Jag såg ju Steeple'n i Jerez och på ett antal Badminton men runt 2004-2006 försvann det helt, om jag inte har helt fel.Steeple ingick i gamla MSV iaf, vad nu exakt det motsvarar i dagsläget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag såg ju Steeple'n i Jerez och på ett antal Badminton men runt 2004-2006 försvann det helt, om jag inte har helt fel.Steeple ingick i gamla MSV iaf, vad nu exakt det motsvarar i dagsläget.
Typ **. Det ingick i alla internationella tävlingar, även från *.Steeple ingick i gamla MSV iaf, vad nu exakt det motsvarar i dagsläget.
Vi stegade upp en slinga i skogen där vi tog terrängkort minns jag! Tror dock inte det var krav för det var bara vi lägerledare som gjorde det..
Jag misstänker att @fio har skvallrat till dressyrtränaren för plötsligt ringer hon upp och berättar att vi borde bygga steeplehinder så jag lär mig hoppa i galoppen väldigt gulligt i alla fall, men blev lite misstänksam när hon har sett mig hoppa terräng typ en gång.
Vi stegade upp en slinga i skogen där vi tog terrängkort minns jag! Tror dock inte det var krav för det var bara vi lägerledare som gjorde det..
Jag misstänker att @fio har skvallrat till dressyrtränaren för plötsligt ringer hon upp och berättar att vi borde bygga steeplehinder så jag lär mig hoppa i galoppen väldigt gulligt i alla fall, men blev lite misstänksam när hon har sett mig hoppa terräng typ en gång.
Alltså nu blir jag väldigt nyfiken. Vaddå sanning med mofikatio??HAHAHAHHAHAHAHAHA en sanning med modifikation
Fast man tränade kanske steeple innan man började starta så höga klasser att det ingick? Så att hästarna lärde sig hoppa på det sättet?
Jag har aldrig ridit det själv dock, spånar bara nu....
Sanningen är att vi pratade om steeplen och hur bra det var och att det var lite synd att nya hästar och ryttare inte får den utbildningen. Och så kom jag att tänka på vad du skrev @Wilisia och så är det ju för många även en själv trillar ju dit på det att banhoppa, dels för att hindren typ alltid ligger ur sväng och på böjda spår. Jag gillar inte det för jag vill att hästarna ska ta tag i hindren utifrån och det blir jättesvårt för dom när allt ligger ur sväng.. Dom vet inte vart dom ska.. Jäkla otyg är det att dom bygger så.
Som @fio skriver så tränade man inte terräng som det görs idag. Min väninna red på landslagsnivå och det var först när hon kom med på landslagsträning som vi var i Skåne o tränade, då även på steeple. Men hon hade ju ridit steeple redan innan, vi satte upp några egna häckar hemma o red, thats it...
Tränade gjorde man på sin hemmabana och sen tävlade man till sig sin erfarenhet, såsom vi nordbor fortfarande får göra eftersom banorna är lika sällsynta som en självgående terränghäst här uppe...
Vad har blivit bättre resp sämre med den utvecklingen tycker ni?
Det är så svårt att jämföra. Om hästen gick på terränghinder så gjorde den det, thats it. Hoppade dom gravar och vatten så hoppade dom alla gravar och vatten. Inte bara gravar och vatten på vissa banor (som man tränat på innan)Fick man problem med något så tränade man på det.... En gång och så var det bra med det. Jag tycker inte dagens hästar är lika modiga rent generellt, dom är ju mer försiktiga så om man inte tränar något sånär regelbundet så hoppar dom ju inte så bra.. Blir mer tveksamma men det har vi ju avlat in i dagens hästar. Dom kräver mer träning helt enkelt och således även ryttarna på just de hästarna.
Sen gillar jag inte riktigt dagens trend att träna på alla banor man ska tävla på.. Det kan vara bra på en unghäst vid de första starterna eller vid säsongsstart men du lär inte känna hästen på det viset och förr eller senare hamnar man på en bana där man inte kan träna innan och inte sällan är det 1* klass och det är ju inte riktigt då det är läge att få reda på hur modig hästen egentligen är.