EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror aldrig jag har lyckats rida Max på tiden. Ett par sekunder ifrån som bäst. Han springer på glatt, taggar till, kommer knappt flåsig in i mål. Jag vet inte om jag tar upp för mycket innan hindren eller om han helt enkelt inte har den galoppen (än?). Klart jag skulle vilja att han gjorde det ibland men han har så mycket annat att ge mig att jag bryr mig inte.

I 3* kunde jag inte rida Hille på tiden, han var alldeles för stark för det. Han var ju helt galen och backade inte av för något. Jag tror nog du Johan rida Max på tiden han ser ju hyfsat okomplicerad ut. På det viset och på många vis tycker jag det är synd att steeplen försvann för man lärde sig hoppa ur galoppen på ett annat sätt än idag där man får banhoppa sig runt på komplexen. Det smittar tyvärr även av sig på enkelhindren.

I 3* kunde jag inte rida Hille på tiden, han var alldeles för stark för det. Han var ju helt galen och backade inte av för något. Jag tror nog du Johan rida Max på tiden han ser ju hyfsat okomplicerad ut. På det viset och på många vis tycker jag det är synd att steeplen försvann för man lärde sig hoppa ur galoppen på ett annat sätt än idag där man får banhoppa sig runt på komplexen. Det smittar tyvärr även av sig på enkelhindren.
Ja, alltså det är nog rätt det du säger. Jag litar inte riktigt på mitt öga i den galoppen så då rider jag som banhoppning istället ;) jag hade velat rida steeple! Varför försvann det? Har inte hört någon säga något negativt om det. Sen umgås jag ju bara med äldre, kloka människor

Ja, alltså det är nog rätt det du säger. Jag litar inte riktigt på mitt öga i den galoppen så då rider jag som banhoppning istället ;) jag hade velat rida steeple! Varför försvann det? Har inte hört någon säga något negativt om det. Sen umgås jag ju bara med äldre, kloka människor

Jäkla autokorr Johan? kan skulle det stå..

Ja varför försvann steeplen? Det var fan det sämsta beslut som någonsin tagits.. Dom hade bara kunnat korta ner allt.. Steeplen fick den lataste att bli en terrängmaskin och fick alla hästar att lära sig ta tag i hindren och hoppa ur galoppen...även människor, Det skulle dagens hästar och människor behöva lära sig!
Är övertygad om att många olyckor hade kunnat undvikas om steeplen varit kvar.

Jäkla autokorr Johan? kan skulle det stå..

Ja varför försvann steeplen? Det var fan det sämsta beslut som någonsin tagits.. Dom hade bara kunnat korta ner allt.. Steeplen fick den lataste att bli en terrängmaskin och fick alla hästar att lära sig ta tag i hindren och hoppa ur galoppen...även människor, Det skulle dagens hästar och människor behöva lära sig!
Är övertygad om att många olyckor hade kunnat undvikas om steeplen varit kvar.
Som tagit ur min chefs munn..

Som taget ur allas mun som var med på the good old days....och rätta mig om jag har fel men inte var det så många olyckor med dödlig utgång på den tiden heller?

För att det inte känns ok att ge henne en uppgift hon inte klarar av öht. Då åker jag hellre på träningar där det inte är något tvång att hålla ett visst tempo.

Fast det är ju där du kanske inte riktigt fattat grejen? Du måste inte hålla 480 tempo, det är ju idealtid bara, utan kan galoppera runt i ert tempo tills din häst själv tar tag och springer på fortare. Ju mer man tävlar desto fortare brukar hästarna springa. Och nu talar jag bara utifrån ditt eget uttalande ang tappad lust pga oförmåga att hålla tempot, det finns säkert många andra saker som gör att du inte vill tävla, det brukar ju vara summan av kardemumman i saker o ting.:)

@Habina man kan ju mer eller mindre trava runt banan också, bara att släppa förbi de som kommer bakom :). Ideal tiden är ju ett av målen men att bara komma runt banan helskinnad och vara glad är ett större mål som man bör sikta mot före att hästen ska springa snabbt :p.

@Habina man kan ju mer eller mindre trava runt banan också, bara att släppa förbi de som kommer bakom :). Ideal tiden är ju ett av målen men att bara komma runt banan helskinnad och vara glad är ett större mål som man bör sikta mot före att hästen ska springa snabbt :p.

Om vi bortser från andra anledningar till att inte tävla fälttävlan så måste jag ändå ha kortet för att få tävla och då ska jag lyckas rida på rätt tid. ;)

Men jag är fullt nöjd med att träna terränghoppning. :)

Var ju en tjej som tävlade med sin travare och travade runt banan. Hon hänger ju inte här längre tyvärr, kommer dock inte ihåg hur mkt tidsfel hon drog på dig? Nog för att travare kan trava fort men hon red nog lätt om jag inte minns fel?

så måste jag ändå ha kortet för att få tävla och då ska jag lyckas rida på rätt tid. ;)
Det måste man väl inte? Man behöver rida i ett tempo som är vettigt för vad man gör (och hästen man sitter på) och det är väl bra om man är medveten om att man rider markant långsammare än önskat tempo, men inte måste man upp i tävlingstempo för att få underskriften?

Det måste man väl inte? Man behöver rida i ett tempo som är vettigt för vad man gör (och hästen man sitter på) och det är väl bra om man är medveten om att man rider markant långsammare än önskat tempo, men inte måste man upp i tävlingstempo för att få underskriften?

Jag förstod det som så på lägret iaf, där fick de andra rida i "rätt" debutanttempo för häst, medan jag och Ariel stod i mitten och vilade. Även om man inte var tvungen att klara tiden exakt på sekunden förstås.

Springa i lagom tempo skulle nog jag och taxen kunna klara av men det här med dressyr är det lite problem med....för en av dom två ingående komponenterna i ekipaget och då pratar jag inte om taxen för hon gör det hon ska och gärna lite till.

Kroppskontroll är svårt och jag garvade rejält när jag fick följande kommentar efter dagens dressyrträning: - Hästen är fantastiskt lyhörd och gör som piloten säger även när piloten inte vet vad den pratar om. :rofl:

Jag gillar @Lady_D . Hon tog hand om mig på ett mycket bra sätt förra året. Jag hoppas att jag snart får möjlighet att hoppa hennes hoppebanor :p, inte bara parkera och sova över på dom...

Som taget ur allas mun som var med på the good old days....och rätta mig om jag har fel men inte var det så många olyckor med dödlig utgång på den tiden heller?
Tror att de flesta dödsolyckorna inträffat i klasser där aldrig Steeple ingått, dvs. mest 1*, resp 2*. Steeple har väl ?!?! bara varit på 3* och 4* ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 756
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Ajda
·
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
259
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.