Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@fio Jag förstår varför du blir bannad. Jag är inte intresserad av att diskutera detta mer med din attityd
Jag har inte blivit bannad på 5 år så det så!
Kanske är dags nu!!
@the_connemara Jag har ridit med pulsmätare på tävling (dock i Norge) förra året. ÖD blev lite konfunderad då jag frågade om det var tillåtet, och var tvungen att kolla upp det. Så det är nog säkrast att fråga innan.
Låter bli att gå in på varför man skulle vilja rida med en, så vi undviker att någon blir bannad.
Men sluta fastna vid rädsla.Hur många fälttävlan har du startat? Hur känner du att du skulle kunna förbättra din ridning där med pulsmätare genom att veta att hästen är nervös på gravar fast du aldrig märkt det tidigare? Gentemot de starter utan pulsmätare där du aldrig ens funderar på att det är en grav?
Fast exakt det du nämner här är ju det som inte är jämförbart från bana till bana. Du kan analysera till ögonen blör på dig men det kommer inte hjälpa dig ett skit inför nästa start. Om man läser här i tråden så är det ni som tävlat minst som tror att ni har mest användning av en pulsklocka på tävling och vi som tävlat mest som påstår motsatsen. Jag är inte ett dugg emot utveckling och tekniska hjälpmedel men ibland, som just i terrängritt, är det erfarenhet, erfarenhet och sen igen erfarenhet som gör att ekipaget tar sig framåt. @Krumelur att Bosse hoppar "allt" beror på att han har en enorm erfarenhet av olika typer av terränghinder kombinerat med en otroligt vilja att ta sig an terränghinder. Men även han reagerar på omgivning, tittar på nya hinder osv osv och det behöver varken Ungen eller jag en pulsklocka för att förstå varför. Han är 6 år och då reagerar de på nya saker. Din häst är äldre men oerfaren=reagerar på saker. Man måste lära sig att rida med sina instinkter mot ett terränghinder, inte sitta vid datorn o analysera ihjäl en redan utförd ritt för vet man inte vad som hände vid alla hinder då får man nog träna mer själv, utan klocka, pulsklocka och gud vet vad...Men sluta fastna vid rädsla.
Vad jag har nämnt är att se hur hästen tar de olika delarna på banan, inte hinder specifikt utan hur pulsen höjs och sänks i takt med att banan går upp och ner, förbi publik, och in och ut ur skog. Att kunna se vad som hästen tycker är extra ansträngande och vad den har lättare för, när på banan den blir trött osv. Blir hästen rädd för ngt så märker man det ju.
Och när jag har inte startat en enda fälttävlan. Men har stort intresse för banor och hur bansträckningar i sig utmanar hästen.
Fast exakt det du nämner här är ju det som inte är jämförbart från bana till bana. Du kan analysera till ögonen blör på dig men det kommer inte hjälpa dig ett skit inför nästa start. Om man läser här i tråden så är det ni som tävlat minst som tror att ni har mest användning av en pulsklocka på tävling och vi som tävlat mest som påstår motsatsen. Jag är inte ett dugg emot utveckling och tekniska hjälpmedel men ibland, som just i terrängritt, är det erfarenhet, erfarenhet och sen igen erfarenhet som gör att ekipaget tar sig framåt. @Krumelur att Bosse hoppar "allt" beror på att han har en enorm erfarenhet av olika typer av terränghinder kombinerat med en otroligt vilja att ta sig an terränghinder. Men även han reagerar på omgivning, tittar på nya hinder osv osv och det behöver varken Ungen eller jag en pulsklocka för att förstå varför. Han är 6 år och då reagerar de på nya saker. Din häst är äldre men oerfaren=reagerar på saker. Man måste lära sig att rida med sina instinkter mot ett terränghinder, inte sitta vid datorn o analysera ihjäl en redan utförd ritt för vet man inte vad som hände vid alla hinder då får man nog träna mer själv, utan klocka, pulsklocka och gud vet vad...
Antagligen har jag mer koll på vad man kan utläsa än vad du har på att rida en terrängbana.Som sagt. Du har antagligen noll koll på vad du kan se och bryr dig ju inte alls om någon förklaring så jag ser ingen mening alls med att diskutera det med dig när du inte ens läser. Det var du som började ifrågasätta men vi kanske kunde släppa detta nu?
Fast HUR ska du kunna se på en pulsklocka vad som egentligen hände? Tanken är ju att du ska lära dig det genom att rida många banor, hästen kommer reagera olika pga olika banor även om det är samma typ av hinder och det är det jag anser är meningslöst. Infon du utläser under just den banan, just det förhållandet och just det hindret kommer antagligen aldrig mer att upprepas och då är infon meningslös. Däremot att rida med en pulsklocka hemma och kontrollera hur man ligger till konditionsmässigt är ju en helt annan sak. Konditionsmässigt på tävling är ju jättesvårt att utläsa på unga gröna ekipage då så mycket annat spelar in som reflekteras, dvs, är du som ryttare jättenervös så speglar sig givetvis det på hästens puls också.Om jag förstår det rätt är det väl mer en intressant grej. Vi som har rutin känner vad det är vi måste göra, de som inte har den rutinen är nyfikna på vad som egentligen händer.
Det är min fasta övertygelse att det finns fler än ett rätt sätt. Om @the_connemara tror att hon kan få ut något vettigt av det, varför reagerar du så starkt på det? Det är ju inte dina pengar som hon kastar i sjön om det inte skulle ge något? Och jag tror inte att hon kommer att slarva varken med konditionsträning eller terrängträning för att hon skulle kunna kolla hur pulsen var på hästen efter ritten, det är inte riktigt den bild som jag har fått av henne.Fast HUR ska du kunna se på en pulsklocka vad som egentligen hände? Tanken är ju att du ska lära dig det genom att rida många banor, hästen kommer reagera olika pga olika banor även om det är samma typ av hinder och det är det jag anser är meningslöst. Infon du utläser under just den banan, just det förhållandet och just det hindret kommer antagligen aldrig mer att upprepas och då är infon meningslös. Däremot att rida med en pulsklocka hemma och kontrollera hur man ligger till konditionsmässigt är ju en helt annan sak. Konditionsmässigt på tävling är ju jättesvårt att utläsa på unga gröna ekipage då så mycket annat spelar in som reflekteras, dvs, är du som ryttare jättenervös så speglar sig givetvis det på hästens puls också.
Men sluta fastna vid rädsla.
Vad jag har nämnt är att se hur hästen tar de olika delarna på banan, inte hinder specifikt utan hur pulsen höjs och sänks i takt med att banan går upp och ner, förbi publik, och in och ut ur skog. Att kunna se vad som hästen tycker är extra ansträngande och vad den har lättare för, när på banan den blir trött osv. Blir hästen rädd för ngt så märker man det ju.
Och när jag har inte startat en enda fälttävlan. Men har stort intresse för banor och hur bansträckningar i sig utmanar hästen.
Om jag förstår det rätt är det väl mer en intressant grej. Vi som har rutin känner vad det är vi måste göra, de som inte har den rutinen är nyfikna på vad som egentligen händer.
Nu säger jag inte att det är grejen med er, men tex så har jag ibland satt andra rutinerade folk upp på svåra unghästar. T.ex en som hade svårt när den såg ryttaren. Varken ägaren eller den ryttaren jag satte upp kände ens att det var problemet. Och även om jag varnade båda hamnade båda i marken för att den fick panik. Det hände aldrig mig för jag kände när det var på väg och satte mig aldrig upp med överkroppen för tidigt. Det var självklart för mig, ingen hade behövt förklara det, bevisa det eller bekräfta det. Annat en hästen då. De förstod det inte fast jag hade förklarat det.. Jag säger inte att en pulsklocka hade hjälpt, det var mer för att förklara att alla har olika erfarenheter.
Jag kan förstå att man vill kolla hur konditionsarbetet har fungerat i efterhand och jag tror det är ffa det connemaram vill kolla. Jag skulle inte tycka det var intressant på den nivån, det gör hon för hon. Vi kanske känner och vet, de som har mindre rutin vill ha bekräftat att de känner eller vet rätt eller fel.