En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

jag har aldrig sett friska hovar se ut så, även på hästar som varit riktigt vanvårdade. men om dom kan bli så vågar jag inte svara på, det får någon av hovisarna uttala sig om.
däremot blir en häst med fång nästan alltid så, om den inte tas hand om och verkas rätt.

TS;
i all välmening, du måste få någon annan att verka hästen, dom extrema tårna måste bort genast. tycker det är jättebra att du tar hand om stackarn men det räcker inte att fila lite under hoven..

Ok, tack för svaret.
Det jag funderade på att oavsett om det beror på fång eller inte så måste det ju ändå komma från vanvård, då en regelbundet verkad hov knappast kan växa så mkt? Förstår bara inte hur NÅGON kan låta det gå så långt!

Hade själv hand om brorsans shettis i 2 år som var lagd åt det runda, matglada hållet :d och jag var livrädd för att den skulle få fång, men min hovis lugnade mej då han kollade hovarna extra noggrant när han kom..

Nej, en korrekt verkad hov kan aldrig bli så. Regelbundet verkad kan det det, för regelbundenhet säger inget om intervallet, varje halvår ju regelbundet. Men inte om man verkat med korrekta intervall (vilket ju är beroende på individen, för en häst som behöver 6 v intervall går det ju fortare att få det se ut sådär än för en med 12 v intervall, dock tar det oavsett LÅNG tid att nå det där stadiet).

SNabbare på en fånghov, men inte så snabbt att inte ens en halvblind sömngångare skulle hinna reagera långt innan. Det går fortare om man har hästen på mjukt, ickeslitande underlag med, men samma där, man har gott om tid att reagera både en och tre ggr.

Jag har sett ganska kraftigt deformerade fånghovar, och de får gärna det där konkava i hovvägen om man ser hoven från sidan, vilket kan vara svårt få bort helt. Däremot så de extremt långa, kollapsade trakterna och en näbbiga tån, det går inte att skylle på varken fång eller något annat än gravt eftersatt hovvård.

Men det du inte förstår är att den här hästen behöver OMEDELBAR veterinärvård. Om du låter detta pågå längre tid så HOPPAS jag att DU blir anmäld så att hästen slaktas. Det är djurplågeri att inte ta hjälp av veterinär omedelbart..

att du har ett stort hjärta hjälper liksom inte hästen...

jag snor en knapp..

jag blir uppriktigt sagt skitförbannad, ledsen och allmänt trött när jag läser en del svar här inne. vissa av de som har svarat i tråden gormar och går på som om det är jag som har ställt till det på detta viset för hästen...
personligen tror jag att ni är sådana människor som skulle sticka näsan i vädret och inte ägna en stackars liten skräppponny med ont i fötterna en blick ens. och sådana männsikor ger jag inte mycket för:mad:
att anklaga mig för djurplågeri samtidigt som man säger att man inte skulle ha tagit emot en sådan ponny själv, hur går det ihop? jag GÖR ju åtminstone något, istället för att bara skita i det:devil:
det kommer in svar om klinik och smärtstillande om vartannat, om nån skulle bemöda sig om att läsa tråden så skulle ni inte behöva skriva inlägg som bara gör mig ledsen och skitarg.
jag kommer att ta hand om den här ponnyn på det sätt som JAG anser att den ska tas omhand, vad människor på ett forum på internet tycker om det ger jag faktiskt fan i.
jag startade den här tråden för att få lite tips och råd om hur jag kan hjälpa ponnyn på bästa sätt, jag har också fått många tips som jag själv inte tänkt på, foderhöjden till exempel.
tack så mycket för det.

jag blir uppriktigt sagt skitförbannad, ledsen och allmänt trött när jag läser en del svar här inne. vissa av de som har svarat i tråden gormar och går på som om det är jag som har ställt till det på detta viset för hästen...

Det spelar i hästens fall ingen roll VEM som har ställt till det, enligt djurskyddslagen får man inte hålla hästen vid liv och godtyckligt behandla den utan M Å S T E få den under veterinärvård. Det handlar inte om helger, plånbok eller tycke & smak. Det handlar om vad lagen säger (och även om etik och moral anser jag).

----
Om din häst blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att den får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.
---
källa: jordbruksverket, djurskydd

Snarast i det här fallet torde vara så snart det går (d v s under jourtid, akuttid - så snart det är möjligt!). Inte när det passar med plånboken och helgerna.

Visst, det är tufft att få kritik, men det är ett oerhört stort ansvar att ta sig an ett sjukt djur (även ett friskt djur är ett stort ansvar!). Vad som behövs är sakkunskap (veterinär) och pengar. Mycket av bägge delar skulle jag vilja säga.

Jag köper gärna en sådan ponny som du har i stallet. Men jag hade efter köpet förfarit helt annorludna.

så kul för er alla att ni är så otroligt mycket duktigare än vad jag är då.
tråkigt att jag lägger ut trådar på denna sidan fortfarande, jag borde vetat bättre.
om nån moderator känner för det får ni gärna kasta tråden, jag lägger ner.
till alla er som har gett mig bra tips och inte behandlat mig som en djurmisshandlare, tack så mycket.

Suck, snyft och stön. Det här handlar inte om dig och dina känslor, utan om ponnyn. Hoppas för ponnyns skull att du förstår det.

Jag tycker du gör helt rätt med att rädda den hästen! Alla hästar har rätt till att försöka få ett bra liv!
Och denna häst du hjälper kommer lita på dig så in i bombens när den är frisk! Vilket den säkert kommer bli!

Man behöver inte ha någon erfarenhet av att rädda utmärglade sjuka hästar bara vanlig häst erfarenhet och bra hjälp av hovslagar, vetrinär osv.

Kom i håg en gång måste vara den första, och därför tycker jag inte att man ska skryta med sina erarenheter som någon har gjort i detta forum.

Och ni som tycker att det är djurplågeri borde kanske tänka på vad som hände hästen innan den kom dit den är nu!

+

Tänk om du till exempel går i deprision eller får någon annan svår sjukdom vill inte du att andra ska hjälpa dig i stället för att avliva dig?

TYCKER NU ATT DETTA ÄR SLUT DISKUTERAT PRECIS SOM STARTAREN AV DENNA TRÅD!

OCH BER EN MODERATER TA BORT DENNA DISKUTION!

Senast ändrad:

Men om du skrev att du direkt i morgon bitti skulle kontakta vet för antingen klinikbesök eller hembesök så skulle ingen tycka att du var djurplågare.

Om transport till klinik inte funkar, så ta hem dv och hovis så får de göra det de kan i nuläget.

Istället skriver du att du ska ringa imorgon och fråga vad det kostar... Och ja, det kommer att kosta.

Norrland

Nej, en korrekt verkad hov kan aldrig bli så. Regelbundet verkad kan det det, för regelbundenhet säger inget om intervallet, varje halvår ju regelbundet. Men inte om man verkat med korrekta intervall (vilket ju är beroende på individen, för en häst som behöver 6 v intervall går det ju fortare att få det se ut sådär än för en med 12 v intervall, dock tar det oavsett LÅNG tid att nå det där stadiet).

SNabbare på en fånghov, men inte så snabbt att inte ens en halvblind sömngångare skulle hinna reagera långt innan. Det går fortare om man har hästen på mjukt, ickeslitande underlag med, men samma där, man har gott om tid att reagera både en och tre ggr.

Jag har sett ganska kraftigt deformerade fånghovar, och de får gärna det där konkava i hovvägen om man ser hoven från sidan, vilket kan vara svårt få bort helt. Däremot så de extremt långa, kollapsade trakterna och en näbbiga tån, det går inte att skylle på varken fång eller något annat än gravt eftersatt hovvård.

Tack för svaret, menade med regelbundenhet ca 6-8 v intervall.
Har sett nåt annat kort med liknande hovar och funderade just på hur någon kan missa att hästen ser ut så långt innan det gått så långt som på kortet.
Vi hade ett varmblod innan som hade ganska tråkiga hovar och då vår dåvarande hovis ibland glömde sina bokade tider så stod vi där, och då snackar vi 2 veckor över tiden och det gav mej dåligt samvete.

Det jag inte fick svar på från TS är hur hon kunde missa hur ponnyn hade det innan hon tog hem den om hon känner ägaren väl..?
Eller om hon fick se den nyligen och beslöt att snabbt plocka bort den från ägaren.
Det jag tänker på är - vad hjälper det om man tar hem ett vanvårdat djur om man inte gjort något innan det gick för långt? Då har man ju hjälpt till med vanvården istället för att ringa och anmäla i tid.
Sen vet jag ju inte hur det låg till i detta fallet då jag inte fick nåt svar...

Finns det gott om utbildade hovslagare där du bor? Det hade varit första steget för mig faktiskt, innan jag hade fraktat hästen någonstans, att få ut en hovslagare med fångerfarenhet. DET kostas ju inte några jättesummor heller...

Där jag bor har jag verkligen inte tillgång till en massa bra veterinärer som kan komma ut och behandla min häst. Veterinärerna på DV-stationen som ligger närmast litar jag inte alls på :crazy:, och den DV-station som ligger lite längre bort (6 mil) hänvisar bara till den andra och vägrar komma ut. Sedan finns det några privata hästveterinärer som kör ut på besök, men ingen på närmre håll än ca 5 mil. Jag hade jättesvårt för att få ut en veterinär för ett par veckor sedan för att kika på min häst, så jag vet hur det kan vara. Jag har också ca 6 mil till den klinik som ligger närmast om jag ska köra någonstans, och 15 mil till ett större djursjukhus. Är det så hos dig också, så förstår jag att du har det besvärligt. MEN en kompetent hovslagare finns kanske på hyffsat nära håll?

Jag tycker du gör helt rätt med att rädda den hästen! Alla hästar har rätt till att försöka få ett bra liv!
Och denna häst du hjälper kommer lita på dig så in i bombens när den är frisk! Vilket den säkert kommer bli!

Man behöver inte ha någon erfarenhet av att rädda utmärglade sjuka hästar bara vanlig häst erfarenhet och bra hjälp av hovslagar, vetrinär osv.

Kom i håg en gång måste vara den första, och därför tycker jag inte att man ska skryta med sina erarenheter som någon har gjort i detta forum.

Och ni som tycker att det är djurplågeri borde kanske tänka på vad som hände hästen innan den kom dit den är nu!

+

Tänk om du till exempel går i deprision eller får någon annan svår sjukdom vill inte du att andra ska hjälpa dig i stället för att avliva dig?

TYCKER NU ATT DETTA ÄR SLUT DISKUTERAT PRECIS SOM STARTAREN AV DENNA TRÅD!

OCH BER EN MODERATER TA BORT DENNA DISKUTION!

Klart att alla hästar har rätt till ett bra liv. Ingen här som ifrågasätter det utan vad som är ett bra liv. En häst med dessa hovar och som uppenbart lider har väl inte ett bra liv:confused: Sen om det finns saker att göra för att underlätta för den så är det väl det detta handlar om: Att ta hem veterinär/hovslagare så att det finns hopp eller i värsta fall avliva.

Och hur vet du att hästen går att få frisk? Detta är inte en novell ur Min Häst eller Penny utan en levande häst som har ont.

Men om du skrev att du direkt i morgon bitti skulle kontakta vet för antingen klinikbesök eller hembesök så skulle ingen tycka att du var djurplågare.

Om transport till klinik inte funkar, så ta hem dv och hovis så får de göra det de kan i nuläget.

Istället skriver du att du ska ringa imorgon och fråga vad det kostar... Och ja, det kommer att kosta.

Norrland

Fast nu tycker jag det dras för snabba slutsatser. Att TS ska höra med dem vad de tycker och vad det skulle kosta innebär ju inte nödvändigtvis att alternativet är 'för dyrt, den ska stå där den står', utan det kan lika gärna vara för att avgöra om hon ska låta den somna in eller försöka vidare.

Så skulle iaf JAG mycket väl kunna göra. 'Jag vill rädda kraken, men kassan är inte outsinlig. Vad kostar det att komma in och bla bla?'. Om svaret är ca 8 000 kr (bara tar ett ex) och jag inte har de/anser jag kan lägga ut det, skulle jag lägga på luren och ringa lantbrukstjänst och låta avliva hästen, för 3900 kr (som det kostar här).

Att vilja veta vad det kostar tycker jag inte är konstigt alls. Eller fel. Det hänger helt på vad man 'gör med svaret' så att säga.

När jag hade en svårt sjuk hund, så ringde jag Ultua och frågade vad det skulle kosta sådär mellan tummen och pekfringret. Jag hade råd med 5 000 kr (oförsäkrad hund), hade de sagt det kostade mer hade jag tyckt att 'okej, det är för dyrt, men då kommer jag in och avlivar hunden, så ni vet'. Att något måste göras där och då, mitt i natta och jour eller ej, försäkring eller ej var ingen tvekan.

(Nu var jag ganska inställd på det skulle sluta med avlivning ändå, men jag ville - om jag hade råd - vara säker på att det inte 'bara' var förstoppning eller liknande. Priset jag fick på undersökningar var dock inom budget. Det slutade som väntat med att hunden fick somna in, men jag fick också veta att det var det jag fruktade, och 'inte bara' en förstoppning. Hade jag inte haft råd att undersöka hade hon somnat in och jag alltid undrat 'om'. Men att tycka 'för dyrt' och avvakta - det var aldrig ett alt, det var inte därför jag frågade om kostnaden)

Men jag tycker att det är stor skillnad på att ha ett djur sedan tidigare och djuret blir akut allvarligt sjuk. Att då ringa och kolla vad behandling kostar och vad prognosen är kontra att ta bort djuret är helt eljest än vad ts skrivit i tråden.

Om jag var i ovanstående läge skulle jag också ställa samma fråga. Som du skrev, så skulle jag hantera situationen utifrån vad svaret blev.

Men i ts situation så har hon tagit sig an en vanvårdad/sjuk häst med stora smärtor och som kräver mer avancerad behandling än våra vanliga hästar. DET är skillnaden. Då måste man räkna med att det kostar. Och inte börja experimentera själv, eller anlita den ena efter den andre olika amatörexperter.

Norrland

Jo, förvisso. Men låt oss ponera att TS har tagit till sig av det som skrivits i tråden, om att hästen behöver komma till klinik. Och att hon då frågar vad det kostar, på samma sätt som jag beskrev, och sen agerar utifrån det genom att ta till klinik eller avliva, beroende på kostnad.

Visst kan man tycka 'fråga kostnad först, ta hem häst sen', men nu är ju hästen hos TS. Hon litade på vad hovslagaren sa, och bedömde att iom att vet inte ville komma ut så var det inte behov nu. Men har via tråden ändrat uppfattning. Då är eg inte prisfrågan konstigare, sett i det ljuset, än om man ringer för ett djur man haft länge.

Sen går det inte att komma ifrån att det hade varit bättre fråga först och ta hem sen. Men när nu läget är som det är, så kan ju TS resonera som beskrivet, och då tar hon ju sitt ansvar i alla fall, from nu.

Men det är det där som är det 'jävliga' med att ha oförsäkrade djur (eller med omfattande reservationer) man MÅSTE alltid vara beredd att avliva (oavsett prognos) om man inte har råd att ge den vård som behövs där och då. Och det är en sak att 'tycka' att man kan, men en annan sak att göra det. Dessutom måste man alltid se till att ha råd med både och. Har man 10 000 kr t ex, och en avlivning kostar minst 4000 kr (som det är här) så kan man eg 'bara' behandla för 6000 kr, för man måste ju alltid ha råd att avliva om det är där det slutar. Och som sagt vara beredd att avliva FAST det finns en strålande prognos om hästen får behandling, om man inte har råd att behandla.

Det är ingenting jag saknar, även om jag aldrig hamnade i 'inte råd' läget, så fick man alltid göra överslag i huvudet och håll koll på kostnaderna inne på kliniken t ex. Klart magsårsframkallande även fast det som sagt aldrig gav problem i realiteten. Men bra vetskapen om att det KUNDE bli så räckte..

Senast ändrad:

jag snor en knapp..

personligen tror jag att ni är sådana människor som skulle sticka näsan i vädret och inte ägna en stackars liten skräppponny med ont i fötterna en blick ens. och sådana männsikor ger jag inte mycket för:mad:
att anklaga mig för djurplågeri samtidigt som man säger att man inte skulle ha tagit emot en sådan ponny själv, hur går det ihop? jag GÖR ju åtminstone något, istället för att bara skita i det:devil:
det kommer in svar om klinik och smärtstillande om vartannat, om nån skulle bemöda sig om att läsa tråden så skulle ni inte behöva skriva inlägg som bara gör mig ledsen och skitarg.
jag kommer att ta hand om den här ponnyn på det sätt som JAG anser att den ska tas omhand, vad människor på ett forum på internet tycker om det ger jag faktiskt fan i.
jag startade den här tråden för att få lite tips och råd om hur jag kan hjälpa ponnyn på bästa sätt, jag har också fått många tips som jag själv inte tänkt på, foderhöjden till exempel.
tack så mycket för det.

Jag förstår att många inlägg här, inte är vad du hade förväntat dig.
Du hade trott och hoppats på hurrarop och lyckönskningar, och det förstår jag och det hade du fått av mig OM du agerat korrekt även efter du tagit ponnyn.
Jag tycker att det är behjärtansvärt att du försöker göra en insats för ponnyn, men jag tycker i nuläget att du gör ponnyn en otjänst och utsätter den för ett omotiverat lidande, och det är grymt.

När du säger att du tänker "ta hand om ponnyn på det sätt som JAG anser att den ska tas om hand på" , tänk då på en sak, den tidigare människan som hade ponnyn tog också hand om den på "sitt sätt", hur bra blev det!?

Ta till dig av kritiken, kontakta veterinär och få iväg ponnyn till klinik därefter kan ni göra upp en behandlingsplan. Är detta inte ett alternativ, ta ditt ansvar och låt den somna in.
Låter du det här fortgå utan mer hjälp till ponnyn än du gett den hittils hoppas jag att någon anmäler dig för vanvård.

Och ja, jag hade också tagit hand om ponnyn, men jag hade agerat helt annorlunda än du har gjort.
Och Ja, jag har tagit hand om 2 sjuka hästar som skulle avlivas, väl medveten om vilka oehörda kostnader det skulle innebära och vilken dålig prognos de hade.
Jag sålde vad jag hade och lånade resten, satte en budget för hur länge jag kunde behandla dem innan jag fick ge upp.
Budgeten överskreds flera gånger men till slut gick det vägen och de friskförklarades.
Det blev många veckor på klinik och nästan ett halvår innan de var friskförklarade.
Skillnaden var bara i mitt fall att mina hästar mådde aldrig dåligt. Hade de mått så dåligt som din hade jag satt stopp för länge sedan.

Senast ändrad:

Det är större chans att få den friskt! Än att man är tvungen att avliva den. Så länge den äter och hovarna håller på att fixas är det inga problem.

Skillnaden var bara i mitt fall att mina hästar mådde aldrig dåligt. Hade de mått så dåligt som din hade jag satt stopp för länge sedan.

--------------------------------------------------------------------------------
har du månne varit i mitt stall och talat vid min pålle utan min vetskap?
förresten, om du nu kan prata med hästar, skriv en bok vettja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar