EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
@the_connemara Jag har ridit med pulsmätare på tävling (dock i Norge) förra året. ÖD blev lite konfunderad då jag frågade om det var tillåtet, och var tvungen att kolla upp det. Så det är nog säkrast att fråga innan.

Låter bli att gå in på varför man skulle vilja rida med en, så vi undviker att någon blir bannad. ;)

@the_connemara Jag har ridit med pulsmätare på tävling (dock i Norge) förra året. ÖD blev lite konfunderad då jag frågade om det var tillåtet, och var tvungen att kolla upp det. Så det är nog säkrast att fråga innan.

Låter bli att gå in på varför man skulle vilja rida med en, så vi undviker att någon blir bannad. ;)

Haha det får du gärna göra, jag kan bli bannad .. inga problem :D

Hur många fälttävlan har du startat? Hur känner du att du skulle kunna förbättra din ridning där med pulsmätare genom att veta att hästen är nervös på gravar fast du aldrig märkt det tidigare? Gentemot de starter utan pulsmätare där du aldrig ens funderar på att det är en grav?
Men sluta fastna vid rädsla.
Vad jag har nämnt är att se hur hästen tar de olika delarna på banan, inte hinder specifikt utan hur pulsen höjs och sänks i takt med att banan går upp och ner, förbi publik, och in och ut ur skog. Att kunna se vad som hästen tycker är extra ansträngande och vad den har lättare för, när på banan den blir trött osv. Blir hästen rädd för ngt så märker man det ju.

Och när jag har inte startat en enda fälttävlan. Men har stort intresse för banor och hur bansträckningar i sig utmanar hästen.

Jag har startat mindre än fem H90 och jag fattar precis @the_connemara s nörderi. Jag skulle aldrig kunna kolla på den medan jag rider, men skulle tycka det var intressant efteråt. Jag skulle inte kunna hålla koll på en klocka ens, när jag rider terrängen. Jag har knappt koll på hästen och glömmer ibland att andas . Men efteråt kan man ju fundera på vad man gjorde, och har man en tittig, mesig dressyrhäst, som jag har, så funderar man ju ofta på vad det är som gör att han hetsar upp sig och mesar , som gör att jag ofta får rida som en brottare. (typ) Och om jag uppfattar rätt, att det jag trodde var ett svårt hinder, var lätt för honom. Stämmer det om jag kollar hans puls?
Har man en Bosse - som @Novali01 behöver man aldrig fundera, han hoppar allt, alltid och är på som en örn. Då kan man lugnt luta sig tillbaka och tänka att man gjort konditionsträningen som Jan Jönsson skrev hur man skulle göra 1965, så ordnar det sig.
--- Har varken klocka, pulsmätare eller har konditionstränat tillräckligt bra, men jag har nya snygga terrängskydd som jag hoppas inviga i helgen :D (På stilterräng.... och ni som sett mig förut... ni förstår, att allt bättre än supersist är en sådan jäkla seger :D )

Vad jag har nämnt är att se hur hästen tar de olika delarna på banan, inte hinder specifikt utan hur pulsen höjs och sänks i takt med att banan går upp och ner, förbi publik, och in och ut ur skog. Att kunna se vad som hästen tycker är extra ansträngande och vad den har lättare för, när på banan den blir trött osv. Blir hästen rädd för ngt så märker man det ju.

Och när jag har inte startat en enda fälttävlan. Men har stort intresse för banor och hur bansträckningar i sig utmanar hästen.
Fast exakt det du nämner här är ju det som inte är jämförbart från bana till bana. Du kan analysera till ögonen blör på dig men det kommer inte hjälpa dig ett skit inför nästa start. Om man läser här i tråden så är det ni som tävlat minst som tror att ni har mest användning av en pulsklocka på tävling och vi som tävlat mest som påstår motsatsen. Jag är inte ett dugg emot utveckling och tekniska hjälpmedel men ibland, som just i terrängritt, är det erfarenhet, erfarenhet och sen igen erfarenhet som gör att ekipaget tar sig framåt. @Krumelur att Bosse hoppar "allt" beror på att han har en enorm erfarenhet av olika typer av terränghinder kombinerat med en otroligt vilja att ta sig an terränghinder. Men även han reagerar på omgivning, tittar på nya hinder osv osv och det behöver varken Ungen eller jag en pulsklocka för att förstå varför. ;) Han är 6 år och då reagerar de på nya saker. Din häst är äldre men oerfaren=reagerar på saker. Man måste lära sig att rida med sina instinkter mot ett terränghinder, inte sitta vid datorn o analysera ihjäl en redan utförd ritt för vet man inte vad som hände vid alla hinder då får man nog träna mer själv, utan klocka, pulsklocka och gud vet vad...O_o

• Gilla
Reactions: fio
Om jag förstår det rätt är det väl mer en intressant grej. Vi som har rutin känner vad det är vi måste göra, de som inte har den rutinen är nyfikna på vad som egentligen händer.

Nu säger jag inte att det är grejen med er, men tex så har jag ibland satt andra rutinerade folk upp på svåra unghästar. T.ex en som hade svårt när den såg ryttaren. Varken ägaren eller den ryttaren jag satte upp kände ens att det var problemet. Och även om jag varnade båda hamnade båda i marken för att den fick panik. Det hände aldrig mig för jag kände när det var på väg och satte mig aldrig upp med överkroppen för tidigt. Det var självklart för mig, ingen hade behövt förklara det, bevisa det eller bekräfta det. Annat en hästen då. De förstod det inte fast jag hade förklarat det.. Jag säger inte att en pulsklocka hade hjälpt, det var mer för att förklara att alla har olika erfarenheter.

Jag kan förstå att man vill kolla hur konditionsarbetet har fungerat i efterhand och jag tror det är ffa det connemaram vill kolla. Jag skulle inte tycka det var intressant på den nivån, det gör hon för hon. Vi kanske känner och vet, de som har mindre rutin vill ha bekräftat att de känner eller vet rätt eller fel.

Fast exakt det du nämner här är ju det som inte är jämförbart från bana till bana. Du kan analysera till ögonen blör på dig men det kommer inte hjälpa dig ett skit inför nästa start. Om man läser här i tråden så är det ni som tävlat minst som tror att ni har mest användning av en pulsklocka på tävling och vi som tävlat mest som påstår motsatsen. Jag är inte ett dugg emot utveckling och tekniska hjälpmedel men ibland, som just i terrängritt, är det erfarenhet, erfarenhet och sen igen erfarenhet som gör att ekipaget tar sig framåt. @Krumelur att Bosse hoppar "allt" beror på att han har en enorm erfarenhet av olika typer av terränghinder kombinerat med en otroligt vilja att ta sig an terränghinder. Men även han reagerar på omgivning, tittar på nya hinder osv osv och det behöver varken Ungen eller jag en pulsklocka för att förstå varför. ;) Han är 6 år och då reagerar de på nya saker. Din häst är äldre men oerfaren=reagerar på saker. Man måste lära sig att rida med sina instinkter mot ett terränghinder, inte sitta vid datorn o analysera ihjäl en redan utförd ritt för vet man inte vad som hände vid alla hinder då får man nog träna mer själv, utan klocka, pulsklocka och gud vet vad...O_o

Som sagt. Du har antagligen noll koll på vad du kan se och bryr dig ju inte alls om någon förklaring så jag ser ingen mening alls med att diskutera det med dig när du inte ens läser. Det var du som började ifrågasätta men vi kanske kunde släppa detta nu?

Som sagt. Du har antagligen noll koll på vad du kan se och bryr dig ju inte alls om någon förklaring så jag ser ingen mening alls med att diskutera det med dig när du inte ens läser. Det var du som började ifrågasätta men vi kanske kunde släppa detta nu?
Antagligen har jag mer koll på vad man kan utläsa än vad du har på att rida en terrängbana.

Om jag förstår det rätt är det väl mer en intressant grej. Vi som har rutin känner vad det är vi måste göra, de som inte har den rutinen är nyfikna på vad som egentligen händer.
Fast HUR ska du kunna se på en pulsklocka vad som egentligen hände? Tanken är ju att du ska lära dig det genom att rida många banor, hästen kommer reagera olika pga olika banor även om det är samma typ av hinder och det är det jag anser är meningslöst. Infon du utläser under just den banan, just det förhållandet och just det hindret kommer antagligen aldrig mer att upprepas och då är infon meningslös. Däremot att rida med en pulsklocka hemma och kontrollera hur man ligger till konditionsmässigt är ju en helt annan sak. Konditionsmässigt på tävling är ju jättesvårt att utläsa på unga gröna ekipage då så mycket annat spelar in som reflekteras, dvs, är du som ryttare jättenervös så speglar sig givetvis det på hästens puls också.

Fast HUR ska du kunna se på en pulsklocka vad som egentligen hände? Tanken är ju att du ska lära dig det genom att rida många banor, hästen kommer reagera olika pga olika banor även om det är samma typ av hinder och det är det jag anser är meningslöst. Infon du utläser under just den banan, just det förhållandet och just det hindret kommer antagligen aldrig mer att upprepas och då är infon meningslös. Däremot att rida med en pulsklocka hemma och kontrollera hur man ligger till konditionsmässigt är ju en helt annan sak. Konditionsmässigt på tävling är ju jättesvårt att utläsa på unga gröna ekipage då så mycket annat spelar in som reflekteras, dvs, är du som ryttare jättenervös så speglar sig givetvis det på hästens puls också.
Det är min fasta övertygelse att det finns fler än ett rätt sätt. Om @the_connemara tror att hon kan få ut något vettigt av det, varför reagerar du så starkt på det? Det är ju inte dina pengar som hon kastar i sjön om det inte skulle ge något? Och jag tror inte att hon kommer att slarva varken med konditionsträning eller terrängträning för att hon skulle kunna kolla hur pulsen var på hästen efter ritten, det är inte riktigt den bild som jag har fått av henne.

Sen kan man ju göra saker bara för att det är roligt och intressant också, jag red ett tag med pulsklocka på mig själv, för att jag tyckte att det var intressant. Teknik kan ju vara rolig utan att vara nyttig, vi rider för nöjes skull och jag satte på mig en pulsklocka för nöjes skull. Svaren jag fick var väl egentligen inte värda pengara, men det var roligt att få dem.

/Lady_S

I detta fallet lär det inte finnas fler sätt att ha rätt på iaf. En en gång, du KAN inte utläsa på en pulsklocka hur din häst kommer reagera nästa gång på samma typ av hinder i en annan omgivning. Rid terräng på ett par olika banor så förstår du vad jag pratar om.

Det som är allra mest intressant i denna diskussionen är att de som ridit minst terräng verkar tro att det går att jämföra med nån annan sport. Efter några banor i kroppen lär den mest inbitne teoretiker förstå att denna sport inte går att jämföra med nåt annat. Tydliga exempel på detta är hoppryttare som rider 120, tycker det verkar kul med fälttävlan och tränar några ggr o får sen kortet utskrivet. Läser i TR o ser att de kan hoppa över 90-klass, det är ju löjligt lågt, o anmäler till 100-klassen. Dressyren går bra o likaså banhoppningen, glada i hågen går de terrängbana o jippeee den är ju jättelåg!
Döm om förvåningen när hästen sen vägrar ut sig, antagligen redan i början på banan på ett "jättelätt" hinder....
Jag jämställer deras naivitet med den som tror att man via en pulsklocka sen kan träna så hästen inte reagerar på liknande sätt på en annan bana.

Det var Habina som inflikade att man inte märker om hästen blir rädd och därför skulle det vara bra att veta det, därav svaren om rädsla. Jag fastnar inte vid rädsla, jag fastnar vid allt som tar fokus ifrån det som är ryttarens jobb under en terrängritt, dvs bestämma tempo, rida hästen i balans och i rytmen, att själv ha en egenbalans och störa hästen så lite som möjligt, bestämma längden på galoppsprången, se till att hästen är framför skänkeln, se till att hästen tar halvhalten, att den är rak och hoppar där du bestämt att den ska hoppa. Vilken position du ska ha i sadeln vid olika hinder, mellan hinder, se till att få säkra språng samt hålla hästen motiverad under terrängritten och inte lägga onödigt huvudbry på saker runtomkring detta eftersom det definitivt inte är där du ska ha ditt fokus och jag kan garantera att detta ovanstående räcker mer än väl att försöka få till under säg en enstjärnig terrängrunda på 5 minuter och är inte en piece of cake vilken häst du än sitter på! När man går ur fållan så har man tömt hjärnkontoret på all onödig information och så gör man sitt jobb som ryttare för att hästen ska få en så bra upplevelse som möjligt där och då i de sekunderna det sker.

Hur lätt eller svårt ett hinder blir beror på hur du lyckas presentera det för hästen baserat på ovanstående kunskap att komma till hindret på rätt sätt och den träning du har gjort som varit förberedande för att hoppa den typen av hinder, inte för att pulsen gick upp för att du satte hästen i skiten på det hindret för att du misslyckats med ovanstående eller fick ett stort språng där hästen fick ta i extra mycket. Det är bara en reaktion på vad som händer där och då. Lägg mer energi på att träna på allt ovanstående så får hästen en mkt trevligare upplevelse.

Okej, eftersom diskutionen verkar fortsätta så hoppar jag in med min motivering ändå. ;)

Anledningen att jag testade att rida med pulsklocka på tävling var för att kolla (efteråt såklart) om pulsen låg på ungefär samma nivåer på tävling som på träning, nyttigt att veta hur mycket hästarna faktiskt har ansträngd sig för att kunna planera en bra restitution efter tävling. Min grå var en sådan som vände stressen inåt så på honom var det ibland svårt att känna hurvida han stressade eller ansträngde sig mera än normalt, men med pulsmätare kunde jag konstantera att han låg på en fin puls även på tävling. :) (Brun var precis tvärt om och gick typ ut från startfållan med maxpuls.....)

Dessutom tycker jag det är nyttigt att samanlikna känslan av tempo och puls med fakta från pulsklockan, som flera sagt blir det lite som med att filma ritten. Även om man tränat på att hålla rätt tempo så kan känslan variera på olika banor/bansträckor, och om man har "kalla fakta" som visar exact vilket tempo man haft för precis varje meter av banan så ser jag det som ett bra tillfälle att förbättra sin känsla till nästa tävling, precis som när man tittar på en film av sin ritt och ser att det går snabbare eller långsammare än vad man trott.

Är man van att rida med klocka så hinner man även titta på den ibland och se hurvida man rider i det tempo man planerat ha på just den sträckan man befinnar sig. Jag tycker det är lättare än att hålla på och beräkna och memorera vart man ska vara i banan efter si och så lång tid. :)

Nu säger jag inte att det är grejen med er, men tex så har jag ibland satt andra rutinerade folk upp på svåra unghästar. T.ex en som hade svårt när den såg ryttaren. Varken ägaren eller den ryttaren jag satte upp kände ens att det var problemet. Och även om jag varnade båda hamnade båda i marken för att den fick panik. Det hände aldrig mig för jag kände när det var på väg och satte mig aldrig upp med överkroppen för tidigt. Det var självklart för mig, ingen hade behövt förklara det, bevisa det eller bekräfta det. Annat en hästen då. De förstod det inte fast jag hade förklarat det.. Jag säger inte att en pulsklocka hade hjälpt, det var mer för att förklara att alla har olika erfarenheter.

Jag kan förstå att man vill kolla hur konditionsarbetet har fungerat i efterhand och jag tror det är ffa det connemaram vill kolla. Jag skulle inte tycka det var intressant på den nivån, det gör hon för hon. Vi kanske känner och vet, de som har mindre rutin vill ha bekräftat att de känner eller vet rätt eller fel.

Det enda du skulle kunna se på hästen som får panik är att pulsen går upp, men du vet ju fortfarande inte varför pulsen går upp,och vad den är rädd för, du kan sitta där femtio ggr och kolla på pulsklockan och undra varför du ligger på backen, att unghästar kan bli rädda för ryttaren vet varenda ryttare som har lite erfarenhet. Det är ju det första man får lära sig när man rider in hästar.

Men nu handlade diskussionen om nyttan under en terrängritt och det är inte genom en pulsklocka du ska lära dig känna vad som är rätt eller fel, utan genom att rida många banor, sen som jag redan skrivit kan jag se nyttan med det i högre klasser mot en OS satsning eller liknande men oerfarna ryttare ska inte hålla på att känna efter hela tiden eller analysera sönder hästens puls på en terrängbana som du kommer rida på nästa gång om ett år.

Sen om connemaran tycker det är intressant för sin egen del får hon såklart tycka men diskussionen ligger ju inte på individnivå utan var ju en mer generell frågeställning. Jag är bestämt emot som ni märkt att krångla till det för mkt när man är orutinerad och lägga fokus på helt fel saker som du garanterat kommer ta med dig till nästa tävling. Gå till vilken mental coach som helst och fråga var fokus ska ligga för att inte smitta av det på hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 756
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama