En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

Skillnaden var bara i mitt fall att mina hästar mådde aldrig dåligt. Hade de mått så dåligt som din hade jag satt stopp för länge sedan.

--------------------------------------------------------------------------------
har du månne varit i mitt stall och talat vid min pålle utan min vetskap?
förresten, om du nu kan prata med hästar, skriv en bok vettja.

Fast det där var en fruktansvärt onödig ton tycker jag!

människan hävdar ju att h*n kan prata med hästar. men tydligen inget vidare, efterom min ponny knappast har så ont, efterom hon är hög som ett höghus på smärtstillande. konstigt att personens vanvårdade hästar aldrig mådde dåligt förresten, då kan dom ju inte varit så vanvårdade trots allt...

nä det har jag nog inte, efterom du också kan konsten med telepati.. synd bara att du inte är läskunnig.

ingen av er har ju faktiskt sett hästen och det finns många vanvårdade häsar med många olika problem som blivit bra.

Jag har - märk väl - ingenstans uttalat mig om hur hästen mår/inte mår, eller huruvida den kan bli bra eller ej. Så jag tror du glömde skriva dit ett litet knapplån?

Sen oavsett det är det aldrig en bra ide (men lätt att falla för frestelsen) att sänka sig ner till sandlådenivå ens om man tycker alla andra sitter med hink och spade och kastar sand. Det inlägg som citerades var dessutom HÖGT över sandlådenivå och i en vänlig och förstående ton, även om skaparen inte lindade in sin åsikt så uttrycktes den heller ingenstans med en elak touch.

människan hävdar ju att h*n kan prata med hästar. men tydligen inget vidare, efterom min ponny knappast har så ont, efterom hon är hög som ett höghus på smärtstillande. konstigt att personens vanvårdade hästar aldrig mådde dåligt förresten, då kan dom ju inte varit så vanvårdade trots allt...

Nej, det har hingstsugen aldrig sagt, att hon kan prata med hästar alltså.

Däremot så kan man bedöma utefter vad du skrivit, t ex att hästen från början helst inte rörde sig osv. Och jag råkar veta storyn bakom de 2 hästar hingstsugen räddade (och också vilka ENORMA personliga uppoffringar hon gjorde för att rädda dem!), och ingen av dem var så att de var i behov av smärtstillande eller var dåliga på det viset. Och så kan man bedöma att häst X lider mer än häst Y av sin sjukdom/skada, bara med ledning av om hästen exvis är initialhalt eller ej osv.

Så, jag förstår att det är jättesvårt och du har fått ta skit du inte förtjänat ibland i tråden, men försök ändå hålla tonen sansad, du bara förlorar på om du tappar humöret. Tyvärr.

Som seriös yrkesutövare så remeterar man in ett fall som detta omgående till närmaste klinik utan att själv ens ha kratsat dessa hovar. Är ägaren av annan åsikt så finns det bara en sak kvar att göra, plikt troget anmäla till berörd kommuns djurskyddsinspektör och låta lagen ha sin gång.

Tack!

*10*

nä det har jag nog inte, efterom du också kan konsten med telepati.. synd bara att du inte är läskunnig.

Jag har inte sett att du skrivit att du har haft kontakt med vet. Bara att du skulle men sen skrev du inget mer om det. Vad sa veterinären om läget då?

sorry alexandra_w var inte menat mot dig utasn mot alla som kastar skit mot henne här, ibland förstår jag mig inte på riktigt hur detta forum funkar. Åter igen, förlåt

kl

när TS inte endast fick höra vilken räddande ängel hon var utan mötte kritik utvecklades tråden snart till pajkastning och sandlådefasoner. Ingen har sagt att TS inte är snäll, men det krävs mer än goda intentioner för att hjälpa i detta fallet. Ser ingen anledning att skriva mer i tråden egentligen.. men..

Jag vill dock skicka en tanke till den lilla ponnyn och hoppas att den, om den inte får adekvat vård snart, kan få somna in och slippa sina plågor.
Om inte annat så hoppas jag att någon i TS omgivning har mod och ryggrad och vågar anmäla missförhållandet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förutsätter att du åker till klinik med hästen imorgon. Om inte så sällar jag mig till skaran som anser att både du och vännen som äger hästen utsätter den för onödigt lidande (=bryter mot lagen). Som jag ser det har hästen inte fått någon behandling utöver smärtstillande (och nej, NSAID gör inte hästen "hög som ett hus", den mår ungefär som du gör efter att ha tagit en magnecyl - bättre, men inte bra). En veterinär måste undersöka hästen och bedöma om den alls går att få frisk. Tyvärr är det ju inte så att allt går att rätta till hur gärna man än vill. Om det är så i det här fallet kan jag inte uttala mig om över nätet.

Om prognosen är god måste hästen få adekvat behandling. Såvida du inte är veterinär kan du inte uttala dig om vad som är bäst för hästen. Det måste du väl begripa? Att folk här "skäller" på dig beror på att de vill ponnyns bästa och - ärligt talat - låter det inte som att du tänker ge den den vård den behöver. Rätta mig gärna om jag har fel.

Om du tar hand om den, tar den till vet och utbildad hovslagare och ger den de behandlingar som krävs så tycker jag att det du gör är fantastiskt. Att din hovslagare inte gjort ett bra jobb kan inte du lastas för, men nu när du fått det klart för dig är det ditt ansvar att ta hästen till en hovis som kan.

Jag tycker du gör helt rätt med att rädda den hästen! Alla hästar har rätt till att försöka få ett bra liv!
Och denna häst du hjälper kommer lita på dig så in i bombens när den är frisk! Vilket den säkert kommer bli!

Man behöver inte ha någon erfarenhet av att rädda utmärglade sjuka hästar bara vanlig häst erfarenhet och bra hjälp av hovslagar, vetrinär osv.

Kom i håg en gång måste vara den första, och därför tycker jag inte att man ska skryta med sina erarenheter som någon har gjort i detta forum.

Och ni som tycker att det är djurplågeri borde kanske tänka på vad som hände hästen innan den kom dit den är nu!

Tänk om du till exempel går i deprision eller får någon annan svår sjukdom vill inte du att andra ska hjälpa dig i stället för att avliva dig?

TYCKER NU ATT DETTA ÄR SLUT DISKUTERAT PRECIS SOM STARTAREN AV DENNA TRÅD!

OCH BER EN MODERATER TA BORT DENNA DISKUTION!

Förläst sig på Penny, kanske!? Eller en julöl för mycket? Om du är allvarlig förstår jag att du vill hästens bästa, men kanske inte har erfarenhet nog att se att ett djur inte alltid kan räddas.

tar en knapp. skulle egentligen inte skriva mer nu, men men.
vad vet sa om läget? tja, de va ingen som skulle åt mitt håll, så h*n skrev ut smärtstillande eftersom det lät som om det behövdes... och då BAD jag uttrycligen nån komma ut, eftersom hästen var så dålig, och troligen också hade (eller ja, har) öronskabb. men nä, bor man i obygden så gör man. detta var nån dag innan jul.
anledningen till att jag blir arg, och sänker mig till sandlådenivå(tyvärr) är att jag sitter här och får en massa skit av folk som dels inte har läst tråden, och dels tycker att jag är idiot som inte gör nåt NU. det är söndag kväll för tillfället, det har varit storhelg och stängt överallt. jag har faktiskt också en familj, och jag kan inte pausa hela min familj och släkt över jul(även om jag skulle velat).
nån innan frågade varför jag inte gjort nåt tidigare, jag visste om att ponnyn fanns och att den hade haft fång, trodde dock inte i min vildaste fantasi att det var så illa som när jag fick se henne..
träffade henne senast när hon var tre och ett halvt, nu är hon tio.
jag måste ju självklart ringa och prata med kliniken innan jag åker in, kommer det kosta flerat tiotusentals kronor så funkar det ju inte, men det kanske finns nån mer där ute som inte är stenrik och förstår det?

tar en knapp. skulle egentligen inte skriva mer nu, men men.
vad vet sa om läget? tja, de va ingen som skulle åt mitt håll, så h*n skrev ut smärtstillande eftersom det lät som om det behövdes... och då BAD jag uttrycligen nån komma ut, eftersom hästen var så dålig, och troligen också hade (eller ja, har) öronskabb. men nä, bor man i obygden så gör man. detta var nån dag innan jul.
anledningen till att jag blir arg, och sänker mig till sandlådenivå(tyvärr) är att jag sitter här och får en massa skit av folk som dels inte har läst tråden, och dels tycker att jag är idiot som inte gör nåt NU. det är söndag kväll för tillfället, det har varit storhelg och stängt överallt. jag har faktiskt också en familj, och jag kan inte pausa hela min familj och släkt över jul(även om jag skulle velat).
nån innan frågade varför jag inte gjort nåt tidigare, jag visste om att ponnyn fanns och att den hade haft fång, trodde dock inte i min vildaste fantasi att det var så illa som när jag fick se henne..träffade henne senast när hon var tre och ett halvt, nu är hon tio.
jag måste ju självklart ringa och prata med kliniken innan jag åker in, kommer det kosta flerat tiotusentals kronor så funkar det ju inte, men det kanske finns nån mer där ute som inte är stenrik och förstår det?

Det var jag som frågade och jag tillade också att jag inte visste om det var så eller ej..
Tror inte att det är någon här som klandrar dej för att inte ha råd att ta till klinik om det blir stendyrt, utan man undrar nog mer vad som då ska hända.
Ska den till himlen eller ska du försöka med annat som t.ex ta ut vet och annan hovslagare?
Tror inte att någon här vill göra dej ledsen eller så utan folk blir frustrerade då de ger råd och vill ponnyns bästa.
Kan inte ägaren till ponnyn hjälpa till med pengar? Du har ju trots allt låtit bli att anmäla och det är ju denna som orsakat hela soppan...

Senast ändrad:

eftersom ja har mina aninagar om att jag inte lär få komma in på kliniken detta året, så kanske jag tar ut vet redan innan. beror på när jag får tid. om det kommer bli för dyrt kommer jag ha ut vet till att titta på henne och säga sin mening. tycker vet att det är värt ett försök utan röntgen så försöker jag, annars blir de väl till att gräva ett hål.
å andra sidan så vet jag ju redan vad vet kommer säga. med tanke på att dom dömde ut min ardenner som hopplöst fall pga hovböld och rädsla. och honom är det då inget fel på idag. TROTS min hovis.

Jag skrev innan för att muntra upp lite efter alla arga inlägg, men ärligt när du skriver "så kanske jag tar ut vet redan innan. beror på när jag får tid." så låter du inte så intresserad av att hjälpa ponnyn snabbt...när du får tid.... :confused:

Du måste väl ta dej tid i detta läget!

Du tog ju hem ponnyn för att hjälpa den??
Och du skapade väl tråden för att få råd??
Finns det någon här som verkar tycka att ponnyn har tid att vänta??

Du får ursäkta men när du skriver så får du några räkna med några påhopp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar