EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om tempoträning så ska vi åka till travbanan på tisdag och galoppträna där, med klocka och pulsmätare.

Har haft tempoträning tidigare, men tycker att det är ganska svårt att få nån känsla för det. Åtminstone med den svarta hästen, som antingen går långsamt eller ännu långsammare, om hon inte har draghjälp.

På tal om tempoträning så ska vi åka till travbanan på tisdag och galoppträna där, med klocka och pulsmätare.

Har haft tempoträning tidigare, men tycker att det är ganska svårt att få nån känsla för det. Åtminstone med den svarta hästen, som antingen går långsamt eller ännu långsammare, om hon inte har draghjälp.

Fast du kommer ju aldrig undan att du måste lära dig tempot oavsett. Jag tror det blir enklare för dig med rutan.. din svarta var ju ehum en sort för sig.

@sorbifolia Jag förstår hur du tänker med klocka/pulsklocka men innan man använder nåt sånt bör man ha fått in känslan i kroppen, förlitar man sig bara på klockan så kommer man ju att vid nåt tillfälle att bromsa/öka farten för att följa klockan. Och att analysera en ritt via pulsklocka i efterhand kan ju vara ett nöje men ger ingen mer kunskap att stoppa i sin kunskapsbank som man behöver ha för att rida bättre terräng. Och det var ju det diskussionen gällde, huruvida en pulsklocka kan tillföra att man gör nåt bättre nästa gång.

Men precis! Det är ju vid såna tillfällen du har utmärkt hjälp av klockor. Men prova först utan klocka då o låt nån annan ta tiden så ser du ju hur rätt eller fel din egen känsla är.

Måste det tillföra något då? Kan man inte ha det bara för skojs skull? Typ som ett pannband med bling. Eller en GoPro kamera för den delen. Frågan från början var ju bara om det var tillåtet.
Har inget svar på den frågan eftersom diskussionen som svallat fram o tillbaka gällde vad den kunde tillföra. Ett antal människor här har ju argumenterat för att den kan förbättra ridningen och vi andra argumenterar mot just det.

Har inget svar på den frågan eftersom diskussionen som svallat fram o tillbaka gällde vad den kunde tillföra. Ett antal människor här har ju argumenterat för att den kan förbättra ridningen och vi andra argumenterar mot just det.
Själv bryr jag mig inte om den kan tillföra något i analysen efter ritten eller inte, jag tycker bara att man bör diskutera utan att mästra.

/Lady_S

@sorbifolia Jag förstår hur du tänker med klocka/pulsklocka men innan man använder nåt sånt bör man ha fått in känslan i kroppen, förlitar man sig bara på klockan så kommer man ju att vid nåt tillfälle att bromsa/öka farten för att följa klockan. Och att analysera en ritt via pulsklocka i efterhand kan ju vara ett nöje men ger ingen mer kunskap att stoppa i sin kunskapsbank som man behöver ha för att rida bättre terräng. Och det var ju det diskussionen gällde, huruvida en pulsklocka kan tillföra att man gör nåt bättre nästa gång.

Eller när klockan stänger av sig mitt i ritten för att man kom åt en jävla knapp i ett språng eller att batteriet helt plötsligt tog slut, eller att det blir dålig kontakt på pulsmätaren och den börjar visa helt åt helvete, till syvende sist kommer det ändå ner till att man måste kunna lita på sin egen förmåga och ha kunskapen att falla tillbaka på när de tekniska hjälpmedlen fallerar för det gör dom... även för yngre människor :angel:

Eller när klockan stänger av sig mitt i ritten för att man kom åt en jävla knapp i ett språng eller att batteriet helt plötsligt tog slut, eller att det blir dålig kontakt på pulsmätaren och den börjar visa helt åt helvete, till syvende sist kommer det ändå ner till att man måste kunna lita på sin egen förmåga och ha kunskapen att falla tillbaka på när de tekniska hjälpmedlen fallerar för det gör dom... även för yngre människor :angel:

Vilken pissig attityd ni två har. Hitta på egna storys och klappa varandra på ryggen hö hö hö. Rapporterat.

Vilken pissig attityd ni två har. Hitta på egna storys och klappa varandra på ryggen hö hö hö. Rapporterat.

Det är inga påhittade storys för det har faktiskt hänt flera ggr att klockan råkar stänga av sig under ritten och att pulsmätaren tappat kontakten . Det händer faktiskt, eller tror du inte på det menar du?

Nu har du antytt i hela tråden att vi från forntiden är emot ny teknik och så blir du skitsur när jag skriver att tekniken kommer fallera även för yngre ryttare!

Jag tycker du har minst lika dålig attityd @the_connemara, eller hur tycker du jag ska tolka ditt inlägg om att jag har noll koll på teknik? Snacka om att hitta på. Kanske ska rapportera som kränkande?

Jag skrev forntiden halvt på skämt när jag hade bråttom men hann inte förklara att jag syftade på att ni kanske inte förstod vad jag menade vs hur pulsmätare använts tidigare samt att ni ridit på hög nivå i tusen år och därför har en heeelt annan känsla än vi på låg nivå. Ni hann dock dra iväg det till något helt annat o beter er som barn i en sandlåda innan jag ens fick en chans att återkoppla (utan att någon kommenterar just det förrän nu) och uppenbarligen är ni inte ett dugg intresserade av det heller utan bara att berömma varandra och framförallt er själva. Trevligt :)

Jo de kan paja, ja min har gjort det när jag testade batteritiden och jag syftade såklart på ditt raljerande om kunskapen man skulle falla tillbaka på. Det är liksom bara NI TVÅ som ser motsättningen i att ha en klocka och att träna.

Jag tycker du har minst lika dålig attityd @the_connemara, eller hur tycker du jag ska tolka ditt inlägg om att jag har noll koll på teknik? Snacka om att hitta på. Kanske ska rapportera som kränkande?

När du pratar om en helt annan grej än vad jag beskrev i mitt första inlägg trots förtydligande, hur ska man annars tolka det som att du antingen inte vill förstå eller inte förstår?

Jag skrev forntiden halvt på skämt när jag hade bråttom men hann inte förklara att jag syftade på att ni kanske inte förstod vad jag menade vs hur pulsmätare använts tidigare samt att ni ridit på hög nivå i tusen år och därför har en heeelt annan känsla än vi på låg nivå. Ni hann dock dra iväg det till något helt annat o beter er som barn i en sandlåda innan jag ens fick en chans att återkoppla (utan att någon kommenterar just det förrän nu) och uppenbarligen är ni inte ett dugg intresserade av det heller utan bara att berömma varandra och framförallt er själva. Trevligt :)

Jo de kan paja, ja min har gjort det när jag testade batteritiden och jag syftade såklart på ditt raljerande om kunskapen man skulle falla tillbaka på. Det är liksom bara NI TVÅ som ser motsättningen i att ha en klocka och att träna.

Hmm det har du nog missförstått. Jag ser inga motsättningar i att ha en klocka och att träna? Jag har ju använt klocka i träning miljoner ggr. Däremot ser jag inte nyttan att ha den i tävling i de avseenden som det argumenterats för i tråden och hävdar fortfarande att det finns viktigare saker att ha fokus på och att det ställer till mer bekymmer och huvudbry för ryttaren än hjälper och som nybörjare blir det alldeles för krångligt att stoppa in ytterligare ett moment i det som redan är tillräckligt svårt.

Det är liksom bara NI TVÅ som ser motsättningen i att ha en klocka och att träna.
Beror ju på att vi är de enda som svarat i diskussionen som har ridit mer än nån enstaka bana. Ja, och sorbifolia då också.
Sen har jag heller aldrig sagt nåt om att använda pulsklocka hemma utan min diskussion har gällt din fråga, huruvida man ska ha den på tävling och om den kan tillföra nåt i ens utveckling.
Anledningen till att fio o jag är så överens ÄR ju pga vår erfarenhet, vi vet hur man lär en häst att hoppa terräng o vi vet hur man måste göra för att bygga upp sin egen känsla. Men den kunskapen dömer du ut och anser att du kan få genom att studera ett diagram på en dator. Och sen undrar du varför vi blir upprörda? Jag är helt säker på att om unga som tävlar terräng inte lär sig gå på instinkt o jobba upp den så man rider på den då är vår sport illa ute.

Spinner vidare på detta med instinkt efter att ha läst Wilisias chefs krönika i ridsport. Hon belyser där hur viktigt det är att man inte tar bort den sista biten av eget initiativ hos hästen om man tävlar ft. Liksom hur svårt det är att få med sig tränarna man har i de andra grenarna när man säger att man inte vill ha en 100% lydig häst.
Är exakt det jag har försökt framföra, dvs man måste även rida på instinkt och inte analysera sönder allt.

Hmm det har du nog missförstått. Jag ser inga motsättningar i att ha en klocka och att träna? Jag har ju använt klocka i träning miljoner ggr. Däremot ser jag inte nyttan att ha den i tävling i de avseenden som det argumenterats för i tråden och hävdar fortfarande att det finns viktigare saker att ha fokus på och att det ställer till mer bekymmer och huvudbry för ryttaren än hjälper och som nybörjare blir det alldeles för krångligt att stoppa in ytterligare ett moment i det som redan är tillräckligt svårt.

Det har inte argumenterats en massa här utan det är ni som gått fram som ångvältar om hur dåligt det är och vissa har försökt svara på vilket intresse man kan ha i en pulsklockas information efter en tävlingsritt. Men ni ville nog mest ha svar att såga låter det som? Jag har säkert missat men jag ser liksom inte att någon faktiskt bett om denna diskussionen öht utan det var jag som frågade om den var tillåtet på tävling. Simple as that.

Spännande det låter! Vilken travbana åker du till? Tränar du själv eller med tränare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 756
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama