EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag har trånat efter Micklem-träns i 3 år. Nu skaffade jag ett och hästen går inte ens att rida framåt på det :banghead: Kan ni tänka er att den gråa bomben inte vill gå framåt? Hon som undrat varför vi inte kan galoppera på de fina vägarna i skogen vill inte ens trava med det... Vad är det som gör det? Konstruktionsmässigt? Lägger sig bettet annorlunda?

Alltså jag har trånat efter Micklem-träns i 3 år. Nu skaffade jag ett och hästen går inte ens att rida framåt på det :banghead: Kan ni tänka er att den gråa bomben inte vill gå framåt? Hon som undrat varför vi inte kan galoppera på de fina vägarna i skogen vill inte ens trava med det... Vad är det som gör det? Konstruktionsmässigt? Lägger sig bettet annorlunda?
Helga hatade det också medan bosse älskar det. Så antingen strävar du på o sätter det jättelöst runt ganasch och nosrem, typ hängande eller så säljer du det.

Det är liksom försent att använda pulsklocka på tävling, det är ju ett träningsredskap för att få reda på vart hästens mjölksyretröskel ligger samt att man i träning måste för att höja konditionen och därmed flytta tröskeln komma till 200-220 slag i x-antal minuter. Det skulle ju dessutom förutom att det är rätt meningslöst att ha på tävling ta alldeles för mkt fokus från ryttarens ritt att hålla koll på ytterligare en klocka som distraherar och eftersom folk har fullt sjå att hålla sitt fokus som det är utan klocka så ser jag det som en säkerhetsrisk rent utav sagt att ha det på. Man kan ju ha som Klimke en Go pro med pulsklocka i för att efteråt kunna se vilken hastighet och puls hästen har på tävling men du har ju ingen nytta av den informationen alls under tävlingsritten?
Eller hur tänkte du @the_connemara

Den kanske äntligen hamnade mellan hand och skänkel?

Alltså en tävling är ju inte ett slutmål man rider en gång och som inte utvärderas så jag undrar mer hur ni tänkt att man använder en pulsmätare? Min enkla mäter bla puls, hastighet o höjdskillnader och jag utvärderar allt i efterhand i datorn där man kan plocka ut max, min o snittvärden för sträckorna man väljer i efterhand hur enkelt som helst. Är man van att använda den i träning hade jag väldigt gärna kunnat utvärdera tävling likadant, är det något konstigt menar ni? Tycker snarare det hade känts bra att veta att hästen inte ligger på betydligt högre maxpuls under rundan tex men känns bra för att de taggar till mer än på den vanliga träningen hemma. Det är sådant som en amatör som jag def hade kunnat missa tror jag. Men det ska bli intressant o se, har inte använt min så mkt ännu. Alltså hur väl känslan stämmer överens med ffa pulsvärden. Har ni erfarenhet av det?

Alltså en tävling är ju inte ett slutmål man rider en gång och som inte utvärderas så jag undrar mer hur ni tänkt att man använder en pulsmätare? Min enkla mäter bla puls, hastighet o höjdskillnader och jag utvärderar allt i efterhand i datorn där man kan plocka ut max, min o snittvärden för sträckorna man väljer i efterhand hur enkelt som helst. Är man van att använda den i träning hade jag väldigt gärna kunnat utvärdera tävling likadant, är det något konstigt menar ni? Tycker snarare det hade känts bra att veta att hästen inte ligger på betydligt högre maxpuls under rundan tex men känns bra för att de taggar till mer än på den vanliga träningen hemma. Det är sådant som en amatör som jag def hade kunnat missa tror jag. Men det ska bli intressant o se, har inte använt min så mkt ännu. Alltså hur väl känslan stämmer överens med ffa pulsvärden. Har ni erfarenhet av det?

Men jag skrev ju precis varför man använder en pulsmätare? Jag fattar inte ditt resonemang? Hästens maxpuls ligger på runt 220 och du måste rida sjukt jäkligt fort för att nå det på en tränad häst. På Hille gick det aldrig hur fort jag än red så jag var tvungen att träna i backe för att komma nära, det finns inte en möjlighet att hästen hamnar på det om man inte rider typ Badminton i 11 minuter i ösregn och djup lera.

En vanlig normal * klass så kommer kanske hästen upp i 160-180 puls skulle jag tippa , en bit från maxpuls alltså. Nu förutsätter jag ju givetvis att det handlar om hästar tränade för sin uppgift och inte att man drar ut en helt otränad häst på tävling.

Men jag skrev ju precis varför man använder en pulsmätare? Jag fattar inte ditt resonemang? Hästens maxpuls ligger på runt 220 och du måste rida sjukt jäkligt fort för att nå det på en tränad häst. På Hille gick det aldrig hur fort jag än red så jag var tvungen att träna i backe för att komma nära, det finns inte en möjlighet att hästen hamnar på det om man inte rider typ Badminton i 11 minuter i ösregn och djup lera.

En vanlig normal * klass så kommer kanske hästen upp i 160-180 puls skulle jag tippa , en bit från maxpuls alltså. Nu förutsätter jag ju givetvis att det handlar om hästar tränade för sin uppgift och inte att man drar ut en helt otränad häst på tävling.

Man kan alltså se min, max och snitt värden på sträckan man väljer. Inte hästens maxpuls.

Men varför? Det känns lite lätt överkurs. Det kanske hade varit intressant året man ska rida OS eller nått liknande.

Varför är det inte intressant att se vilket arbete hästen gör under en tävling? Som amatör kanske man inte alls tycker det är jättelätt att avgöra om hästen har gjort ett lätt pass eller om den ansträngt sig mer än vid galoppassen hemma för att den är taggad? Det är ju ett hjälpmedel bara. Ett väldigt lättanvänt sådant dessutom.

@Habina får man tävla med pulsmätare inom distans? Varför/varför inte?

Varför är det inte intressant att se vilket arbete hästen gör under en tävling? Som amatör kanske man inte alls tycker det är jättelätt att avgöra om hästen har gjort ett lätt pass eller om den ansträngt sig mer än vid galoppassen hemma för att den är taggad? Det är ju ett hjälpmedel bara. Ett väldigt lättanvänt sådant dessutom.

Men allvarligt? Om du gör träningen med pulsklocka så vet du ju redan det? Det är ju därför man tränar med pulsklocka. Om man nu gör det då.

Men allvarlig. När lärde sig alla ha stenkoll ens till slut? Jag kommer definitivt aldrig ha det. Vad är problemet?

Jag har absolut ingen aning om vad du pratar om? Du kan ju aldrig ta ifrån hästen sin kondition du har byggt upp på träning bara för att du hamnar på en tävling? Så har du gjort ditt jobb på träning med pulsmätare så vet du ju redan hur tränad din häst är. Det är ju därför man använder pulsmätaren. Hur använder du pulsmätaren egentligen om du inte ens lyckas får koll på det? Det är ju den enklaste saken i världen när man tränar med pulsmätare.

Jag fattar inte vad du annars menar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama