ok den jämförelsen är som äpplen o päron för mig, dvs inte applicerbar alls då jag givetvis analyserar mitt hö. Det enda jag velat diskutera är varför man skulle vilja analysera en ritt som inte går att upprepa igen. Att ha hjälpmedel på träning har jag hela tiden sagt är bra.Vet du. Precis så säger folk som inte pallar analysera foder också. Det verkar inte finnas ett mellanting mellan att rida på rutin (som jag ALDRIG kommer uppnå med min fridfulla hobbyridning) och att analysera sönder allt.
Men jag släpper detta o spinner vidare istället på det, enligt mig iaf, mycket intressanta området hur mycket kontroll man ska ha över en FT häst. När jag började tävla FT, på 1800-talet då enl vissa här, så lärdes hästarna att själva hitta avsprångspunkten framför hindret o vår uppgift var att hänga med fram men sen låta hästen gå själv. Det innebar modiga hästar som tog egna initiativ när det körde ihop sig men de var inte för den skull olydiga. I hoppningen red jag efter samma princip o mina dåvarande FT hästar kom sällan fel på hinder.
Nu har jag "lärt mig att rida" banhoppning och har då kommit på mig själv med att lägga mig i MYCKET mer framför terränghinder...jag vill känna att jag har kontroll och jag vill räkna galoppsprång fram.... men jag kommer också mycket mera fel nu med mina unghästar? Så nu till helgen ska jag prova min teori och rida som jag gjorde förr, är inte så svårt eftersom det egentligen är lättare än att lägga hästen rätt.
Senast ändrad: