de haft lite kramper av och till i magen, svullnat och mår illa från och till. Dock tror jag illamåendet sitter lite i huvudet med. Man vill så gärna att man nog gärna inbillar sig lite också :p känner efter lite mer än man brukar.

Hehe jo man blir lätt lite skengravid när man känner efter för mkt:p
själv har jag ingen aning om vilken cykel jag har :S slutade me piller för drygt 2 månader sen o bara haft en miniblödning på 3 dagar o sen skum mensont typ lite svag nu i några dagar..gubben fick order att passa på ligga så ofta vi kan för jag har ingen aning om när jag släpper ägg haha det uppskattades o utnyttjas för fullt nu!:grin:

Jag har mest använt det mycket effektiva p-medlet "knullfritt sex" och ibland kondom eller avbrutet samlag under säkra perioder. Aldrig nåt annat. Så jag har ju ingen sån där hormonell återställningsfas, men jag tycker ändå att det är svårt att ha koll på cykeln nu sen vi börjat försöka, som att ägglossningen försenas av att man tänker så mycket på det, men jag vet inte om det verkligen kan vara så.

Ladda ner en app eller skriv upp när mensen börjar respektive slutar :) så får man en översikt :)

Jorå, jag antecknar och observerar och kalenderför som bara den (förmodligen för mycket :) )... just därför jag tycker det är svårt att förutsäga äl och BIM, då jag tidigare i stort sett alltid haft menscykel på 28 dar, men 3 av 4 senaste månaderna har den varit på runt 35. Får nog så lov att acceptera min oregelbundenhet och fortsätta köra med äl-stickor så vi tajmar rätt. Om det nu inte redan är klappat och klart vill säga...

Imorse gravtestade jag mig, 12 dar efter trolig äl. Alltid haft glasklara negativa test innan, nu fick jag för första gången ett s.k. misstänkt spökstreck... Tog och testade sambon på en annan sticka som referens, han var i alla fall inte ett dugg gravid och blev väl inte alltför besviken över det :D men vi båda två såg helt klart nåt mycket svagt på min sticka. Efter att ha googlat hej vilt på spökstreck och för hundrade gången tittat på mitt test såg det ju ut som att det faktiskt KUNDE vara ett riktigt streck, men då hade test-tiden för längesen gått ut och jag kunde inte riktigt minnas hur det sett ut i början under den giltiga tiden. Sånt bekymmer man ger sig bara för att man är så ivrig och inte pallar vänta några dar till.

*knapp*
Jag har mått ganska skumt sedan i fredags åtminstone, jag har varit trött, håglös, mått illa utan anledning, av vissa smaker osv. Enligt appen hade jag äl i lördags och den brukar ha ganska rätt, och så tidigt lär man ju inte känna gravsymptom? :confused: Idag hade jag lite molvärk liknande mensvärk.

Troligtvis är det ju ingenting utan precis som någon skrev känner man ju efter lite extra när man vill att det ska vara så. Men den här molvärken tyckte jag var lustig... (Minst) 12 dagar kvar till mens. Hur ska jag stå ut i två veckor!?

**Tillägg** Precis när jag hade postat inlägget kom molvärken tillbaka. Brukar bara ha den några dagar innan mens. Skumt.

KL

En liten fråga från än som ju ännu inte är insatt i allt (1 år kvar tills vi får försöka, räknar ner).
Vad betyder BIM? Jag är insatt i hundvärlden och där betyder det Bäst i motsatt kön, men jag antar att det har nån annan betydelse här.

Äl är ägglossning, så mycket har jag koll på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar