Sv: En ledsen tonårsförälder
Jag kan bara
för dig!
Det verkar ju som att det går åt rätt håll för er båda i alla fall!
Jag är själv 19 inne på mitt 20onde år nu, har flyttat hemifrån för första gången för ett par månader sen. Jag hade samma "problem" med mina föräldrar (dom hade problem med mig snarare) när jag var 17-18 dock spelade jag inte hela nätterna utan satt på msn istället.
Däremot har jag aldrig kallat mina föräldrar fula ord då hade jag åkt ut med huvudet före samt att jag har för mycket vett även när jag är arg att säga sånna saker till någon jag vet bara vill mitt bästa.
De gjorde precis som du när jag var i den "jobbiga" åldern, slutade curla för jag behövde känna på konsekvenserna lite vilket hjälpe mycket, jag blev utan studiebidrag i 3 månader och det sved men hjälpte väldigt mycket kan jag säga såhär i efterhand även om jag inte var så glad just då.
Hjälpa till hemma har väl inte heller varit min starka sida innan jag fyllde 17 år men sen dess har jag gjort "min" del av sysslorna och nu när jag var arbetslös och bodde hemma sista halvåret skötte jag i princip allting här hemma, städning, tvättning, diskning matlagning m.m.
Angående datorspelen så finns det såkallad "parental control" i alla fall till Wow (jag spelar själv så jag vet), vilket innebär att man kan ställa in tider man kan och inte kan spela. Men det kräver att han loggar in på sitt konto och ställer in och väljer lösenord själv = ingen effekt. Så mitt förslag är att ni gör en deal att du får gå in och ställa in tider ni kommer överrens om tillsammans så han helt enkelt inte kan spela efter t.ex. 22. Istället för att du ska behöva rycka div sladdar m.m.
Lycka till i fortsättningen!