EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju oxå tro det eller ej haft ett par travhästar i träning och då använde vi tryckvagn i backe tillsammans med pulsmätare för att belasta mindre då hög fart och långa sträckor sliter för mkt. Det kan man ju jämföra med backträning i galopp då för ft hästar som tex jag fick göra med Hille eftersom vi aldrig kom upp i 200 i puls annars.

Tror att @the_connemara menar att en pulsklocka är bra att utvärdera hästens arbete efter tävlingen. Ger ju lika bra information som att analysera en film av ritten och då se om känslan stämde överens med hur det faktiskt gick. (Långt ifrån alla rider likadant eller med samma känsla på tävling som träning, att då se hur hästen ansträngde sig under olika delar av banan kan hjälpa en att förbättra sin ridning och tänk till nästa gång.

Dvs inte kolla pulsen under ritten som jag tror att @fio menar, vilket kan vara hjälpmedel under en intervall träning men helt värdelöst och distraherande under en tävling.

Eller har jag misstolkat er nu?

Tror att @the_connemara menar att en pulsklocka är bra att utvärdera hästens arbete efter tävlingen. Ger ju lika bra information som att analysera en film av ritten och då se om känslan stämde överens med hur det faktiskt gick. (Långt ifrån alla rider likadant eller med samma känsla på tävling som träning, att då se hur hästen ansträngde sig under olika delar av banan kan hjälpa en att förbättra sin ridning och tänk till nästa gång.

Dvs inte kolla pulsen under ritten som jag tror att @fio menar, vilket kan vara hjälpmedel under en intervall träning men helt värdelöst och distraherande under en tävling.

Jamen typ så. Skönt att någon verkar förstå mig :D

Men på riktigt? Hur hästen anstränger sig på vissa delar av banan beror ju på hur den delen av banan ser ut. Dvs hur kuperad den är eller hur många hinder det finns och hur fort du ridit. Det behövs ju ingen pulsmätare för att fatta det?

Alltså jag har trånat efter Micklem-träns i 3 år. Nu skaffade jag ett och hästen går inte ens att rida framåt på det :banghead: Kan ni tänka er att den gråa bomben inte vill gå framåt? Hon som undrat varför vi inte kan galoppera på de fina vägarna i skogen vill inte ens trava med det... Vad är det som gör det? Konstruktionsmässigt? Lägger sig bettet annorlunda?

Ariel som är van att ridas utan nosgrimma så hon kan gäspa när hon blir lösgjord, kände sig enormt instängd och "fixerad" av micklem. Så hon slipper det. ;)

Varför är det inte intressant att se vilket arbete hästen gör under en tävling? Som amatör kanske man inte alls tycker det är jättelätt att avgöra om hästen har gjort ett lätt pass eller om den ansträngt sig mer än vid galoppassen hemma för att den är taggad? Det är ju ett hjälpmedel bara. Ett väldigt lättanvänt sådant dessutom.

@Habina får man tävla med pulsmätare inom distans? Varför/varför inte?

Ja, man får ha det på distansritter. Enda kravet är att man tar av det innan pulsning (som all utrustning). Många rider med pulsmätare för att ha koll, ffa i lägre klasser, så hästen inte går över 150 spm. Då ställer man in ett larm, så man behöver inte kolla på klockan. :)

Men på riktigt? Hur hästen anstränger sig på vissa delar av banan beror ju på hur den delen av banan ser ut. Dvs hur kuperad den är eller hur många hinder det finns och hur fort du ridit. Det behövs ju ingen pulsmätare för att fatta det?

Ta tex en situation där man haft pulsmätare på tre tävlingar och ser ett mönster att hästen alltid får högre puls en gång på varje tävling. Kolla av med bansträckningen och då upptäcka att det alltid är vid säg graven. Då kan man dra slutsatsen att hästen blir nervös för gravar och kan träna mer på just sådana.

Dessa stunder märks inte alltid när man sitter på. Hästen kan verka avspänd. Iaf för mig med en häst som vänder stressen inåt.

Jag behöver hjälp nu... Massor med hjälp.

Jag har precis köpt min första dressyrsadel, jag blir alldeles varm i kroppen när jag tänker på den. Planerar en massa roliga dressyrövningar som jag och hästen ska göra när vi fått sadeln.

:nailbiting: HJÄLP! Vad ska jag göra? Kommer jag bli dressyrtant nu? O_o :arghh:

Ta tex en situation där man haft pulsmätare på tre tävlingar och ser ett mönster att hästen alltid får högre puls en gång på varje tävling. Kolla av med bansträckningen och då upptäcka att det alltid är vid säg graven. Då kan man dra slutsatsen att hästen blir nervös för gravar och kan träna mer på just sådana.

Dessa stunder märks inte alltid när man sitter på. Hästen kan verka avspänd. Iaf för mig med en häst som vänder stressen inåt.
Känns som ett omständligt sätt att lära känna sin häst tycker jag :confused:

Ja som jag sa från början är ju pulsmätare nåt man använder på träning för att hålla koll. Att ha en på tävling är meningslöst för för att kunna utvärdera rätt så skulle du behöva rida samma tävling hela tiden eftersom olika tävlingar inte går att jämföra. Med andra ord är resultatet som klockan visar värdelöst annars.

Jag ser ett mönster att ni från forntiden inte öht tag kan ta in vad vi yngre amatörer menar.

Maxpulsträning är liksom inte det enda man kan använda en pulsmätare till. Precis som man kan tycka det är givande att tempa eller räkna andning, kolla benen femtioelva gånger per dag eller vad som så kan man väl tycka att det är givande att få koll på puls, hastighet o höjdskillnad ut med en terrängbana?

Ja, man får ha det på distansritter. Enda kravet är att man tar av det innan pulsning (som all utrustning). Många rider med pulsmätare för att ha koll, ffa i lägre klasser, så hästen inte går över 150 spm. Då ställer man in ett larm, så man behöver inte kolla på klockan. :)

Det är en grej jag tänkte lära mig :D Än så länge så rider jag bara med den på o kollar i efterhand o ibland när jag typ skrittar under turen.

Ska blink o använda den i St Hans backar i Lund. En gammal soptipp man rider upp för o ser typ hur lång som helst :D

Men mest nyfiken är jag på hur min hästs puls varierar med hur han känns när man galopperar. Alltså har han alltid låg puls när han är pigg o fräsch o har han alltid hög puls när han är matt? Han precis som jag tillhör ju den gruppen som lätt kan tycka "åh vad jobbigt" utan att ens ta i. Medan andra gånger är han superpigg och kan springa på betydligt mer utan att kännas minsta matt varken under eller efter när man travar.

Just det där visade Michanek skitntressant på en Flyingedag. 3 hästar som gjorde lite olika, bla gick över en pressening. Hästen som såg lugnast ut o klev över rel enkelt hade klart högst puls vilket han förklarade ttp så som du skrev. En annan stökig en fick inte alls mkt pulshöjning.

Dock inte tänkt så långt som du gjorde nu haha. På våra kurvor ser man varenda ställe Tiger blir rädd på, det är rätt många :rofl:

Ja som jag sa från början är ju pulsmätare nåt man använder på träning för att hålla koll. Att ha en på tävling är meningslöst för för att kunna utvärdera rätt så skulle du behöva rida samma tävling hela tiden eftersom olika tävlingar inte går att jämföra. Med andra ord är resultatet som klockan visar värdelöst annars.

Det beror ju på vad man vill utvärdera. Sin känsla har man ju förhoppningsvis kvar efter ritten tex.

Jag har själv använt pulsmätare då jag tävlade i Distans men det är lätt att glömma bort känslan man har med sin häst och stirra sig blint på tekniken.
Tveksamt om jag ser någon 'nytta' med en sån på en FT-Tävling, risken är för stor att det är i vägen eller klyddar.
Ny teknik är alltid kul :-)

Det är en grej jag tänkte lära mig :D Än så länge så rider jag bara med den på o kollar i efterhand o ibland när jag typ skrittar under turen.

Ska blink o använda den i St Hans backar i Lund. En gammal soptipp man rider upp för o ser typ hur lång som helst :D

Men mest nyfiken är jag på hur min hästs puls varierar med hur han känns när man galopperar. Alltså har han alltid låg puls när han är pigg o fräsch o har han alltid hög puls när han är matt? Han precis som jag tillhör ju den gruppen som lätt kan tycka "åh vad jobbigt" utan att ens ta i. Medan andra gånger är han superpigg och kan springa på betydligt mer utan att kännas minsta matt varken under eller efter när man travar.

Jag underskattade min gamla valack enormt tills jag red med pulsmätaren, då kunde jag se att han gick ned mkt fortare i puls än jag trott och därmed var i bättre kondition än jag trodde.

Men allvarligt talat? Nu får ni väl ända kamma er eller!

Jag kan komma på flera tusen saker och speciellt om man är amatör som är viktigare att lägga fokus på under sin ritt än om pulsen gick upp på en grav. Tex Kan man överhuvudtaget galoppera i balans och hoppa i en rytm är väl förfasen Prio ett innan man ens funderar över en pulshöjning i ett läskigt hörn. Vad ska du med den infon till under en terrängbana?

Jag ser ett mönster att ni från forntiden inte öht tag kan ta in vad vi yngre amatörer menar.

Maxpulsträning är liksom inte det enda man kan använda en pulsmätare till. Precis som man kan tycka det är givande att tempa eller räkna andning, kolla benen femtioelva gånger per dag eller vad som så kan man väl tycka att det är givande att få koll på puls, hastighet o höjdskillnad ut med en terrängbana?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 756
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama