en klass för vuxna(över 18) på ponnyer?!

Sv: en klass för vuxna(över 18) på ponnyer?!

dötrist skulle jag kalla det o inget som lockar mig som vill tävla hoppning.

Så man får inte komma med förslag längre?

I ursprungsinlägget så står det inget om att det måste vara hoppning, så därav antog jag att det inte var superviktigt.

Sen vet jag att ganska många inte ens vet vad distans är, då kan det ju vara bra att få reda på det, för det kan ju faktiskt vara så att man då blir intresserad.

Om vi då ska prata i hoppning och klättra i klasserna på en C-ponny, TS, glöm det, det går inte. Så, och så var tråden avklarad, eller? :crazy:

Men då vet jag att man inte får skriva sånt på buke längre, ifall att den som skrivit tråden kanske inte vill tävla det.:grin:
Om jag accepterar det nu, kan folk i mina trådar då sluta dra upp saker som inte har med ämnet att göra? :cool:

(jag vill gärna att övriga lägger märke till att TS inte har sagt något om det, utan det är 2 helt andra användare....)

nej jag har inte prövat, att åka runt i timtal är totalt ointressant för mig.
Jag vet vad det går ut på.

Ts skrev, innan du skrev ditt förslag om dressyr, att hon vill "kunna få klättra upp i klaserna, och att rida dom något högre klasserna med en C-ponny bland stor hästar kanske inte kommer ge några större resultat även om jag har en fin ponny".

Sen frågade du varför hon inte skulle kunna tävla distans, och jag svarade att ointresse kanske, just då hon förklarat att det var för att kunna klättra i klasserna. Och oavsett om det är hoppning eller dressyr TS menar, så är det ju långt från distans, och TS är antagligen inte intresserad av distans.

Sen att du kände dig trampad på tårna och/eller vaknat på fel sida är ju bara beklagligt.

Åka runt? tror du man åker häst när man rider distans?

Vi som är kunniga inom distans brukar säga att det är den lättaste grenen att börja med, men den svåraste att bli riktigt bra på.

Jag håller med, och funderar pga detta på att sluta med distans och börja med dressyr igen, endast för att distansen är så grymt svår!

När du säger att du vet vad det går ut på, vet du mer än att man rider en sträcka och den som kommer först i mål på fräsch häst vinner?

Är det inte bättre att du låter TS svara på om distans kan vara något eller inte?

Jag gav ett förslag som du och bison bara säger rakt ut, men nej det kan hon ju inte göra, det är ju dötrisst!

I min värld behandlar man inte andra människor på det sättet, men uppenbarligen så kommer vi från väldigt olika världar.

Och nej jag är inte arg, sur eller ledsen på något sätt, jag bara konstaterar.

Ja för mig skulle det vara att åka runt, det är så långt från min ridstil man kan komma av det jag sett.
Ja det är i stora drag vad det går ut på, vet att detär mer invecklat men jag är totalt ointresserad, precis som vissa andra är totalt onitresserade av hoppning o fälttävlan som jag brinner för.

Är det inte bättre att du låter TS svara på om distans kan vara något eller inte?

Jag gav ett förslag som du och bison bara säger rakt ut, men nej det kan hon ju inte göra, det är ju dötrisst!

I min värld behandlar man inte andra människor på det sättet, men uppenbarligen så kommer vi från väldigt olika världar.

Och nej jag är inte arg, sur eller ledsen på något sätt, jag bara konstaterar.

Men snälla rara, du frågade varför h*n inte skulle kunan tävla distans, och du ställde inte frågan till TS utan till Bison. Jag svarade att en anledning skulle kunna vara ointresse, Bison svarade samma sak, med tillägget av personlig uppfattning.

Vill du ha svar av TS är det ganska dumt fråga Bison vad Bison tror/anser om varför TS inte skulle kunna något??

Jag är rätt väl insatt i distans, och är rätt ointresserad. Jag anser att det tillhör grundutbildningen att ha gått en - ett par CR 50 km, men där är också gränsen. Jag är helt enkelt inte road av 'uteritter på X timmar'. Även fast jag kan, och som sagt är insatt, och haft häst i träning för just en 50 km (tyvärr blev pålle sjuk så den blev inte av, och sen har jag inte idats. Knatten nu ska väl gå nån just för det tillhör allround grundutbildning och är bra miljöträning. Men jag skulle eg kunna kasta upp en catch rider rent för sakens skull, för JAG är inte road alls av det, men kommer göra det för hästens skull)

Då har du uppenbarligen ingen koll, för åker runt gör man inte.

Alexandra, Jag fattade det inte som att du svarade på det inlägget, så där uppstod det uppenbarligen ett missförstånd.

Och du, jag är varken snäll eller rar ;)
Trots att vissa personer i min närhet vill påvisa det, men jag nekar alltid bestämt och talar om att jag bara säger sanningen som den är, oavsett vad den är.

Som sagt för mig skulle det vara att åka runt.
Du har ingen aning hur mkt jag vet om sistans, du bara antar att jag inte vet ngt....

Ang åker runt, så tror jag det är viss språklig barriär där. Att åka för en är att passivt sitta på och följa med. Ponnyridning är typex på åka häst.

Men för en annan är 'åka med' helt enkelt att inte 'jobba hästen'. och det gör man faktiskt inte i distans, man sitter inte och rider hästen i mellantrav i form och gör skänkelvikningar.

Så beroende vad man menar när man säger 'åka häst' så blir det väldigt olika innebörd.

För 50 km behövs knappast någon distansinriktad träning ;)
Det klarar vilken frisk häst som helst som är normalt tränad.

Beror lite på häst ;) Har du en hetsporre till häst som anser att ligga på och fullt ös medvetslös är melodin, så krävs det en del träning i att just ligga och rulla i ett och samma, avvägda tempo, och få dem att inse att 'spara på energin, det är lååååångt kvar'. Dessutom anser jag att det krävs viss träning för att lära dem att snabbt koppla av, att vara coola i grinden, att äta och dricka på skumma platser, att inte gå i taket av att bli omriden/frånriden/riden i grupp med många hästar - och att inte bli stressade av att en främmande människa kommer och kollar pulsen på dem.

Men konditionsmässigt så klarar i princip vilken normaltränad hobbyhäst det som helst ja - och det är därför jag anser att det är en bra del i grundutbildningen för en unghäst att ha gått en - ett par 50 km (eller för den delen 40 km PP eller liknande, behöver ju inte vara just 50). Och det är bra miljöträning.

Fast visst jobbar man hästen, inte tusan är det skänkelvikingar och dylikt, men halvhalter, samlingar här och där, där det behövs, framförallt i nedförsbackar och svängar.

Bison:Du har inget intresse av att lära dig, och du har aldrig provat, då antar jag att du inte vet så mkt, eftersom du har talat om att det är ett medvetet val.

bara för att man inte är intresserad av att utöva det själv så behöver det ju inte betyda att man vill läsa på lite just för att se om det ev skulle kunna intresera. Jag är inte intresserad av att syssla med öpolo, volitge eller gymkhana heller men för den skull kan jag vara intresserad av att läsa om det.

Jo, fast det är ändå inte jobb för mig t ex. Det är en vanlig 'motionsuteritt'. Så, det är väldigt olika vad man lägger in i ord som 'jobba', 'åka' osv. Och där uppstår nog mkt språkförbistring.

Haha jo, men det anser ju jag bara är vanlig grundträning ;)
Jag ser det liksom inte som distansrelaterat överhuvutaget, utan en självklarhet som att hästar bara ska klara. Och alla hästar klarar det, om de respekerar klumpen på ryggen. Men det är lättare sagt än gjort om man har en svår häst...

Mina har alltid varit lätta att reglera i hastighet... gångart däremot är svårare... hörttalas om piaff i galopp? ;):angel: Men han blev aldrig hård i munnen, kunde hålla kvar honom med sätet.

Honom var jag alltid noggrann med att värma upp innan start riktigt ordenkligt!
Men sånt blir lättare när man kommer upp i klasserna, rider man 12 mil så vet ryttarna att det inte är starten som det hänger på, och det är ingen som fräser iväg i full fart. (vilket gör allt så himla mkt lättare)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 192
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama