En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

Skillnaden var bara i mitt fall att mina hästar mådde aldrig dåligt. Hade de mått så dåligt som din hade jag satt stopp för länge sedan.

--------------------------------------------------------------------------------
har du månne varit i mitt stall och talat vid min pålle utan min vetskap?
förresten, om du nu kan prata med hästar, skriv en bok vettja.

Jag utgår bara från vad du själv berättar i tråden, dvs att ponnyn inte vill äta ordentligt och har så ont i hovarna att den knappt kan röra sig. Ja i min värld är det en ponny som mår väldigt dåligt!

människan hävdar ju att h*n kan prata med hästar. men tydligen inget vidare, efterom min ponny knappast har så ont, efterom hon är hög som ett höghus på smärtstillande. konstigt att personens vanvårdade hästar aldrig mådde dåligt förresten, då kan dom ju inte varit så vanvårdade trots allt...

De hästar som jag valde att ta hand om var inga vanvårdsfall, utan sjuka i Kronisk kvarka, dvs condroider ( stavas?) hade samlats i luftsäckarna vilket gjorde att de trots behandling inte blivit friska och fortfarande var smittbärare.

Enda alternativet för att behandla dem var omfattande klinikvård med spolning av luftsäckarna och intravenös pencellin på Ultunas isoleringsavdelning, och även med behandling var prognosen enligt veterinärerna rätt så dålig.

Försäkringen täckte inte och behandlingen kostade ungefär ca 3000:- per dygn.
Ägaren ville därför avliva bägge hästarna utan att pröva behandla på Ultuna.

Därför tog jag hand om dem.

Sammanlagt stod de på Ultuna 5-6 veckor, tror jag under tre tillfällen.
Jag hade först sagt att jag kör en behandlingsomgång och går de inte vägen får jag ge upp, men kunde sen när jag stod inför faktum inte ge upp.
Den ena hästen krävde 2 behandlingar, den andra 3 innan de äntligen friskförklarades ca 6 månader efter jag tog över dem.

Men som sagt ingen av dem hade symptom eller mådde dåligt och därför ansåg jag det värt att forstätta även efter det att första behandlingen inte gav önskat resultat.

Det viktiga anser jag i all form av behandling är hur det aktuella djuret mår. Lidandet får mätas mot prognosen och behandlingstid, ett utdraget lidande med dålig prognos, då låter jag hellre djuret somna in.
Jag är själv beredd att offra tid och belåna mig över takknocken för att kunna behandla men jag fixar inte att se ett djur lida, så väljer jag att ge upp är det för att förkorta lidandet.

Nu blev det ju en utsvävning från ämnet men du efterfrågade indirekt en utläggning och jag vill bara förtydliga att jag i min kritik mot ditt agerande fortfarande tycker att det är behjärtansvärt att du vill göra en insats, men du måste förstå, att väljer man att engagera sig måste man göra det fullt ut om hästen lider, inte bara efter vad som passar en själv och sin plånbok.

Senast ändrad:

Du tänker väldigt vettigt, och det är sådär man måste göra om man ska rädda en häst. Annars gör man den bara en otjänst. Ibland tycker jag vi människor leker gud för mycket. Ute i naturen finns ett så väl uttänkt system för detta, en balans mellan rovdjur och bytesdjur. Om ett djur blir sjukt och inte klarar att röra sig som förut tas det av hungriga rovdjur som får mat, det är ju inte naturligt att gå i månader eller till och med år och ha så ont att man inte kan röra sig ordentligt.

Samma sak med att söka föda. Vi stoppar mat framför näsan på djur som aldrig ahde fått tag på tillräckligt själv och håller dem därmed vid liv istället för att utnyttja vår kunskap att förutse hur djurets sjukdom med största sannolikhet redan tagit bort alla chanser till ett normalt liv. I många fall har det blivit så att istället för att hjälpa djur till ett bättre liv gör man bara livet längre. Hur mycket lidande är det värt?:crazy:

eftersom ja har mina aninagar om att jag inte lär få komma in på kliniken detta året, så kanske jag tar ut vet redan innan. beror på när jag får tid. om det kommer bli för dyrt kommer jag ha ut vet till att titta på henne och säga sin mening. tycker vet att det är värt ett försök utan röntgen så försöker jag, annars blir de väl till att gräva ett hål.
å andra sidan så vet jag ju redan vad vet kommer säga. med tanke på att dom dömde ut min ardenner som hopplöst fall pga hovböld och rädsla. och honom är det då inget fel på idag. TROTS min hovis.

Hur har det gått? Har du fått kliniktid eller kommer dv ut?

Norrland

Ungefär så tänker jag (vi) härhemma. En häst som inte kunnat hålla sig i livet ute i naturen (på Lojsta eller var det nu kan vara) får hos oss sluta sina dagar. När de inte kan söka och få i sig tillräckligt med föda, när de inte kan röra sig ordentligt utan smärta och tillståndet inte beräknas bli bra utan möjligen marginellt bättre, då får de somna in.

Kan tyckas hårt, men jag kan inte tänka mig att låta hästen lida utan en väldigt god prognos. Väldigt, väldigt god. Därför är jag tacksam för min hovslagare, min veteriär och mina vänner som har samma inställning. Där har jag mitt bollplank och där får jag sanningen, så som den faktiskt ser ut.

*kl*

Hur har det gått med veterinärkontakt? Jag hoppas ni kan få nån kliniktid nu genast så att du kan få veta prognos på ponnyn.

Ingen häst ska behöva lida i onödan och är prognosen dålig är det väl bättre att den får somna in.

Håller alla tummar att det blir så bra som möjligt för ponnyn- och dig.

väldigt OT

men jag tycker det där är lite intressant ang att vilja ta bort en häst när den lider väldigt mycket.

min kompis häst gjorde illa sig akut i ett lopp för snart 3 veckor sedan och blev 5 gradigt halt på ena frambenet och stödde inte på det och näst intill lika halt på bägge :eek: bakbenen. :crazy: hästen står fortf på kliniken med exakt lika dan smärta hela tiden utan smärtstillande för att de är rädda att han skulle kliva ner på benen om de var nån spricka - men de hitta ABSLUT INGENTING på han. de vet fortfarande inte vad felet är.

och de roliga (om man kan säga så) är att min kompis stod och tjöt för hon tyckte så jävla synd om han och han får absolut INTE transporteras (vi bor 30 mil från travbanan där det hände och kliniken där han står så hon kan inte ens titta till han) så hon vill ta bort han. han har så sjukt ont! men veterinärerna vägrar! :confused: kan de göra så?? de ville hitta felet och vägrar ta bort han innan de vet vad de är. de blev jätterga och skällde ut henne för at hon ville ta bort han.

så än i dag vet ingen vad som är felet. försäkringen täcker inte eftersom det inte finns nåt fel på hästen men hästen går inte på sina ben. han är idag i princip bara halt på ena frambenet så han går på bakbenen men frambenet är iafl 4 gradigt halt. så visst det går frammåt men till vilket pris??:cry:

så veterinärerna vägrar ta bort hästen för de vill hitta felet och hon får inte transportera bort han och ta bort han själv för då bryter hon mot djurskyddslagen för att han för ont. vilken jävla dubbelmoral är detta?? så det verkar finnas veterinärer som inte är ett dugg bättre fast de finns ägare som vill göra slut på lidandet. :(

hon funderar på att anmäla kliniken snart.

och dels tycker att jag är idiot som inte gör nåt NU. det är söndag kväll för tillfället, det har varit storhelg och stängt överallt. jag har faktiskt också en familj, och jag kan inte pausa hela min familj och släkt över jul(även om jag skulle velat).

Det är just dessa ord som upprör de flesta ink mig själv. Jag skulle anmäla min egen mamma om jag hörde henne säga nåt sånt här. Din familj klarar sig. Du har ett ansvar och det finns jourveterinärer.
Det är NU det gäller inte SEN....Hur kan du ens undra varför du får så mycket skit?

väldigt OT

men jag tycker det där är lite intressant ang att vilja ta bort en häst när den lider väldigt mycket.

min kompis häst gjorde illa sig akut i ett lopp för snart 3 veckor sedan och blev 5 gradigt halt på ena frambenet och stödde inte på det och näst intill lika halt på bägge :eek: bakbenen. :crazy: hästen står fortf på kliniken med exakt lika dan smärta hela tiden utan smärtstillande för att de är rädda att han skulle kliva ner på benen om de var nån spricka - men de hitta ABSLUT INGENTING på han. de vet fortfarande inte vad felet är.

och de roliga (om man kan säga så) är att min kompis stod och tjöt för hon tyckte så jävla synd om han och han får absolut INTE transporteras (vi bor 30 mil från travbanan där det hände och kliniken där han står så hon kan inte ens titta till han) så hon vill ta bort han. han har så sjukt ont! men veterinärerna vägrar! :confused: kan de göra så?? de ville hitta felet och vägrar ta bort han innan de vet vad de är. de blev jätterga och skällde ut henne för at hon ville ta bort han.

så än i dag vet ingen vad som är felet. försäkringen täcker inte eftersom det inte finns nåt fel på hästen men hästen går inte på sina ben. han är idag i princip bara halt på ena frambenet så han går på bakbenen men frambenet är iafl 4 gradigt halt. så visst det går frammåt men till vilket pris??:cry:

så veterinärerna vägrar ta bort hästen för de vill hitta felet och hon får inte transportera bort han och ta bort han själv för då bryter hon mot djurskyddslagen för att han för ont. vilken jävla dubbelmoral är detta?? så det verkar finnas veterinärer som inte är ett dugg bättre fast de finns ägare som vill göra slut på lidandet. :(

hon funderar på att anmäla kliniken snart.

Och vem får räkningen ??

pratat med klinkiken nu. vet tyckte inte hon skulle transporteras, utan rekomenderade mig att ta ut dv efter nyåret(jag hoppas på att dom kan komma innan, men hon var tveksam)
göra en allmän koll, rengöra öronen med hjälp av vet som får ge lugnande, samt kolla efter andra olägenheter med hästen. samt att få råd om vilklar och annat på hovarna.

talade även om vilken hovslagare jag har, och hon hade inget negativt alls att säga om honom, bara att han var otroligt engagerad i sina kunder, och att han var välutbildad och en aning speciell..:grin:

så... nu har jag lytt era råd bukare, och inte hjälpte det.
om nu bara dv kunde svara, så man kan få en tid för grundligare undersökning..

och ja, jag tänker faktisk lyssna mer på utbildad veterinär från klinik än arga forumskrivare.

Jätte bra att du ringt :)

Konstigt att de inte kan hjälpa dig få ut et vetrinär (har dock ingen erfarenhet ifall de gör det i vanliga fiall) att titta på hästen då den faktist är illa därann..

Skönt att du fått uppbackninga om din hovslagare, då är det inte mycket annat att göra än att ligga på DV och begära att de kommer ut när de får en sekund till övers.

Jag förstår verkligen alla som diskuterar (eller i stort sett ;)), förstår att de menar väl, och säger vad de hade gjort efter sina kunskaper.. förstår även ifall du blir upprörd, men uppmanar dig likt ngn mer gjort att försöka se vad det är de skriver och inte räkna bort det bara för att era åsikter skiljer sig. För än så länge håller sig de alra flesta på en väldigt behaglig nivå :bow: och det är mer än man ibland upplever här inne :grin:

Hur ser hästen ut att må idag? Äter hon? Rör hon på sig? Hade varit intressant att veta :)

Vad bra att du har ringt klinik, men vad märkligt att man kan få så olika svar! När jag ringde Helsingborgs djursjukhus och sa att jag hade en häst med fång som inte verkade svara på behandling hemma då ville de att jag skulle komma ner med henne med en gång. Jag tycker att det verkar konstigt att kliniken råder dig att vänta såpass länge - ända tills fredag då? Distriktsveterinär måste du väl ändå kunna få ut innan dess? Har kliniken sett hovbilderna?

Jag har svårt att tro att veterinären skulle resonerat likadant om h*n verkligen sett hovarna. Risken finns faktiskt att veterinären anmäler vanvård efter besöket. Varför står du inte på dig mer och kräver röntgen?

Det är inte viktigast i det här läget att röntga för att se om hovarna går att återställa, dvs rotation, hovbenssänkning eller vad annat som påverkar.

Det viktigaste är att se om hovbenet (skelettdelen i hoven, alltså) fortfarande är helt. En häst som gått/går på detta sätt löper stor risk att ha antingen brutit av eller böjt hovbensspetsen så att hovbenet inte längre är en hel trekant utan en trekant med näbbsko längst fram. En sådan häst går det precis lika bra att återställa hovarna på, men den kommer trots det inte att gå att rädda eftersom den fått skelettskador i hovarna som inte kan läka. Det är därför du ska röntga innan du låter det gå någon mer tid, för finns det skelettskador är varje timme i livet ett onödigt djurplågeri, och varje insats för att fixa hovarna slöseri med pengar. Förhoppningsvis har hästen gått på så mjukt underlag att hovbenen fortfarande är OK, men med tanke på hur hovarna ser ut så... Jag håller dessutom med (Migo?) och tycker att hovarna ser mer upprätade ut på de senare bilderna (förhoppningsvis är det bara bilderna) vilket isåfall belastar spetsen på hovbenet ytterligare.

Otroligt tråkigt att det finns människor som låter det gå så här långt, det är synd att du inte fick tag på hästen tidigare :cry:.

Det var ett märkligt svar tycker jag, man brukar alltid få hjälp med en gång på kliniken i Kalmar :confused:
Synd att de inte såg hovarna då är jag säker på att du fått komma.

Bra att du ringde iallafall och hoppas du får ut en DV omgående, det finns en hovslagare här nere som är helt suverän om man behöver hjälp, en av de bästa och mest välutbildade i hela Sverige, han hjälper hästar långväga ifrån om de har svåra besvär, han är nogrann och otroligt kunnig, vill du ha hans namn och telefonnummer kan jag ge dig det. Hoppas det löser sig för er!!

men du tror inte det kan bero på att det var ett fånganfall? detta är ju inget anfall, utan bestående men efter tidigare anfall..
jag frågade ändå om röntgen, men hon sa att det inte var akut att röntga utan viktigare att få ut dv till att kolla henne och att hovis får ta hand om hovarna lite till först.
och jag sa ändå hur illa det var, och bredde på ordentlig.
hon tipsade mig om vilken vet jag skulle välja, och tyckte att jag skulle ha ut en så snart som möjligt för att inte själv få anmälningar på mig. om jag får det och vet har varit ute så har jag ju "nåt i ryggen" som hon sa..

Jo, säkerligen kan det vara så att jag fick order om att komma bums eftersom det var ett pågående anfall. Men lite konstigt ändå att de inte tyckte att röntgen var särskilt viktigt nu då? Det brukar väl rekommenderas när den mest akuta fasen är över för att bättre veta hur hovarna ska skötas? Min häst röntgades när vi kom ner till djursjukhuset för att se ev rotation/sänkning (min hade rotationer).

blir lite hackiga inlägg, men jag jagar tvååring emellan inläggen:D

lillflickan idag äter fem kilo hö per dygn, och ökande. hon har humör om hon inte får som hon vill. hon flyttas i dagsläget bara emellan boxarna i stallet då jag mockar hennes box, men hon går i rask takt och tycker det är dagens höjdpunkt att få komma in i nån annans box och sniffa runt:angel:
hon blir skitsur varje morgon när hn inte får följa med dom andra hästarna ut hoppar runt och gapar som en galning innan hon inser att det blir ännu en dag inne. finner sig dock i det övrig tid, det är bara när dom andra går som det blir lite kaos.
jag binder upp henne morgon och kväll på stallgången och ryktar och klämmer och känner på hela hästen, hon finner sig i det mesta. kratsar hovarna och ställer henne i jodopaxlösning som en ren säkerhetsgrej(mina andra hästar har lite problem med röta)
vi jobbar med foderlösningar, då hon helt enkelt inte verkar gilla blött foder, just nu får hon lucernpellets som lite godis bara, för att on ska tycka det är gott, troligen har hon bara fått krafftpellets innan, för nåt annat än pellets går inte ner.
men som sagt, fodret jobbar vi på.

tycker kanske också det var lite konstigt, men det var så hon sa..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 962
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar