En hund för mig?

YorkWann

Trådstartare
Vill ha en lite större hund till skydd/vakt. Den ska vara barn vänlig, och trivas i utomhus miljöer. (men ska kunna gå att ha inne) Funderar på schäfer...

Barnvänlig är ingen egenskap en hund föds med, det beror på vad man lär hunden och hur den blir bemött av barn.

Skydd/vakt som i vadå?
Tävla i skydd?
Gå hemma på gården och se farlig ut?
Jogga i skogen och vakta matte?

Enligt min åsikt ska en hund vara till för mer än bara att vakta någon/något.

En Schäfer en en hund som behöver mycket mental stimulans för att må bra, äevn ganska mycket fysiskt arbete. Dom älskar att få uppgifter att lösa. Många av dom ogillar barn och lika många gillar barn, det är som sagt totalt indivudellt och går inte att beställa.

Gå hemma på gården och se farlig ut?
Jogga i skogen och vakta matte?

Ja.
Har haft ett jobb, där jag blivit hotad flera gånger. Schäfer var något jag föreslog, eftersom vi haft sådan innan. Min far hjälpte till att träna polishundar. Vet inte alls om det är rätt hund för oss nu. Det var därför jag frågade. :)

Precis dom kriterierna hade vi och valde leonberger för mer än 11 år sedan. Vi ville ha en riktigt stor hund, ingen utpräglad vakthund utan en som kunde avskräcka med blotta uppenbarelsen. Lugn, kärvänlig och social men med viss skärpa när hunden märkte att vi behövde uppbackning.

Vår gamla tik (som nu efterträtts av en ny ung kille) har 2 gånger räddat mig från att bli rånad, en gång från bilinbrott och ett fleral gånger här hemma på gården när vi fått oönskade "besök". Skulle kunna berätta många "dråpliga" historier. Vi tycker att vi valde exakt rätt hundras för just vår situation och behov och har nu skaffat vår andra leonberger efter att gammeltiken gått bort.

Men vad ska hunden mer få göra? Ska den inte få arbeta alls förutom att vakta gården så är inte en brukshund någon vidare idé, dom behöver få jobba också.

Isf skulle jag kunna tänka mig någon typ av gårdshund, vilket många större raser användes till förut. Vi har ju Berner Sennen, Leonberger och många fler ur den kategorin som inte används till något speciellt i dagens läge och inte har några stora krav på hjärngympa som exempelvis Schäfer har.

Ska den bo ute eller inne? Har ni gård/hus med trädgård?

Det första man ska tänka på är att hundar är individer det en individ har har kanske inte nästa. Sedan finns det vissa rasvisa egenskaper som är mer eller mindre tydliga på varje individ. Så det finns en del att tänka på.
Schäfer är från början en vallhund ofta mycket lättlärd men det ger också att den har ganska lätt för att glömma det den lärt sig om man inte tränar det regelbundet. Detta gör att för en ovan är det lätt att lära den "fel" men att kan gå relativt lätt att korrigera. Schäfern kan vara ganska vek mentalt och t ex polisen har svårt idag att hitta rätt hundar som är bra mentalt. Så räkna med att en bra schäfer kostar och är svår att få tag i.
Rottvailer (stavas det så?) är en respektingivande hund som fått ett oförkänt dåligt rykte. En bra råtta är som stor nallebjörn. Men den har också negativa sidor som att den på grund av sin ras och medföljande utseende ofta inte blir så gammal. Dom är t ex disponerade för att få diskbrock.
Dobermann är en annan hund som ger respekt men som är väldigt trevlig mot sin flock/familj. Men det är en väldigt hård hund och svårt att dressera, speiellt om man inte har så stor hundvana. Det tar tid att lära den saker men sedan sitter det där. Så har den lärt sig något fel är det svårt att korrigera det.
Cheesapeaken är en retriver med vaktinstingt. Den är framavlad för att apportera i vatten på morgonen när husse är ute och skjuter sjöfågel och sedan stanna hemma och vakta gården när husse åker och säljer jaktbytet. Trevlig och ovanlig ras men som kräver att den får sysselsättning.

Så om du ska skaffa en hund börja med att tänka efter på hur mycket tid som du/ni har med hunden och vad den ska göra. Utgå sedan från det när du börjar leta, det är kanske inte helt fel att leta bland omplaceringshundar istället för valpar. Det är lättare att se hur själva individen är då har blivit lite äldre. En korsning kan vara nog så repektingivande som en renrasig, har själv ett sådant misstag som ligger här på golvet. Han skrämmer vem som helst med sitt utseende och lite bordusa sätt, men han är from som ett lamm på 50 kg. Däremot är vår bordercolli (rasren) det värsta monster man kan tänka sig och måste hållas inlåst när det kommer främmande. Borde ju ängna sig att valla fåren men vaktar hela gården och gör det bra. Så det är tillbaka till det där med att hundar är individer och inte bara raser.

Ja, leonberger har vi seriöst övervägt också. Hunden skulle i stort sett aldrig behöva vara själv. Vi jobbar olika tider, och jag hade hunden vi hade innan, med på jobbet varje dag. hunden ska kunna följa med och vara i stallet varje dag, gärna kunna vara med på uteritter osv.

Hej och hå, här var det inte många rätt. Schäfrar har inte alls lätt att glömma och en valp från en bra bruksinriktad kennel kostar sällan mer än en valp ur utställningslinjer.

Rottweilern är ingen nallebjörn. Det är en hund, förvisso stabil och sansad, med en förmåga att bli riktigt förbannad. Utan kamplust och försvar blir det ingen bra brukshund. Rottisen brukar för övrigt bli runt tio år gammal. Det är vanligt för en ras i den storleken. Exteriören är gjord för arbete, om man bortser från fläskstövarna som springer vänstervarv.

Dobermannen är självständig, men sällan mycket hård. De kan upplevas som svårdresserade av den ovane, men är egentligen intelligenta och lättlärda hundar. Dock slår de inte knut på sig själva för att vara föraren till lags.

Att polisen idag har svårt att hitta schäferhundar som duger är ju avelns fel...det avlas framförallt på UTSEENDET nuförtiden och inte på deras kapacitet...alltså det är stooor efterfrågan på schäfrar som vanliga familjehundar med snyggt utställningsutsseende istället för att avla fram dom som tjänstehundar och ta fram deras starka sidor som tex: skydds, bevakning osv......så schäfern är alls inte menatalt vek...det är bara aveln som blivit snedvriden.

Jo schäfern är en ganska vek hund. Det är därför den är lämplig som t ex polishund. En sådan hund får inte ha för mycket dådkraft då fungerar den inte på rätt sätt utan kan riskekra att bli farlig istället för en bra arbetskamrat. En skyddshund ska nämnligen inte skydda sin förare med vaktlust och agressivitet utan helt på dressyr. En som går på skyddsinstinkt går inte stoppa när faran är över och busen stor stilla, det måste en skyddshund i tjänst göra. Men visst det är avelens inriktning på utställning och inte egenskaper som ställer till det. En utställningsavlad hund är ju inte lika med vare sig en bra brukshund, tjänstehund eller familjehund. Den kan vara det men i så fall är det en extra bonus. En annan ras som råkat ut för samma sak är ju Labradoren också den en tidigare mycket uppskattad tjänstehund och jakthund, som nu mera delas in i två kategorier jakt och utställning. Tror tyvärr att schäfern är på väg åt sammahåll om det inte blir så att dom som behöver tjänstehundar till och med byter ras för att få de egenskaper som behövs. Då riskerar schäfer att bli en ren utställningsras tyvärr. Har själv märkt under senaste tio åren hur mycket svårare det blivit att hitta en bra schäfer och måste säga att jag är schäfer lös sedan fem år för jag hittar ingen som är som en schäfer ska vara längre. Jag har bytt ras så att säga och misstänker att ska det bli en schäfer igen får det bli till att importera.

Schäfern är överlag inte vek, men den är förig och har samarbetsvilja. Det är en stor skillnad.

En hund med liten dådkraft är direkt olämplig som tjänstehund. Det är hundarna utan mod som klipper till utan att fråga först, inte de med mycket mod. En bra tjänstehund har försvar, dådkraft, social kamp och viss skärpa. De skulle aldrig orka med jobbet annars. Att de skulle gå helt på dressyr är fel. Du kan inte med hjälp av träning plocka fram något ut hunden som inte finns. Modet och viljan att skydda sin förare måste finnas i hunden från start. Övriga hunden viker sig under tillräcklig press och slutar jobba.

Jag undrar jag, var du får allt ifrån?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar