EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet du. Precis så säger folk som inte pallar analysera foder också. Det verkar inte finnas ett mellanting mellan att rida på rutin (som jag ALDRIG kommer uppnå med min fridfulla hobbyridning) och att analysera sönder allt.
ok den jämförelsen är som äpplen o päron för mig, dvs inte applicerbar alls då jag givetvis analyserar mitt hö. Det enda jag velat diskutera är varför man skulle vilja analysera en ritt som inte går att upprepa igen. Att ha hjälpmedel på träning har jag hela tiden sagt är bra.

Men jag släpper detta o spinner vidare istället på det, enligt mig iaf, mycket intressanta området hur mycket kontroll man ska ha över en FT häst. När jag började tävla FT, på 1800-talet då enl vissa här, så lärdes hästarna att själva hitta avsprångspunkten framför hindret o vår uppgift var att hänga med fram men sen låta hästen gå själv. Det innebar modiga hästar som tog egna initiativ när det körde ihop sig men de var inte för den skull olydiga. I hoppningen red jag efter samma princip o mina dåvarande FT hästar kom sällan fel på hinder.
Nu har jag "lärt mig att rida" banhoppning och har då kommit på mig själv med att lägga mig i MYCKET mer framför terränghinder...jag vill känna att jag har kontroll och jag vill räkna galoppsprång fram....O_o men jag kommer också mycket mera fel nu med mina unghästar? Så nu till helgen ska jag prova min teori och rida som jag gjorde förr, är inte så svårt eftersom det egentligen är lättare än att lägga hästen rätt.:D

Senast ändrad:
ok den jämförelsen är som äpplen o päron för mig, dvs inte applicerbar alls då jag givetvis analyserar mitt hö. Det enda jag velat diskutera är varför man skulle vilja analysera en ritt som inte går att upprepa igen. Att ha hjälpmedel på träning har jag hela tiden sagt är bra.

Men jag släpper detta o spinner vidare istället på det, enligt mig iaf, mycket intressanta området hur mycket kontroll man ska ha över en FT häst. När jag började tävla FT, på 1800-talet då enl vissa här, så lärdes hästarna att själva hitta avsprångspunkten framför hindret o vår uppgift var att hänga med fram men sen låta hästen gå själv. Det innebar modiga hästar som tog egna initiativ när det körde ihop sig men de var inte för den skull olydiga. I hoppningen red jag efter samma princip o mina dåvarande FT hästar kom sällan fel på hinder.
Nu har jag "lärt mig att rida" banhoppning och har då kommit på mig själv med att lägga mig i MYCKET mer framför terränghinder...jag vill känna att jag har kontroll och jag vill räkna galoppsprång fram....O_o men jag kommer också mycket mera fel nu med mina unghästar? Så nu till helgen ska jag prova min teori och rida som jag gjorde förr, är inte så svårt eftersom det egentligen är lättare än att lägga hästen rätt.:D
Är nog det som är lite problemet för mig nu, på ridskolan fick jag inte lära mig hur man lägger en häst rätt mer än att rida någorlunda jämnt mot ett hinder och rama in, hästen hittade avsprångspunkt själv och redde ut allt.
Då jag köpte knäpp hästen så fick jag reda på att jag gjort fel hela livet och skulle samla, samla, samla och trycka ifrån i avsprånget (vilket ledde till att jag la i handbromsen). Sen började vi ju såklart vägra och nu försöker jag bara komma tillbaka till att att rida framåt, rama in och låta hästen hoppa själv. Vilket nu är sjukt svårt då jag blivit skit feg och behöver 150% kontroll och en lobotimerad häst för att inte i steget innan hindret kasta mig efter fegisremmen och spänna mig som en jäkla tegelsten :banghead:.

Ni som inte är proffs som @fio o @Novali01 (ironi är inte min grej, jag menar alltså att de är duktiga, för att slippa missförstånd), eller de också om det är aktuellt såklart, rider ni något för/med tränare förutom ren terrängträning (hopp o dressyr också såklart)? Alltså jag tycker det är superintressant med allt annat också och tänker tex ta hjälp av @Wilisia o Chefen att galoppera min häst. Jag har haft väldigt svårt att först öht ha honom framför skänkeln o sedan även i lätt sits o då är det ju inte bara att "ut o galoppera" känner jag. Jag vill ju ha Den Där galoppen, inte något framtungt stressat o dyl. Tänker att de ska få ge honom en chans att hitta den först o se lära mig hur man gör :D

O @Marvin s tempoträning lät ju jättehäftig! Jag har sneglat på ngt de på vissa ställen maknadsför som likande på Jägersro o tänkt åka o titta hur det går till. Att bara rida ett ridhästlöp är ju inte alls vad jag är ute efter me det kanske är mer än så.

Tycker också det är intressant för alla tycker så olika. Om vad som är snabbt, långt, länge, brant, bra form osv osv. Men det är ju inte sånt som diskuteras och nagelförs på vanliga träningar i regel.

Jag har ridit enstaka rena galopp-/tempoträningar för tränare (fälttävlan) i samband med träningsupplägg som gått över flera dar. Räknade efter nu och kom fram till att det nog har blivit 3 ggr tillsammans under de 15 åren jag tävlat fälttävlan.... I övrigt tempotränar jag hemma på egen hand.

Min erfarenhet är att det inte är tillräckligt att träna på att rida i rätt tempo på en platt bana, som en travbana, för att bygga upp kanslan, då det känns helt annorlunda att rida i backar, på skogsstigar och öppna fält, så jag försöker hitta lite varierade slingor som jag mäter upp och tränar på. :)

Det är sjukt intressant!! Ställer några frågor. Betänk nu att jag är TOTALT obildad vad gäller ffa banhoppning men även terräng.

Tycker ni man ska ta en halvhalt innan hindret i en anrikning rakt på utan föregående sväng? När? Varför/varför inte?

Eller börjar med den frågan ovan.

Det är sjukt intressant!! Ställer några frågor. Betänk nu att jag är TOTALT obildad vad gäller ffa banhoppning men även terräng.

Tycker ni man ska ta en halvhalt innan hindret i en anrikning rakt på utan föregående sväng? När? Varför/varför inte?

Eller börjar med den frågan ovan.
Ja. Ca 12 meter innan gör man en liten check på att hästen "låst in" hindret och vet vad som kommer därframme.

@sorbifolia Jag tränar heller aldrig terrängtempo rakt fram på bana utan uppe på berget inne i skogen, ut på vägen osv osv. För mig är det enda sättet att veta att jag inte bromsar för mycket inne i skogen, är ju många banor som har den sträckningen och jag ser på Ungens ponny att det funkar bra för han bromsar knappt ned inne i skogspartier på tävling!:D

Vi gör också så 1 dag i veckan att vi galopperar nästan överallt där vi normalt travar. Dvs först skrittar vi alltid 20-25 min ut från stallet och upp på berget. Eftersom våra hästar måste klättra upp i en hyfsad backe varje dag är de ju helt genomvarma när vi kommer upp trots att vi bara skrittat. Sen galopperar vi istället för att börja med att trava. Galopperar sen mesta delen av rundan men avslutar med låååång sträcka i trav där de ska stretcha framåt nedåt.

Alltså du får ju tänka på det högre tempot, du vill göra hästen uppmärksam på hinder men inte hänga i o backa fram till du ser nån distans utan du vill checka av o sen rida på framåt.

Jag är tacksam att jag är en glad amatör som kommer från distansrittsvärlden. ;)

Där är det superviktigt att hästen är lydig, men ändå kan "föreslå" egna alternativ.

Det märktes när vi var på ft-lägret, Ariel valde själv att bryta av till trav första gången uppför banken, för att hinna se vad sjutton vi hade framför oss. :love:

Egentligen är det samma i banhoppningen, jag visar henne vart vi ska och hon sköter resten. Nu kommer vi ju aldrig tävla några högre klasser i hoppning, så då behöver jag inte krångla med att bestämma en avsprångspunkt. :p

Jag kan fö inte galoppjobba på raksträcka och/eller bana, Ariel tycker att det är dödstrist. Provade i fjol och la ned det helt. Vi måste ha skogsstig och gärna en slinga så vi inte måste vända. :)

Jag har runkeeper på, men vi bryr oss inte om hastighet egentligen. Vi behöver få mer glädje i galoppen innan jag kräver mer av henne.

Vad roligt forumet blev då... Inte. Om man nu bortser från att min häst inte går mellan skänkel och hand (och det gör då inte @Novali01 s heller så då är jag i gott sällskap :angel:), så är min tanke att Niklas ska få introducera Annie till hinder och lite tempo när det blir aktuellt. Han vet inte riktigt om det ännu men snart :angel:. Allt beror väl på hans OS-satsning/uttagning, det blir jobbigt om Annie stoar till det och han bryter armen innan uttagning har skett.. Jag känner mig trygg med att en erfaren person, som rider unghästar på ett sätt som jag tilltalas på, hjälper mig.
Sen har jag ju fördelen att min "hästkarriär" startade i ett fälttävlansstall så jag vet inte bättre. Där var det såklart viktigt med modiga och kloka hästar, som måste kunna lösa ett ev problem själva på banan. Jag tror inte det behöver blir problem med dressyrtränare eller hopptränare, jag var i Frankrike en gång och tränade en vecka och hopptränaren där var väldigt noga med att rida fram, aldrig backa av, (jag gillar att backa av och kontrollera och räkna), låt hästen lösa det. Löser de iinte det, då ska du inte hoppa (banhoppning). Nu pratar jag alltså jag som amatör.

Annie är ju väldigt lite riden så vi rider bara i skogen och framåt med kontakt. Fast vi har inte börjat galoppera ännu för jag vågar inte O_o vill någon ta den första galoppen på henne i skogen så anmäl er här! Det är gratis, jag lovar :D

Men då kan vi ju spinna på det lite då...mellan skänkel o hand i dressyr, japp 100%. Mellan skänkel o hand i hoppningen, jaaa 97%? Mellan skänkel o hand i terrängen, nja.

Det känns som att det gick från ett himla trevligt forum med pepp, förslag, råd och hjälp till varandra till ett "kasta-så-mycket-skit-som-möjligtforum". Antingen har ni den jargongen med varandra och jag fattar inte eller så kanske vi skall försöka återgå till det där trevlig forumet det en gång var? :) känns som att vi är bättre människor än att ha taskig attityd mot varandra. Jag har ju inte tillräckligt med erfarenhet för att lägga mig i de flesta frågorna utan lyssnar gärna på de med mer erfarenhet men det får ju gärna vara lite trevlig ton. Känns lite trist. Tyckte det var så trivsamt här inne tidigare! :bump:

Det känns som att det gick från ett himla trevligt forum med pepp, förslag, råd och hjälp till varandra till ett "kasta-så-mycket-skit-som-möjligtforum". Antingen har ni den jargongen med varandra och jag fattar inte eller så kanske vi skall försöka återgå till det där trevlig forumet det en gång var?

Jargongen har väl alltid funnits här men det var som sagt länge sen någon blev bannad och det vet vi ju vem det var. :angel:
Sen bannar jag @Novali01 lite sådär på egen hand emellanåt för hon behöver det när hon blir för bitsk. Man kan muta henne med vin och choklad också. :D

När det gäller hinder så löser min lilla tax det mesta så länge jag håller om och styr....så det ska jag prova att göra lite oftare. :p

Öhhh hoppa gärna på gärna rätt människa, jag har aldrig sagt nåt om din häst går mellan skänkel o hand eller inte.
Nej men eftersom min häst inte gillade Micklem första gången och jag fick kommentar om att den kanske äntligen går mellan hand och skänkel så tolkar jag det sol att din heller inte gör det då din heller inte gillade Micklem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 756
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Ajda
·
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
259
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama