Sv: En ledsen tonårsförälder
Jag är 20 år och detta låter ganska likt min mamma och min bror för några år sedan.
Min bror vägrade gå upp på mornarna, skötte aldrig skolan, gick om totalt 2 år i gymnasiet trots "läshuvud", han och mamma bråkade jämt.
Självklart ville mamma inget annat än att han skulle sköta sig i skolan och kunna få jobb senare och kunna klara sig själv osv. Men det funkade inte längre, han fick sköta sitt.
Han fick ta sig upp på morgonen själv om han vill ha betyg. Han fick laga sin egen mat eftersom han aldrig var hemma/sov när det var mat. Osv osv.
Idag har han tagit lastbilskörkort och har fast jobb som lastbilschaufför och har flyttat hemifrån för ca 1 år sedan och nu är han 23 år. Allt har gått jättebra tack vare att han är såpass social och trevlig i sitt sätt till människor trots jobbig skolgång...
Vad jag vill ha sagt är; ALDRIG att jag skulle passa upp på mitt vuxna barn när han beter sig sådär! Då får han vackert sköta skola/jobb, mat, tvätt själv! Hjälp skulle han mer än gärna få om han frågade, men aldrig om han skulle kalla mig såna fula ord
Nej, lite mer jävlar anamma borde du ha att du ska kunna sätta gränser. Det är väl du som är mamma och bestämmer eftersom han bor hos dig? Eller hur?
Skippa matlagningen åt honom, tvätta inga kläder, låt honom sköta skola/jobb själv! Han är nog gammal för att kunna fixa det själv...
Själv var jag 16 när jag började jobba och har betalat/skött nästan allt själv. Har fast jobb nu och är nu sambo med min pojkvän och allt går finfint, tack vare min mamma som lät mig sköta mig själv ganska mycket!
Vet en tjej som är 18 år och ska plugga på högskola i höst, hon kan inte laga mat, inte tvätta, har aldrig jobbat, bara haft plugget i sitt liv. hennes mamma passar upp på henne JÄMT! Jag menar, hur ska hon klara sig i vuxnlivet? jag tycker sånt är traiskt! Lite lika är det väl med din son...
Sådär, det var mina tankar