Okej, eftersom diskutionen verkar fortsätta så hoppar jag in med min motivering ändå.
Anledningen att jag testade att rida med pulsklocka på tävling var för att kolla (efteråt såklart) om pulsen låg på ungefär samma nivåer på tävling som på träning, nyttigt att veta hur mycket hästarna faktiskt har ansträngd sig för att kunna planera en bra restitution efter tävling. Min grå var en sådan som vände stressen inåt så på honom var det ibland svårt att känna hurvida han stressade eller ansträngde sig mera än normalt, men med pulsmätare kunde jag konstantera att han låg på en fin puls även på tävling. (Brun var precis tvärt om och gick typ ut från startfållan med maxpuls.....)
Dessutom tycker jag det är nyttigt att samanlikna känslan av tempo och puls med fakta från pulsklockan, som flera sagt blir det lite som med att filma ritten. Även om man tränat på att hålla rätt tempo så kan känslan variera på olika banor/bansträckor, och om man har "kalla fakta" som visar exact vilket tempo man haft för precis varje meter av banan så ser jag det som ett bra tillfälle att förbättra sin känsla till nästa tävling, precis som när man tittar på en film av sin ritt och ser att det går snabbare eller långsammare än vad man trott.
Är man van att rida med klocka så hinner man även titta på den ibland och se hurvida man rider i det tempo man planerat ha på just den sträckan man befinnar sig. Jag tycker det är lättare än att hålla på och beräkna och memorera vart man ska vara i banan efter si och så lång tid.
Ja precis, det är ju därför man använder pulsklockan i träning och nyttan av den men för att analysera rädslor och om hästen tyckte ett hinder var svårt eller reagerade för en skogsdunge eller publik och tycka det är bra info är helt vansinnigt och särskilt för en nybörjare som rider en bana på 3-4 minuter.