En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

Ville bara skriva att jag tycker du är helt otrolig som hjälper denna lilla ponny..
Jag tycker inte att du ska ha sådan panik heller, nu håller faktiskt ponnyn på att få HJÄLP om ingen förstått det. Jag och det är jag, tror inte att det varit någon hovslagare hos denna lilla ponny på mycket mycket länge..eller överhuvudtaget efter hennes fånganfall.. Nu har du tagit tag i saken och håller på att hjälpa henne..det kommer att ta jättelång tid och inte alls bli problemfritt men det har du ju redan räknat ut. Nu verkar det ju faktiskt som om hon piggnat på sig och så länge hon får smärtstillande är det väl inget djurplågeri..eller?!
Tyckte väl också att hovis kunde ta betydligt mer men det kanske blir lättare när han kommer nästa gång och hon inte har lika ont..
Så en stor eloge till dig som försöker..det finns så mycket hästar därute som faktiskt ALDRIG får denna chans som du ger henne..Tänk på det, du gör så gott du kan med de möjligheter du har och de är inte många som överhuvudtaget bryr sig..
Hoppas att allt kommer att gå bra och Lycka Till !!:)

och ja, jag tänker faktisk lyssna mer på utbildad veterinär från klinik än arga forumskrivare.

:bow: Vad bra. Det är ju det de flesta av oss sagt, lyssna på vet i första hand.

Bra att du tagit kontakt. Kan förstå att vet på klinik inte tyckte att hästen ska transporteras i det här läget. Är nog bra om dv kommer ut och bedömer hästen först.

Men det lät konstigt att dv inte skulle kunna komma ut före nyår? Denne borde ju ha kunnat komma idag! Du får ringa och tjata.

Norrland

inte så konstigt kanske, har mest kossevet här i obygden, och hästfolk är bara nippriga enligt många. har ring som tusan men får inte tag på nån. ska testa i morgon på telefontiden, missade den idag..

Jag tycker du gör helt rätt med att rädda den hästen! Alla hästar har rätt till att försöka få ett bra liv!
Och denna häst du hjälper kommer lita på dig så in i bombens när den är frisk! Vilket den säkert kommer bli!

Man behöver inte ha någon erfarenhet av att rädda utmärglade sjuka hästar bara vanlig häst erfarenhet och bra hjälp av hovslagar, vetrinär osv.

Kom i håg en gång måste vara den första, och därför tycker jag inte att man ska skryta med sina erarenheter som någon har gjort i detta forum.

Och ni som tycker att det är djurplågeri borde kanske tänka på vad som hände hästen innan den kom dit den är nu!

+

Tänk om du till exempel går i deprision eller får någon annan svår sjukdom vill inte du att andra ska hjälpa dig i stället för att avliva dig?

TYCKER NU ATT DETTA ÄR SLUT DISKUTERAT PRECIS SOM STARTAREN AV DENNA TRÅD!

OCH BER EN MODERATER TA BORT DENNA DISKUTION!

Är du pyskolog eller Strasserverkare??

Hur fasen tänker du??? Vadå "Kom i håg en gång måste vara den första,"

Betyder det att egen lärdom ska ofras på´en häst lidande??

Vadå "Man behöver inte ha någon erfarenhet av att rädda utmärglade sjuka hästar bara vanlig häst erfarenhet och bra hjälp av hovslagar, vetrinär osv."

Har du ingen erfarenhet så har du heller ingen kunskap!!

Vadå "Tänk om du till exempel går i deprision eller får någon annan svår sjukdom vill inte du att andra ska hjälpa dig i stället för att avliva dig?"

Här har du många ggr grundproblemet till många djurskyddsärenden. Ägaren är psykiskt svårt sjuk och klarar helt enkelt inte av att ta hand om sina djur.
Är djuren så illa vanvårdade att avlivning är det enda humana så är väl det ett bättre alternativ än att dom fortfarande ska ha en sjuk psykisk ägare som inte kan tänka klart.

Psykiskt sjuka personer eller personer i djup deprision är så innåtvända att dom inte söker hjälp från andra eftersom dom inte uppfattar sig själva som sjuka. Ännu mindre kan se att deras djur lider.

Jag personligen är för aktiv dödshjälp.

Du verkar ha en annan åsikt som är både smärtsam och långvarigt lidande.

inte så konstigt kanske, har mest kossevet här i obygden, och hästfolk är bara nippriga enligt många. har ring som tusan men får inte tag på nån. ska testa i morgon på telefontiden, missade den idag..

Kan ju knappast anklagas dom som svarat i din tråd att du valt att bo i kosseland mitt i obygden.

Första vardagen efter jul och med så många påpekanden är jag förvånad att du "missade telefontiden" i dag...

Din prioritering, inte min.

ursäkta, men jag pratade med kliniken under telefontiden.
om du nu tycker allt är så j*vlig så kan du ju sluta läsa den här tråden, för hittils har du då inte bidragt med nåt alls, annat än en otrevlig ton.

och var i mitt inlägg anklagar jag nån för var jag har valt att bo???

vad vet sa om läget? tja, de va ingen som skulle åt mitt håll, så h*n skrev ut smärtstillande eftersom det lät som om det behövdes...

Då kan du tala om för den veterinären att han/hon inte får skriva ut smärtstillande till en häst han/hon inte sett. :crazy:

Var bor du då? Pm:a gärna.

En klinikvet kan lika lite som internetdito avgöra hur akut ett fall är. Konstigt att få rådet att sopa framför egen dörr om djurskyddet skulle gripa in? Som om det vore det viktigaste. Jag skulle ringa igen om jag var som du. Du måste ha tag på en hovslagare som kan fixa fötterna - ATG har ju utbildade sådana som samarbetar med vet. Hur långt har du till kliniken?

Det är just dessa ord som upprör de flesta ink mig själv. Jag skulle anmäla min egen mamma om jag hörde henne säga nåt sånt här. Din familj klarar sig. Du har ett ansvar och det finns jourveterinärer.
Det är NU det gäller inte SEN....Hur kan du ens undra varför du får så mycket skit?

Precis. Om man tar på sig ett sånt här ansvar som den här hästen är så får man ju räkna med att allt annat får komma i andra hand ett tag.

Vad bra att du har ringt klinik, men vad märkligt att man kan få så olika svar! När jag ringde Helsingborgs djursjukhus och sa att jag hade en häst med fång som inte verkade svara på behandling hemma då ville de att jag skulle komma ner med henne med en gång. Jag tycker att det verkar konstigt att kliniken råder dig att vänta såpass länge - ända tills fredag då? Distriktsveterinär måste du väl ändå kunna få ut innan dess? Har kliniken sett hovbilderna?

I alla sådana här frågor ska man tänka på att som man frågar får man svar. Hur det hela framläggs spelar STOR roll för svaret.

Om man säger 'hovslagare varit här, hästen fortfarande för lång i hovarna men rörde sig mkt bättre direkt efter, utan smärtis. Står på butta nu, verkar smärtfri och må utmärkt, äter osv som vanligt' så får man mest troligt det svar som beskrevs.

Och dessutom ser kliniken knappast de hovar som beskrivs framför sig.

SÅ beroende på hur det är frågat är svaret tämligen väntat..

så veterinärerna vägrar ta bort hästen för de vill hitta felet och hon får inte transportera bort han och ta bort han själv för då bryter hon mot djurskyddslagen för att han för ont. vilken jävla dubbelmoral är detta?? så det verkar finnas veterinärer som inte är ett dugg bättre fast de finns ägare som vill göra slut på lidandet. :(

hon funderar på att anmäla kliniken snart.

Ägaren bestämmer alltid när ett djur ska avlivas. Det 'värsta' som kan hända är att försäkringsbolaget vägrar betala. Men om man skiter i pengarna, finns det inget som hindrar att din vän beordrar avlivning, och om de vägrar tar ut lantbrukstjänst dit hästen står och låter avliva och destruera hästen.

Så det ligger garanterat mycket mer i den där historien än vad som kommit fram i tråden, och kanske mer än vad som kommit fram till dina öron?

jag sa precis som det var, bredde på ordentligt kan jag lova, och jag sa inte som du beskrev alls.
tycker det är trist att jag ska få fortsätta ta en massa ovett, trots att jag faktiskt gjort precis som ett gäng främmande människor på internet har sagt att jag ska göra.
känns som om det fiskas efter saker att anklaga mig för, nu när jag faktiskt har kontaktat klinik, så duger det inte ändå.
jag kommer följa veterinärens och hovslagarens rekomendationer, sålänge jag tycker det låter vettigt, om det inte passar er, så kan ni sluta läsa och skriva i den här tråden.
jag har sju mil på krokig och isig väg till klinik. tar en och en halv timme för mig att köra in i normalt väglag och utan transport. vad det skulle ta med transport och under rådande ishalka har jag ingen aning om. och nej, den varken saltas eller grusas vintertid.

nej det gjorde jag inte... har aldrig varit med om att man gör det heller, och jag tyckte jag fick ett bra och uttömmande svar av veterinären som jag pratade med.

jag sa precis som det var, bredde på ordentligt kan jag lova, och jag sa inte som du beskrev alls.
tycker det är trist att jag ska få fortsätta ta en massa ovett, trots att jag faktiskt gjort precis som ett gäng främmande människor på internet har sagt att jag ska göra.
känns som om det fiskas efter saker att anklaga mig för, nu när jag faktiskt har kontaktat klinik, så duger det inte ändå.
jag kommer följa veterinärens och hovslagarens rekomendationer, sålänge jag tycker det låter vettigt, om det inte passar er, så kan ni sluta läsa och skriva i den här tråden.
jag har sju mil på krokig och isig väg till klinik. tar en och en halv timme för mig att köra in i normalt väglag och utan transport. vad det skulle ta med transport och under rådande ishalka har jag ingen aning om. och nej, den varken saltas eller grusas vintertid.

Det jag reagerar på är:

1. En veterinär har brutit mot 'lagen' (är väl en förordning men sak samma) för att ringa in NSAID åt ponnyn. Det är alltså INTE tillåtet någonstans på det sätt som skett.

2. Du har problem att få ut DV. Jag tycker det låter synnerligen märkligt, känns mer som det är det du skrev att du tycker DV där är ingen vits iaf eg för de är 'kosseveterinärer'..

3. Knappt något har gjort åt ponnyns hovar, och du anser att en klinik - du har INGEN ANING vad den du talade med har för kunskap om hovar - kan bedöma utan att ens sett en bild att det säkert är bra, medan flera yrkesverksamma hovslagare i tråden sagt motsatsen. Du försöker inte ens få en second opinion. DU kontaktar inte ens aktuell hovslagare och ber om motivering varför 'inget' gjordes nu.

4. Du kommer fram med svar som passar din åsikt. Svar som för mig och många andra i tråden är HELT verklighetsfrämmande mot vilka svar vi skulle få om VI ringde. Jag kan ringa min klinik imorgon och jag kan LOVA att jag får ett annat svar. Jag kan ringa DV här imorgon och lova att jag får ett annat svar OCH att de kommer ut och tittar på hästen. Jag kan ringa tre olika hovslagare i området inkl 'min egen' och lova att det blir ett annat agerande.

5. Du har tidigt i tråden påtalat att du skiter i vad folk tycker och tänker göra som DU anser är rätt. Det förklaras antagligen av ovanstående (svar som passar in)

Du får bli arg om du vill, me känns ungefär som bekantingen som med sin häst med akut, ordentlig svullnad och hälta ringde fem (!) olika veterinärer, där de fyra första sa 'in och rtga, man kan inte utesluta fraktur), den femte sa 'nog bara sträckning, avvakta och se'. Där slutade hon ringa, ansåg att vet sagt det hon sagt hela tiden, dvs vänta och se...

detta börjar bli tröttsamt. jag har ingen som helst skyldighet att lyssna på er härinne, ni kan utge er för att vara allt eller inget. ändå så lydde jag erat råd och gjorde som ni sa. när svaret som jag fick ifrån veterinären på kliniken inte passade er så anklagas veterinären för att vara okunnig och jag för att vara lögnare.
skitkul, verkligen.

Du ifrågasatte varför du fick ta vad du upplever som 'ovett', du fick ett svar på varför. Helt enkelt för att det för många i tråden (inkl mig, även om jag inte gett dig ovett) helt enkelt inte går ihop, någonstans.

Handlar inte om att inte få de svar som passar mig, utan om att du fått svar som går rakt emot vad samtliga veterinärer, kliniker och hovslagare som finns i min närhet (och andra vittnar om samma sak). Därför blir det väldigt svårbegripligt, och en aning otroligt.

Dessutom har veterinär som sagt gjort något förbjudet (ringt in det där receptet), samtidigt som du hävdar att de parallellt med det vägrar komma ut. Om DU (jag är tyvärr inte alls säker på det) verkligen vill ha ut en DV ringde du imorgon bitti och begär de kommer. Vägrar de så kan du använda receptförskrivningen som lite påtryckning. Något säger mig dock att du inte kommer göra det..

Jag tror du vill ponnyns bästa, men inte har råd och möjlighet att göra det, och därför reagerar som du gör. Högst mänskligt, samtidigt gagnar de inte ponnyn, och det är ju den jag mfl bryr oss mest om. Inte för du är en sämre människa än någon annan, utan för att jag alltid prioriterar djur före människor så. Människor har ett VAL, din ponny har inget val, den är helt beroende av dina val.

Alltså, om du blir förbannad och oförskämd, så är det fortfarande ett lågt pris att 'betala' om det kan hjälpa din ponny att slippa stå en vecka till UTAN TILLSYN. För tyvärr är det ju det det handlar om - den har inte fått erforderlig tillsyn.

Tillägg - skylla på isiga vägar etc. För det första - vägarna här är också isiga och jävliga. Det är ingen ursäkt. Vissa perioder går det inte att komma ur byn med släp. Det får aldrig bli en ursäkt det heller. Jag bor här av fritt val. Jag har valt att ha hästar här, de har ingen talan i frågan. Jag VET hur det är här - alltså får jag vara beredd att ta de konsekvenser som kan komma av det. Mina djur (oavsett art) får ALDRIG hamna i kläm pga mina val av bostadsort t ex. Du VET också var du bor, och ffa så visste du det när du tog hem ponnyn. Du visste också atT DV där är (i ditt tycke) 'kosseveterinärer', hur långt du har till klinik osv. Och att det är VINTER nu i det häringa landet.

DU VALDE att ta hem ponnyn. Du kan ALDRIG låta ponnyn hamna i kläm pga DITT val.

Senast ändrad:

har nu bett moderator ta bort tråden, då jag tycker den är mer än väl klar och färdig nu. tråkigt att du inte är säker på att jag kommer ha ut dv, och du lär aldrig få veta det heller, då jag har lärt mig en läxa och inte kommer posta fler trådar här på buke.

tack till alla som har kommit med goda råd.
ni andra...tja, vad ska man säga..buke helt enkelt.

nästa gång jag ser ett vanvårdat djur ska jag låta det få fortsätta bli vanvårdat då, allt enligt ditt tycke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 962
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden