EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast man tränade kanske steeple innan man började starta så höga klasser att det ingick? Så att hästarna lärde sig hoppa på det sättet?

Jag har aldrig ridit det själv dock, spånar bara nu....

Nu är jag lite sen eftersom jag inte kikar in här så ofta längre, men på 90-talet när jag tog terrängkort så ingick det tempoprov/tempoträning. Så du är inte helt ute och cyklar där @fio :up: Vi hade ju Isabella Zerne som höll inget mesta av terrängträningen hemma på ön på den tiden.

Vi stegade upp en slinga i skogen där vi tog terrängkort minns jag! Tror dock inte det var krav för det var bara vi lägerledare som gjorde det..

Jag misstänker att @fio har skvallrat till dressyrtränaren för plötsligt ringer hon upp och berättar att vi borde bygga steeplehinder så jag lär mig hoppa i galoppen :rofl::rofl: väldigt gulligt i alla fall, men blev lite misstänksam när hon har sett mig hoppa terräng typ en gång.

Vi stegade upp en slinga i skogen där vi tog terrängkort minns jag! Tror dock inte det var krav för det var bara vi lägerledare som gjorde det..

Jag misstänker att @fio har skvallrat till dressyrtränaren för plötsligt ringer hon upp och berättar att vi borde bygga steeplehinder så jag lär mig hoppa i galoppen :rofl::rofl: väldigt gulligt i alla fall, men blev lite misstänksam när hon har sett mig hoppa terräng typ en gång.

HAHAHAHHAHAHAHAHA en sanning med modifikation ;)

Vi hade tempoträning för Anne. Var väl försökskanin som vanligt, tror jag tog kortet för ponny året då det testades/infördes iaf. Trav och galopp :)

Alltså jag undrar vad hon pysslade med den dagen hahaha

Sanningen är att vi pratade om steeplen och hur bra det var och att det var lite synd att nya hästar och ryttare inte får den utbildningen. Och så kom jag att tänka på vad du skrev @Wilisia och så är det ju för många även en själv trillar ju dit på det att banhoppa, dels för att hindren typ alltid ligger ur sväng och på böjda spår. Jag gillar inte det för jag vill att hästarna ska ta tag i hindren utifrån och det blir jättesvårt för dom när allt ligger ur sväng.. Dom vet inte vart dom ska.. Jäkla otyg är det att dom bygger så.

Fast man tränade kanske steeple innan man började starta så höga klasser att det ingick? Så att hästarna lärde sig hoppa på det sättet?

Jag har aldrig ridit det själv dock, spånar bara nu....

Jag tränade inget innan..men banorna såg ju helt annorlunda ut då, inte lika trixigt och svängigt utan mer stora hinder som inbjöd till att galoppera och hoppa. Förr tränade man ju extremt lite terräng jämfört med idag

Sanningen är att vi pratade om steeplen och hur bra det var och att det var lite synd att nya hästar och ryttare inte får den utbildningen. Och så kom jag att tänka på vad du skrev @Wilisia och så är det ju för många även en själv trillar ju dit på det att banhoppa, dels för att hindren typ alltid ligger ur sväng och på böjda spår. Jag gillar inte det för jag vill att hästarna ska ta tag i hindren utifrån och det blir jättesvårt för dom när allt ligger ur sväng.. Dom vet inte vart dom ska.. Jäkla otyg är det att dom bygger så.

Jag är med och jag håller med. Känns som att man är född några år för sent. Typ 30 eller något i den stilen. Men vem vet, de kanske förbjuder fälttävlan snart och då tänkte jag att jag kunde bli jockey istället (byebye bullar, kakor, godis, glass osv:cry:) också rida det här.

• Gilla
Reactions: fio
Som @fio skriver så tränade man inte terräng som det görs idag. Min väninna red på landslagsnivå och det var först när hon kom med på landslagsträning som vi var i Skåne o tränade, då även på steeple. Men hon hade ju ridit steeple redan innan, vi satte upp några egna häckar hemma o red, thats it...
Tränade gjorde man på sin hemmabana och sen tävlade man till sig sin erfarenhet, såsom vi nordbor fortfarande får göra eftersom banorna är lika sällsynta som en självgående terränghäst här uppe...:arghh:

Som @fio skriver så tränade man inte terräng som det görs idag. Min väninna red på landslagsnivå och det var först när hon kom med på landslagsträning som vi var i Skåne o tränade, då även på steeple. Men hon hade ju ridit steeple redan innan, vi satte upp några egna häckar hemma o red, thats it...
Tränade gjorde man på sin hemmabana och sen tävlade man till sig sin erfarenhet, såsom vi nordbor fortfarande får göra eftersom banorna är lika sällsynta som en självgående terränghäst här uppe...:arghh:

Vad har blivit bättre resp sämre med den utvecklingen tycker ni?

Vad har blivit bättre resp sämre med den utvecklingen tycker ni?

Det är så svårt att jämföra. Om hästen gick på terränghinder så gjorde den det, thats it. Hoppade dom gravar och vatten så hoppade dom alla gravar och vatten. Inte bara gravar och vatten på vissa banor (som man tränat på innan)Fick man problem med något så tränade man på det.... En gång och så var det bra med det. Jag tycker inte dagens hästar är lika modiga rent generellt, dom är ju mer försiktiga så om man inte tränar något sånär regelbundet så hoppar dom ju inte så bra.. Blir mer tveksamma men det har vi ju avlat in i dagens hästar. Dom kräver mer träning helt enkelt och således även ryttarna på just de hästarna.

Sen gillar jag inte riktigt dagens trend att träna på alla banor man ska tävla på.. Det kan vara bra på en unghäst vid de första starterna eller vid säsongsstart men du lär inte känna hästen på det viset och förr eller senare hamnar man på en bana där man inte kan träna innan och inte sällan är det 1* klass och det är ju inte riktigt då det är läge att få reda på hur modig hästen egentligen är.

Så att ha Tex BT på Teds bana är ju ganska värdelöst då dom flesta hästar har varit där 100 ggr.

Tänker på nån unghästcup som dom har i England där finalen går på burghley, där kan vi snacka!!

Det är så svårt att jämföra. Om hästen gick på terränghinder så gjorde den det, thats it. Hoppade dom gravar och vatten så hoppade dom alla gravar och vatten. Inte bara gravar och vatten på vissa banor (som man tränat på innan)Fick man problem med något så tränade man på det.... En gång och så var det bra med det. Jag tycker inte dagens hästar är lika modiga rent generellt, dom är ju mer försiktiga så om man inte tränar något sånär regelbundet så hoppar dom ju inte så bra.. Blir mer tveksamma men det har vi ju avlat in i dagens hästar. Dom kräver mer träning helt enkelt och således även ryttarna på just de hästarna.

Sen gillar jag inte riktigt dagens trend att träna på alla banor man ska tävla på.. Det kan vara bra på en unghäst vid de första starterna eller vid säsongsstart men du lär inte känna hästen på det viset och förr eller senare hamnar man på en bana där man inte kan träna innan och inte sällan är det 1* klass och det är ju inte riktigt då det är läge att få reda på hur modig hästen egentligen är.

Alltså jag älskar verkligen sådana här inlägg :love: Tack!! Sjukt intressant.

Du gillar att höra om forntiden alltså?? Nåväl, here goes. Back in the old days så började säsongen i Tågarp i april varje år, de enda som hoppat nåt som liknande en stock var skauningar! Vi nordbor hade snö fortfarande men precis som @fio skrev så hoppade ju hästarna iaf. Hindren i MSV var stora som helvete men tekniska svårigheter liknande idag fanns inte, däremot liknade dikena under trahkenergravar en mindre utgrävning av vilken mumiegrav som helst...:nailbiting:. Fattar inte hur nån vågade styra mot dom? Men polarens häst skuttade över som inget.
På den gamla goda tiden kunde ingen rida dressyr, dvs ingen utom min väninna, så hon kunde leda med en herrans massa straff när de gick ut i terrängen. Hon nollade alltsom oftast men hade en tyngre häst så tiden missades lite ibland. Till hoppningen gick det åt mängder av bommar, inte för att hästarna knäckte dom utan för att man byggde så på den tiden. En oxer kunde ju ha 5-6 frambommar beroende på höjd! Banorna hade inte så många tekniska klurigheter som idag utan var som terrängen, höga o breda hinder.
Fattiga som kyrkråttor var vi så pressen att ta en rosett var stor för det innebar en premie så vi kunde äta mat på vägen hem....:o Så några bantningsmetoder behövdes inte då, vi var som två streck!:D
Utlandstävlingar som t ex Breda och Lühmulen var obligatoriska för dem i toppen.

Nu fanns ju då inte internet, mobiltelefoner och sociala medier utan folk, hör o häpna, kommunicerade genom att prata med varandra. Fälttävlansandan fanns på riktigt, alla höll faktiskt ihop o var trevliga, landslagsryttare som gräsrötter. Nånstans på slutet av 90-talet i början på 2000 ändrade sig mycket, en del till det bättre o annat kanske man skulle låtit bli men så är det ju med allt. Förändring måste ju ske på vissa grejer annars stannar ju världen.

Jag som red upp till MSV B har ju aldrig hoppat några steeplehäckar på tävling, men distans fanns på en del tävlingar, t ex Trossnäs då de hade små möjligheter till framridning. Men även dessa tävlingar präglades av stora hinder ett o ett och inte en massa kombinationer och hinder ur sväng. Banbyggarna på den tiden var mycket noga med att presentera hinder i lägre klasser på ett bra sätt. Men ni ska veta att en debutantklass på den tiden motsvarar en slags kombination av 90 och 100 klass idag, fanns inga banor på 80-90-talet som hade små söta inbjudande hinder utan man fick banne mig ha en modig häst för att ta sig runt! Fanns en bana utanför Jönköping, på en jättefin herrgård, där hade de ett år byggt en hängande stock med dike så man landade i sanden i nerförslut...vi var 6 som kom över där...det var hinder nr 4! Och av de 6 som hoppade det så fick 3 stopp på hinder 8, ett bord, en hindertyp som idag är jättevanlig men som jag aldrig nånsin hoppat förut! Men min fina lilla Parnass valack skuttade över o jag slutade 2:a på den tävlingen..Det var så på många tävlingar, en hindertyp dök upp som man aldrig sett förut men hoppade hästen terräng så hoppade den oftast det som dök upp.
Hoppningen gick oftast på en åker...oklippt åker inte helt ovanligt!:cool: I dressyren var det mest exotiska som dök upp var Halmstads glasridhus! Min häst såg ut så här när vi travade in där, :eek::nailbiting::arghh:...har aldrig fått så dåliga poäng vare sig förr eller senare...annars gick ju även dressyren på en åker. Det var inte så fancy på den tiden, hästarna var inte så ädla o högt i blod utan oftast ett rejält svenskt halvblod som snällt skuttade runt våra banor. Ramlade man av så kravlade man upp igen, minns att jag tyckte det var höjden av idioti när regeln om att man inte fick sitta upp igen kom...:angel: Väst hade man ju så vad var problemet??
Vi var ett litet gäng från min Nordbo-klubb som åkte runt o tävlade, sov i tält eller på golvet i klubbrum och hade vansinnigt roligt. Idag skulle jag inte för allt smör i småland lägga mig på ett golv o sova för att sen försöka prestera dagen efter men jag var 20 då o ingenting var omöjligt!
Kan känna att det på nåt sätt var lite lättare förr att kuska runt o ha roligt, bling-bling var inte uppfunnet, sadelprovning var en utopi och ridbyxor var ett nödvändigt ont som man slet på tills det inte fanns nåt kvar...;). De slantar man hade la man på bra mat till hästen o en rejäl förbygel så man hade nåt att hålla i när kraken tog i för kung o fosterland!:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 751
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
257
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama