En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

kl

nu är det ju vardag snart, tänker du ta hästen till klinik??
det som "hovslagaren" har gjort är i princip ingenting. :crazy: han har ju inte ens tagit av något på tårna! du måste få experthjälp om du ska rädda ponnyn..

Du har ett hjärta av guld som försöker hjälpa denna stackars ponnyn! Men, hur har det kunnat gå så långt, hur kan ponnyns ägare försvara att deras ponny ser ut på detta viset? Detta var nog det värsta jag sett, nog har man sett hästar med dåliga och misskötta hovar, men aldrig har jag sett en häst så illa omhändertagen om hovarna :cry:
Om du vill fortsätta att hjälpa denna ponnyn så måste du lasta hästen och köra den till en klinik, det finns inget försvar att den ska stå kvar i sin box och ha smärta i hovarna, den måste få hjälp nu! Det kostar pengar, men har man häst så måste man också sköta om sitt djur. Finns det ingen möjlighet att ägaren betalar för klinikkostnaderna? Gör dom inte det hade jag gjort en anmälan om vanvård, för det är vanvård om en häst ser ut så om hovarna!
Att ponnyn har tappat i vikt är ju inte så konstigt, med tanke på hur ont den har :( den behöver få en foderstat som du får hjälp av en veterinär att arbeta fram, den behöver få rätt näringsämnen för att kunna lägga på hullet på ett sunt vis. Så snälla du, om du vill hjälpa ponnyn ta den klinik imorgon, det är inte rätt att ett djur ska lida pga av att ägaren inte sköter sitt djur, det är alla hästägares skyldighet att ta ut hovslagaren med jämna mellanrum, jag har min hovslagare här var 6:e vecka året runt för att hästarna ska ha fina och välskötta hovar, dyrt? Ja, men det visste jag när jag köpte hästarna! Lycka nu till!!!

jag snor en knapp..

jag blir uppriktigt sagt skitförbannad, ledsen och allmänt trött när jag läser en del svar här inne. vissa av de som har svarat i tråden gormar och går på som om det är jag som har ställt till det på detta viset för hästen...
personligen tror jag att ni är sådana människor som skulle sticka näsan i vädret och inte ägna en stackars liten skräppponny med ont i fötterna en blick ens. och sådana männsikor ger jag inte mycket för:mad:
att anklaga mig för djurplågeri samtidigt som man säger att man inte skulle ha tagit emot en sådan ponny själv, hur går det ihop? jag GÖR ju åtminstone något, istället för att bara skita i det:devil:
det kommer in svar om klinik och smärtstillande om vartannat, om nån skulle bemöda sig om att läsa tråden så skulle ni inte behöva skriva inlägg som bara gör mig ledsen och skitarg.
jag kommer att ta hand om den här ponnyn på det sätt som JAG anser att den ska tas omhand, vad människor på ett forum på internet tycker om det ger jag faktiskt fan i.
jag startade den här tråden för att få lite tips och råd om hur jag kan hjälpa ponnyn på bästa sätt, jag har också fått många tips som jag själv inte tänkt på, foderhöjden till exempel.
tack så mycket för det.

jag ska se vad jag kan göra.... saker och ting är ju inte helt gratis heller, men jag hoppas att jag kan röntga henne... dock knappast innan detta året är slut..hon gick inte på smärtstillande när hovis var här, nej, både han och jag tyckte det var en dum ide.. ska hämta ut på apoteket idag.

Det här inlägget är från början av tråden, men jag kan inte låta bli att häpna.

VARFÖR skulle inte häststackarn få smärtstillande inför verkning?? Hur skulle det vara en dum ide??

Jag tycker att det tvärtom är en MYCKET dum ide, för att inte säga rent förkastligt ur djurskyddssynpunkt, att låta en häst med dessa problem måsta stå och lyfta hovar utan bedövning i en och en halv timme. :cool: HUR tänkte din hovis???

Jag vill dock inte vara alltför negativ mot dig. Om du förstår vad du ger dig inpå och är beredd att satsa vad som krävs inkl massor av pengar, så beundrar jag dig för vad du gör. Hoppas att du får hästen frisk så du i såna fall kan få valuta för allt du lägger ner.

MEN - lyssna inte på vem som helst, ex din hovis. Låt veterinär och ingen annan ansvara för behandlingen.

Jag har irl sett välvilliga alternativbehandlingar slå väldigt, väldigt fel. Där resultatet blivit rent djurplågeri.

Norrland

jag snor en knapp..

jag blir uppriktigt sagt skitförbannad, ledsen och allmänt trött när jag läser en del svar här inne. vissa av de som har svarat i tråden gormar och går på som om det är jag som har ställt till det på detta viset för hästen...
personligen tror jag att ni är sådana människor som skulle sticka näsan i vädret och inte ägna en stackars liten skräppponny med ont i fötterna en blick ens. och sådana männsikor ger jag inte mycket för:mad:
att anklaga mig för djurplågeri samtidigt som man säger att man inte skulle ha tagit emot en sådan ponny själv, hur går det ihop? jag GÖR ju åtminstone något, istället för att bara skita i det:devil:
det kommer in svar om klinik och smärtstillande om vartannat, om nån skulle bemöda sig om att läsa tråden så skulle ni inte behöva skriva inlägg som bara gör mig ledsen och skitarg.
jag kommer att ta hand om den här ponnyn på det sätt som JAG anser att den ska tas omhand, vad människor på ett forum på internet tycker om det ger jag faktiskt fan i.
jag startade den här tråden för att få lite tips och råd om hur jag kan hjälpa ponnyn på bästa sätt, jag har också fått många tips som jag själv inte tänkt på, foderhöjden till exempel.
tack så mycket för det.

Jag förstår din irritation.

Men tyvärr tror jag inte att det räcker med att du tar hand om den såsom DU tycker är bäst...

Det bästa rådet du fått är att utreda hästen ordentligt på klinik, och följa veterinärs ordination.

Norrland

tack så mycket för det.

Jag är ledsen men jag skiter om du blir ledsen eller arg.

Jag skulle tagit hand om en sån här häst för jag anser att jag har tillräckliga kunskaper för det. Har lång erfarenhet av fång på en egen häst och är veterinärstudent och har bra kontakt med min hovis och veterinär som är duktiga. Det första jag skulle gjort är att ta hästen till en klinik.

Du gör något ja. Men inte tillräckligt. :(

Är du utbildad veterinär? Om inte varför tycker du att du har mer kunskap än en veterinär att avgöra hur den bör behandlas?

Du har fått det bästa rådet du kan få: ÅK TILL KLINIK! Se till att få en veterinär involverad eller avliva hästen. Gör nåt IDAG.

Jag tycker att det tvärtom är en MYCKET dum ide, för att inte säga rent förkastligt ur djurskyddssynpunkt, att låta en häst med dessa problem måsta stå och lyfta hovar utan bedövning i en och en halv timme. :cool: HUR tänkte din hovis???

Fattar inte heller hur han tänkte. Har en veterinär ens sett hästen än?

här kommer några "före" bilder... "efter" bilderna får ni senare, hade inte mer plats i kameran..:crazy:

fram:
25243792.jpg

25243797.jpg

bak:
25243799.jpg

den "bästa" hoven, vänster bak:
25243791.jpg

my good!..stackare! tack o lov att du tagit hand om denna häst.:bow: Jag fick fång på min lille shettis kille i förrförra veckan??!!han är 14 o har aldrig varit dålig tidigarE. hAN har fått butta och boxvila i ca7-10dgr och fodrar med safe &sound...han är bättre nu och har fått en "boxhage" nu håller jag tummarna för att vi ska så småningom få rätt på fångmöget!lycka till men ta till klinik

Åter igen en underbart välgjord paintillustration:angel:
sank.jpg

Vid rotation är det främst sträcka B som ändras, lamellerna i tån sträcks. Alltså hovbenets vinkel mot hovväggen.
Vid sänkning så töjs lamellerna runt om, alltså ökar både A och B jämfört med en frisk hov.

/migo

Vid hovbensrotation har hovbenet roterat i hovkapseln,(framåt/nedåt) ock vi har en klassisk kronisk fånghov. Vid en hovbenssänkning så sjunker hela hovbenet rakt ner i/genom sulan i oförändrat roterat läge. Hovbenssänkning är mkt ofta det secundära traumat på en primär läderhudsinflamation. Hovbenet kan även rotera i sidled, sk, tippning och några orsaker till detta är kraftigt överbelastad dorsal/medial belastning på hovbenet med försvagad hållfastighet från kötthoven. Ex: höggradig hålvägg som underminerar vägghornet med kötthoven.

tja, till att börja med så kom hon en lödag eftermiddag, hovis hade inte sett henne och han ville själv se hur "illa" det var, han trodde inte själv att det var så illa som han senare såg. sen vet inte jag hur han tänkte, men han tänkte säkert på om hon hade bölder eller liknande, han ville väl helt enkelt se var det gjorde ont, och hur hästen reagerade.. jag kan ju av förståeliga skäl inte redogöra för hur han tänker.

jag menar inte att ta hend om henne som JAG tycker som det kanske låter, men jag ville klargöra att jag inte tänker lyda folk på ett forum, utan personer i verkliga livet, som själva ser hästen, och kan bilda sig en uppfattning utifrån mer än ett par bilder och text på internet.

*KL*

Jag förstår båda sidor, samtidigt anser jag att det är väl magstarkt att 'skälla' på TS för hovslagaren gjort ett i bästa fall tveksamt jobb. TS kunde dessutom låtit bli att posta efterbilder t ex, men gjorde det ändå.

Och jag blev förvånad när jag såg efterbilderna, men jag är amatör och står för det. Om man - amatör eller ej - anser att det är helt uppåt väggarna det som syns på efterbilderna, så finns det dock betydligt mer pedagogiska sätt att hjälpa TS. Som mest troligt inte skulle lett till försvarsställning osv.

TS - har du möjlighet att iaf få en second opinion av en annan hovslagare?

Det var absolut inte meningen att du skulle bli arg eller förbannad, men det är svårt att se detta utan att reagera, jag tycker fortfarande att du är fantastiskt som tar dig an hästen, men om man tar sig an en svårt sjuk häst så måste man göra det fullt ut. Så mitt råd är att åka till klinik, inte alls att få dig arg och förbannad, ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg så :(

Men jag förstår inte hur man kan säga att det roterar framåt så som det står i texten från ett inlägg strax före dig.

Om du tänker dig illustrationerna på hovbenet, och tänker dig spetsen på det, och att det sakta snurrar (roterar) ett varv, så blir det just framåt, i riktning mot hästens näsa. Det skulle om det roterade hela varvet göra som en kullerbytta. Dära framåt. Skulle det rotera bakåt skulle spetsen gå uppåt, och medsols (bakåt mot hästens svans)

jag har inte möjlighet till nånting alls nu, en söndag kväll, även om det tydligen finns folk som har specialkliniker öppna för dom närsomhelst..
jag SKA ringa kliniken i morgon, då det är en "vanlig" dag, och höra vad dom tycker och vad det kommer kosta. mer än så kan jag inte säga för tillfället, efterom jag inte vet mer.

anneli 07, det var inte till dig, utan jag tog bara nedersta knappen...

jag snor en knapp..

Tänk dig nu noga för vad du skriver!!

Det är DU som har startat tråden, DU som har lagt in bilderna,DU som skrivit att du känt ägarna under lång tid, DU som skrivit att detta har försekommit under lång tid, DU som skivit att du inte anmält detta.

Du får bli hur förbannad du vill, jag blir förbannad på ditt resonemang,, ser du inte hur illa det är och varför beställer du inte redan i morgon en tid på närmaste klinik, förklarar detta lidande och ber om en akuttid med kontroll,röntgen och lämplig hovvårds åtgärd i stället för att skriva att du kommer ta hand om den på det sättet som du anser att den ska tas omhand.

Din kunskap räcker inte till för denna individ och tänk på att om ägarna ger dig det fulla ansvaret för framtida skötsel av denna stackars häst så är det du som kommer bli anmäld.

Varför la du upp tråden om du ändå skiter i vilka svar du får eller va din tanke att du skulle få massor med svar med medhåll och hur stor djurvän du är och bara *klapp på axeln* ??

Fattar du inte att det är du själv som har ställt till det genom det du delgivit i text och bilder. Sluta med att lägga över egen skuld på andra och ta tag i problemet i stället.

Tänkte mer på nu måndag tisdag. Knappast drömtiden för att få fatt i en hovslagare, men om du inte kunde/ville få komma in på klinik, så en second opinion av en hovslagare i fält (alt veterinär kunnig på hovar, helst båda iofs, men nån av dem).

Då kan du ju kanske iaf få den verkad lite mer radikalt (mha vet + hovis) än nu, alt få bekräftelse på att det är okej som det är nu?

(Jag har ingen aning, men som sagt lite förvånad över verkningen, dock har jag som sagt bara vad jag sett på TV/foto att jmf med, men då brukar det ju i princip gå från förjävligt till nästan normalt utseende på en verkning)

Jag har inte tryckt på klinik, för jag vet inte var du bor. JAG skulle inte under några omständigheter härifrån åkt med den ponnyn till klinik, helt enkelt för det innebär minst en timme på transport för mig. ANtagligen mer med tanke på vilken tid det är (helgmaraton). Men DV och med lite tur en hovslagare? (Min hovslagare hade jag fått ut för det, men en 'okänd' kan vara mer knepig)

Vi är flera yrkesverksamma hovslagare, hovvårdare, hästföretagare och tom veterinärstudenter som svarat dig i tråden, tror du vi säger det vi gör för att jävlas? Att gå i defensiv och anklaga oss för känslokyla är bara lågt. (själv har jag vid flera tillfällen gjort täta återbesök "pro bono" i liknande fall där jag velat stödja ägare som tar sig an hästar i nöd- känslokall? Knappast.).

Det vi säger är att dina avsikter är jättefina MEN det räcker inte hela vägen! Det krävs MASSOR av pengar, tid, kunskap och tillgång till bra veterinärer och hovvårdare för att komma tillrätta med detta.
Enbart genom att öht verka hästen innan röntgen har din hovis visat sin kompetensgrad...

Det är inte personangrepp, det är kunnigt fackfolk som starkt reagerar på det di visar upp!

Senast ändrad:

*KL*

Jag förstår båda sidor, samtidigt anser jag att det är väl magstarkt att 'skälla' på TS för hovslagaren gjort ett i bästa fall tveksamt jobb. TS kunde dessutom låtit bli att posta efterbilder t ex, men gjorde det ändå.

Och jag blev förvånad när jag såg efterbilderna, men jag är amatör och står för det. Om man - amatör eller ej - anser att det är helt uppåt väggarna det som syns på efterbilderna, så finns det dock betydligt mer pedagogiska sätt att hjälpa TS. Som mest troligt inte skulle lett till försvarsställning osv.

TS - har du möjlighet att iaf få en second opinion av en annan hovslagare?

Ingen seriös hovis ställer sig i hästens hemma miljö och på måfå försöker verka dessa hovar till en fysiologisk vinkel.

Det kan hända massor av otrevliga saker om man tror sig ha röntgensyn. Draget i djupa böjsenan kan öka markant, hovbenet kan "pluppa" ut ur sulan, hovbens spetsen kan även vara tillbakabildad med en pågående uppluckring där blodcirkulationen under hovbens spetsen helt avtagit.

Som seriös yrkesutövare så remeterar man in ett fall som detta omgående till närmaste klinik utan att själv ens ha kratsat dessa hovar. Är ägaren av annan åsikt så finns det bara en sak kvar att göra, plikt troget anmäla till berörd kommuns djurskyddsinspektör och låta lagen ha sin gång.

En häst i detta skick lovar jag kommer omgående tvångsomhändertas bara informationen kommer till kännedom för rätt instans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar