en klass för vuxna(över 18) på ponnyer?!

Sv: en klass för vuxna(över 18) på ponnyer?!

Trodde det hade med ämnet att göra för då får ju vuxna tävla sina hästar/ponnier i den kategorin om det skulle gå igenom

Varför skulle det vara så? E-ponny är ju då en ny kategori av ponny bara? med ponnyhästar och ponnyåldrar på ryttare?

Är väl ganska stor skillnad om en liten c-ponny ska in och hoppa en storhäst bana, i kombinationer etc...

Jo, fast av någon jäääättekonstig anledning anser inte travtränarna det är grundutbildning ;) (Hästen var en fd travare, så inte konstigt att i hennes värld så 'massa hästar, tävling, hmm, jag ska springa ifrån alla andra och komma först')

Missat galopp-piaff, däremot idkat baklängesgalopp - helt ofrivilligt, och hade en arab som var en fena på tiltgalopp på stället :angel:

Men, nu är vi off topic =)

Nej, om vi säger att hästar inom mankhöjden 149-155, skulle klassas som E-ponnyer, så skulle de inte vara hästar utan ponnyer.

jo precis men då var väl tanken som jag fattade att man skulle få tävla även överårig i den klassen.. Men håller med om att det borde finnas en klass för vuxna.

*KL

Jag kan faktiskt tycka att det är vettigt med åldersgräns, barn ska inte tävla mot vuxna.

Jag rider lite hoppning, dressyr och distans på min ponny bland stora hästar. Tävlar bara lätta klasser och det är inga problem alls. Som redan nämnts kan man ju tänka sig att avstånden kan bli besvärliga i hoppningen högre i klasserna däremot.

Vad gäller den fördömda kategori E diskussionen så tror jag inte att det kommer göra så mycket från eller till. Jag förstår inte riktigt vad tanken egentligen är? Det är ju inte sällan som de mindre mer vändbara hästarna kniper rosetterna före de på 1,70.

Till ursprungsfrågan så tror jag inte att det finns material till att fylla sådana klasser.

*KL

Jag kan faktiskt tycka att det är vettigt med åldersgräns, barn ska inte tävla mot vuxna.
QUOTE]

det kan jag hålla med om. Därför tycker jag det borde finnas en särkild klass för vuxna på ponnyer.
Det där med kategori E lät ju ganska vettigt.

*KL*

Barn ska inte behöva tävla mot vuxna, det håller jag med om. Men ponnyerna kan gå som storhäst. Så problemet löst. Och, inte för att vara elak, men om man vill satsa på hoppningen t ex, och klättra i klasserna, och är vuxen (över 18), så får man nog acceptera att då måste man välja - att rida C-ponny/D-ponny, eller att nå någonstans i klasserna.

Man kan ju (tyvärr) inte få allt, och endera får man välja att ha (kvar) sin ponny, och då kan man tävla lätta klasser som storhäst, eller avd B på ponny (men då avstå hopp/FT). Eller så får man skaffa en storhäst och sikta på att klättra i klasserna då. Eller köra kombinationen om man har tid och råd.

Men att som vuxen ha som mål att tävla hoppning och klättra en hyfsad bit upp i klasserna på sin C-/D-ponny som just ponny, det är tycker jag kräva för mycket av 'omvärlden'

E-ponnyn finns väl i holland sedan ett bra tag, just för att vissa raser (som är riktigt bra material) hamnar på 150-ish och helt plötsligt riskerar att hamna utanför tävlingssammanhang. Visst går det att tävla en övervuxen ponny i egen kategori eller utom tävlan osv, men det är inte de man läser om i tidningar eller ser på tv på högre nivå.
Inte för att de inte kan utan för att de inte får antar jag då?
Även jag skulle kunna tänka mig en sådan vuxenklass men som andra nämnt är det svårt att dra en gräns, NÅNSTANS måste man ju göra det tyvärr annars blir de redan luddiga reglerna ännu svårare att tyda...

Visst är det även så att en B- eller C-ponny inte längre får tävlas av överåring bland häst utan enbart d-ponny? Men nu är jag inte alls insatt så har kanske fattat helt fel...

Visst är det även så att en B- eller C-ponny inte längre får tävlas av överåring bland häst utan enbart d-ponny? Men nu är jag inte alls insatt så har kanske fattat helt fel...

Jag hade för mig att det bara var C- och D-ponnyer som fick starta bland hästarna, men skummade igenom TR II och TR III precis och kunde inte se att ponnyns storlek regleras någonstans.

En E-klass för 149 - 159 cm ekipage t ex gör ju att 160-ekipagen kommer mumla skulle jag tro. Nån är alltid minst..

Ang ponny som tävlas som stor häst så t om 1.20 går bra, högre med dispens OM ekipaget tävlat minst 1.30 på ponny. Finns ingen begränsning av kategori där iaf (orkar inte kolla om det finns på annat ställe i hoppTR)
Men oftast är det ju D-ponnyerna som blir aktuella att 'ta med sig' som häst när man faller för åldersstrecket.

4. Ponnyekipages rätt att delta i klasser för stora hästar
Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i hoppning t.o.m. 1,20 m hoppning. Ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 m hoppning kan efter dispens få rätt att tävla i högre klass. Dispens sökes hos Ridsportförbundet.

Men som sagt, vill man klättra i storhästklasserna får man nog acceptera att man inte kan sitta på en C-ponny, utan då välja.

*KL*

Barn ska inte behöva tävla mot vuxna, det håller jag med om. Men ponnyerna kan gå som storhäst. Så problemet löst. Och, inte för att vara elak, men om man vill satsa på hoppningen t ex, och klättra i klasserna, och är vuxen (över 18), så får man nog acceptera att då måste man välja - att rida C-ponny/D-ponny, eller att nå någonstans i klasserna.

Man kan ju (tyvärr) inte få allt, och endera får man välja att ha (kvar) sin ponny, och då kan man tävla lätta klasser som storhäst, eller avd B på ponny (men då avstå hopp/FT). Eller så får man skaffa en storhäst och sikta på att klättra i klasserna då. Eller köra kombinationen om man har tid och råd.

Men att som vuxen ha som mål att tävla hoppning och klättra en hyfsad bit upp i klasserna på sin C-/D-ponny som just ponny, det är tycker jag kräva för mycket av 'omvärlden'

Ja det är tyvärr den grymma sanningen. Jag måste helt enkelt skaffa mig en stor häst om jag vill sattsa på mitt tävlande. Men det är ju bra orättvist att jag är så pass liten som jag är, för det ser inte propertionerligt ut när jag rider stor häst vilket jag tycker det ska göra. Men allt är inte rättvist helt enkelt

Men det där är ju bara larv. MBJ o MMB är båda i din din size o har verkligen inga bekymmer. Ridning handlar inte om styrka utan tesknik.
Det finns uppenbarligen inget underlag för det du efterfrågar. Duktiga ryttar som vill rida stora klasser går över till stor häst, har väldigt svårt att tro att de skulle vilja fortsätta harva runt på sina ponnier år efter år.

Ja det är tyvärr den grymma sanningen. Jag måste helt enkelt skaffa mig en stor häst om jag vill sattsa på mitt tävlande. Men det är ju bra orättvist att jag är så pass liten som jag är, för det ser inte propertionerligt ut när jag rider stor häst vilket jag tycker det ska göra. Men allt är inte rättvist helt enkelt

Nu tycker jag du överdriver. Jag ser proportionerlig ut på 162 cm häst, sålänge det är den nättare modellen. Så det är ju snack att du bara ser proportionerlig ut på en C-ponny.

Sen kolla Maria Gretzner t ex, hon ser inte direkt stor ut på sina hingstar, tvärtom. Men vad gör det? Hennes resultat kan ju inte ifrågasättas.

Så, jag tycker du har någon utopi om att få precis allt. Du ska rida den ponnystorlek du tycker är mest lagom (jag tror dock du skulle se mer proportionerlig ut på en stor D), du vill klättra i klasserna i storhästhoppning, men på ponnyn, och alltså vill du ha en klass enbart för sådana som dig. Det är väl många önskemål det, som tyvärr är oförenliga.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama