En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

oj vilken fin bild :D :bow: den ska jag spara!

använder du cranial i hovsammanhang någonsin?

Nej, eftersom motsvarande läge i hovsammanhang heter just dorsal, inte cranial. Allt syns ganska tydligt på bilden (som förövr. känns igen från "ABC of the horse", inscannad månne?;))

Tack för förtydligandet VDB, det var självklart sulan jag menade.

/Migo

Det beror helt på om man gödslat eller inte ang fruktanhalt i hö. Vill man ha så lite fruktan som möjligt per höbunt. Då ska man gödsla, så att det blir färre fruktan-per-växt. Eftersom man kan skörda mer gräs när man gödslar, skördar man netto mer fruktan, men du får färre fruktan per bunt. I varje bunt finns till exempel hälften färre fruktan, men man skördar tre gånger så många buntar. Hästen äter inte mer eftersom man gödslar, så han får i sig färre fruktan.

Genom att gödsla får man färre fruktan per växt, men mer fruktan per hektar

Det beror helt på om man gödslat eller inte ang fruktanhalt i hö. /QUOTE]

Jag tror inte att det beror helt på om man har gödslat eller inte. Fruktanhalten beror ju på många olika faktorer ex gräsets växtfas (kan ej rätt ord), fuktighet, tid på dygnet, temperatur, vallblandning, väderlek osv. Om det du skriver ska stämma så måste gödslingen i så fall vara den faktor som påverkar fruktanhalten mest dvs betydligt mer än alla de andra. Jag undar om det är så?

Senast ändrad:

Jag pratar om bärgat grovfoder, inte om bete. På bete gäller annat om man ska gödsla eller inte. Där spelar många faktorer in. Tex: har man häst med betesbegränsare, då bör man gödsla pga av att hästen då får i sig en bestämd mängd gräs per dag. Färre fruktan per gräsväxt betyder att han får i sig mindre fruktan, då ska du gödsla så att du håller mängden fruktan-per-växt så låg som möjligt. Har man häst på helt bete, dvs den kan äta så mycket den vill, det betyder ’mer gräs per hektar’ att han äter mer och netto får i sig mer fruktan. Då gödslar man alltså inte.

Det är farligt att beta:
På eftermiddagen eller tidigt på kvällen på en solig dag
På en solig dag när temperaturen stannar under 15 plusgrader
Hela dagen efter en natt då temperaturen har varit under 5 minusgrader
När gräset har en brist på vatten eller näringsämnen
När gräset är kortklippt eller kortbetad

Det är tryggt att beta:
Tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte har varit under 5 minusgrader
På en molnig dag när det är varmare än 15 plusgrader
Uteslutande när gräset har tillräckligt med vatten och näringsämnen

Men nu var det knappast bete det handlade om utan bärgat hö.

Jag tycker absolut, absolut, absolut att du måste röntga hästen innan det fixas mer med hovarna. Att få hovarna verkade om hovbenet ligger precis under sulan är så smärtsamt att det nog inte går att föreställa sig. Även om man menar väl blir det djurplågeri - i all välmening. Med smärtstillande är det ännu större risk, hästen visar inte hur illa det är.

Bättre att veta direkt än att förlänga lidandet om det är riktigt illa. Att hålla liv i en häst där hovbenet gått åt pipan är helt oförsvarbart.

Sandbox är väl bästa alternativet när det ser ut som på bilderna, då kan hästen gräva ner tån och hitta en avlastande ställning.

Jag håller med. Jag skulle tagit den direkt till klinik och röntgen när jag fick den. Och låtit klinikens hovis verka den första gången.

*TS*
Och ja saker kostar. Men det visste du ju när du tog hand om hästen. Sjuka djur kostar massor. Om du inte har råd med en röntgen av hästen tycker jag det är bättre att den hade fått somna in direkt.

Sen tycker jag att det är helt okay att vänta tre veckor tills nästa gång, så hinner hästens ligament och senor ända sig till hovens dagsvinkel.
Man ska definitivt inte ha för brottom med att ändra vinkel, och denna pålle som har haft långa fossingar (jag har sett värre-på "frisk" häst:crazy:) behöver en längre tid på sig att korta ner tårna och bli typ plan i hoven.(gisses vad jag förklarar bra..:crazy: )

TS, Ta det lugnt, få ut smärtstillande, ha pållen i liten rasthage om dagarna nmed massa hö i hagen o pilla i, jätte bra, alla har ju inte den möjligheten ens en gång, men pållen får lite mental stimulans då iaf, ingen ska behöva stå instängd hela dagarna..
Se bara till att underlaget är så pass mjukt att pållen kan mecka med fötterna så den kan avlasta hyffsat när den behöver. Sand är det bästa, spån ett annat alternativ om man inte har en liten sandhage.
Halm, tja, då får fan pållen vila på halmen upp till magen typ.. :rofl:
Apropå halm, ge gärna lite för att dryga ut höt.
Visserligen rätt protein rikt, men inehåller dest mindre socker...
Bästa är om du kan få tag på ett skit hö i värden (akta damm!) och ge, för att magen som sagt ska hållas igång ordentligt.
En skopa med svällda linfrö, kan smörja fint i tarmara.

Medecinen kan du gott och väl blanda ut i en riven morot eller två, det är viktigare att den får i sig medecinen än den lilla sockerhalten som finns i en morot...
Ring och beställ tid för röntgen, ha ingen panik, så länge pålle har livslust och äter ordentligt. Panik hjälper inte någonting, förutom möjligtvis stort hål i plånboken och ett ev besked för hovbensrotation, och följdaktligen en ev avlivning (Eller att jobba vidare och ha sjukbeslag på pållen) Eller, att ni har lyckan att hovbenet är opåverkat!
Och just det beskedet kan vänta några dagar om pålle äter osv och som sagt innan, har livslust.

Stort lycka till, ge pålle en stor kram från mig.... :D

Hästen äter INTE bra. Det är mager och behöver ett riktigt bra hö inte ett "skithö".

Halm är inte proteinrikt.

Det tar bra mycket längre tid än 3 veckor för senor och ligament att vänja sig.

Om hästen har sån rotation att den aldrig kan bli bra och ska avlivas varför skulle dom inte vilja veta det nu då????

Senast ändrad:

En stor eloge till dig som försöker göra en insats, MEN försök att ta till dig vad en del här har sagt.
Det räcker inte alltid med god vilja och kärlek, utan en häst som är så här vanvårdad behöver veterinärvård och i detta fall innefattar det röntgen för att få en bild av hur omfattande problemet är.

Det viktiga i alla rahabiliteringsfall är att djuret man vårdar inte har "för" ont. Denna häst har väldigt ont, så pass ont att hon har svårt att röra sig och inte vill äta ordentligt. Det är inte ok!

Jag anser att om man inte snabbt kan få henne någorlunda smärtfri då är det humanaste du kan göra att låta henne somna in, nu! Hur hemskt det än må låta.

Om du inte har råd att röntga eller verka henne så ofta om behövs för att hjälpa henne, då har du inte heller möjlighet att ge henne den vård hon behöver och förtjänar. Om du inte ger henne den vård hon behöver då gör du dig själv skyldig till vanvård, av en häst som du ville rädda från någon annan som vanvårdar henne.

Förstår du vad jag menar, ibland hjälper inte att man bara vill väl, det kan bli fel ändå.
Jag tror att du vill göra allt som står i din makt för att hjälpa den här lilla hästen och det beundrar jag dig för, men jag tror inte att du har det som krävs för att hjälpa henne (ekonomiskt) och då är den allra största tjänsten du kan göra henne att låta henne somna in från plågorna, för att hon skall ha det så här är inte schysst!

Och vad gäller de som haft hästen innan; det spelar ingen roll vilken relation du har till dem eller vilka skäl de har haft för att behandla ett djur på detta sätt, detta är vanvård och oförlåtligt och skall anmälas!

Ja precis. :bow:

En dorsal hovväggsresektion är när man verkar bort hela tån ända in till lamell, ur lekmans ögon ser det ut som en stympning av hoven.
Dorsal vad gäller hov=framsida. Cranial är också framsida men på en annan kroppsdel. Likt din handrygg är dorsal är också skenbenet dorsalt. Förstår du?

positions.jpg

För att göra allt lite komplicerat kan man döpa om "baksidan" tilll 3 olika namn:
Palmart om det är ett framben.
Plantart om det är ett bakben
Caudalt om det gäller ....arschlet...och det är är ändå "baksidan"!?

För att göra det ytterligare lite "logiskt" så är ett ben bara dorsalt från hov upp till carpus/has där det då övergår i cranialt!
...och KRANIET är inte cranialt utan rostralt...i rest my case.

Hihi. Det är ju jäääääättelogiskt. ;)

Och ja saker kostar. Men det visste du ju när du tog hand om hästen. Sjuka djur kostar massor. Om du inte har råd med en röntgen av hästen tycker jag det är bättre att den hade fått somna in direkt.

Precis min tanke..

Det är tråkigt att djur ska "räddas" till varje pris :(

Det mest rättvisa mot djuret är att kolla upp direkt hur läget är, sen rådgöra med veterinär och ta ett beslut om behandling är ett vettigt alternativ. Där får man ju väga in djurets nuvarande situation, hur mkt djuret lider, hur god prognosen är för tillfrisknande i förhållande till hur mkt djuret lider.

Om inte behandling är att rekommendera är det ett ansvar man har som djurägare att faktiskt låta sitt djur somna in.

Har man redan från start ekonomiska betänkligheter och tycker att en enkel koll på klinik är för dyrt ska man nog inte ta på sig ett sådant ansvar helt enkelt. Man tror att man "räddar" ett djur men istället förlänger man bara djurets lidande ännu mer. Tyvärr är det inte helt ovanligt. Man menar nog väl men det blir tokigt i slutändan.

Jag skulle som sagt inte ha tagit på mig ett sådant ansvar av olika skäl. Däremot hade jag gärna sett till att hästen fått somna in lugnt och fridfullt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag pratar om bärgat grovfoder, inte om bete. På bete gäller annat om man ska gödsla eller inte. Där spelar många faktorer in.

Det gjorde jag också det var ju det som det handlade om.
För mig är det självklart att de andra faktorerna spelar roll även när man tar hö. Det är ju vad jag förstår fruktanhalten i gräset vid den tid man slår det som sedan bestämmer hur pass mkt fruktan det finns i höet. En del av det försvinner visserligen vid torkningen på vallen men det är nog inte ngn större del.

Hur kan det bara vara gödslingen som påverkar fruktanhalten i hö - men alla andra faktorer påverkar det i gräset som hästen ska beta?
Jag är kanske vimsig i huvudet efter julfirandet men jag fattar faktiskt inte alls hur du tänker.

har själv haft en shettis med fång och ovårdade hovar ( bättre än dom på bilden dock) han är helt frisk nu
lycka till ! :D

tack för savret :) Det klarnade lite iaf, men förstår att du inte vill skriva mer. Det är säkert klokt.

Somsagt stor eloge till dig som försöker, även om jag till viss del håller med de som är "negativa" i tråden oxå. Det är helt enkelt för svårt att avgöra för mig vad jag skall tycka utifrån ett diskussions-forum på nätet... ;)

ja jag håller med om en del av de negativa i tråden också.. men det är inte alltid så busenkelt som man kan framställa det i en text på en dator. saker och ting är ofta mer komplexa än så.

har inhandlat lucern från dangrönt(eller vad de nu hette) idag, samt linfrö som jag ska böna och be att hon äter.
hon har fått en egen borste och en egen saltsten(den förra bestod av delar från de andras..samt en STOR plastback från ikea att blöta hö i.
helgen ska jag ägna åt att bygga någon slags uteboxhistoria tänkte jag..

Nu har jag synat igenom hela din tråd och tycker att du är stark som orkar jobba dig igenom det här, hoppas på det bästa och att shettisen kommer att få slippa smärtan, för det roligaste för henne vore ju att få leva ett toppenliv som välmående ponny.

men självklart finns det tråkiga sidor oxå (men det tänker jag inte diskutera, dels för att det är tjafs nog i den här tråden, och dels för att hur du löser vården av hästen med stöd och hjälp från hovis och vetterinär så tror jag att besuten du tar är lika väl valda utan allt tjafs om hur du gör skulle finnas i tråden.)

Tråden startade du (som jag förstod det) för att få stöd och tipps, å inte massa skit å tjafs.

du har mitt fulla stöd, har varit med vid skötsel av många vanvårdade hästar, dock ingen som har haft fång.

tipps om du ska slå ner stolp i mark som det är kärle i. varmvatten i vattenkanna å hälla långsamt på marken där stolpen ska ner (helst plaststolpe) funkar kalasbra!

lycka till!
Ps. är lite nyfiken på hur hovarna ser ut nu, och ponnyn så klart, lägg gärna in fler bilder ds.

tack så mycket för tipset! tänte inte ens på det.. funderade ett tag på att bygga någon slags gigantisk fristående låda, med en eltråd högst upp bara, men att få ner stolpar hade förenklat det en del för mig... hittade dock inga bra stolpar idag, får ta mina riktiga i stället.
jag LOVAR att det kommer bilder snart..

Ett annat tips är borrmaskinen. Och plaststolp med stålspets. Borra ett hål lite större än spetsen, sätt ner pinnen, häll på kallvatten. Stålspetsen fryser fast. Räddade mig när jag skulle bygga boxhage i januari ett år. Ett år med riktig vinter, dvs kallt som f*n och en halvmeter snö. Tinade bort snön med en värmepistol (går ju lika bra med varmvatten dock). Sen borrade jag hål osv.

Höll finfint.

haha, ja de var ju också en ide:D undrans just vad sambon skulle säga om jag snodde hans borr för att borra i backen....fast det man inte vet har man ju inte ont av..

En stor eloge till Dig att Du tar hand om denna häst.
Hoppas att Du får henne smärtfri vilket är en god start.

Vad jag förstår är bland det viktigaste när det gäller fång att försöka få reda på vad som orsakar fånget (kolhydrater, bete, hastig foderbyte, felaktig hovvård, felaktig belastning, kvarbliven efterbörd, insulinresistens, cushing m.m., någon annan kan säkert fylla på med orsaker). Och har Du tur (om man nu någonsin kan prata om tur i detta sammanhang) så är det den felaktiga hovvården som orsakat allting och detta håller Du ju på att åtgärda. Håller tummarna för Er.

Jag har själv transporterat en häst med fång till djursjukhus och jag kommer aldrig att göra om detta. Innan jag gjorde det så ringde jag ändå djursjukhuset för att fråga om de fortfarande tyckte att jag skulle åka den dagen jag beställt tid eller om jag inte hellre skulle vänta och försöka hemma, men de tyckte jag skulle komma i alla fall och jag kan säga som så att jag ångrar verkligen att jag lyssnade på dem som borde veta. Så i min värld och med min erfarenhet så tycker jag inte det är fel att vänta med transport och röntgen utan hellre försöka få hästen smärtfri hemma. Dessutom finns det veterinärer som har mobil röntgen och som kanske kan komma hem till Dig (detta har jag då tagit reda på efter ovanstående händelse), och så slipper Du transportera hästen.

Eftersom jag fick en mängd felaktiga råd av det djursjukhus där min häst stod har jag aktivt sökt på nätet om sjukdomen och då hittade jag bland annat "strömsholmsmetoden" och vad de använder för behandling till fånghästar. Har följt denna och i mitt fall har den varit väsentligt bättre än de råd jag fick av behandlande vet. Har dock bytt ut tjock spånbädd mot torv på slutet och det fungerar bättre för min häst. Nu misstänker jag att hennes fång är belastningsrelaterat och då har det varit väsentligt för henne att inte belasta frambenen alltför mycket, vilket gjort att hon bland annat äter ur hönät (ett av strömsholms råd).

Lycka till

devere

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar