En ledsen tonårsförälder

Sv: En ledsen tonårsförälder

Jag ska kolla upp om det är offentliga handlingar. Men jag vet iaf att skolan inte får ringa mig om det är något då han är myndig nu. Jag vet även att jag inte får ringa och sjukanmäla honom om han är sjuk - det ska han göra själv sen han blev 18 år.
Men han har varit i skolan, han har skött det och han har inte sagt några fula ord sen vi hade samtalet. Han är inte strålande glad varje morgon men det finns ju många som har svårt med humöret på morgonen. Att man kan vara lite grinig och inte orka prata med någon tillexempel.

:D Nej och det gör inte jag heller eftersom den ingår i min hyra

Det känns ju iaf som att det har gått åt rätt håll för er.
Kanske att han fortfarande har kontroll på sitt spelande eftersom han sköter skolan? (bara en fråga)
Men det vore ju hemskt tråist om allt rann iväg för honom bara för en dum plastlådas skull. (säger jag som vet att jag sitter framför skärmen lite väl mkt)

Knapplån..

Uppdaterar tråden. Hur går det för er? Verkar som att det går åt rätt håll i alla fall - eller?

Jag tycker att du gjorde precis rätt! Grabben är 18 år. De säger ofta "jag är myndig, jag kan göra vad jag vill, jag skiter i vad du säger" osv. Men sen när det kommer till tvättning, matlagning, städning - nej, då är det inte lika kul att vara myndig längre.

Skulle jag pratat så där till mina föräldrar skulle jag få en helvetes utskällning och sedan bli utslängd ur huset, det kan jag säga. I och för sig skulle jag aldrig ens få för mig att prata till någon på det sättet, så gör man bara inte.

Skickar pepp! :bump:

Ursäkta men viken hemsk son. :eek:
Hade jag kallt min mamma fitta när jag var i den åldern hade jag åkt med huvudet före.
Han är 18 år. Be honom flytta.

Utan att ha läst resten av tråden finnes ändå ett hopp: Ni bor lantligt och så här års åskar det mycket. På landet brukar det vara luftledningar och det zappar bra i eluttag och modem. Dra en koppartråd från eluttaget till högsta trädet på tomten så slipper du ändå problemet med datorn inom kort.... :o

I övrigt så lider jag med dig, fy vilken situation. Min 14åring har inte kommit därhän än, men vem vet vad som flyger i dem! :cry:

Jag kan bara :bow: för dig!
Det verkar ju som att det går åt rätt håll för er båda i alla fall!

Jag är själv 19 inne på mitt 20onde år nu, har flyttat hemifrån för första gången för ett par månader sen. Jag hade samma "problem" med mina föräldrar (dom hade problem med mig snarare) när jag var 17-18 dock spelade jag inte hela nätterna utan satt på msn istället.

Däremot har jag aldrig kallat mina föräldrar fula ord då hade jag åkt ut med huvudet före samt att jag har för mycket vett även när jag är arg att säga sånna saker till någon jag vet bara vill mitt bästa.

De gjorde precis som du när jag var i den "jobbiga" åldern, slutade curla för jag behövde känna på konsekvenserna lite vilket hjälpe mycket, jag blev utan studiebidrag i 3 månader och det sved men hjälpte väldigt mycket kan jag säga såhär i efterhand även om jag inte var så glad just då.

Hjälpa till hemma har väl inte heller varit min starka sida innan jag fyllde 17 år men sen dess har jag gjort "min" del av sysslorna och nu när jag var arbetslös och bodde hemma sista halvåret skötte jag i princip allting här hemma, städning, tvättning, diskning matlagning m.m.

Angående datorspelen så finns det såkallad "parental control" i alla fall till Wow (jag spelar själv så jag vet), vilket innebär att man kan ställa in tider man kan och inte kan spela. Men det kräver att han loggar in på sitt konto och ställer in och väljer lösenord själv = ingen effekt. Så mitt förslag är att ni gör en deal att du får gå in och ställa in tider ni kommer överrens om tillsammans så han helt enkelt inte kan spela efter t.ex. 22. Istället för att du ska behöva rycka div sladdar m.m.

Lycka till i fortsättningen! :banana:

Min dotter loggar in på sitt konto men jag har ett eget lösenord till Parental Control på WoW. Alltså kan jag begränsa hennes spelande till de tider jag anser ok.

generellt

http://www.sigtuna.se/templates/Page____20336.aspx

det går alltid att ringa och resonera, sen ser det lite olika ut i olika kommuner.

på en del platser kan landstingen eller privata driva rådgivning.

Det finns en del andra vägar att gå, men börja där.

Ett "gör det själv sätt" att förändra kommunikation, värt att pröva är NVC - non violente comunication. Ingen mirakelkur som hjälper för allt.

Din son kommer att tro att du är knäpp när du börjar, men det tycker han ju redan :)

glt

på ren svenska

Du har visserligen försörjningsskyldighet, men den är inte särskilt stor.

Om din 18-åring väljer att själv behålla studie- och underhållsbidrag, så inskränker den sig i princip till "omöblerat tak över huvudet"

Dvs, du behöver inte köpa mat, kläder, betala bredband, tv osv för honom.

"Läste i tråden om försörjningsplikt och att sonen får studiebidraget och underhållet till eget konto. Är det så enligt lag? Att man är skyldig att försörja dem, och samtidigt ska de fritt få bestämma över studiebidrag och underhåll? "

Ja, fast väljer de att behålla alla pengar för eget bruk så minskar förälderns skyldigheter till ett absolut minimum.

glt

Har läst hela tråden och måste säga att jag tycker det är så väldigt bra gjort av dig att du vågade sluta curla honom. :bow: Och att du tog ett snack utan att bli arg utan lade fram fakta för honom. Hur går det för honom nu på sommaren? Fick han något sommarjobb?

Jag ska kolla upp om det är offentliga handlingar. Men jag vet iaf att skolan inte får ringa mig om det är något då han är myndig nu. Jag vet även att jag inte får ringa och sjukanmäla honom om han är sjuk - det ska han göra själv sen han blev 18 år.
Men han har varit i skolan, han har skött det och han har inte sagt några fula ord sen vi hade samtalet. Han är inte strålande glad varje morgon men det finns ju många som har svårt med humöret på morgonen. Att man kan vara lite grinig och inte orka prata med någon tillexempel.

Fast visst brukar väl skolan informera föräldrarna om det är något som inte står rätt till i skolan även efter 18-årsstrecket?
Eftersom föräldrarna är underhållsskyldiga för sitt studerande barn så har de ju rätt att få veta hur studierna går (om de nu är på väg åt skogen) även om ens barn blivit myndigt.

inte generellt

Nej skolan har ingen generell rättighet eller skyldighet att informera föräldrarna då en elev är myndig.

Sen brukar det där lösa sig ändå om man är lite smidig.

glt

Usch, låter inte alls roligt.

Tanken som slår mig är om han har drogproblem? Under min gymnasietid (är 24 nu så det är inte så länge sen) var det flera i min umgängeskrets/skola som började med droger och nästan uteslutande visade det sig liknande det du beskriver.

Sover länge, uppe på natten. Otrevlig hemma, säger saker som "sluta tjata, lägg dig inte i"

Kan du kolla vad han gör på datorn? Vilka sajter han besöker osv?

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
15
· Visningar
728
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 690
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV