Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och till @emma-vsm kan jag berätta att mitt stånkande på FB om gårdagens äventyr har gjort att två av mina stalltanter följer med till Åkerbo, så det kommer förhoppningsvis inte vara jag som ställer till dramatik hos er.
Alltså, jag hade det lite tufft faktiskt. Det var mycket som gick emot mig och så blev det liiiite tidsbrist. Erkänn att du kände dig lite god och varmhjärtad när du @Novali01 hjälpte mig, en kanske ovanlig känsla för dig, som jag nu fått dig att känna flera gånger :P
Med rätt motivation så blir det nog roligt dvs med rätt sällskap som håller någorlunda samma tempo som ariel och som kan trigga lite tävlings lust .Så roligt det låter @Marvin Jag är lite sugen på att åka iväg med Ariel till en bana, men hon tycker ju grusvägar är trista, så jag misstänker att banor blir ännu värre...
Med rätt motivation så blir det nog roligt dvs med rätt sällskap som håller någorlunda samma tempo som ariel och som kan trigga lite tävlings lust .
Min häst är som bäst då hon ligger efter någon annan. Sätter lagom tempo och bara pinnar på framåt, är hon först eller ensam så går det väldigt mycket långsammare, vingliga och är väldigt svårt att få henne framför ordentligt skänklen.
Igår var vi iväg till travbanan för galoppjobb!
Min häst är ju inte direkt nån galoppör, men som hon kämpade!!
Banan var 1600 m, vi värmde upp med ett varv i trav (tråååk), och sedan 1 varv i galopp i 420 m tempo där jag förvånade mig själv med att lägga henne i exakt rätt tempo från början och sen hålla det hela varvet runt. När vi har galopperat ute har hon ibland känts framtung, men hon kändes mycket mera uppe och framme och så lätt att rida. Bara att stå upp, bestämma ett tempo och sen följa med. Vi blev omsprungna på insidan av 2 hästar i full fräs och då undrade hon om inte vi skulle hänga på, när jag sa nej, så fortsatte hon som innan. Puls på 114 efter det varvet, vilket kändes mindre än man skulle tro när man såg hur hon andades.
Sen fick hon gå nästan ett helt varv i fullt tempo och jäklar i havet vad hon sprang! Red med 2 D-ponnyer, varav den ena är 50% fullblod, så där hängde vi inte med. Fick stensprut i ansiktet, vilket ingen av oss gillade, så det blev bättre när de drog ifrån lite. När vi sen kom igenom kurvan ut på raksträckan bad jag om lite till, och fick det. Ingen aning om tempot, men hörde klockan pipa för andra minuten strax innan vi var framme. Red direkt fram för mätning och då låg hon på puls 178.
Avslutade med ett halvt varv i ca 500 m tempo (nu var hon taggad och låg på lite) och ett halvt varv i trav.
Efter skritten gick vi till duschen, och hon rörde sig mycket spänstigare än hon gjort tidigare.
Fasen vad kul det var!! Men jag hade ju velat prova en lite lättare och snabbare häst!
Knäppt, när jag jobbade i galoppstall för snart 20 år sedan (och 15 kg sedan) vågade jag inte rida dem på banan eller stranden. Nu hade jag gärna gjort det!
Igår var vi iväg till travbanan för galoppjobb!
Min häst är ju inte direkt nån galoppör, men som hon kämpade!!
Banan var 1600 m, vi värmde upp med ett varv i trav (tråååk), och sedan 1 varv i galopp i 420 m tempo där jag förvånade mig själv med att lägga henne i exakt rätt tempo från början och sen hålla det hela varvet runt. När vi har galopperat ute har hon ibland känts framtung, men hon kändes mycket mera uppe och framme och så lätt att rida. Bara att stå upp, bestämma ett tempo och sen följa med. Vi blev omsprungna på insidan av 2 hästar i full fräs och då undrade hon om inte vi skulle hänga på, när jag sa nej, så fortsatte hon som innan. Puls på 114 efter det varvet, vilket kändes mindre än man skulle tro när man såg hur hon andades.
Sen fick hon gå nästan ett helt varv i fullt tempo och jäklar i havet vad hon sprang! Red med 2 D-ponnyer, varav den ena är 50% fullblod, så där hängde vi inte med. Fick stensprut i ansiktet, vilket ingen av oss gillade, så det blev bättre när de drog ifrån lite. När vi sen kom igenom kurvan ut på raksträckan bad jag om lite till, och fick det. Ingen aning om tempot, men hörde klockan pipa för andra minuten strax innan vi var framme. Red direkt fram för mätning och då låg hon på puls 178.
Avslutade med ett halvt varv i ca 500 m tempo (nu var hon taggad och låg på lite) och ett halvt varv i trav.
Efter skritten gick vi till duschen, och hon rörde sig mycket spänstigare än hon gjort tidigare.
Fasen vad kul det var!! Men jag hade ju velat prova en lite lättare och snabbare häst!
Knäppt, när jag jobbade i galoppstall för snart 20 år sedan (och 15 kg sedan) vågade jag inte rida dem på banan eller stranden. Nu hade jag gärna gjort det!
Så snabbt som man kan/vågar galoppera!Vad innebär "fullt" tempo? Varför övade du inte på 480 m tempo som är i 90 klass?
Hade min väldigt oanvända fälttävlansklocka och tränaren mätte pulsen från marken. Det fanns en pulsmätare att fästa på hästen, men det var en annan i gruppen som hade den. Får leka med den en annan gång. Men den är ju inte i närheten av så avancerad som din verkar vara. Jag hade aldrig kunnat sluta leka med en sån!Hade du vanlig klocka på dig? O fick pulsen mätt fr marken?
Men vad f-n??? Har de inte satt pinnarna efter hur 90-klass tempot är? VAD är det för dålig galoppbana???Så snabbt som man kan/vågar galoppera!
För att pinnarna står var 400:e meter, inte 480, duh!
Hade min väldigt oanvända fälttävlansklocka och tränaren mätte pulsen från marken. Det fanns en pulsmätare att fästa på hästen, men det var en annan i gruppen som hade den. Får leka med den en annan gång. Men den är ju inte i närheten av så avancerad som din verkar vara. Jag hade aldrig kunnat sluta leka med en sån!
Igår fick Rutis vila, skickade meddelande till tränaren/stallägaren att kolla hennes ben åt mig då jag var nojjig, fick till svar att hon redan hade gjort det.
Idag var hästen så SJUKT pigg! Red ut, och hon tyckte vi kunde rejsa lite överallt.
Angående tempoträning och fälttävlanskort så hade vi ordentligt tempoträning och uppridning (på kuperad bana) första gången jag tog kortet med min C-ponny på läger hos ETs i Tranemo. Inget alls när jag fick påskriften för storhäst.
För det första var det ju konstigt att ha tempoträning på en ridbana med allt vad det innebär av högre tempo o underlag men för det andra förstår jag inte alls vad det skulle ha med ft lust o göra? Hennes galopp går ju givetvis att förbättra, den blir bättre o bättre ju mer man tävlar kan jag berätta och för det andra så är det ju sällan man som nybörjare går på tiden alls, inget heller som krävs.Vi hade tempoträning på stora ridbanan på ft-lägret, vilket gjorde att jag inte ens fick upp Ariel i debutanttempo. Dels har hon noll egen bjudning när vi bara ska galoppera på ridbana och dels kunde vi inte svänga i 90-gradershörnen i snabb galopp.
Det är en av anledningarna att jag tappade lusten att rida ft, mitt sto har inte den galopp som krävs på tävling.
För det första var det ju konstigt att ha tempoträning på en ridbana med allt vad det innebär av högre tempo o underlag men för det andra förstår jag inte alls vad det skulle ha med ft lust o göra? Hennes galopp går ju givetvis att förbättra, den blir bättre o bättre ju mer man tävlar kan jag berätta och för det andra så är det ju sällan man som nybörjare går på tiden alls, inget heller som krävs.