Kanske är helt fel nu men jag tänker att en pulsmätare under en terräng ritt kan vara ett lika bra om inte bättre sätt att analysera ritten
i efterhand som att filma den.
Man filmar ju för att se hur man rider, hur hästen tar sig an hinder, hur tempot ser ut osv. Är ju väldigt lätt hänt att informationen man får in under pågående ritt går in genom ett öra och ut genom ett annat då man är så fokuserad på banan och hålla sig kvar
.
En film precis som pulsmätaren kan ge en en mer exakt uppfattning om tempot och hur hästen tar ansträngningen. Då det under terrängen sällan är möjligt att filma hela rundan.
Dvs att se på datorn hemma att t ex i den backen så hade hästen väldigt mycket förhöjd puls, eller förbi publiken på den långa snabba sträckan så var hästen väldigt stabil i pulsen trots att den bråkade med munnen eller drog på lite extra.
Är ju inte ngt negativt med ett sätt att få ut mer information av en tävlings runda. Jag i alla fall kan tycka att jag rider jätte fort under en ritt men sen se på film att jag rider med bromsen i och knappt tar mig framåt.. eller att jag tycker att hästen är spänd/stressad pga att jag är det men I själva verket så är hästen ko lugn. Osv
.
Man är ju aldrig helt perfekt i son ridning eller känner hästen till 110%.