Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle man ens vilja hänga på nåt extra i terrängen??
Läs igen då?Jag förstår inte frågan öht?
Läs igen då?
Jag menar, varför skulle man vilja ha pulsklocka på tävling?
För att man har tränat hemma och vet i vilken kondition ens häst är??? Är väl grundläggande kan jag tänka.Varför skulle man INTE vilja ha det känner jag mer är frågan?
Helga hatade det också medan bosse älskar det. Så antingen strävar du på o sätter det jättelöst runt ganasch och nosrem, typ hängande eller så säljer du det.Alltså jag har trånat efter Micklem-träns i 3 år. Nu skaffade jag ett och hästen går inte ens att rida framåt på det Kan ni tänka er att den gråa bomben inte vill gå framåt? Hon som undrat varför vi inte kan galoppera på de fina vägarna i skogen vill inte ens trava med det... Vad är det som gör det? Konstruktionsmässigt? Lägger sig bettet annorlunda?
För att man har tränat hemma och vet i vilken kondition ens häst är??? Är väl grundläggande kan jag tänka.
Jösses vilka grejor som kan hända om man är Bukefalist. Helt plötsligt så ska min början på sommarlovet spenderas i Skåneland. Ska bli jätteroligt och spännande! Hoppas att ni är lite överseende och snälla mot mig @Wilisia . Jag är ju gröngöling.
Alltså jag har trånat efter Micklem-träns i 3 år. Nu skaffade jag ett och hästen går inte ens att rida framåt på det Kan ni tänka er att den gråa bomben inte vill gå framåt? Hon som undrat varför vi inte kan galoppera på de fina vägarna i skogen vill inte ens trava med det... Vad är det som gör det? Konstruktionsmässigt? Lägger sig bettet annorlunda?
Alltså en tävling är ju inte ett slutmål man rider en gång och som inte utvärderas så jag undrar mer hur ni tänkt att man använder en pulsmätare? Min enkla mäter bla puls, hastighet o höjdskillnader och jag utvärderar allt i efterhand i datorn där man kan plocka ut max, min o snittvärden för sträckorna man väljer i efterhand hur enkelt som helst. Är man van att använda den i träning hade jag väldigt gärna kunnat utvärdera tävling likadant, är det något konstigt menar ni? Tycker snarare det hade känts bra att veta att hästen inte ligger på betydligt högre maxpuls under rundan tex men känns bra för att de taggar till mer än på den vanliga träningen hemma. Det är sådant som en amatör som jag def hade kunnat missa tror jag. Men det ska bli intressant o se, har inte använt min så mkt ännu. Alltså hur väl känslan stämmer överens med ffa pulsvärden. Har ni erfarenhet av det?
Men jag skrev ju precis varför man använder en pulsmätare? Jag fattar inte ditt resonemang? Hästens maxpuls ligger på runt 220 och du måste rida sjukt jäkligt fort för att nå det på en tränad häst. På Hille gick det aldrig hur fort jag än red så jag var tvungen att träna i backe för att komma nära, det finns inte en möjlighet att hästen hamnar på det om man inte rider typ Badminton i 11 minuter i ösregn och djup lera.
En vanlig normal * klass så kommer kanske hästen upp i 160-180 puls skulle jag tippa , en bit från maxpuls alltså. Nu förutsätter jag ju givetvis att det handlar om hästar tränade för sin uppgift och inte att man drar ut en helt otränad häst på tävling.
Man kan alltså se min, max och snitt värden på sträckan man väljer. Inte hästens maxpuls.
Men varför? Det känns lite lätt överkurs. Det kanske hade varit intressant året man ska rida OS eller nått liknande.
Varför är det inte intressant att se vilket arbete hästen gör under en tävling? Som amatör kanske man inte alls tycker det är jättelätt att avgöra om hästen har gjort ett lätt pass eller om den ansträngt sig mer än vid galoppassen hemma för att den är taggad? Det är ju ett hjälpmedel bara. Ett väldigt lättanvänt sådant dessutom.
Men allvarligt? Om du gör träningen med pulsklocka så vet du ju redan det? Det är ju därför man tränar med pulsklocka. Om man nu gör det då.
Men allvarlig. När lärde sig alla ha stenkoll ens till slut? Jag kommer definitivt aldrig ha det. Vad är problemet?