EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skänkel till hinder kan man nog använda i terrängen också, halvhalt gör man ju såklart eller jag vill mer kalla det en liten check för jag tycker inte det jag gör där kan jämställas med en vanlig halvhalt. Förstår ni hur jag menar?

12 m. Typ 3-4 galoppsprång? Varför då o inte lite tidigare?

Jag säger att idealet är ca 5-6 galoppsprång innan och senare är för sent, de sista måste man kunna rida framåt och störa hästen så lite som möjligt,det innebär givetvis inte att man släpper den vind för våg. Sen att det inte alltid blir så, beroende på häst och utbildningsgrad är en annan femma. Det finns en film av en finska (Eirin) i terrängen på youtube där man ser hur lite tid 5 galoppsprång faktiskt är för hon räknar högt (Det är en go pro film) från 5 galoppsprång och neråt.

Fast det är långt från sanningen. Du rider jättebra, det är jag o den o-bannade väldigt överens om!:p Och näe, din "tax" hjälper inte sig själv mot hinder, du rider mot hinder.

Hur kan vi vara överens om det? Jag har aldrig sett den obannade rida :angel: Men jag får tydligen min chans den 29 :D

Jag säger att idealet är ca 5-6 galoppsprång innan och senare är för sent, de sista måste man kunna rida framåt och störa hästen så lite som möjligt,det innebär givetvis inte att man släpper den vind för våg. Sen att det inte alltid blir så, beroende på häst och utbildningsgrad är en annan femma. Det finns en film av en finska (Eirin) i terrängen på youtube där man ser hur lite tid 5 galoppsprång faktiskt är för hon räknar högt (Det är en go pro film) från 5 galoppsprång och neråt.
Och för de som inte vet det är Eirin oerhört duktig, rider fantastiskt bra i terrängen. Är FM och har radat upp vinster o placeringar trots att hon är knappt 18 år.

Fast 6 språng ifrån i 90-100 klass på unghäst tycker jag är långt. De hinner hitta på så mycket skit innan dess!

Jag tolkar lite att;
mellan hand och skänkel = samlande, lika mycket drivande och samlande typ (dressyrig ridning). Hästen svarar lika fort åt alla håll och mest bara "är där" och följer med.
Mellan hinder och skänkel är för mig att man skiter i (dressr) samlandet och låter hindret samla ihop hästen, bara ha hästen framför skänklen och rama in, med fritt mot hindret.
Hästen får frihet att tänka och ta tag själv.

Lite så jag tänker. Jag märker att jag alldeles för lätt blir kvar i dressyr/kontroll inför hindret om jag tänker mellan hand/skänkel, och måste låta hästen få fritt mot hindret istället för att jag ska bestämma var, när och hur hästen ska hoppa av. :)

Nja så rider inte jag iaf....eller så tolkar jag dig fel men fritt fram till hinder oavsett framme för skänkel inbjuder en unghäst till att pipa åt sidan tycker jag. Det går mest att praktisera på "hindermaskiner" dvs dit man förhoppningsvis når med sin unghäst.

Nja så rider inte jag iaf....eller så tolkar jag dig fel men fritt fram till hinder oavsett framme för skänkel inbjuder en unghäst till att pipa åt sidan tycker jag. Det går mest att praktisera på "hindermaskiner" dvs dit man förhoppningsvis når med sin unghäst.
Alltså med unghästarna tänker jag nog mer över, under eller igenom :rofl:

Menar att man ramar in/ blockerar sidor men lämnar avsprånget till hästen själv utan att guida varenda steg :). Man rider hela vägen fram ändå :) bara att släppa det bromsande samlandet och ha fritt framåt.

Svårt att förklara en känsla ^_^. Men t ex min rider jag framåt, stänger för åt sidorna och några meter innan gör minimal halvhalt, rätar upp mig och låter hästen ta tag i hindret själv och bara följer med :). (Eller det är i alla fall det jag försöker göra ;))

Note to self: Kommer det en rödhårig kvinna med hysteri i blicken stolpande mot dig på tävling och med ridspö i högsta hugg och väser: vad gör DU här????! Så flytta dig lugnt o stilla tills du är utom räckhåll och SPRING sen det fortaste du kan!:nailbiting::eek::laugh:

Tips till er alla som inte sett @Krumelur på tävling...:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 756
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Ajda
·
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
259
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama