En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

Om du tänker dig illustrationerna på hovbenet, och tänker dig spetsen på det, och att det sakta snurrar (roterar) ett varv, så blir det just framåt, i riktning mot hästens näsa. Det skulle om det roterade hela varvet göra som en kullerbytta. Dära framåt. Skulle det rotera bakåt skulle spetsen gå uppåt, och medsols (bakåt mot hästens svans)

Ledsen men jag känner mig aaningen trögfattad. Vilken spets menar du den som är högst upp i triangeln eller den längst ner till vänster? Jag inser att det nog beror på att jag inte kan se detta tredimensionellt.:confused:

Till ts
Det är klart att man inte ska tro på vad man läser på ett forum alla gånger.
Men om jag var du hade jag gjort det denna gången. Det är ju uppenbarligen inte bara några mer eller mindre vetande hästägare som har svarat dig utan de som kan betydligt mer om detta. Det är nog synd att inte ta till sig deras råd. Även om jag kan hålla med om att de kanske kunde ha skrivits på ett annat sätt. Men antar att det bla beror på att bara tanken på att en häst måste ha så ont upprör de flesta.

Ingen seriös hovis ställer sig i hästens hemma miljö och på måfå försöker verka dessa hovar till en fysiologisk vinkel.

Det kan hända massor av otrevliga saker om man tror sig ha röntgensyn. Draget i djupa böjsenan kan öka markant, hovbenet kan "pluppa" ut ur sulan, hovbens spetsen kan även vara tillbakabildad med en pågående uppluckring där blodcirkulationen under hovbens spetsen helt avtagit.

Som seriös yrkesutövare så remeterar man in ett fall som detta omgående till närmaste klinik utan att själv ens ha kratsat dessa hovar. Är ägaren av annan åsikt så finns det bara en sak kvar att göra, plikt troget anmäla till berörd kommuns djurskyddsinspektör och låta lagen ha sin gång.

En häst i detta skick lovar jag kommer omgående tvångsomhändertas bara informationen kommer till kännedom för rätt instans.

Mycket möjligt. Samtidigt har jag svårt att tro att man om det är timmar till närmsta klinik (bara ett ex) tycker det är okej. Jag inbillar mig att man i sådana fall gör som jag tror det var 'Inte Ung' hade som förslag, tillsammans med veterinär verkar ner, och om det då uppkommer något som gör det hopplöst, låter hästen somna in där och då (och således utan att ha plågats av det).

Dessutom har ju flera yrkesverksamma i tråden konstaterat att tån kan kapas väsentligen utan minsta risk för hovben etc, vilket ju även det är en radikalare verkning. Man borde väl dessutom (fortfarande i samråd med veterinär) kunna ta av det som är helt säkert, och exvis gipsa för att underlätta en ev lång transport?

Sen, givetvis kan att ta ut veterinär och hovslagare hemma sluta med att slutet blir den sista vilan där och då, då det av en eller annan anledning anses som för stor plåga för ponnyn både att försöka göra det som går hemma, eller att transportera den till klinik.

Sen, lite spinoff, men frågan är hur mycket hovslagare som är i tjänst på klinikerna nu de här två dagarna?

Som sagt, bara lösa funderingar, men med tanke på att kliniker generellt oftast inte vill ha in akuta fångfall direkt, och man då ju verkar (om än givetvis att det sällan är så extrema hovar!) utan rtg och i hemmiljö, men inom 'säkerhetsmarginal' så gott det går, och behandlar i fält för senare transport och uppföljning på klinik.

Hur som anser jag att det oavsett hur man vrider det att det inte på minsta vis är av ondo att en second opinion tas av annan hovslagare, och att veterinär i fält undersöker hästen, än att den 'står som nu' tills efter nyårshelgerna?

Ledsen men jag känner mig aaningen trögfattad. Vilken spets menar du den som är högst upp i triangeln eller den längst ner till vänster? Jag inser att det nog beror på att jag inte kan se detta tredimensionellt.:confused:

.

Den längst ner till vänster, men spelar ingen roll vilken du tittar på. Den roterar, sedd från sidan såsom i illustrationen, motsols/moturs. Vilket blir framåt, då om du fortsätter titta på illustrationen, hästens näsa är till vänster. Dvs såg du det hela sittandes på hästen så är rotationshållet framåt.

Kan du tänka dig varvet som blir om man skulle göra en full rotation, dvs snurra ett varv tills allt är tillbaka i ursprungsläget? Rotation åt vänster/motsols/moturs = framåt.

Sätt dig annars på en stol vid köksbordet. Lägg en boll precis vid bordskanten, sätt en prick i vänster eller högersidan på bollen (såsom den ligger) lägg bollen mitt för näsan. Rulla den rakt åt vänster längs bordskanten = punkten rotaterar åt vänster/motsols. Rulla den åt andra hållet = punkten roterar åt höger/medsols.

Tänk dig sen att du lägger bollen mitt på en hästrygg, och står mitt för bollen på sidan av hästen. Rullar du åt höger rullar bollen mot svansen = bakåt. Rullar du åt vänster rullar du bollen mot huvudet = framåt.

Alt tänk dig hovbensspetsen (den längst ner till vä på illustrationen). Låtsas det är visaren på en klocka, och att klockan går MOTurs. Moturs blir mot hästens näsa = rotation framåt.

Blev det lättare, annars måste jag rita.. men det undviker jag gärna för allas skull, jag är bara snäppet över huvudfotingar *s*

jag snor en knapp..

jag blir uppriktigt sagt skitförbannad, ledsen och allmänt trött när jag läser en del svar här inne. vissa av de som har svarat i tråden gormar och går på som om det är jag som har ställt till det på detta viset för hästen...
personligen tror jag att ni är sådana människor som skulle sticka näsan i vädret och inte ägna en stackars liten skräppponny med ont i fötterna en blick ens. och sådana männsikor ger jag inte mycket för:mad:
att anklaga mig för djurplågeri samtidigt som man säger att man inte skulle ha tagit emot en sådan ponny själv, hur går det ihop? jag GÖR ju åtminstone något, istället för att bara skita i det:devil:
det kommer in svar om klinik och smärtstillande om vartannat, om nån skulle bemöda sig om att läsa tråden så skulle ni inte behöva skriva inlägg som bara gör mig ledsen och skitarg.
jag kommer att ta hand om den här ponnyn på det sätt som JAG anser att den ska tas omhand, vad människor på ett forum på internet tycker om det ger jag faktiskt fan i.
jag startade den här tråden för att få lite tips och råd om hur jag kan hjälpa ponnyn på bästa sätt, jag har också fått många tips som jag själv inte tänkt på, foderhöjden till exempel.
tack så mycket för det.

Jag kan bara svara för mitt inlägg och jag står för att om jag sett denna ponny hemma hos nån oavsett om jag känner personen eller inte hade anmält. Detta är ju inte bara en hovslagares fel utan framför allt ägaren som låtit detta bli så.
Och om jag visste med mej att jag inte har tid/råd att själv ta hästen till klinik eller ta ut veterinär så skulle jag hellre ringa en djurskyddsinspektör även om det betyder att hästen blir avlivad. Och inte för att det är en liten skräpponny, som du uttryckte det, alla hästar är lika mkt värda, utan för att jag inte skulle stå ut med att se hästen ha ont i onödan.
Detsamma gäller mina egna hästar, hellre skicka till himmelen än att dra ut på deras lidande. sen förstår ju jag och andra att du inte gjorde detta för att låta hästen lida utan för att du vill dess bästa, och jag tycker att du fått många råd och att många skriver att du måste ta ut veterinär eller köra till klinik är ju knappast för att vara dumma mot dej utan för att de blir frustrerade av att se bilderna av den.
Det skulle ju vara toppen om den blir bra igen, men inte till vilket pris som helst kanske.

Du har rätt i vad du skriver. Inte alla som har två kliniker inom två mil! Känner mig priviligierad där. Om det riktigt knep, tror jag att jag skulle kunna få hästarna till klinik även på helgen. Vardagslag är det inga problem att komma in samma dag, om det är krisigt. Men alla har inte samma förmånliga situation.

Men angående ts häst, så håller jag med om att dv skulle ha kommit ut. Om jag var ts skulle jag ha bett dv komma ut samtidigt som hovis. Då kunde dv ha avgjort vad som skulle göras, ev smärtlindring, och instruerat hovis. Alternativt låtit hästen somna in.

Jag skulle sedan, när dv ansåg tiden mogen, åka in med hästen på klinik för röntgen m.m.

Norrland

Jag har heller inga problem just med att få komma in. Min 'vanliga' klinik tar in akutfall dagtid, tror ATG-kliniken gör det med. Och sen har jag ju Ultuna, med jour 8.00 - 24.00. De ligger mellan 1½ och två h härifrån, halkigt väglag så längre tid dock.

Men de hjälper ju inte om det inte anses som att det är av godo för hästen att stå på släpet under säg 2 h (dessutom, beroende på klinik, så är det mer eller mindre väg modell slingrig, iaf 3 mil som minst). Djurambulansen är nog hart när omöjligt locka ut hit, jag vet inte men den måste utgå från Stockholm då som ju ligger en god bit bort, även om nya motorvägen är en lisa.

Under tid SLU inte kan ta emot är det Strömsholm med dygnet runt jour, men där får man lägga på 2 h.

Och jag tycker ju jag är högpriviligerad som har de tre klinikerna (anv inte ATG dock) såpass 'nära' och ffa har SLU:s jour att tillgå. Samtidigt så ibland hjälper det inte, just pga tiden på transport det ändå blir (som jag inte tycker är lång rent allmänt, men för ett djur som har smärta av att stå/parera osv så blir det ju ett ställningstagande)

Som sagt, ingen aning var TS häst hamnar, men just på fång rent generellt, i akuta skedet, avråds att transportera just i akutläget utan göra den akuta behandlingen hemma, och sen komm in på klinik när hästen är mer stabiliserad. Dock är det ju inte samma grund då med sådana hovar.

Men håller helt med på DV, och de finns ju dygnet runt, året runt, sju dagar i veckan inkl på julafton och nyårsafton.

Tillägg - 'min' DV har inte portabel rtg såvitt jag vet. Dock har 'grannkommunens' (och annat län) DV det vet jag (de hade den med en gång till mig när jag bodde där). Sen hurpass bra bilder man kan ta med den har jag hört väldigt olika åsikter om iofs. Men det är ju också en möjlighet man kan kolla upp, om möjligheten till portabel rtg finns och man kan lösa det den vägen.

Senast ändrad:

Bara bilderna tyder på att det är vanvård och borde omedelbart leda till ett besök från berörd kommuns djurskyddsinpektör för opartisk bedömning och åtgärd.

Hästen e så att säga körd!!! (tyvärr)

Utan att lägga någon värdering i kunskap hos de som svarar och hästens skick kan jag säga att jag har anmält en familj vars hästar såg värre ut i hovarna än den här. Och den minsta ponnyn reds och kördes, "men den var så slö så mamman fick gå bakom med pisk för att den skulle röra sig framåt".:eek: Konstigt! Den kunde knappt vända i boxen. Och gick på gröngräs från april till oktober dygnet runt trots kronisk fång.
Men djurskyddet tyckte inte att det var så farligt utan de fick bara tillsägelse att verka hästarna regelbundet. Jag pratade själv med djurskyddsinspektören efteråt och kommentaren var att de hade sett värre.

Funderar lite på er och Kalmar har ju ATG-klinik så dit kan du säkert få komma redan imorgon, bor själv i krokarna och tycker att ATG-kliniken i Kalmar är bra och tar hästens problem på allvar! Sedan finns ju en nyöppnad ATG-klinik i Tingsryd på travet där. Återigen önskar jag er Lycka Till!!

Jag argumenterar inte med dig. :)

I just det här fallet så verkar det inte vara ett akut fånganfall, utan frukten av långvarig sjukdom/vanvård.

Hästern åkte dessutom släp till ts strax innan jul, vad jag förstår.

Norrland

Nej nej, förstod det. Ville mest bara poängtera att jag OCKSÅ tycker jag är prioriterad, trots att jag har en bra bit längre än dig till klinik =)

(Minns också frustrationen med förra DV som vägrade komma ut, en fölunge med misstänk lunginflammation, och där samtliga kliniker starkt avrådde för att åka med henne. DÅ jag insåg att det inte alltid hjälper vara priviligerad, upptäckte det den hårda vägen sas. Löste sig dock)

Men DV, utan tvekan.

Jag skulle också tipsa om ATG-kliniken i Kalmar. Om TS inte har flyttat eller skrivit fel ort under sin presentation så borde hon ju bo i närheten och inte alls ha långt till närmsta klinik? De har en hovslagare där som är duktig på sjukbeslag. De har dessutom oftast möjlighet att ta in akuta fall under dagen så du borde kunna få en tid ganska omgående.

Till TS:
Om det är pengar det hänger på så åtminstone sist jag var på ATG i Kalmar och Ramkvilla så skickade de faktura med 30 dagars betalningsvillkor. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag tror alltså inte du behöver betala direkt utan kan vänta in din nästa lön?
Lycka till med din häst!

Jag inbillar mig att man i sådana fall gör som jag tror det var 'Inte Ung' hade som förslag, tillsammans med veterinär verkar ner, och om det då uppkommer något som gör det hopplöst, låter hästen somna in där och då (och således utan att ha plågats av det).

Ja jag tror att om det inte fungerar så, så är det ändå ingen idé att fortsätta.
Är hovbenet deformerat så finns det liksom inget hopp.

Jag verkar f.ö. själv, så jag behöver bara en veterinär för att lägga hästen ner och bedöva den.
Samt övervaka och göra den djurskyddsmässiga bedömningen om det går att fortsätta.
Jag kan gipsa också.

Eftervård vid hovbölder har lärt mig det.
Jag hade fått in "White line disease" i min besättning och innan jag och Veterinärhögskolan fått ordning på det så blev det många hovbölder.

Slänger in min fråga igen och ser om nån svarar :D

Är detta på bilderna typiskt fånghästhovar eller är det resultatet av vanvård/att man struntat i att verka regelbundet?

Hur lång tid ca tar det från att hoven ser normal ut till detta stadie?

Om du inte noterade det så räknade jag upp flera yrkestitlar efter. "vi"et användes eftersom jag inte är ensam om att kritisera TS agerande.

Kändes det bra nu, att få hacka lite på mig?:(

/Migo

jag har aldrig sett friska hovar se ut så, även på hästar som varit riktigt vanvårdade. men om dom kan bli så vågar jag inte svara på, det får någon av hovisarna uttala sig om.
däremot blir en häst med fång nästan alltid så, om den inte tas hand om och verkas rätt.

TS;
i all välmening, du måste få någon annan att verka hästen, dom extrema tårna måste bort genast. tycker det är jättebra att du tar hand om stackarn men det räcker inte att fila lite under hoven..

Det är typiskt för fånghästhovar att kunna bli så.
Men det kan också vara ren vanvård med icke utförd verkning.
Det kan man inte veta utan röntgen.

Hur lång tid det tar att få ordning på det hela vet man inte heller.
Det beror på hur fort som hornet växer ut igen på rätt sätt.

Jag vill bara säga att det är bra att du gör något för ponnyn, och så länge den har livsglädje och trots situationen verkar ha glimten kvar i ögonen så skulle jag också ha kämpat. Och det kan ju inte vi se här på forumet!
Klart den ska ha smärtstillande och rätt behandling (verkning/röntgen m.m), men att avliva innan man vet hur illa det är...det är ju många som hästar som har ont pga andra skador/sjukdomar som ägarna kämpar med, så varför inte kämpa för denna lilla ponny?

Men tycker som Alexandra_w, ta ut en hovslagare för en andra bedömning.
Lycka till!

personligen tror jag att ni är sådana människor som skulle sticka näsan i vädret och inte ägna en stackars liten skräppponny med ont i fötterna en blick ens. och sådana männsikor ger jag inte mycket för:mad:
att anklaga mig för djurplågeri samtidigt som man säger att man inte skulle ha tagit emot en sådan ponny själv, hur går det ihop? jag GÖR ju åtminstone något, istället för att bara skita i det:devil:

Ursäkta men efter det där uttalandet tycker jag faktiskt att du är både dum och barnslig.
Det är möjligt att du vill se dig själv som en räddare i nöden, en Florence Nightingale som kommer och räddar en varelse i armod osv osv. Och jag tror som sagt att du menar väl och har goda intentioner.

MEN jag tror inte att någon i denna tråd skulle, som du anklagar oss för, ha struntat i skicket hästen var i. Snarare skulle de ha reagerat och ANMÄLT det oavsett situation. Eftersom djurplågeri aldrig är ok, oavsett vem som utfört det och varför.
Sen hade nog de flesta rådgjort omgående med veterinär och sedan tagit ett beslut ang. eventuell avlivning beroende på hästens skick.

En nyfiken fråga!
Hade du struntat i att gå till polisen och anmäla om du blev vittne till barnmisshandel, våldtäkt eller mord tex?

Jag har inte möjlighet att ta mig an alla djur som far illa. Ser det inte heller som min uppgift. DÄREMOT ser jag det som min skyldighet att anmäla missförhållanden jag blir vittne till.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag har sett hovar vara på god väg åt det hållet, dvs de börjar se ut som det glada sjuttiotalets näbbstövlar i tån, trakterna är extremt långa och kollapsade etc, men utan fång, på häst som inte verkats sen eldkvarn brann ungefär. Så jag skulle tro man kan få sådana av 'ren' vanvård, iaf close enough.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar