R
Raderad medlem 120709
Jag älskar bullterriervalpar utseende!
Dock verkar det vara spretigt i rasen gällande deras jaktinstinkt.
Ja, det verkar variera stort, det är ett frågetecken även för mig som länge varit inne på whippet och alltså är villig att kompromissa med jaktbiten. Jag har fått intrycket att det blir vanligare och vanligare att rasen går BPH eller MH, så det kan gå att få ett hum om hur det ser ut i olika linjer den vägen. Jag ska säga att av de BPH-protokoll jag kollat på från minibullar så har de imponerat - glada och stencoola hundar som går varje moment med självklarhet. (Tydligen är det betongsugga mentalt som tilltalar mig...)
Minibulle ska vara max 35,5 i mankhöjd om jag inte minns helt fel, och av vad jag har sett så försöker många uppfödare hålla dem runt 30-strecket. Men eftersom de är nästan lika breda som de är höga () så kan de säkert upplevas som större. Staffe kan vara ett bra alternativ, storleksmässigt tror jag att den och minibullen kan vara ganska lika, speciellt om du väljer en tik efter små föräldrar. Men hälsan på staffen är väl inte heller superbra, och jag har sämre insikt i hur pass noga uppfödarna är.
DSG är trevliga men jaktlusten är nog ännu mer spretig där, iom att de är gårdshundar som haft som uppgift att hålla efter ohyra och säga till om någon kommer så har de ofta både jaktintresse och en del larmande. Och jag tror att de flesta exemplar behöver mer aktivering än att främst hänga med i vardagen för att vara riktigt nöjda.
Jaktlust är tyvärr alltid svårt att sia om, oavsett ras. Det finns hundar ur jaktraser som skiter blankt i allt vilt och det finns sällskapsavlade knähundar som springer efter allt som rör sig. Det enda man egentligen kan göra utöver att söka mentalbeskrivningar är att noggrant fråga ev intressanta uppfödare, och välja en kombo där föräldrarna inte är så jaktintresserade. Sen är det väl lite av en träningsfråga också, en hund som är följsam nog att lyssna även under frestelser kan såklart få större frihet även om den har intresset.