En fråga om otrohet

Förstår mig inte på er som struntar i om er partner ligger med halva Sverige, ljuger och bedrar er, men bara ni inte får redo på det är allt perfekt?? O_o

Är man otrogen och tycker att det är helt okej att ljuga om det så är det högst troligen inte det enda man ljuger om. Lögn föder lögn.Stora delar av ert förhållande är mao baserade på lögn och oärlighet, gud vet vad som faktisk är äkta och sanning i ett förhållande som byggs på lögn och sticka huvudet i sanden strategin... Jag tycker det låter fruktansvärt att leva i en sån relation.

Men ni tycker alltså detta är ett sunt och bra förhållande och skulle bli arga på budbäraren som informerar er och slår hål på livslögnen? :confused::confused::confused:

Njae.
Om min sambo konstant låg med andra skulle vi ha andra problem.

Jag skulle inte bli arg på den som möjligen berättade för mig men jag skulle inte heller bli tacksam.

Ett engångsligg här och där betyder inte att mitt liv är en lögn.

Ett till förhållande är en helt annan sak.

Och, om han låg med halva Sverige skulle han ju aldrig vara hemma, varför skulle vi då vara tillsammans om han inte ens vill vara med mig? Vi är ju tillsammans för att vi vill spendera tid tillsammans, inte för att vi inte har något bättre för oss.

Min sambo åker till Finland en eller två gånger om året och fungerar det med djuren åker jag med. Annars inte. Ska han redogöra för varje sekund där då för att han inte ska anses ljuga?

Eller ska jag rapportera från varje timme när jag är på träningsläger med ponnyn?

Men du har lagt in en värdering på vad som är värt att veta och dessutom en värdering att det är fel att dölja det för en partner. Även om du inte tycker droganvändandet i sig är moraliskt fel verkar du tycka det faktum att hen inte berättar om det till sin partner är moraliskt fel?

Moraliskt fel ? Var kommer moralen in i det hela ?
Jag vill veta om min partner gör saker bakom min rygg... Gör han det vill jag veta för att kunna fråga varför han inte berättar om det för mej. Det kan handla om ALLT !
Säg att han träffar sin kompis Petter, men säger inget till mej. Under en fest kommer det fram att min kille och Petter träffas ofta utan att jag vet om det. Då kan jag fråga varför han inte berättar att han träffar Petter. Det handlar inte om kontroller eller makt, eller moral... Det handlar om att jag vill att jag å min kille kan berätta saker för varandra, att vi har den ömsesidiga viljan att vara varandras vänner, inte bara "ihop". För är personen inte vän med mej och inte vill vara det är det inte rätt person för mej att vara ihop med..

Jag vet många relationer där paren inte är "vänner" på det sättet som jag vill vara med min partner.
Så den biten är inget konstigt, men jag vill inte va i en sån relation. Jag vill ha hela personen och känna att jag kan lita på den i alla lägen. Och i det ingår att jag känner personen. Jag känner inte min partner om den känner för att inte berätta saker för mej. Då känner jag mej utestängd från partnerns liv. Inte inkluderad. Och som sagt så vill jag inte ha det. Jag vill dela mitt liv med min partner, inte delar av det ...

Men du har lagt in en värdering på vad som är värt att veta och dessutom en värdering att det är fel att dölja det för en partner. Även om du inte tycker droganvändandet i sig är moraliskt fel verkar du tycka det faktum att hen inte berättar om det till sin partner är moraliskt fel?

Det blir ju samma sak åt andra hållet, om jag värderar något som onödigt att veta och anser att det är acceptabelt att dölja saker för sin partner? För det är ju det jag gör om jag håller tyst. Att vara tyst, eller snarare att inte agera, är ju inget slags frikort, det är ju precis lika mycket ett ställningstagande som att prata/agera oavsett vad man säger/gör.

Och där är vi väldigt olika @corzette jag har inget behov av att veta exakt vilka min partner träffar och hur mycket. I en bra relation, och någon annan är jag inte intresserad av, pratar man med varandra och berättar om sitt liv, men jag har inget behov av att få reda på det i minsta detalj. Jag delar inte allt om vilka jag träffar och hur med mina vänner heller. Men jag vet inte vad det har med @As_Vegas behov att berätta. Skulle man ha en konversation på en fest och något ur den konversationen gör att otrohet eller dyl kommer fram är en sak, att välja att "jag tycker den här personen bör få reda på x" är en annan enligt mig.

Det blir ju samma sak åt andra hållet, om jag värderar något som onödigt att veta och anser att det är acceptabelt att dölja saker för sin partner? För det är ju det jag gör om jag håller tyst. Att vara tyst, eller snarare att inte agera, är ju inget slags frikort, det är ju precis lika mycket ett ställningstagande som att prata/agera oavsett vad man säger/gör.
Jag håller med om att det är ett ställningstagande att inte göra något också. Om än oftast mer omedvetet/oaktivt. Men om du inte tycker något är moraliskt fel, har du samma behov av att upplysa personen om det? Självklart kan det bli en del av en konversation som nämndes tidigare med fest-scenariot, men då är inte syftet att informera någon part om något den bör veta för sitt förhållandes skull.

jag har inget behov av att veta exakt vilka min partner träffar och hur mycket. I en bra relation, och någon annan är jag inte intresserad av, pratar man med varandra och berättar om sitt liv, men jag har inget behov av att få reda på det i minsta detalj.

Skulle man ha en konversation på en fest och något ur den konversationen gör att otrohet eller dyl kommer fram är en sak, att välja att "jag tycker den här personen bör få reda på x" är en annan enligt mig.

Instämmer helt i ovan.

Jag håller med om att det är ett ställningstagande att inte göra något också. Om än oftast mer omedvetet/oaktivt. Men om du inte tycker något är moraliskt fel, har du samma behov av att upplysa personen om det? Självklart kan det bli en del av en konversation som nämndes tidigare med fest-scenariot, men då är inte syftet att informera någon part om något den bör veta för sitt förhållandes skull.

Jag hade som sagt informerat om jag visste att den ena medvetet dolde något för den andra, men varit noga med att försöka hålla mig neutral och inte lägga någon värdering åt något håll när jag berättade.

Förstår mig inte på er som struntar i om er partner ligger med halva Sverige, ljuger och bedrar er, men bara ni inte får redo på det är allt perfekt?? O_o

Är man otrogen och tycker att det är helt okej att ljuga om det så är det högst troligen inte det enda man ljuger om. Lögn föder lögn.Stora delar av ert förhållande är mao baserade på lögn och oärlighet, gud vet vad som faktisk är äkta och sanning i ett förhållande som byggs på lögn och sticka huvudet i sanden strategin... Jag tycker det låter fruktansvärt att leva i en sån relation.

Men ni tycker alltså detta är ett sunt och bra förhållande och skulle bli arga på budbäraren som informerar er och slår hål på livslögnen? :confused::confused::confused:

Men det är ju inte så att man nödvändigtvis tycker att otrohet, lögner och vad det nu kan vara är helt OK bara för att man inte skulle berätta om sin vetskap / sina misstankar att någon är otrogen??? Som jag ser det betyder det bara att man inte tar ställning till NÅGON ANNANS eventuella otrohet.

Jag lever just nu i ett exklusivt, monogamt förhållande där vi är öppna och ärliga mot varandra (åtminstone såvitt jag vet, skall kanske tilläggas...). Jag skulle bli jätteledsen om min partner inledde en relation med någon annan, eller hade en relation vid sidan av. Men det betyder INTE att jag skulle vilja få reda på det av någon helt random främmande person! Kanske inte ens av en vän. Jag skulle se det som ett oerhört intrång i vårt privatliv. Hellre då inte veta alternativt att få reda på det av partnern vid ett tillfälle och på ett sätt som HEN väljer!

Jag tycker mig se en ganska tydlig röd tråd i det som skrivs här som tyder på att de som inte lägger sig i, inte heller vill att andra ska lägga sig i deras liv. Så där är vi nog enbart olika som personer. Jag har ingenting emot att personer lägger sig i mitt liv till viss del, oftast ser jag det som omsorg och det är som allra oftast det kommer från en god tanke. Ibland träffar det rätt och ibland träffar det fel, det har hänt att jag har bett vänner backa. Men allra oftast så har jag uppskattat att folk visat mig omtanke, yttrat oro eller liknande. Jag, mina vänner och min familj fungerar så och då är det såklart lätt att få uppfattningen att andra fungerar likadant. Även om det såklart inte är så.

Om folk runtomkring mig generellt hade haft en "jag lägger mig inte i"-inställning så hade jag nog lätt tolkat det som att dom inte bryr sig tillräckligt mycket.

Det har du nog rätt i. Jag tycker INTE om när människor vill lägga sig i mitt liv, och jag vill nog påstå att de flesta av mina närmaste vet om detta och rättar sig efter det. Själv lägger jag mig inte heller i deras liv, och det är inte av brist på omtanke eller omsorg, utan reflekterar bara min inställning att det mer eller mindre vore moraliskt fel ATT lägga sig i.

Moraliskt fel ? Var kommer moralen in i det hela ?
Jag vill veta om min partner gör saker bakom min rygg... Gör han det vill jag veta för att kunna fråga varför han inte berättar om det för mej. Det kan handla om ALLT !
Tycker du också att det är omgivningens skyldighet att upplysa dig om vad din partner eventuellt gör utan din vetskap?

Säg att jag äter choklad i smyg varje kväll, min partner vet inte om det men det gör du. Skulle du välja att informera min partner om det då?

Tycker du också att det är omgivningens skyldighet att upplysa dig om vad din partner eventuellt gör utan din vetskap?

Säg att jag äter choklad i smyg varje kväll, min partner vet inte om det men det gör du. Skulle du välja att informera min partner om det då?

Nej men OM de berättar vad min partner gör så ser jag inte det som intrång i min "lilla bubbla"...

Är inte det en extremt stor skillnad? Inte så många som gör slut pga att någon äter choklad i smyg. Sjukt underlig jämförelse.

Nej men OM de berättar vad min partner gör så ser jag inte det som intrång i min "lilla bubbla"...
Okej, då är vi enormt olika! Jag skulle tycka det vore väldigt jobbigt att alltid behöva berätta allt om allting för min partner, och skulle se det som ett väldigt övertramp om våra vänner skulle "rapportera" för den ene vad den andre gör - åt båda håll!

Ja, tack. Det är bra att definiera vad vi pratar om här.

Tack vare tråden om monogami i våras så var det en liten klocka som ringde i bakhuvudet när jag fick reda på att denna man fortfarande var tillsammans med sin flickvän. Jag kanske borde fråga om dom har en exklusiv relation. Så, tack Buke för att ni fick mig att tänka så långt. Det hade jag aldrig gjort utan den tråden. MEN nu frågade jag och det hade han. Därav denna tråd, diskussion och funderingar.
Varför frågade du honom om deras relation? Du tar ju ansvar över hans relation med sin flickvän redan där menar jag.

Varför frågade du honom om deras relation? Du tar ju ansvar över hans relation med sin flickvän redan där menar jag.

Inte alls. Det har att göra med att jag inte vill ha sexuellt umgänge med någon som är otrogen mot sin flickvän. Av anledningar som jag skrivit om tidigare i tråden, kopplade till min syn på otrohet. Det var alltså för att ta reda på om jag ville träffa honom eller inte. Jag har väl åtminstone rätt att själv bestämma om jag vill dras in i en otrohetsaffär eller inte.

Inte alls. Det har att göra med att jag inte vill ha sexuellt umgänge med någon som är otrogen mot sin flickvän. Av anledningar som jag skrivit om tidigare i tråden, kopplade till min syn på otrohet. Det var alltså för att ta reda på om jag ville träffa honom eller inte. Jag har väl åtminstone rätt att själv bestämma om jag vill dras in i en otrohetsaffär eller inte.
Ok, jag ser det som att på något vis ta ansvar över de andras relation. Att du inte är intresserad av otrogna personer har väl med uppfattningar om moral och känsla av ansvar att göra (kommer inte ihåg vad du angett för specifika skäl i tråden)? Själv skulle jag inte komma på tanken att ställa den frågan, dels eftersom jag själv uppfattar det som monogamifördomsfullt ifrågasättande (apropå fördomar som diskuterades tidigare) och dels för att jag inte bryr mig så värst om otrohet.

Ok, jag ser det som att på något vis ta ansvar över de andras relation. Att du inte är intresserad av otrogna personer har väl med uppfattningar om moral och känsla av ansvar att göra (kommer inte ihåg vad du angett för specifika skäl i tråden)? Själv skulle jag inte komma på tanken att ställa den frågan, dels eftersom jag själv uppfattar det som monogamifördomsfullt ifrågasättande (apropå fördomar som diskuterades tidigare) och dels för att jag inte bryr mig så värst om otrohet.

Eftersom jag själv lägger värdering vid sexuell exklusivitet så skulle det inte kännas bra att ligga med någon om det finns en risk att det det sitter en person hemma och väntar på henom som känner detsamma. Jag hade inte kunnat slappna av och njuta av ett sådant tillfälle om jag vet om att jag samtidigt utför en handling som riskerar att såra en annan människa. Att andra sårar andra kan jag inte hindra, men jag väljer att inte själv vara en del av en sådan aktivitet. Då ligger jag hellre med någon utan risk för att en tredje part tar skada. Det känns bäst för mig, utifrån mina värderingar. Jag anser också att otrohet i en monogam relation är en respektlös handling. Antingen är man helt enkelt en himla douche, eller så finns det förmildrande omständigheter som gör att en person väljer att frångå vad denne lovat sin partner. Men även om det finns förmildrande, eller förståeliga, skäl att någon är otrogen så är det fortfarande i mina ögon ett svek. En handling som jag inte vill vara involverad i.

Sen ska jag inte sätta min egen moral på en pedistal. Det finns säkerligen tillfällen då jag skulle frångå dessa principer. Omständigheter som skulle förändra läget för mig. Men om det bara handlar om att "tisdagsligga" med ett gammalt ragg, med en eventuell bekostnad av ett stort svek för någon annan, så skippar jag det hellre och tisdagsligger med singlar eller andra personer där ingen parts välbefinnande står på spel.

Ni får såklart ha precis vilken relation ni vill, det är ju eran grej. Men den relationen som vi pratar om i den här tråden är exklusiva relationer, och otrohet i dessa relationer. Det var det jag skrev mitt ursprungsinlägg om och det är det som vi diskuterar. Det klart det uppstår förvirring när andra typer av relationer dyker upp i diskussionen utan att vi som diskuterar vet om att du pratar om något annat än vad vi pratar om.

Jag kan förstå att vissa vill veta om deras partners är otrogna. Alla delar inte mina åsikter och värderingar och det accepterar jag. Vi är olika och i ditt fall har killen gjort ett övertramp. Tycker dock fortfarande inte det är rätt att berätta.

För övrigt så har jag fått samtalet att min partner varit otrogen. Det var inte uppskattat och det var knappast på grund av omsorg från personens sida.

Jag tolkar den frågan, om vi tänker oss att den i motsvarande situation hade varit ställd till mig, som ett sätt att kontrollera min sexualitet. Jag hade inte svarat på frågan på det sätt som den här mannen gjorde, utan jag hade förklarat just att den som försöker kontrollera min sexualitet inte kan räkna med att få dra nöje av den.

Jag hade inte svarat på några detaljerade frågor om min partner syn på min sexualitet, det tycker jag är mellan oss.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 679
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 379
Senast: Anders
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 415
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka