Sv: en klass för vuxna(över 18) på ponnyer?!
tävla po0jnnyn bland stora hästar eller rid avdelning b.
Jag ser inte problemet o tror inte heller det finns underlag för den klass du efterfrågar, o var ska man isf dra gränsen?
Jag håller med.
Jag är 158 cm lång (kort), har ridit både D-ponny, liten storhäst och 'lite större storhäst' (162 cm). Har inte känt mig eller uppfattats som för liten på storhästarna, handlar mkt om modell och så med.
Men vad gäller klasser så endera tävlar man ponnyn som ponny, då kan man tävla hoppning resten av livet i avd B. Dock är ju dressyr och FT knepigare och går bara som ungponny.
Eller så löser man hästlicens för ponnyn, och kan starta den i både hopp, dressyr och FT. Vad gäller dressyr så skiljer sig inte LC ponny och LC storhäst, och höjdmässigt så kan man ju starta 0,90 vilket om jag inte minns helt gallet motsvarar LC för D-ponny.
Och numera får ju ponny gå som häst med överårig ryttare även i FT, så då kan man starta där med.
Dvs jag ser inte behovet alls av att ha en ponnyklass för överåriga ryttare. Vill man hoppa lägre kan man starta CR med fråhöjd och pay and jump t ex, brukar finnas gott om enklare blåbärsklasser om man kollar på klubbnivå.
SÅ, går ju utmärkt redan idag för vuxen att tävla ponny. Så vad skulle en klass för ponny med överårig ryttare göra för skillnad?
Rider man ungponny handlar det ju om utbildning av ponnyn och det blir utom tävlan förutom i avd B hoppning, men där är ju själva tävlan lite annorlunda. Om man vill ha rosetter så är ju dock avd B ett himla bra påfund då det är väldigt mkt enklare snatta en rosett där än i avd A - oavsett ponny/häst.
Och vill man tävla på 'riktigt' så finns ju som sagt möjligheten att tävla ponnyn som häst från LC hopp/dressyr och deb FT (och i FT ska det väl komma nya klasser med lägre höjd med?). En ponny kan utmärkt väl skåpa ut storhästar i lätta klasser dressyr, där kan man ta betydligt mer poäng på lydnad än på stor, flashig gång - och det finns ponnyer med bra gång för den delen där. Och i hoppning så är det inte så mycket relaterade avstånd och kombinationer i lätta klasser att en ponny har några större besvär, och som bonus så har en ponny oftast en markant mindre vändradie än en stor häst.