Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är synd att det finns så många som ger upp så fort de möter lite motstånd ,och det är tur det finns de som vill försöka ge en vanvårdad häst en chans .
man kan inte på ett par dagar fixa något som tagit år att fixa dit.
jag har med tagit hand om fång hästar det är inget man kan rätta till på en dag och heller inget som man måste avliva för direkt !!
Så länge det finns liv finns det hopp !!
självklart ska man avliva när det inte finns något hopp kvar. Men jag tycker det finns en gnutta hopp för denna lilla pållan. hon har någon som bryr sej om henne och försöker göra det som kan göras ,det är mer än innan .
Lycka till ! håller tummarna
Hur kan ni tro att hästen ska vara bekvämare när det är så lite gjort? I en så drastisk situation så krävs en extrem verkning, inget jävla fjuttande med tre veckors mellanrum! Hästen är akut sjuk och går med konstant smärta, det måste åtgärdas!
Hovbenet kan vara totalt förstört och då är det grymt att hålla liv i hästen!
Om du själv inte har ekonomi att rehabilitera den och ge nödvändig vård, så skänk den till någon som kan det, eller ta bort den. I dagsläget är det du gör rent djurplågeri.
/Migo
Håller med dig.Det är ett stort ansvar att ta hand om djur. Ansvaret för liv och död.
Denna häst förtjänar all vård OM den ska/kan överleva. Kan den inte få det så bör man låta den somna in och slippa sina plågor. Jag anser att ts ^MÅSTE ta hästen till klinik & röntga för att ÖHT ha en chans att hjälpa hästen. Som det är nu förlängs bara lidandet.
Djur bör ALDRIG vara några offer för välmening.
"The road to hell is paved with good intentions"
En dorsal hovväggsresektion är när man verkar bort hela tån ända in till lamell, ur lekmans ögon ser det ut som en stympning av hoven.
Dorsal vad gäller hov=framsida. Cranial är också framsida men på en annan kroppsdel. Likt din handrygg är dorsal är också skenbenet dorsalt. Förstår du?
För att göra allt lite komplicerat kan man döpa om "baksidan" tilll 3 olika namn:
Palmart om det är ett framben.
Plantart om det är ett bakben
Caudalt om det gäller ....arschlet...och det är är ändå "baksidan"!?
För att göra det ytterligare lite "logiskt" så är ett ben bara dorsalt från hov upp till carpus/has där det då övergår i cranialt!
...och KRANIET är inte cranialt utan rostralt...i rest my case.
Det är synd att det finns så många som ger upp så fort de möter lite motstånd ,och det är tur det finns de som vill försöka ge en vanvårdad häst en chans .
man kan inte på ett par dagar fixa något som tagit år att fixa dit.
jag har med tagit hand om fång hästar det är inget man kan rätta till på en dag och heller inget som man måste avliva för direkt !!
Så länge det finns liv finns det hopp !!
självklart ska man avliva när det inte finns något hopp kvar. Men jag tycker det finns en gnutta hopp för denna lilla pållan. hon har någon som bryr sej om henne och försöker göra det som kan göras ,det är mer än innan .
Lycka till ! håller tummarna
Åter igen en underbart välgjord paintillustration
Vid rotation är det främst sträcka B som ändras, lamellerna i tån sträcks. Alltså hovbenets vinkel mot hovväggen.
Vid sänkning så töjs lamellerna runt om, alltså ökar både A och B jämfört med en frisk hov.
/migo
"Vid en hovbensrotation roterar hovbenet oftast framåt i förhållande till hovkapseln,